Märkliga saker på datorn

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Märkliga saker på datorn

Inlägg av Pontus »

Idag hände något märkligt. Vi använder Creo ProE cadprogram på jobbet och för att få support måste man registrera sig på nätet. Så långt inget konstigt men när jag skulle skapa kontrollfrågor så var default "namn på min bil" eller något liknande och svaret var namnet som jag gett min Tesla. Enda möjligheten som jobbdatorn kan veta det är väl att jag kanske loggat in på Mytesla med den, eller har ni några andra idéer?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Märkliga saker på datorn

Inlägg av dstr »

Pontus skrev:
Idag hände något märkligt. Vi använder Creo ProE cadprogram på jobbet och för att få support måste man registrera sig på nätet. Så långt inget konstigt men när jag skulle skapa kontrollfrågor så var default "namn på min bil" eller något liknande och svaret var namnet som jag gett min Tesla. Enda möjligheten som jobbdatorn kan veta det är väl att jag kanske loggat in på Mytesla med den, eller har ni några andra idéer?
Webbläsaren cachar (lär sig) vad du skriver i olika formulär-fält. När man knackar html så är det rätt vanligt att döpa variablerna till $name och $email.

I ditt fall är det nog bara så att html-knackaren som gjort Teslas sida och CAD-programmet tyckte att $carname (eller dyl) var en bra variabel för det fältet. Inget konstigt alls.

edit: kör du chrome och är inloggad i "google" så får du med dig data't mellan datorer.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Inte inloggad på google eller något annat på den datorn och namnet på bilen har jag bara skrivit själv i bilen så jag har aldrig skrivit det på jobbdatorn. Men det måste ju ha kommit ifrån Mytesla på teslamotors.com. Lite lustigt i varje fall. :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nej, en annan webbsida kan självklart inte få ut data från din MyTesla bara för att du använder en browser som varit inloggad på bägge. Tänk efter en stund på vad det hade inneburit för säkerheten på nätet... Däremot kommer din webbläsare att lokalt komma ihåg värden du matat in i olika fält för att kunna hjälpa dig med autocomplete i framtiden.

Jag tittar på sidan du pratar om (https://support.ptc.com/appserver/commo ... ccount.jsp) just nu, och det är ju bara rena textfält, det finns inget "default". Jag antar att du menar att den frågan och det svaret dök upp som förslag i en dropdown när du markerade fältet, och då är det enkla svaret faktiskt inte krångligare än att du har fyllt i de värdena i fält med samma namn i ett formulär i samma browser någon gång tidigare, och browsern därför tänker att det här kanske är värden du vill använda igen. Fälten heter "ptchinttype" och "ptchintanswer" så det känns inte särskilt generiskt eller troligt att du stött på fält med samma namn på någon annan webbsida. Det är nog helt enkelt som så att du fyllt i det här formuläret någon gång tidigare och då matade in de värdena i de fälten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

danni skrev:
Nej, en annan webbsida kan självklart inte få ut data från din MyTesla bara för att du använder en browser som varit inloggad på bägge. Tänk efter en stund på vad det hade inneburit för säkerheten på nätet... Däremot kommer din webbläsare att lokalt komma ihåg värden du matat in i olika fält för att kunna hjälpa dig med autocomplete i framtiden.

Jag tittar på sidan du pratar om (https://support.ptc.com/appserver/commo ... ccount.jsp) just nu, och det är ju bara rena textfält, det finns inget "default". Jag antar att du menar att den frågan och det svaret dök upp som förslag i en dropdown när du markerade fältet, och då är det enkla svaret faktiskt inte krångligare än att du har fyllt i de värdena i fält med samma namn i ett formulär i samma browser någon gång tidigare, och browsern därför tänker att det här kanske är värden du vill använda igen. Fälten heter "ptchinttype" och "ptchintanswer" så det känns inte särskilt generiskt eller troligt att du stött på fält med samma namn på någon annan webbsida. Det är nog helt enkelt som så att du fyllt i det här formuläret någon gång tidigare och då matade in de värdena i de fälten.
Det som gav defaultvärden var att jag skrev in min Ericsson mailadress som inloggning och då skapades ett konto med vissa förvalda värden.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Skriv svar