P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4526
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad

Inlägg av dstr »

Hörde just ett reportage om att det är heeeelt annorlunda för en bilmekaniker med elbil. Det var ju så farligt med högspänning. Som att det inte är så farligt med explosiv bensin?! Men jo, det är dumt att kortsluta plus och minus från högspänningen, precis som det är dumt att lossa en bensinslang ovanför ett varmt grenrör.

Sen var det inte alls som en vanlig bil, helt nytt, krävdes en gigantisk omskolning osv.

Varpå jag började fundera...

Vindrutetorkare - samma
Bromssystem - samma
Länkarmar/styrleder - samma
Stötdämpare - samma
Kupefilter - samma
Glykolhalt i kylsystem - samma
Drivknutar/drivaxlar - samma
Hjulinställning - samma


Det man slipper är
Luftfilter
Oljefilter/oljebyte
Tändstift
Avgassystem/katalysator
Drivrem
Spridare/förgasare

(fyll gärna på)
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad

Inlägg av R_Edvinsson »

dstr skrev:
Sen var det inte alls som en vanlig bil, helt nytt, krävdes en gigantisk omskolning osv.

Det är en gigantiskt omskolning.
Framförallt med att man inte skall ta för givet att kunderna inte längre behöver spendera hutlösa pengar på märkesservice. :mrgreen:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad

Inlägg av dd88 »

dstr skrev:
Varpå jag började fundera...
Du bör kanske fundera på vad som sitter i en elbil och inte i en fossil och varför man som mekaniker vill ha relevant utbildning och utrustning för att kunna hantera det?

Tror inte det är vindrutetorkare dom syftar på.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4526
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad

Inlägg av dstr »

dd88 skrev:
dstr skrev:
Varpå jag började fundera...
Du bör kanske fundera på vad som sitter i en elbil och inte i en fossil och varför man som mekaniker vill ha relevant utbildning och utrustning för att kunna hantera det?

Tror inte det är vindrutetorkare dom syftar på.
Du skulle hört inslaget. Det var på den nivån att vindrutetorkarna var medräknade!
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad

Inlägg av Gargamel »

R_Edvinsson skrev:
dstr skrev:
Sen var det inte alls som en vanlig bil, helt nytt, krävdes en gigantisk omskolning osv.

Det är en gigantiskt omskolning.
Framförallt med att man inte skall ta för givet att kunderna inte längre behöver spendera hutlösa pengar på märkesservice. :mrgreen:
Tills du skaffar en merca som har samma service-intervall som en bränslebil...
2000+ kr för att gå och sparka däck...
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 996
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad

Inlägg av wannabee »

Diagnose Dan på Youtube går igenom vad som skiljer när man ska jobba med en el/hybrid bil



Han har två filmer till om det där även batteriet är med.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad

Inlägg av Bjelke »

R_Edvinsson skrev:
dstr skrev:
Sen var det inte alls som en vanlig bil, helt nytt, krävdes en gigantisk omskolning osv.

Det är en gigantiskt omskolning.
Framförallt med att man inte skall ta för givet att kunderna inte längre behöver spendera hutlösa pengar på märkesservice. :mrgreen:
Det här kan vara en av dom viktigaste parametrarna när dom funderar ut hur dom ska kunna kräma
ut pengar för service på elbilar, att få alla ägare att tro att det är sjukt avancerat med elbilar och därför
blir priset därefter, och det gäller såklart även för vanliga reparationer med samma resonemang (men kanske
mer för att man tidigare kanske inte fick in så mycket pengar på service och måste ta igen det senare istället).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12786
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Det här kan vara en av dom viktigaste parametrarna när dom funderar ut hur dom ska kunna kräma
ut pengar för service på elbilar, att få alla ägare att tro att det är sjukt avancerat med elbilar och därför
blir priset därefter, och det gäller såklart även för vanliga reparationer med samma resonemang (men kanske
mer för att man tidigare kanske inte fick in så mycket pengar på service och måste ta igen det senare istället).
Man får lägga kostnaderna på reparationerna istället.
Esterox
Inlägg: 758
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad

Inlägg av Esterox »

dstr skrev:
Hörde just ett reportage om att det är heeeelt annorlunda för en bilmekaniker med elbil. Det var ju så farligt med högspänning. Som att det inte är så farligt med explosiv bensin?! Men jo, det är dumt att kortsluta plus och minus från högspänningen, precis som det är dumt att lossa en bensinslang ovanför ett varmt grenrör.

Sen var det inte alls som en vanlig bil, helt nytt, krävdes en gigantisk omskolning osv.

Varpå jag började fundera...

Vindrutetorkare - samma
Bromssystem - samma
Länkarmar/styrleder - samma
Stötdämpare - samma
Kupefilter - samma
Glykolhalt i kylsystem - samma
Drivknutar/drivaxlar - samma
Hjulinställning - samma


Det man slipper är
Luftfilter
Oljefilter/oljebyte
Tändstift
Avgassystem/katalysator
Drivrem
Spridare/förgasare

(fyll gärna på)

Brukar du hålla på i Proppskåpet hemma eller koppla 220 ?
Eller håller du dig enbart till enkla 12 v kopplingar som tex Led.

Bryt gärna strömmen utan korrekt kunskap i en Toyota hybrid (har bara erfarenhet om detta så kan inte svara för andra märken) och skriv gärna testamentet innan du gör detta.

Och att lossa bränsle nära varmt grenrör är inte så himla farligt, det är inte så att bilen brinner okontrollerat. Det startar som en liten brand som du kan släcka med filt och i värsta fall får man ta fram brandsläckaren som finns i närheten (krav i verkstad) hantera högspänningsbatteri felaktigt och man släcker den inte med en filt direkt….

Men eftersom allt är så enkelt så får du JÄTTEGÄRNA prova allt hemma, som att bryta högspänning, mecka i ditt proppskåp osv.
w17
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 mar 2022 14:05

Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad

Inlägg av w17 »

....och här är själva länken.
Varsågod.

https://sverigesradio.se/artikel/mekani ... iga-grejer
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad

Inlägg av dd88 »

w17 skrev:
....och här är själva länken.
Varsågod.

https://sverigesradio.se/artikel/mekani ... iga-grejer
Kan omöjligt vara rätt program. Lyssna på detta och läs sen första inlägget.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar