Priserna skenar i SUC

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Denke

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Denke »

OfarligTesla skrev:
Denke skrev:
Fast jag har oerhört svårt att tro Tesla inte har ett fastprisavtal med energiföretagen.
Så ur mina ögon sett så är det antingen girighet eller så är man urusla på att förhandla och kör på rörliga priser.
Skulle var intressant att veta vilket av dessa båda alternativ som ligger bakom dessa oskäliga priser.
Tror du att el-leverantörer ger ut fastprisavtal med obegränsad löptid som är förmånliga för Tesla att välja? Varför skulle de vilja syssla med välgörenhet? Viss typ av fastprisavtal är såklart vettigt att välja men ju längre tid det skall gälla desto mer får man räkna med att överbetala för elen, vilket kunderna betalar för.
Så klart är avtal inte på livstid med energibolagen och självklart har det kostat en del att sätta upp dessa SUC men var det inte så att dom avsätter pengar för varje såld Tesla för att kunna bygga ut nätverket och underhålla det ?
Men är det inte så att samtidigt har priset gått upp från typ 2,60 till dagens pris på en tidshorisont av två år ?
Elen är inte dyr i Sverige om allt snurrar på som vanligt och kom inte och säg att det beror på kriget i Ukraina nu.
Jag är oerhört tveksam att en leverantör som Tesla inte förhandlar fram oerhört bra priser på lång sikt.
Tror inte för en sekund att dom betalar mer än en privatkund med fast avtal i Norrland.
Nu ska jag byta jobb så Teslan som jag älskar att köra, måste jag nu byta ut och byta till annat märke så just den biten är tråkig.
Tesla är numer perfekt om man klarar sig på att ladda hemma, reser man mycket i arbetet och får det skattefria beloppet så går man minus.
Simple as that och där försvinner attraktionskraften ut genom fönstret för ett företag som vill ställa om.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

ReNewAble skrev:
Är just nu i Danmark, är intressant att trots att el här är minst lika dyr som i SE4 så ligger priset på SuC bara på 3,2 DKK (ca 4,5 SEK).

De har höjt här över tid också men inte alls så mycket som i Sverige.

Intressant är att destinationsladdning hos Clever här nu kostar 3,75DKK/kWh.
Den största kostnaden för att tillhandahålla el vid laddare, är inte elen. Det är att bygga upp infrastrukturen, med laddare/likriktare, transformatorstationer, laddpunkter, dra anslutningar till elnätet, anlägga platserna, etc.

Misstänker att det är mycket dyrare och svårare att bygga en god och heltäckande infrastruktur i glesbefolkade länder som Sverige och Norge, men ganska lätt i ett litet land som Danmark.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
Det är (kommer bli) olika priser för Teslor och andra märken på Tesla SuC så det ligger helt säkert inget i Martins spaning. Han är nog bara lite sur för att Tesla är på väg att öppna upp :)
Ja hela 13€ per månad i skillnad. Det blir nog Tesla rika på. ;)
Uppenbarligen så är det vad Tesla anser att det krävs för att få rimlig lönsamhet. Eller möjligtvis för att hålla sina bilköpare på gott humör. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
Det är (kommer bli) olika priser för Teslor och andra märken på Tesla SuC så det ligger helt säkert inget i Martins spaning. Han är nog bara lite sur för att Tesla är på väg att öppna upp :)
Exakt. Det kommer inte på långa vägar kunna bekosta den kapitalintensiva utbyggnaden av SuC som krävs om alla skall kunna ladda där

Sedan kan vissa här (inga namn nämnda) leva i sin drömvärld... ;)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
Uppenbarligen så är det vad Tesla anser att det krävs för att få rimlig lönsamhet. Eller möjligtvis för att hålla sina bilköpare på gott humör. :)
Det kommer troligen inte att vara i närheten av att räcka för att täcka de verkliga kostnaderna är. Det kommer nog att krävas prishöjningar generellt, och/eller andra intäkter, för att det skall gå runt för Tesla att bygga ut SuC.
Bild
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

martinot skrev:
ReNewAble skrev:
Är just nu i Danmark, är intressant att trots att el här är minst lika dyr som i SE4 så ligger priset på SuC bara på 3,2 DKK (ca 4,5 SEK).

Den största kostnaden för att tillhandahålla el vid laddare, är inte elen. Det är att bygga upp infrastrukturen, med laddare/likriktare, transformatorstationer, laddpunkter, dra anslutningar till elnätet, anlägga platserna, etc.

Misstänker att det är mycket dyrare och svårare att bygga en god och heltäckande infrastruktur i glesbefolkade länder som Sverige och Norge, men ganska lätt i ett litet land som Danmark.
Nja, nu är det ju inte så att man bygger SuC där det inte redan finns infrastruktur. Visst kan finnas en transportkostnad som är högre i norra Sverige men det kompenseras av lägre elpris där. Dessutom är laddning på SuC generellt betydligt billigare i Norge än Sverige så den teorin håller inte.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

ReNewAble skrev:
martinot skrev:
ReNewAble skrev:

Nja, nu är det ju inte så att man bygger SuC där det inte redan finns infrastruktur. Visst kan finnas en transportkostnad som är högre i norra Sverige men det kompenseras av lägre elpris där. Dessutom är laddning på SuC generellt betydligt billigare i Norge än Sverige så den teorin håller inte.
Jo, men man måste ju jämföra volym på potentiella kunder, vs ytan man skall täcka (= investeringskostnad).

A. I Danmark har man inte så många elbilar, men en lien yta som behöver täckas (låga investeringskostnader).

B. I Norge har man en stor yta, men också väldigt många elbilar (mycket oftare kö även till Tesla SuC).

C. I Sverige har vi inte i närheten så många elbilar som i Norge, men en (minst) lika stor yta att täcka (och bra mycket större än Danmark).
Bild
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Elmil skrev:
mikebike skrev:
Icerman skrev:
Är det först när man laddar som man kan se priset eller kan man se priserna på alla SuC någonstans?
Man se det i bilen, inte i förväg via någon hemsida eller i appen. Till skillnad mot t.ex. Incharge.

Apropå det så har Incharge också höjt priset för snabbladdning sedan jag började köra elbil, fast endast med drygt 20%.
Jag upptäckte nu att priserna inte längre visas på kartan i bilen.. :(
Jodå, men man måste klicka på den röda pluppen där det står hur många laddare som är lediga.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
Exakt. Det kommer inte på långa vägar kunna bekosta den kapitalintensiva utbyggnaden av SuC som krävs om alla skall kunna ladda där

Sedan kan vissa här (inga namn nämnda) leva i sin drömvärld... ;)
Tesla säger att det är lönsamt för dem. Vet du något om det här som de inte vet?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Denke skrev:
OfarligTesla skrev:
Denke skrev:
Fast jag har oerhört svårt att tro Tesla inte har ett fastprisavtal med energiföretagen.
Så ur mina ögon sett så är det antingen girighet eller så är man urusla på att förhandla och kör på rörliga priser.
Skulle var intressant att veta vilket av dessa båda alternativ som ligger bakom dessa oskäliga priser.
Tror du att el-leverantörer ger ut fastprisavtal med obegränsad löptid som är förmånliga för Tesla att välja? Varför skulle de vilja syssla med välgörenhet? Viss typ av fastprisavtal är såklart vettigt att välja men ju längre tid det skall gälla desto mer får man räkna med att överbetala för elen, vilket kunderna betalar för.
Så klart är avtal inte på livstid med energibolagen och självklart har det kostat en del att sätta upp dessa SUC men var det inte så att dom avsätter pengar för varje såld Tesla för att kunna bygga ut nätverket och underhålla det ?
Men är det inte så att samtidigt har priset gått upp från typ 2,60 till dagens pris på en tidshorisont av två år ?
Elen är inte dyr i Sverige om allt snurrar på som vanligt och kom inte och säg att det beror på kriget i Ukraina nu.
Jag är oerhört tveksam att en leverantör som Tesla inte förhandlar fram oerhört bra priser på lång sikt.
Tror inte för en sekund att dom betalar mer än en privatkund med fast avtal i Norrland.
Nu ska jag byta jobb så Teslan som jag älskar att köra, måste jag nu byta ut och byta till annat märke så just den biten är tråkig.
Tesla är numer perfekt om man klarar sig på att ladda hemma, reser man mycket i arbetet och får det skattefria beloppet så går man minus.
Simple as that och där försvinner attraktionskraften ut genom fönstret för ett företag som vill ställa om.
Går man plus om man kör en dieselbil då? Eller vad menas?

Och hur många reser egentligen mycket i arbetet numera?
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

martinot skrev:
ReNewAble skrev:
martinot skrev:
ReNewAble skrev:

Jo, men man måste ju jämföra volym på potentiella kunder, vs ytan man skall täcka (= investeringskostnad).

A. I Danmark har man inte så många elbilar, men en lien yta som behöver täckas (låga investeringskostnader).

B. I Norge har man en stor yta, men också väldigt många elbilar (mycket oftare kö även till Tesla SuC).

C. I Sverige har vi inte i närheten så många elbilar som i Norge, men en (minst) lika stor yta att täcka (och bra mycket större än Danmark).
Håller inte med dig alls. Det här sköts inte på landsbasis utan det koordineras centralt för hela europa. Har ingen som helst betydelse investeringsmässigt per station om man bygger 5 SuC i Danmark eller 10 i Sverige. Det som har betydelse är lokala tillstånd och transporter. Materialkostnader och anläggningskostnader är i princip detsamma (t o m billigare anläggningskostnader generellt i Sverige vs NO och DK).

Det enda skulla vara om det är dyrare med nätkostnader i Sverige men det är osannolikt att dessa skulle ha ökat så mycket de senaste 2 åren.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Ni gnäller över priser runt 5 spänn, igår var jag på suc i Kristianstad kostnad blev över 10 spänn per kwh
så era priser är ingenting.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

Oktavos skrev:
Ni gnäller över priser runt 5 spänn, igår var jag på suc i Kristianstad kostnad blev över 10 spänn per kwh
Laddade du på Tesla SuC för över 10kr/kWh??
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

ReNewAble skrev:
Oktavos skrev:
Det är kanske inkl. en fet idle fee. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

Nicke Nyfiken skrev:
ReNewAble skrev:
Oktavos skrev:
Det är kanske inkl. en fet idle fee. :lol:
Det får man ju hoppas. Kanske körde in på en fullpackad SuC med över 80% SOC…..
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Tesla säger att det är lönsamt för dem. Vet du något om det här som de inte vet?
Gör de? Var hittar du den informationen?
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Ja det gjorde jag tyvärr.
Det har väl med den idiotiska indelningen av el områdena att göra.
Denke

Inlägg av Denke »

MWall skrev:
Denke skrev:
OfarligTesla skrev:
Denke skrev:
Går man plus om man kör en dieselbil då? Eller vad menas? - Nja inte med diesel just nu men med en snål bensinbil ligger man oerhört nära laddkostnaden utmed vägarna.

Och hur många reser egentligen mycket i arbetet numera? - De som arbetar med försäljning, serviceyrken, reparatörer, personalansvariga med medarbetare på olika orter. Det finns många yrken där man reser efter covid perioden. Teams och zoom har inte tagit över behovet av att träffas fysiskt. Fortfarande bara ett komplement.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Gör de? Var hittar du den informationen?
Ja, det har varit uppe många gånger. De har bl a skrivit att öpnnandet av SuC för andra elbilar ger inkomster som möjliggör en större utbyggnad.

Jag har ingen länk sparad på detta men om du är intresserad hittar du det säkert ganska lätt på egen hand :).
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Ja, det har varit uppe många gånger. De har bl a skrivit att öpnnandet av SuC för andra elbilar ger inkomster som möjliggör en större utbyggnad.

Jag har ingen länk sparad på detta men om du är intresserad hittar du det säkert ganska lätt på egen hand :).
Ja men det behöver inte betyda att det är introduktionspriset som de går runt på, de kan t.ex. försöka ta marknadsandelar med ett lägre pris i början eller att de ens går plus på det priset om man räknar in investeringskostnaden, ROI och sådana saker. Kanske skall de försöka styra så andra bara laddar när det inte är tryck på laddarna så att de inte behöver räkna full kostnad för utbyggnationen på dessa. Det finns massvis med scenarion som inte gör deras uttalande felaktigt men ändå inte betyder det du sa.

Det kan ju också vara ett ett uttalande de gör för att försöka få Teslaägare att inte lämna märket ifall de märker att det blir sämre med högre tryck på laddarna, att folk hoppas på förbättring framöver.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Ja men det behöver inte betyda att det är introduktionspriset som de går runt på, de kan t.ex. försöka ta marknadsandelar med ett lägre pris i början eller att de ens går plus på det priset om man räknar in investeringskostnaden, ROI och sådana saker. Kanske skall de försöka styra så andra bara laddar när det inte är tryck på laddarna så att de inte behöver räkna full kostnad för utbyggnationen på dessa. Det finns massvis med scenarion som inte gör deras uttalande felaktigt men ändå inte betyder det du sa.

Det kan ju också vara ett ett uttalande de gör för att försöka få Teslaägare att inte lämna märket ifall de märker att det blir sämre med högre tryck på laddarna, att folk hoppas på förbättring framöver.
Tja, var och en blir salig på sin tro. Jag tror att det är som Tesla själva säger, att de kommer tjäna pengar på att låta fler ladda. Prishöjningen vi just sett gör inte kalkylen sämre men utan kunder som kör andra märken framöver hade de kanske behövt höja ännu mer. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Maw skrev:
Denke skrev:
Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.

Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,

5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd

Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Ionity börjar kännas riktigt billigt med 3.50 per kWh..
1,65 med ioniq5 :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Tja, var och en blir salig på sin tro. Jag tror att det är som Tesla själva säger, att de kommer tjäna pengar på att låta fler ladda. Prishöjningen vi just sett gör inte kalkylen sämre men utan kunder som kör andra märken framöver hade de kanske behövt höja ännu mer. :)
Ja, men för att de skall kunna bygga ut nätverket mer genom att andra laddar än annars så krävs det att få dessa att ladda på andra tider/dagar än när Teslalägarna laddar och stationerna fylls upp, för det är omöjligt att de där €13 ansamlas till mer pengar än Tesla kan sätta åt sidan till SuC från en bilförsäljning. Matematiken går helt enkelt inte ihop om det inte är så att andra bilägare skall generera intäkter när stationerna inte används.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Oktavos skrev:
Hoppas på typ 200% löneökning i nästa avtalsrörelse då Inflationen nu är skyhög på i stort allt (förutom börsen pga peak allt) men det lär man ju kunna glömma.

MVH samt bara köpa mer aktier/råvaror/energi nu och gilla läget att vi minst befinner oss i global stagflation (skönt att man såg detta komma innan så man han investera i elbil, solceller, negawatt mm).
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

HelectriC skrev:
Maw skrev:
Denke skrev:
Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.

Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,

5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd

Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Ionity börjar kännas riktigt billigt med 3.50 per kWh..
1,65 med ioniq5 :D
I Norge ja. 3,10kr/kWh för oss svenskar. Fortfarande bra pris dock. :)
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skriv svar