Vad rekommenderar ni andra och varför?
Fast kabel eller lös?
Skulle behöva kunna hindra obehöriga att ladda när jag inte är hemma. Är rfrid-bricka lösningen?
Tar tacksamt emot alla inputs..

Moderator: Redaktion
Kör också Easee. Tänk dock på att ingen kabel medföljer och jag tror inte att du kan få bidrag för att köpa en extra kabel om du beställer Easee via Tibber.qzrjohan skrev:Jag har också valt en Easee. Den kostade 6500kr inkl installation via Tibber. Fördelen att ha den via Tibber är att dom också med hjälp av lastbalanseraren Pulse (695kr) kan styra laddningen dit elen är billigast. Dom garanterar det till och med.
Hmm, intressant, vad hittade du denna? Jag har precis köpt en Model Y och vår förening har sedan ett par år tillbaka Garo-laddare installerade till varje radhus/lägenhet.Ilduce77 skrev:Hittade denna... Varför skulle den inte funka med tesla?
Aha... Får kolla där....E24 skrev:Garo är överrepresenterat på Teslor med förstörda ombordladdare. Finns en tråd om det på Hemmaladdning-delen här på forumet.
Jag svarar mig själv med att texten troligen kommer från https://www.jarfallaenergi.se/product/laddbox-garo-glb/emiliooo skrev:Hmm, intressant, vad hittade du denna? Jag har precis köpt en Model Y och vår förening har sedan ett par år tillbaka Garo-laddare installerade till varje radhus/lägenhet.Ilduce77 skrev:Hittade denna... Varför skulle den inte funka med tesla?
Spännande!emiliooo skrev:Jag har mailat till både Garo och Järfälla Energi och ställt frågan. Återkommer här när/om jag får svar.
Jag har köpt Easee-boxen från Tibber med kabeln på 7,5 meter och det sitter inte någon Tesla-knapp på kabeln, du får köpa en annan kabel någon annanstans för att få det.aftersun skrev:Är sugen på Easee och Tibber säljer ju en kabel på 5 eller 7,5m löst. Är denna något att ha? Har den knapp för att öppna laddluckan på bilen?
Tips på kabel?AndreasPaulsson skrev:Jag har köpt Easee-boxen från Tibber med kabeln på 7,5 meter och det sitter inte någon Tesla-knapp på kabeln, du får köpa en annan kabel någon annanstans för att få det.aftersun skrev:Är sugen på Easee och Tibber säljer ju en kabel på 5 eller 7,5m löst. Är denna något att ha? Har den knapp för att öppna laddluckan på bilen?
Metron Institute eller EVChargeKing.aftersun skrev:Tips på kabel?AndreasPaulsson skrev:Jag har köpt Easee-boxen från Tibber med kabeln på 7,5 meter och det sitter inte någon Tesla-knapp på kabeln, du får köpa en annan kabel någon annanstans för att få det.aftersun skrev:Är sugen på Easee och Tibber säljer ju en kabel på 5 eller 7,5m löst. Är denna något att ha? Har den knapp för att öppna laddluckan på bilen?
Det stämmer, förutom om man råkar hamna vid en stolpe som bara har enfas 32A möjligen menaftersun skrev:För Model Y lönar det sig aldrig att köpa en kabel "större" än 3fas 16A korrekt då det ger 11kW och är max vad den kan ta emot?
Ok men för att göra det enkelt för mig själv. Ni som kan, vad köper de flesta? Bör man säkra upp sig mot framtida elbilar med stöd för ännu snabbare laddning?Bjelke skrev:Det stämmer, förutom om man råkar hamna vid en stolpe som bara har enfas 32A möjligen menaftersun skrev:För Model Y lönar det sig aldrig att köpa en kabel "större" än 3fas 16A korrekt då det ger 11kW och är max vad den kan ta emot?
undrar hur vanligt det är egentligen… (då kan bilen dra 32A på en fas, men bara 16A om man har en
11kW-kabel, dvs 7,2kW isf 3,6kW i det speciella fallet)