Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
Min fru har fått sms att hämta en i Norrköping 18/3 trots att hon har sagt nej för nu både via sms och till säljaren. Han kommer att få ett snack med mig imorgon 

Bruno skrev:Min fru har fått sms att hämta en i Norrköping 18/3 trots att hon har sagt nej för nu både via sms och till säljaren. Han kommer att få ett snack med mig imorgon
Jag kan ta den ist

Karic skrev:Bruno skrev:Min fru har fått sms att hämta en i Norrköping 18/3 trots att hon har sagt nej för nu både via sms och till säljaren. Han kommer att få ett snack med mig imorgon
Jag kan ta den istska hämta min i Norrköping mellan 17/3-27/3
Då får du med dig två MY hem

- Icerman
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Hur tänkte ni som har hämtat och ni som ska hämta snart när det gäller att ta med övriga familjen?
Krävs det viss form av koncentration vid besiktning av bilen. Kan bli lite si och så med det med ungar som löper amok pga extas. Vet att man har 72h på sig att rapportera ev brister.
Jag har dessutom beställt bilen i smyg så det finns inga ”julaftons” förväntningar (förutom hos undertecknad
). Har ändå genom året svurit över Skodan och pratat om ”nu blir det elbil”. Dvs det finns en viss förväntan om bilbyte.
*Skall jag berätta nu och inte snuva dem på väntan som ju är hälften av nöjet.
*Bara ta med dem på en tur på upphämtningsdagen, vart vet de ju inte då.
*Hämta själv och bara svänga upp på uppfarten.
Har bara 6 km till SC så det blir ingen heldagstur.
Hur hade ni gjort
Krävs det viss form av koncentration vid besiktning av bilen. Kan bli lite si och så med det med ungar som löper amok pga extas. Vet att man har 72h på sig att rapportera ev brister.
Jag har dessutom beställt bilen i smyg så det finns inga ”julaftons” förväntningar (förutom hos undertecknad

Hur hade ni gjort

Model Y LR -22
Icerman skrev:Hur tänkte ni som har hämtat och ni som ska hämta snart när det gäller att ta med övriga familjen?
Jag har dessutom beställt bilen i smyg så det finns inga ”julaftons” förväntningar (förutom hos undertecknad). Har ändå genom året svurit över Skodan och pratat om ”nu blir det elbil”. Dvs det finns en viss förväntan om bilbyte.
Hur hade ni gjort
Hämta själv och sväng upp på uppfarten. Roligast för dom, roligast för dig (som kan hämta i kontrollera bilen i lugn o ro )
Är ingen specialupplevelse att hämta bilen så jag hade hämtat själv och sen överraskat på uppfarten istället.Icerman skrev:Hur tänkte ni som har hämtat och ni som ska hämta snart när det gäller att ta med övriga familjen?
Jag har dessutom beställt bilen i smyg så det finns inga ”julaftons” förväntningar (förutom hos undertecknad). Har ändå genom året svurit över Skodan och pratat om ”nu blir det elbil”. Dvs det finns en viss förväntan om bilbyte.
Hur hade ni gjort
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Hallå, ni som betalat kontantinsatsen.
Gör ni det till kontonumret eller bank-girot? Jag noterade att det är olika namn på mottagaren för dessa.
Gör ni det till kontonumret eller bank-girot? Jag noterade att det är olika namn på mottagaren för dessa.
- Icerman
- Teslaägare
Bra inspel, har j aldrig hämtat en T förr.ReNewAble skrev:Är ingen specialupplevelse att hämta bilen så jag hade hämtat själv och sen överraskat på uppfarten istället.Icerman skrev:Hur tänkte ni som har hämtat och ni som ska hämta snart när det gäller att ta med övriga familjen?
Hur hade ni gjort
Model Y LR -22
Jag betalade in till bankgiro och angav mitt RN som meddelande/OCR.stegev skrev:Hallå, ni som betalat kontantinsatsen.
Precis som vilken räkning som helst.
2 dagar senare så fanns betalningen bekräftad på mitt Tesla-konto.
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
- Icerman
- Teslaägare
Tusen tack, värdefull input!Rocko skrev:Icerman skrev:Hur tänkte ni som har hämtat och ni som ska hämta snart när det gäller att ta med övriga familjen?
Hur hade ni gjort
Hämta själv, alla dagar i veckan.
Man har sällan gott om tid på sig på plats, utan måste armbåga sig till det, så än så länge är det ingen wow upplevelse med avtäckning och liknande hos Tesla. 72h gäller, men du får inte ha kört speciellt långt om jag inte minns fel.
Finns ett maxtak du får köra efter uthämtning för att fortfarande kunna hävda ”leveransskada” eller motsvarande.
Jag tog 45min på mig i Malmö att kontrollera min -21 3P på plats, men han som lämnade ut den ville ha ut mig efter 5. Jag vägradeiom 30+ mil hem.
Hittade t.ex. en lackbubbla i fronten som dokumenterades på plats och först påstods ligga inom tolerans, men efter överklagande fick jag ny front lackad i sverige monterad. 100% färgmatchning. Jättenöjd!
Hämta själv!
Model Y LR -22
Blir nog självIcerman skrev:Hur tänkte ni som har hämtat och ni som ska hämta snart när det gäller att ta med övriga familjen?
Hur hade ni gjort

Vänta bara när dom kommer inse att Mammas V90CC inom kort kommer förvandlas till en Zoe

