Fabriker i Ukraina

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Fabriker i Ukraina

Inlägg av Bjelke »

När jag pratade med en säljare på Audi så nämnde han att en viktig fabrik för många
komponenter till elbilar ligger i Ukraina, inte bara till deras koncern heller om jag hörde rätt,
och det berör väldigt stora mängder elbilar också.
Vad vet vi om detta? Det var iaf första gången jag hörde om det igår…
(Det nämndes också i prishöjnings-tråden såg jag nyss).
Jag tyckte han sa (dålig linje) att det framförallt rörde sig om delar till drivlinor och kabelstammar typ.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Esterox

Re: Fabriker i Ukraina

Inlägg av Esterox »

Det finns en fabrik som tillverkar kablage till flertalet olika bilmärken(exempel BMW och VAG), däremot inte alla. Sen om det finns fler fabriker som tillverkar andra komponenter kan jag inte svara för.

Men sen finns ju även fabriker i Ryssland som nu hamnar i problem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Fabriker i Ukraina

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
När jag pratade med en säljare på Audi så nämnde han att en viktig fabrik för många
komponenter till elbilar ligger i Ukraina, inte bara till deras koncern heller om jag hörde rätt,
och det berör väldigt stora mängder elbilar också.
Vad vet vi om detta? Det var iaf första gången jag hörde om det igår…
(Det nämndes också i prishöjnings-tråden såg jag nyss).
Jag tyckte han sa (dålig linje) att det framförallt rörde sig om delar till drivlinor och kabelstammar typ.
Vet att det finns fabriker i Ukraina som gör kabelstammar åt VAG-gruppen.

Tydligen står tillverkningen av Taycan still fn. pga. detta.

Ukraina gör även den största volymen av neongas i världen. Det används bla. vid laseretsning av halvledare.

Går priserna på neon upp -> så går priserna på halvledare (som redan har stora problem) upp -> och sedan går priser på (el)bilar (och andra produkter som är beroende av halvledare) upp i sin tur.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar