Laddplats Sthlm Valhallav. / KTH

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Laddplats Sthlm Valhallav. / KTH

Inlägg av Jerker »

Jag ska ha en laddplats i närheten av Valhallavägen/KHT i morgon kväll under några timmar. Ska på en konsert på Operahögskolan som ligger vid KTH. Har förut laddat på Valhallavägen i närheten av Musikhögskolan men vill hitta något lite närmare. Kollade i ChargeFinder och såg att en parkering vid Sophiahemmet har 8 platser Mer som alla är lediga så här dags (kl 16 torsdag 10/3) medan de andra laddställena i närheten är belagda allihop. Är dessa platser på Sopiahemmet reserverade för anställda eller besökande el.dyl.? Nån som vet nåt om dessa platser? De ligger bäst till.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Re: Laddplats Sthlm Valhallav. / KTH

Inlägg av themax »

Om de inte helt nyligen gjort om reglerna är det en publik parkering på platsen.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Annars finns det ett gäng på Drottning Kristinas väg också, där parkerar jag när jag tar bilen till jobbet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Det är parkering för besökande, men jag har svårt att se hur dom skall kunna skilja besökare från andra?

In-/utfart hela dygnet enligt Aimo Park, så jag tror du skall kunna parkera och ladda här utan problem.

https://www.aimopark.se/sv-se/cities/st ... hiahemmet/

Att laddarna är lediga enligt Chargefinder är ju tyvärr ingen garanti att dom inte är ICE-ade, känns ju lite märkligt att alla åtta skulle vara lediga "på riktigt" när alla andra laddplatser i närheten är upptagna. :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare

Inlägg av borgward »

mikebike skrev:
Annars finns det ett gäng på Drottning Kristinas väg också, där parkerar jag när jag tar bilen till jobbet.
Fast 3,7kw kanske inte är mödan värt för en konsert.... om det inte är en wagner opera på 5 timmar :lol:

Lill-jansplan är ju nära också - 22kw.
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... 073733,16z
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023

Wokeswagen ID.5 GTX 2023
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Tack för alla svar! Det brukar alltid lösa sig men nu är det lite tidspress så det är bra att vara lite förberedd!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Tack för alla svar! Det brukar alltid lösa sig men nu är det lite tidspress så det är bra att vara lite förberedd!
Isf skulle jag försöka ladda före så att jag inte var beroende av den där laddningen iaf, stress är inge skoj…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Isf skulle jag försöka ladda före så att jag inte var beroende av den där laddningen iaf, stress är inge skoj…
Eftersom min Tesla redan går på övermil (privatleasing) så försöker vi så mycket som möjligt använda sambons e-Golf och den bästa lösning är att ladda den under tiden som konserten + efterföljande restaurangbesök pågår, då klarar vi oss utan att behöva ladda under färd. Vi har inte tid, pga jobbtider, att ladda under färden till Sthlm. Vi startar med fulladdat batteri.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Aha :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Kan meddela att laddplatserna vid Sophiahemmet var lediga och offentliga, så vi laddade där. Jag kan tänka mig att den dyra P-avgiften och begränsningen till 3 timmars P-tid gör att de inte är så attraktiva.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Rackarns vad många laddplatser det är på Valhallavägen nu! Jag parkerade ungefär vid Fältöversten
idag och promenerade längs den gatan och det var en himla massa stolpar där, och även en
snabbladdare (nåja 50kW antar jag men ganska bra ju) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Bjelke skrev:
Rackarns vad många laddplatser det är på Valhallavägen nu! Jag parkerade ungefär vid Fältöversten
idag och promenerade längs den gatan och det var en himla massa stolpar där, och även en
Finns hur många ställen som helst att ladda på i Stockholm idag samt många städer i Sverige (man behöver absolut inte ha laddare hemma för att ha elbil, mer bekvämt dock).

MVH
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

NiklasTesla skrev:
Bjelke skrev:
Finns hur många ställen som helst att ladda på i Stockholm idag samt många städer i Sverige (man behöver absolut inte ha laddare hemma för att ha elbil, mer bekvämt dock).

MVH
Ja, om man bor eller jobbar mitt inne i stan
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Jag tyckte jag såg 3kr/kWh också, rätt ok numera ju (även om det bara är låg fart med bilens
egna laddare osv men man har troligen några timmar att ladda där iaf) :)
Dock tillkommer parkeringsavgift som vanligt också tror jag, men även det är väl ok numera… inte svindyrt
ändå där jämfört med några hundra meter närmare centrum iaf ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

För oss som är sällanbesökare i Sthlm är det helt OK priser. Då är man beredd att betala lite extra för servicen. Jag tycker att det är helt OK.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Gargamel skrev:
NiklasTesla skrev:
Bjelke skrev:

MVH
Exakt. I Stockholm innanför tullarna finns det gott om laddplatser. I kranskommunerna kan det vara betydligt sämre.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Söder om stan är det otroligt tunnsått med både AC och DC-laddning. Längs med 73:an är det ren öken.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
Jag tyckte jag såg 3kr/kWh också, rätt ok numera ju (även om det bara är låg fart med bilens
egna laddare osv men man har troligen några timmar att ladda där iaf) :)
Dock tillkommer parkeringsavgift som vanligt också tror jag, men även det är väl ok numera… inte svindyrt
ändå där jämfört med några hundra meter närmare centrum iaf ;)
Inte på söndagar. Vi "brukar" parkera på Narvavägen och ladda samtidigt som vi går runt Djurgårn.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Finns ju en del platser på Strandvägen också, vet inte hur det ser ut på helgerna men på vardagarna finns ofta några lediga.

.. eller, nu var det ganska precis två år sen jag var regelbundet på jobbet och cyklade förbi där varje dag. Så det kan ju ha ändrats..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Niklas Z skrev:
Gargamel skrev:
NiklasTesla skrev:
Bjelke skrev:

MVH
Exakt. I Stockholm innanför tullarna finns det gott om laddplatser. I kranskommunerna kan det vara betydligt sämre.
Nja kolla på uppladdning.nu så finns mycket även kring Stockholm innerstad.

MVH
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

NiklasTesla skrev:
Niklas Z skrev:
Gargamel skrev:
NiklasTesla skrev:
Bjelke skrev:

MVH
Nja kolla på uppladdning.nu så finns mycket även kring Stockholm innerstad.

MVH
Det är mer varierande där. T ex Lidingö har ganska dåligt med laddare, medan det finns andra kommuner som är bättre försedda. Innerstaden är dock riktigt bra.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Skriv svar