Resa till Lofoten

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Resa till Lofoten

Inlägg av LeffeP »

Hej

Vi planerar en resa upp i Sverige och över till Lofoten, sen ner genom resterande Norge i Aug i år, nån som Teslat till Lofoten och har restips?
Hur det annars med laddning i Norge om man kommer utanför SUC? Vilka ev ladd abonnemang behövs, likaså kablar? Hur ofta kan man ladda med enbart kreditkort utan förregistering?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Resa till Lofoten

Inlägg av BrooklynS »

Man kommer ju aldrig utanför SuC i Norge...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Resa till Lofoten

Inlägg av Robin_j »

Körde för 3 år sedan dit och det var lite krångligt då men det har byggts betydligt fler laddare den dess så nu är det bara åka. men har man en ladd kabel som funkar i Norge så underlättar det natt laddning vilket jag inte hade :shock:.
Tror jag laddade på 1 ikke tesla station på hela vägen och då var det bara ta hem den appen och starta tog max 2 min. Körde dock även på senja och över massa byggd i Norge gick bra även det på suc
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
fraggan
Inlägg: 156
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Resa till Lofoten

Inlägg av fraggan »

LeffeP skrev:
Hej

Vi planerar en resa upp i Sverige och över till Lofoten, sen ner genom resterande Norge i Aug i år, nån som Teslat till Lofoten och har restips?
Hur det annars med laddning i Norge om man kommer utanför SUC? Vilka ev ladd abonnemang behövs, likaså kablar? Hur ofta kan man ladda med enbart kreditkort utan förregistering?
Som nämns nedan du kommer i princip aldrig utanför SuC i Norge =) de har fattat detta med laddinfrastrukturen. Finns några få ställen där det är lite glest men där har man alternativ, om det bara är 50 kw, så behöver man inte vara orolig. Jag och sambon åkte till Norge och trollstigen för 2 år sedan i början på Augusti, inga problem med nått vad gäller laddning, däremot var det fullt på många hotell :P men det löste sig.

Jag har planerat att åka till nordkap oklart om det sker via sverige eller norge. Men vi hade också kikat lite på att ta en familjetur till bl a Lofoten och atlantehavsveien på vägen ner. De appar/taggar du kan behöva är Mer Norge och Fortum så täcker du det mesta.
Kika lite på teslabjörn på tuben när han åker till artic circle och nordkap. Han laddar på andra laddare än SuC.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5572
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Resa till Lofoten

Inlägg av Gustafsson »

BKK som nu byter namn till eviny har jag använt en del. Funkar bra, men jag får högre laddhastighet på SuC.
Kolla in eviny således.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Resa till Lofoten

Inlägg av Toja »

Tänk på att ladda via vanligt vägguttag Chucko (2 hål i väggen) funkar inte Norege om du inte har annan laddkabel.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Resa till Lofoten

Inlägg av NiklasTesla »

Toja skrev:
Tänk på att ladda via vanligt vägguttag Chucko (2 hål i väggen) funkar inte Norege om du inte har annan laddkabel.
Gick med UMC som följde med Teslan och en helt vanlig förlängningssladd för mig (Äger Model 3 LR AWD från 2019).

MVH
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5572
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Resa till Lofoten

Inlägg av Gustafsson »

NiklasTesla skrev:
Toja skrev:
Tänk på att ladda via vanligt vägguttag Chucko (2 hål i väggen) funkar inte Norege om du inte har annan laddkabel.
Gick med UMC som följde med Teslan och en helt vanlig förlängningssladd för mig (Äger Model 3 LR AWD från 2019).

MVH
Är den nyare 1- fas UMC kompatibel med norskt IT-nät eller laddade du där det fanns TN- nät som i Sverige ?
Den gamla UMC funkade bara i TN-nät.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar