Parkera på gatan i Köpenhamn
Moderator: Redaktion
- YorkDaniel
- Teslaägare
Parkera på gatan i Köpenhamn
Hej
Jag undrar om man kan parkera gratis med Tesla model 3 i Köpenhamn centrum, på gatan parkering eller måste man betala parkering avgift på gatan? Jag har bilen registrerat i Sverige.
Jag undrar om man kan parkera gratis med Tesla model 3 i Köpenhamn centrum, på gatan parkering eller måste man betala parkering avgift på gatan? Jag har bilen registrerat i Sverige.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Parkera på gatan i Köpenhamn
Enligt den här sidan så skall du kunna det:
https://www.parkeringsinfo.dk/parkering ... lbiler.asp
Ingen skylt eller miljömärke som i Tyskland krävs tydligen heller:
/fth
https://www.parkeringsinfo.dk/parkering ... lbiler.asp
Ingen skylt eller miljömärke som i Tyskland krävs tydligen heller:
Det låter ju lysande!Man parker blot sin bil som normalt, men uden at betale. Parkeringsvagten kan se, om det er en elbil, brintbil eller elmotorcykel.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
P.S. "brintbil" betyder tydligen vätgasbil
/fth

/fth
- fth
- Teslaägare
Hm, på https://www.kk.dk/ladestandere står det dock följande:
En Tesla borde väl iofs vara safe.
/fth
vilket väl betyder att det finns risk för böter om man parkerar en icke-dansk och icke-uppenbar elbil på gatan utan att betala?Hvis parkeringsvagten er i tvivl, slår vagten køretøjet op i Dansk Motorregister. I Dansk Motorregister fremgår det, hvilken brændstoftype køretøjet benytter.
En Tesla borde väl iofs vara safe.
/fth
- YorkDaniel
- Teslaägare
-
- elbilist
undrar om parkeringsvakterna har extra utbildning på att särskilja elbilar då? Inte jättelätt att tex se om en Volvo XC40 är elektrisk eller fossil. Eller en Kia Niro elektrisk eller fossil. De som är i intresserade och följer med ja, men vanligt folk knappast.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
Se mitt inlägg ovan:HelectriC skrev:undrar om parkeringsvakterna har extra utbildning på att särskilja elbilar då? Inte jättelätt att tex se om en Volvo XC40 är elektrisk eller fossil. Eller en Kia Niro elektrisk eller fossil. De som är i intresserade och följer med ja, men vanligt folk knappast.
detta funkar då förstås inte för utländska bilar.Hvis parkeringsvagten er i tvivl, slår vagten køretøjet op i Dansk Motorregister. I Dansk Motorregister fremgår det, hvilken brændstoftype køretøjet benytter.
/fth
-
Killgissning:HelectriC skrev:undrar om parkeringsvakterna har extra utbildning på att särskilja elbilar då? Inte jättelätt att tex se om en Volvo XC40 är elektrisk eller fossil. Eller en Kia Niro elektrisk eller fossil. De som är i intresserade och följer med ja, men vanligt folk knappast.
För danska bilar scannar de väl bara reg.plåten med automatisk bildigenkänning. Hur de gör med bilar av svensk eller annan nationalitet vet jag inte. Men gissningsvis har de väl tillgång till svenska reg.plåtar också...
Vet dock inte, så själv hade jag nog dubbelkollat innan jag parkerat ngt med svenska reg.plåtar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Man kan ju enkelt gå in på Transportstyrelsen.se och kolla fordons/ägaruppgifter via RegNr.SwedishAdvocate skrev:Killgissning:HelectriC skrev:undrar om parkeringsvakterna har extra utbildning på att särskilja elbilar då? Inte jättelätt att tex se om en Volvo XC40 är elektrisk eller fossil. Eller en Kia Niro elektrisk eller fossil. De som är i intresserade och följer med ja, men vanligt folk knappast.
För danska bilar scannar de väl bara reg.plåten med automatisk bildigenkänning. Hur de gör med bilar av svensk eller annan nationalitet vet jag inte. Men gissningsvis har de väl tillgång till svenska reg.plåtar också...
Vet dock inte, så själv hade jag nog dubbelkollat innan jag parkerat ngt med svenska reg.plåtar...
MVH
Men det är ju inte bara svenska bilar på besök i Köpenhamn. Tvivlar på att danska p-vakter har tillgång till tyska, norska, holländska etc bilregister.
Model 3-24/Polestar 3-24
Ja. Så länge det inte är privat parkering, P-hus eller liknande. På vanlig gata är det lugnt. Och man får parkera mot trafiken!YorkDaniel skrev:Hej
// Mikael