Laddstolpe.. Vilken?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av Ilduce77 »

Jag har nyss lagt en beställning på en vit Y LR, så nu får man börja titta på laddstolpe.

Vad rekommenderar ni andra och varför?

Fast kabel eller lös?

Skulle behöva kunna hindra obehöriga att ladda när jag inte är hemma. Är rfrid-bricka lösningen?

Tar tacksamt emot alla inputs.. :)
Användarvisningsbild
Ladrene
Teslaägare

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av Ladrene »

Köpte en EASEE Home med lastbalansering för 10k inkl. installation.
Funkar kanon att ladda såväl min MS på 3-fas som fruns Leaf som bara laddar på 1-fas.
En ”laddningsrobot” som kommunicerar med bilen och kollar vad den ska kräma på med.
Relativt billig, ganska snygg och smart (med intuitiv app)
Kabel får man stå för själv eller köpa till och ja, den kan låsas i laddaren.

Edit: ja, du kan även via appen ”låsa” laddaren så att ingen annan kan ladda när man är bortrest t.ex.
Tesla Model Y Performance
Tesla Model 3 Performance - utbytt till ovan
Tesla Model S 75D- 2017 - såld
qzrjohan

Inlägg av qzrjohan »

Jag har också valt en Easee. Den kostade 6500kr inkl installation via Tibber. Fördelen att ha den via Tibber är att dom också med hjälp av lastbalanseraren Pulse (695kr) kan styra laddningen dit elen är billigast. Dom garanterar det till och med.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

qzrjohan skrev:
Jag har också valt en Easee. Den kostade 6500kr inkl installation via Tibber. Fördelen att ha den via Tibber är att dom också med hjälp av lastbalanseraren Pulse (695kr) kan styra laddningen dit elen är billigast. Dom garanterar det till och med.
Kör också Easee. Tänk dock på att ingen kabel medföljer och jag tror inte att du kan få bidrag för att köpa en extra kabel om du beställer Easee via Tibber.
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare

Inlägg av Tiimpan »

Jag kör tesla wall connector gen 3.
7995kr inkl installation.
Gjorde det lätt för mig och tog den för jag hört att Tesla kan gnälla om garantier osv.
Användarvisningsbild
M3LR22
Teslaägare

Inlägg av M3LR22 »

Tibber EASEE Home, liksom flera av mina bekanta. Aldrig hört något om att Tesla skulle hävda något om garanti om man inte kör deras.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Har du solceller är Zappi trevlig
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Tack för alla inputs!

Nej, jag har inte solceller, men jag funderar på det.
Tyvärr har jag lite fel riktning på mitt tak och jag tror att jag kommer få ut max 7000 kWh/år.

Men som elpriset är nu, kan det ändå bli lönsamt.

Är zappi speciellt gynnsam i kombination med solceller? På vilket sätt?
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Hittade denna... Varför skulle den inte funka med tesla?
Screenshot_2022-03-14-09-38-01-16_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Användarvisningsbild
emiliooo
Teslaägare

Inlägg av emiliooo »

Ilduce77 skrev:
Hmm, intressant, vad hittade du denna? Jag har precis köpt en Model Y och vår förening har sedan ett par år tillbaka Garo-laddare installerade till varje radhus/lägenhet.
Användarvisningsbild
E24
Teslaägare

Inlägg av E24 »

Garo är överrepresenterat på Teslor med förstörda ombordladdare. Finns en tråd om det på Hemmaladdning-delen här på forumet.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

E24 skrev:
Garo är överrepresenterat på Teslor med förstörda ombordladdare. Finns en tråd om det på Hemmaladdning-delen här på forumet.
Aha... Får kolla där....

Är det fler laddare man ska undvika?

Skulle vilja ha:
Lastbalansering
Rfid eller annat sätt att hindra andra från att ladda.
Fast kabel, så jag slipper ta ut och in bilens...
Användarvisningsbild
emiliooo
Teslaägare

Inlägg av emiliooo »

emiliooo skrev:
Ilduce77 skrev:
Hmm, intressant, vad hittade du denna? Jag har precis köpt en Model Y och vår förening har sedan ett par år tillbaka Garo-laddare installerade till varje radhus/lägenhet.
Jag svarar mig själv med att texten troligen kommer från https://www.jarfallaenergi.se/product/laddbox-garo-glb/

Får ta mig en funderare på om det är bäst för mig att byta ut min existerande laddbox (som är just en Garo GLB) mot något annat...
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Här...

https://www.jarfallaenergi.se/product/l ... a-prisjakt

Ring och kolla varför de skriver så på sin hemsida.. De har kanske mer info om man pratar med dem..

