Parkera på gatan i Köpenhamn

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
YorkDaniel
Teslaägare

Parkera på gatan i Köpenhamn

Inlägg av YorkDaniel »

Hej

Jag undrar om man kan parkera gratis med Tesla model 3 i Köpenhamn centrum, på gatan parkering eller måste man betala parkering avgift på gatan? Jag har bilen registrerat i Sverige.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Parkera på gatan i Köpenhamn

Inlägg av fth »

Enligt den här sidan så skall du kunna det:
https://www.parkeringsinfo.dk/parkering ... lbiler.asp

Ingen skylt eller miljömärke som i Tyskland krävs tydligen heller:
Man parker blot sin bil som normalt, men uden at betale. Parkeringsvagten kan se, om det er en elbil, brintbil eller elmotorcykel.
Det låter ju lysande!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

P.S. "brintbil" betyder tydligen vätgasbil :D :D

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Hm, på https://www.kk.dk/ladestandere står det dock följande:
Hvis parkeringsvagten er i tvivl, slår vagten køretøjet op i Dansk Motorregister. I Dansk Motorregister fremgår det, hvilken brændstoftype køretøjet benytter.
vilket väl betyder att det finns risk för böter om man parkerar en icke-dansk och icke-uppenbar elbil på gatan utan att betala?

En Tesla borde väl iofs vara safe.

/fth
Användarvisningsbild
YorkDaniel
Teslaägare

Inlägg av YorkDaniel »

Tack:

Det var jättesnällt. Tänker köra nu i helgen.

MvH Yordani
MrDreamWorks
elbilist

Inlägg av MrDreamWorks »

Gratis parkering på gatorna i Köpenhamns kommun :)
FE735C5E-CC2D-48E0-A203-7FA825B13022.jpeg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

undrar om parkeringsvakterna har extra utbildning på att särskilja elbilar då? Inte jättelätt att tex se om en Volvo XC40 är elektrisk eller fossil. Eller en Kia Niro elektrisk eller fossil. De som är i intresserade och följer med ja, men vanligt folk knappast.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

HelectriC skrev:
undrar om parkeringsvakterna har extra utbildning på att särskilja elbilar då? Inte jättelätt att tex se om en Volvo XC40 är elektrisk eller fossil. Eller en Kia Niro elektrisk eller fossil. De som är i intresserade och följer med ja, men vanligt folk knappast.
Se mitt inlägg ovan:
Hvis parkeringsvagten er i tvivl, slår vagten køretøjet op i Dansk Motorregister. I Dansk Motorregister fremgår det, hvilken brændstoftype køretøjet benytter.
detta funkar då förstås inte för utländska bilar.

/fth
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

HelectriC skrev:
Killgissning:

För danska bilar scannar de väl bara reg.plåten med automatisk bildigenkänning. Hur de gör med bilar av svensk eller annan nationalitet vet jag inte. Men gissningsvis har de väl tillgång till svenska reg.plåtar också...

Vet dock inte, så själv hade jag nog dubbelkollat innan jag parkerat ngt med svenska reg.plåtar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

SwedishAdvocate skrev:
HelectriC skrev:
Killgissning:

För danska bilar scannar de väl bara reg.plåten med automatisk bildigenkänning. Hur de gör med bilar av svensk eller annan nationalitet vet jag inte. Men gissningsvis har de väl tillgång till svenska reg.plåtar också...

Vet dock inte, så själv hade jag nog dubbelkollat innan jag parkerat ngt med svenska reg.plåtar...
Man kan ju enkelt gå in på Transportstyrelsen.se och kolla fordons/ägaruppgifter via RegNr.

MVH
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Men det är ju inte bara svenska bilar på besök i Köpenhamn. Tvivlar på att danska p-vakter har tillgång till tyska, norska, holländska etc bilregister.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare

Inlägg av JGur »

YorkDaniel skrev:
Hej

Jag undrar om man kan parkera gratis med Tesla model 3 i Köpenhamn centrum, på gatan parkering eller måste man betala parkering avgift på gatan? Jag har bilen registrerat i Sverige.
Ja. Så länge det inte är privat parkering, P-hus eller liknande. På vanlig gata är det lugnt. Och man får parkera mot trafiken!
// Mikael
Skriv svar