Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pugge
Teslaägare

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pugge »

Då var upphämtning bokad till nästa fredag den 18:e i Malmö :D
Fanns gott om tider när jag bokade i förmiddags. Dock finns inte mitt VIN sökbart på car.info ännu. Men det kommer väl så småningom. :)
Karic

Inlägg av Karic »

pugge skrev:
Fanns gott om tider när jag bokade i förmiddags. Dock finns inte mitt VIN sökbart på car.info ännu. Men det kommer väl så småningom. :)

Kul! :D Mitt fönster är 17-27/3 vad var ditt? Inget om min bil på car.info heller, såååå trött på att vänta nu.
Användarvisningsbild
Peja83
Teslaägare

Inlägg av Peja83 »

Karic skrev:
pugge skrev:

Kul! :D Mitt fönster är 17-27/3 vad var ditt? Inget om min bil på car.info heller, såååå trött på att vänta nu.
O jag har fått regnummer på carinfo men inget upphämtningsdatum än. Mitt fönster är 14-22/3
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Trosta 16 mars 11:20 nån som vill splitta en Uber från Märsta C runt 10-11?
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare

Inlägg av Strebern »

Hej!

Tänkte bara ge lite info som jag tror många uppskattar angående alla mina steg i beställningen, då jag själv har beställt en bil, väntat och väntat och till slut fått boka en leveranstid, och hela tiden funderat på hur tiderna och stegen ser ut egentligen.
Beställde i januari (nångång), en MY LR 20" röd, svart inredning (efter att jag fått besked om att den Kia EV6 jag beställt i nov/dec 2021 som skulle levererats V.8 blev försenad till ca november 2022, vilket gjorde att jag avbeställde i vredesmod... grabben är dock överlycklig över att slippa en kia på infarten....)
Fick levdatum "februari" på hemsida och i beställning initialt, det ändrades sedan till mars efter ett par veckor (ca 1-2 veckor efter beställning), min SA meddelade mig i samband med att jag beställde att "räkna med leverans mars, även om det står februari", så inga konstigheter där.
Sedan blev det ett fast datumspann ca i mitten av februari, som sade (vad jag kommer ihåg) 8-18 mars.
Fick SMS ca kl 17 den 2 mars om att jag matchats med en bil.
Min SA kunde vid denna tiden inte säga något om bilen, annat än att den inte var i sverige ännu.
Spannet på levdatum ändrades sedan några dagar före den 8 mars till ca 9-21 mars, sedan den 10 eller 11 mars (dvs igår eller idag, kommer inte ihåg) ändrades det till spann ca 12 till 23 mars någonting.
Sedan idag ca kl 17 kom SMS om att jag kunde boka hämtningstid i Norrköping, fick välja mellan 17 eller 18 mars.
Så nu ska jag hämta bilen den 17:e, YES!

Så från det att du får SMS om att du matchats tar det ca 7-10 dagar innan du får SMS om att hämta bilen vilket i sin tur verkar vara ca 7-10 dagar innan det faktiska leveransdatumet som tidigare inlägg angett. Likaså att tidigare inlägg som anger att datumspannet som står på hemsidan rör sig något, men att det blir leverans inom det ursprungliga angivna stämmer rätt väl. Hoppas någon får lite mer kött på benen angående tiderna av mitt inlägg.

Ha det!
Senast redigerad av Strebern, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare

Inlägg av Tiimpan »

pugge skrev:
Fick du ett sms först?
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare

Inlägg av Strebern »

Fick fram mitt regnummer genom att söka på VIN på biluppgifter.se, matade in den i regnummerrutan.
VIN-numret fick jag i samband med att jag kunde boka hämtning av bilen, det lades till i min profil på appen och hemsidan i samband med detta.
Har tidigare sökt på "min" hemsida på tesla genom att trycka på CTRL-U och sedan söka på 5YJ för att försöka hitta VIN, men det verkar inte finnas innan SMS-bokning av hämtning
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Användarvisningsbild
AndreasM
Teslaägare