Edit.. Såg att du redan hade hittat.... Om du ringer, så får du gärna dela med dig av vad de säger...
aftersun

Inlägg av aftersun »

Är sugen på Easee och Tibber säljer ju en kabel på 5 eller 7,5m löst. Är denna något att ha? Har den knapp för att öppna laddluckan på bilen?
Användarvisningsbild
emiliooo
Teslaägare

Inlägg av emiliooo »

Jag har mailat till både Garo och Järfälla Energi och ställt frågan. Återkommer här när/om jag får svar.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

emiliooo skrev:
Jag har mailat till både Garo och Järfälla Energi och ställt frågan. Återkommer här när/om jag får svar.
Spännande!

Använder själv GARO i vår förening
Användarvisningsbild
AndreasPaulsson
Teslaägare

Inlägg av AndreasPaulsson »

aftersun skrev:
Är sugen på Easee och Tibber säljer ju en kabel på 5 eller 7,5m löst. Är denna något att ha? Har den knapp för att öppna laddluckan på bilen?
Jag har köpt Easee-boxen från Tibber med kabeln på 7,5 meter och det sitter inte någon Tesla-knapp på kabeln, du får köpa en annan kabel någon annanstans för att få det.
Kia e-Niro -22
Tesla Model Y LR -22
Kia e-Niro -19
aftersun

Inlägg av aftersun »

AndreasPaulsson skrev:
aftersun skrev:
Jag har köpt Easee-boxen från Tibber med kabeln på 7,5 meter och det sitter inte någon Tesla-knapp på kabeln, du får köpa en annan kabel någon annanstans för att få det.
Tips på kabel?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

aftersun skrev:
AndreasPaulsson skrev:
aftersun skrev:
Tips på kabel?
Metron Institute eller EVChargeKing.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Kolla här:
https://eauto.si/metron-shop/product-ca ... ing-cable/
De har både med och utan Teslaknapp.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
aftersun

Inlägg av aftersun »

För Model Y lönar det sig aldrig att köpa en kabel "större" än 3fas 16A korrekt då det ger 11kW och är max vad den kan ta emot?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

aftersun skrev:
För Model Y lönar det sig aldrig att köpa en kabel "större" än 3fas 16A korrekt då det ger 11kW och är max vad den kan ta emot?
Det stämmer, förutom om man råkar hamna vid en stolpe som bara har enfas 32A möjligen men
undrar hur vanligt det är egentligen… (då kan bilen dra 32A på en fas, men bara 16A om man har en
11kW-kabel, dvs 7,2kW isf 3,6kW i det speciella fallet)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
aftersun

Inlägg av aftersun »

Bjelke skrev:
aftersun skrev:
Det stämmer, förutom om man råkar hamna vid en stolpe som bara har enfas 32A möjligen men
undrar hur vanligt det är egentligen… (då kan bilen dra 32A på en fas, men bara 16A om man har en
11kW-kabel, dvs 7,2kW isf 3,6kW i det speciella fallet)
Ok men för att göra det enkelt för mig själv. Ni som kan, vad köper de flesta? Bör man säkra upp sig mot framtida elbilar med stöd för ännu snabbare laddning?
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Jag tänkte ta en Garo, men har förstått att den inte riktigt passar tesla, av okänd anledning..

Hittar ingen annan prisvärd med fast kabel, så nu lutar det åt en easee och köpa till en extra 7,5-meters laddsladd och lägga i bilen och använda den korta, som följer med bilen, till boxen.

Är dock osäker på om teslas sladd klarar hänga ute dag ut och dag in i alla väder. I vilket fall kan det oxidera om man låter en sladd sitta i uttaget för jämnan, så den måste tas av lite då och då..

Sen tänker jag dra fram en kabel mellan central och box, som klarar 22 kw. Tror det är 6,5 kvadrats kabel. Vissa boxar kan man programmera om att klara högre effekt, om man ansluter rätt kabel till den. Eftersom allt i boxen är likadant. Jag har läst någonstans att easee klarar en sådan omprogramering.

Nu klarar ju tesla model y bara 11 kw, men i framtiden kan det ju vara aktuellt. Audi e-tron 55 klarar tex 22 kw vid hemmaladdning.

Sen får man ju se hur elbolagen kommer debitera för effekttoppar. Göteborgs energi tar ut en summa runt 30 kr x högsta uttagna effekt per månad, vilket blir 330 kr om man kör 11 kw och 660 kr/månad om man kör på 22 kw vid något tillfälle. Man klarar sig kanske kring 7 kw till vardags..
Skriv svar