Dragkrok elutfällbar?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hakadani
Teslaägare

Dragkrok elutfällbar?

Inlägg av Hakadani »

Är det någon som hört om Tesla har på gång elutfällbar dragkrok?
chaffis75
elbilist

Re: Dragkrok elutfällbar?

Inlägg av chaffis75 »

Hakadani skrev:
Ja tycker den enda känslan jag får är att den skulle kunna försvinna, de är ju överhuvudtaget svårt att få en krok levererad.

Och som svar på din fråga, ja självklart vet ju bara tesla detta men jag tror inte man kommer sätta en normal modern krok på existerande modeller.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

chaffis75 skrev:
Hakadani skrev:
Ja tycker den enda känslan jag får är att den skulle kunna försvinna, de är ju överhuvudtaget svårt att få en krok levererad. /...
Det här har väl diskuterats i ett antal trådar. Som jag förstått det är alla Model Y förberedda och typgodkända för dragkrok från fabrik. Sen är tanken att man ska kunna köpa en krok av Tesla om man vill ha en till sin Model Y. Och tydligen är det ju inte bara Tesla som haft problem med att leverera dragkrokar.

Edit: Kikar man i tråden om det här så verkar det ju som det installeras dragkrokar på Model Y rätt friskt nu även i Sverige...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Hakadani skrev:
Jag tror inte det är någon som hört något om det här...

Sen tror ju inte jag att det skadar att faktiskt tala om för Tesla att man skulle vilja ha en elutfällbar dragkrok. Om alla som önskar det här också faktiskt förmedlar det till Tesla så kommer det förhoppningsvis även påverka deras beslutsfattande...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
Hakadani skrev:

Sen tror ju inte jag att det skadar att faktiskt tala om för Tesla att man skulle vilja ha en elutfällbar dragkrok. Om alla som önskar det här också faktiskt förmedlar det till Tesla så kommer det förhoppningsvis även påverka deras beslutsfattande...
Hade verkligen önskat detta (gillar inte alls den nuvarande lösningen).

Frågan är hur man bäst kommunicerar detta till Tesla?

Twitter till Elon? Lokala Tesla-butiken?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
SwedishAdvocate

martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Hakadani skrev:

Hade verkligen önskat detta (gillar inte alls den nuvarande lösningen).

Frågan är hur man bäst kommunicerar detta till Tesla?

Twitter till Elon? Lokala Tesla-butiken?
All of the above and then some?...

Normalt sett så hade jag väl sagt twitter till Elon. Men just nu så håller väl han på och tränar på "single combat" för att kunna oskadliggöra Putin... Så frågan är väl när han skulle kunna tänkas vara 'mottaglig' för tweets om elutfällbara dragkrokar...

Källa:

Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Någon skrev i en annan tråd att elmanövrerad dragkrok kräver att det inte sitter någon lucka för och att Tesla alltid vill ha lucka när ingen dragkrok är monterad för att hålla nere luftmotståndet.
SwedishAdvocate

wannabee skrev:
Någon skrev i en annan tråd att elmanövrerad dragkrok kräver att det inte sitter någon lucka för och att Tesla alltid vill ha lucka när ingen dragkrok är monterad för att hålla nere luftmotståndet.
Det skulle väl kunna gå att lösa så här:

Kan man inte ha någon slags konstruktion med en löstagbar lucka/kåpa, samt (minst) en sensor som detekterar ifall luckan sitter på plats eller inte? Sitter luckan på plats och man trycker på 'knappen' för att fälla ut den elmanövrerade dragkroken så får man ett varningsmeddelande som talar om att man först behöver ta bort luckan. Så då får man följaktligen ta bort luckan och sen kan man fälla ut den elmanövrerade kroken.

Sen skulle man ju även (så klart) kunna tänka sig att det blir ett fel på sensorn så att den felindikerar trots att luckan är borta. Då behöver man förslagsvis kunna ha möjligheten att fälla ut dragkroken trots att bilen felaktigt tror att luckan sitter 'i vägen'.

Det här problemet finns väl för övrigt även idag. Det går ju att köra omkring utan en täcklucka över dragkroken idag med...
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Eftersom bilen som sådan är godkänd för att dra släp så bör det inte vara omöjligt för en fristående dragkrokstillverkare typ Brink eller Thule att ta fram och marknadsföra en en elektrisk dragkrok, och få den EU-godkänd. Det kostar inget att skjuta iväg ett mail till dem.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare

Inlägg av infelicitas »

Inte för att vara pessimistisk, men om det här skulle komma någonsin så skulle det nog bara vara aktuellt på X.
3 och Y är alldeles för billiga och enkla bilar för att ha sånt här.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det finns ju tredjepartsdrag till Model 3 som inte ens går att eftermontera på juridiskt sett, så det vore helt rimligt om det dök upp även till Y. Och då kanske bättre varianter än Teslas egen. Jag skulle inte ha jättemycket emot ett fast monterat drag faktiskt..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

jonasl skrev:
Det finns ju tredjepartsdrag till Model 3 som inte ens går att eftermontera på juridiskt sett, så det vore helt rimligt om det dök upp även till Y. Och då kanske bättre varianter än Teslas egen. Jag skulle inte ha jättemycket emot ett fast monterat drag faktiskt..
Att bilarna är godkända för eftermontering öppnar ju ett intresse hos eftermarknaden.
SwedishAdvocate

infelicitas skrev:
Inte för att vara pessimistisk, men om det här skulle komma någonsin så skulle det nog bara vara aktuellt på X.
3 och Y är alldeles för billiga och enkla bilar för att ha sånt här.
:?:

Det här förstår jag ju inte alls.

Tesla byggde nästan en miljon bilar förra året. Det är väl mer än vad t.ex. Volvo Cars byggde under samma tidsperiod. Om Volvo kan ha elutfällbara dragkrokar på billigare bilmodeller än vad Tesla säljer – varför skulle inte Tesla kunna ha det?

Jag håller med om att det uppenbarligen är något med Tesla och dragkrokar. De erbjuder ju (så vitt jag vet) inte dragkork till Model S och har ju 'lagt' dragkroken till Model 3 så att den måste beställas "off menu". Sannolikt har det – som väl skrivits på otaliga andra ställen – att göra med att Tesla är ett amerikanskt företag, och att folk tyvärr förefaller ha en annan inställning till bilar och drag i USA.

Och samtidigt så är ju dragkrok standard på X. Alla Y är godkända för drag och även förberedda för installation av drag från fabrik. Och. Det går som sagt att beställa dragkrok till 3 (dock ej Performancemodellen).

Som jag ser det så gäller det att få Tesla att fatta att det är den Nordiska/Europeiska inställningen till bilar och drag som är den överlägset vettigaste här – särskilt om man lägger en miljöhänsynsaspekt på allt det ovanstående. Det är helt enkelt inte rimligt att alla hushåll ska ha en gigantisk pickup/SUV/Crossover endast för de tillfällen då de ska dra någon form av släp. Särskilt inte när det fullkomligt onödigt.

Tesla gillar ju 'first principles tänkande'. Så det gäller helt enkelt att fortsätta tjata in det här i huvudet på dem tills de som fattar besluten om det här till slut kommer till insikt och tar det enda rätta beslutet och t.ex. möjliggör drag till S med. Och då är det ju även svårt att förstå varför de här dragkrokarna till 3, Y, S och X inte ska vara elutfällbara...
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

jonasl skrev:
Det är annorlunda på Model Y då den är helbilsgodkänd med drag. Det är inte Model 3. Finns redan tredjepartsleverantörer som erbjuder dragkrok till Model Y för 6-7000kr. Nackdelen är att man inte får bilen programmerad med trailer mode.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Vad gör trailer mode?
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

Ilduce77 skrev:
Vad gör trailer mode?
Justerar förbrukningsberäkningen och stänger av bakre p-sensorer bland annat.
Model Y LR AWD 2021
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

Jag tror att det är ett medvetet designval från Tesla. De har högr fokus på att hålla bilarna så slimmade som möjligt med lågt luftmotstånd. Med elbil så kan man även hålla undersidan slät och täckt. En elutfällbar dragkrok kräver en öppning som påverkar luftmotståndet.

Sen hur mycket en öppning hade påverkat förbrukningen…..tja?

Med det sagt så har jag personligen inget större problem med den nuvarande lösningen på Model Y iaf. Är relativt enkelt att montera och demontera kroken. Finns sämre lösningar på marknaden än detta. Ta t ex en ny Toyota RAV4, där finns inget alternativ med elektrisk, den avtagbara dragkroken monteras underifrån som på Model 3 och hela kalaset tar de 15000 för. Och detta är en bil som det säljs omkring en miljon av globalt årligen.
Model Y LR AWD 2021
Skriv svar