Inlägg av AndreasM »

Strebern skrev:
Fick fram mitt regnummer genom att söka på VIN på biluppgifter.se, matade in den i regnummerrutan.
VIN-numret fick jag i samband med att jag kunde boka hämtning av bilen, det lades till i min profil på appen och hemsidan i samband med detta.
Har tidigare sökt på "min" hemsida på tesla genom att trycka på CTRL-U och sedan söka på 5YJ för att försöka hitta VIN, men det verkar inte finnas innan SMS-bokning av hämtning
5YJ är väl Freemont, Shanghai vin börjar med LRW?
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
AndreasM
Teslaägare

Inlägg av AndreasM »

Fel på hemsidan eller julklappstips?
2467AC60-D22F-4FBC-B7FB-5253CF421BA4.jpeg
Model Y LR -22
Karic

Inlägg av Karic »

AndreasM skrev:
Fel på hemsidan eller julklappstips?
Skulle tro att det ska va ”Juli”, var ”Juni” för ngn vecka sen.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Maw skrev:
Review av MY

Helt galet va mycke prylar man kan få plats med i mittkonsollen. :D
Har bilarna som kommer till Sverige dubbla rutor i bakdörrarna också? 12 minuter in i filmen visar han att bilarna i Storbritannien har det.

Jag trodde bara det var i framdörrarna....
Användarvisningsbild
FAberg
Teslaägare

Inlägg av FAberg »

Ilduce77 skrev:
Maw skrev:
Review av MY

Helt galet va mycke prylar man kan få plats med i mittkonsollen. :D
Har bilarna som kommer till Sverige dubbla rutor i bakdörrarna också? 12 minuter in i filmen visar han att bilarna i Storbritannien har det.

Jag trodde bara det var i framdörrarna....
De som kommer nu har dubbelt glas både fram och bak.
X75D 2017
YLR 2022
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Gott! :)

När jag testade en Y i höstas, tyckte jag att det var ett märkligt burkigt/ekoaktigt ljud, när man pratade... Är det fler som upplevt det?

Antar att det i så fall beror på det stora glastaket.
Bilen jag körde hade fällda baksäten och det kanske bidrog extra..
Användarvisningsbild
PAK
Teslaägare

Inlägg av PAK »

Om någon vill ha en Model Y LR med omgående lev så finns en hos Tesla...

https://www.tesla.com/sv_SE/new/LRWY224 ... a#overview
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

PAK skrev:

15.380 kr i rabatt..
Användarvisningsbild
PAK
Teslaägare

Inlägg av PAK »

Ilduce77 skrev:
PAK skrev:

15.380 kr i rabatt..
Ja inte mycket till rabatt men omgående leverans...
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

PAK skrev:
Ilduce77 skrev:
PAK skrev:

15.380 kr i rabatt..
15.000 kr i rabatt hade jag tagit den för, om den hade haft rätt spec. Jag är tex helt ointresserad av FSD för 77.000, eftersom det inte är säkert att jag får uppleva funktionen under tiden jag äger bilen... :)

Sen är det det säkert en tidig modell, som stått för visning och då saknas troligtvis dubbla bakrutor, som jag nu har förstått är standard nu för tiden.. Det är ju ett minus, tycker jag.. :)
Användarvisningsbild
PAK
Teslaägare

Inlägg av PAK »

Ilduce77 skrev:
PAK skrev:
Ilduce77 skrev:
PAK skrev:

15.380 kr i rabatt..
15.000 kr i rabatt hade jag tagit den för, om den hade haft rätt spec. Jag är tex helt ointresserad av FSD för 77.000, eftersom det inte är säkert att jag får uppleva funktionen under tiden jag äger bilen... :)