(det enda som talar emot Zoe just nu är att vi bara har carport, hade jag haft garage så jag kund gömma den, så hade saken varit självklar

- Icerman
- Teslaägare
"som en sköldpadda"daniel_k3 skrev:Blir nog självIcerman skrev:Hur tänkte ni som har hämtat och ni som ska hämta snart när det gäller att ta med övriga familjen?
Hur hade ni gjortHalva familjen är för detta bilbytet. (jag, hunden och äldsta dottern) de andra säger blä, "den ser ju ut som en sköldpadda", "du är en idiot som byter bort Mercan"
Vänta bara när dom kommer inse att Mammas V90CC inom kort kommer förvandlas till en Zoe![]()
![]()
(det enda som talar emot Zoe just nu är att vi bara har carport, hade jag haft garage så jag kund gömma den, så hade saken varit självklar:D)

Model Y LR -22
Skulle ngn vilja vara snäll att ge mig en kort förklaring av skillnaderna mellan de olika finansieringsalternativen?
Ska vara ett privatköp.
Ska vara ett privatköp.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Har inte alla barn kollat netflix i baksätet på bilar i ett par år nu?Icerman skrev:"som en sköldpadda"Underbart! Du får påminna dem om deras ståndpunkt när de vill hänga i baksätet å komma netflix
På sina telefoner. Mina ungar kollar ju sällan på SAMMA netflix-program.
Jag testade båda alternativen Lån och Provata betalning. Kom ändå till samma sida och kunde bara låna med restvärde max 5 år.tobiaslej skrev:Skulle ngn vilja vara snäll att ge mig en kort förklaring av skillnaderna mellan de olika finansieringsalternativen?
Ska vara ett privatköp.
Dock kan man säkert kontakta DnB efter och ändra
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
- Icerman
- Teslaägare
Tänkte inte så långt men det har du rätt i. Dessutom är det ju begränsat till stillastående. Således finns det inget som talar för "sköldpaddan".Fredrik j skrev:Har inte alla barn kollat netflix i baksätet på bilar i ett par år nu?Icerman skrev:"som en sköldpadda"Underbart! Du får påminna dem om deras ståndpunkt när de vill hänga i baksätet å komma netflix
Model Y LR -22
Nu kom matchningen, och upphämtning 17-25 mars. Hade egentligen tänkt ta Q2, men eftersom de uppdaterade försäkringshandlingarna kom till min Model 3 (dags för helförsäkring efter tre år) tänkte jag att det var lika bra att göra matchningen nu – lägger hellre de pengarna på nya bilen. Det tog två dagar att matchas. Så snart lämnar väl även jag väntrummet! 

Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Om man vill köpa en lagerbil lite snabbt nu i slutet av kvartalet, om det dyker upp några som någon avbeställt, måste man då ha en beställning liggande hos Tesla eller kan man knipa en direkt bara?
Kommer köpa en kontant, så inga lån etc behöver godkännas, men har 300k tillgängligt direkt och resten tar några dagar att flytta från andra banker.
Skulle kunna lägga in en beställning men vill ha 19 tums fälgar, så 24k extra för fälgar jag inte vill ha känns ju inte bra, i juli så kan ju 70k i bonus försvinna och färgen har ju redan gått upp 10k och Y gick upp 1000 dollar idag i USA.
Bilarna är väl 100k dyrare här än i USA för transporten, så priset borde ju minska när de kommer från Berlin.
Men med inflation och ökade råvarupriser svenska kronan så vet man ju ingenting typ.
Kommer köpa en kontant, så inga lån etc behöver godkännas, men har 300k tillgängligt direkt och resten tar några dagar att flytta från andra banker.
Skulle kunna lägga in en beställning men vill ha 19 tums fälgar, så 24k extra för fälgar jag inte vill ha känns ju inte bra, i juli så kan ju 70k i bonus försvinna och färgen har ju redan gått upp 10k och Y gick upp 1000 dollar idag i USA.
Bilarna är väl 100k dyrare här än i USA för transporten, så priset borde ju minska när de kommer från Berlin.
Men med inflation och ökade råvarupriser svenska kronan så vet man ju ingenting typ.
Samma sak för min fru, hon ville ha 0kr i restvärde...Jontez skrev:Jag testade båda alternativen Lån och Provata betalning. Kom ändå till samma sida och kunde bara låna med restvärde max 5 år.tobiaslej skrev:Skulle ngn vilja vara snäll att ge mig en kort förklaring av skillnaderna mellan de olika finansieringsalternativen?
Ska vara ett privatköp.
Dock kan man säkert kontakta DnB efter och ändra

Jag och dottern brukar spela spel i bilen.Icerman skrev:Tänkte inte så långt men det har du rätt i. Dessutom är det ju begränsat till stillastående. Således finns det inget som talar för "sköldpaddan".Fredrik j skrev:Har inte alla barn kollat netflix i baksätet på bilar i ett par år nu?Icerman skrev:"som en sköldpadda"Underbart! Du får påminna dem om deras ståndpunkt när de vill hänga i baksätet å komma netflix

- EnannanJon
- Teslaägare
Det är bara säga till SA att dom ändrar till 84 månader istället , det gjorde hon för mig , inga konstigheter
Alternativt ring dnb o ändra
Alternativt ring dnb o ändra
Review av MY
Helt galet va mycke prylar man kan få plats med i mittkonsollen.
Helt galet va mycke prylar man kan få plats med i mittkonsollen.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)