Ett 1år med teslan

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Teslawessla

Ett 1år med teslan

Inlägg av Teslawessla »

Imorgon firar jag ett år med min Tesla M3LR. Har för närvarande 5490 mil på mätaren.

Så rätt nära dom mellan 5 till 6k mil om året jag sa till försäkringsbolaget ;) .

Hittills har jag haft den inne på service en gång då jag tyckte bakluckan slog igen hårt. Men ska snart försöka få in den igen p.g.a. fjädern som stannar mitt i läget och att det kommer in vatten i själva bakluckan.

Det jag har lagt pengar på hittills är slittåliga mattor från Smog och 2 uppsättningar torkarblad plus spolarvätska.

Enda stora nackdelen för mig med bilen är att den är en stenskottsmagnet.

Annars är jag helnöjd och har inte haft en bättre bil under mina 25 år med körkort.

Jag laddar till 98% hemma eller på jobbet,(långsamt) Och enligt Tessie så har jag 1.7% degeneration på batteriet.

Väl mött där ute /Teslawessla
SwedishAdvocate

Re: Ett 1år med teslan

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tips ang. stenskott:

Hålla avstånd både till bilen framför samt även i sidled till mötande bilar samt bilar bredvid under köring på motorväg/motortrafikled.

Det är inte alltid det är möjligt, men samtidigt så finns det ju även gott om tillfällen då det är möjligt...

Jag har dock inte kört så mycket runt Sthlm och Gbg, så det kanske är knepigare där. Men runt Malmö tycker jag det funkar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Teslawessla

Inlägg av Teslawessla »

Bor 8 mil utanför stockholm. Det är vid påfarterna stenskotten kommer. Har provat det mesta.. Avstånd/ flytta sidledes/ åka långsammare/ men det känns som stenarna söks mot min bil.
Men det är ett litet pris att betala när det är kul att köra bil igen och inte bara tråkig pendling.
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare

Inlägg av Old_O »

@Tesslawessla - känner igen mig i att känna mig hemsökt av stenskott. Känns som jag bytt ruta minst en gång per år senaste 15-20 åren… spelar ingen roll vad jag än försöker med stora luckor, små luckor, ingen framför, etc.
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Jag brukar hålla redigt avstånd till framförvarande men min bil är också en magnet.
Ibland funderar jag på om det inte är bättre att köra som en Audi förare och ligga sådär 25-30cm bakom framförvarande för då får man bara stenskott i fronten och inte på framrutan och glastaket.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LasseTM skrev:
Jag brukar hålla redigt avstånd till framförvarande men min bil är också en magnet.
Ibland funderar jag på om det inte är bättre att köra som en Audi förare och ligga sådär 25-30cm bakom framförvarande för då får man bara stenskott i fronten och inte på framrutan och glastaket.
Ja Audi-förare håller rejäla avstånd. Det är värre med BMW-förare som inte lämnar mer än 10-15 cm. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Teslawessla skrev:
Imorgon firar jag ett år med min Tesla M3LR. Har för närvarande 5490 mil på mätaren.

Så rätt nära dom mellan 5 till 6k mil om året jag sa till försäkringsbolaget ;) .

Hittills har jag haft den inne på service en gång då jag tyckte bakluckan slog igen hårt. Men ska snart försöka få in den igen p.g.a. fjädern som stannar mitt i läget och att det kommer in vatten i själva bakluckan.

Det jag har lagt pengar på hittills är slittåliga mattor från Smog och 2 uppsättningar torkarblad plus spolarvätska.

Enda stora nackdelen för mig med bilen är att den är en stenskottsmagnet.

Annars är jag helnöjd och har inte haft en bättre bil under mina 25 år med körkort.

Jag laddar till 98% hemma eller på jobbet,(långsamt) Och enligt Tessie så har jag 1.7% degeneration på batteriet.

Väl mött där ute /Teslawessla
Kan bara hålla med efter ca 12000mil med Model 3 (dock inte fått så mycket stenskott).

Snabbaste, säkraste, mest högteknologiska, samt dessutom per mil billigaste bil jag ägt samt MVH
Skriv svar