Sen är det det säkert en tidig modell, som stått för visning och då saknas troligtvis dubbla bakrutor, som jag nu har förstått är standard nu för tiden.. Det är ju ett minus, tycker jag.. :)
Samma för mig. FSD helt ointressant. EAP hade jag tagit för 20k. Inte det dubbla
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Frågar man man så brukar dom väl kunna ta bort fsd på en lagerbil, eller? :)
Jag fick iaf det alternativet senast…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Det var ju en smart tanke... Det har jag inte tänkt på, men det är ju bara mjukvara, så det borde ju gå.. :)
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

PAK skrev:
Ilduce77 skrev:
PAK skrev:

15.380 kr i rabatt..
Bra mycket bättre än de för 850 på blocket antar jag..
Var inte hos MoS i förrgår och dom hade ingen Y att visa längre då den skulle säljas, så jag gissar att det är den visningsbilen det handlar om. Dock borta nu.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Lite på spekulation då jag försöker få leverans innan 1 Juli, annars hade jag väntat till hösten.
CCD25DBB-0467-4F6C-997C-D475EF4A2627.jpeg
Användarvisningsbild
PAK
Teslaägare

Inlägg av PAK »

Jontez skrev:
PAK skrev:
Ilduce77 skrev:
PAK skrev:

15.380 kr i rabatt..
Bra mycket bättre än de för 850 på blocket antar jag..
Var inte hos MoS i förrgår och dom hade ingen Y att visa längre då den skulle säljas, så jag gissar att det är den visningsbilen det handlar om. Dock borta nu.
Den finns fortfarande kvar..
CarlGstm

Inlägg av CarlGstm »

Jag blir inte riktigt klok på processen när man köpt via ALD/NF-Fleet. Jag har fått ett RN nummer och ett leveransdatum (som inte passar) men ingen länk där jag kan boka ny tid för upphämtning. Jag kan inte heller lägga till bilen i min Tesla profil då jag inte fått VIN-nummer. Någon som har en smart ide på hur jag enklast bokar ny tid? Har försökt ringa, men lördagar verkar inte vara Teslas favoritdag :-)

SMS 1:
Tesla-uppdatering: Din beställning, RN116371868, har länkats mot en bil som är under transport till din valda leveransplats. Ditt estimerade leveransfönster är 14/3-25/3 vid Stockholm-Trosta Park, Trosta 181. Du kommer att få ett SMS för inbokning av upphämtningstid inom 2 veckor. Svara ''NEJ'' på detta SMS inom 24 timmar om du inte är tillgänglig att hämta din bil under denna period. För att avregistrera från SMS, svara STOP.

SMS 2
Upphämtningsdatumet för din Model Y är schemalagd till 17/03 kl. 14:20 i Stockholm - Trosta Park, Trosta 181. Det här datumet kan komma att ändras - vi kontaktar dig om så är fallet. Genomgång av din bil sker innan upphämtning i egen takt genom våra instruktionsfilmer: https://www.tesla.com/sv_SE/support . Vi ber om att max 2 personer kommer till upphämtningsdagen. För att avaktivera SMS, svara STOP. RN116371868

SMS 3
Tesla-uppdatering: Förberedelse inför din upphämtning.

- Kom på överenskommen tid. Vi lämnar ut många bilar samtidigt och vill säkerställa en bra upphämtningsupplevelse för alla.

- Om vinterhjul beställts via Tesla levereras bilen på vinterhjul om inget annat är överenskommet. Sommarhjulen är placerade i bagageutrymmet.

- Ta med giltigt körkort.

- Din bil har minst 30% laddning vid upphämtning. Om ytterligare laddning krävs för att komma hela vägen hem kan du enkelt navigera till en Tesla Supercharger.

Vi vill påminna dig om att titta på våra instruktionsfilmer www.tesla.com/sv_SE/support#videos . Din Tesla kommer stå uppställd utomhus. För att avregistrera från SMS, svara STOP.
Vill ha Model 3 eller Y att ersätta min ZOE
Beställt Cybertruck
XC90 recharge 2021 (tillfällig)
Renault Zoe 2018
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Svarade du Nej på första SMSet?
Du kan inte få in den i appen innan du hämtar den.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar