Sammanfattningsvis en riktigt snygg och trevlig liten bil som är smidig i stan och kul på kurviga landsvägar, men är det en bra elbil?
Youtube är fullt av överentusiastiska ”tester” och visst finns det mycket positivt att lyfta fram om bilen men detta är ju främst ett Teslaforum så jag tänkte fokusera på det som är mindre bra:
- Genomsnittlig förbrukningen under första månaden ligger på 19kWh/100km (exkl. laddförluster) med mestadels lugn körning under en mycket mild (+5C) och blöt december. PSA anger en WLTP räckvidd på 340km men i WLTP-testerna där medelhastigheten är 46,5km/h så går ju hastigheten enbart upp över 90km/h under en liten del (ca 15%) av testcykeln, samtidigt som omgivningstemperaturen är satt till gynnsamma +23C. Peugeot har dock en lite mer realistisk räckviddskalkylator för e-208 på sin hemsida. Edit: Under fina sommardagar ligger förbrukningen på ca 15kWh/100km vid 80km/h i medelhastighet, i ECO-mode.
- PSA redovisar bara batteriets bruttokapacitet. Netto verkar man Max kunna använda ca 45 av 50kWh, på en ny bil. Edit: Efter 3500 mil verkar jag ha jag tappat 7% kapacitet och är nere på 42kWh netto. Edit3: Efter drygt 5000 mil är tillgänglig kapacitet bara drygt 40kWh men förutom att SOH nu anges till 92% i Car Scanner OBD2 appen så försvann tydligen 2kWh till bufferten långt tidigare vid en service när de uppdaterade mjukvaran för att bl.a. förbättrade laddningskurvan.
- Det finns ju tystare elbilar.. Förutom det vanliga vägljudet på grov svensk asfalt så är det en del ”spårvagnsljud” från drivlinan.
- Ingen rattvärme ens som tillval.
- OTA? Glöm det, uppdatera mjukvara och kartor sker via USB-minne (32GB) och tar sammanlagt uppåt en timma i bilen, parkerad med ”motorn” igång så man vill ju inte lämna bilen obevakad under tiden.
- Man kan inte styra Max laddningsnivå till tex 80% för att vara ”snäll” mot batteriet och/eller ha full regenerering direkt efter laddning. Edit3: Efter en service med uppdatering av mjukvara fick den regenerering även vid ”100%” laddning.
- Bilens GOM verkar inte lära sig av tidigare körning utan visar fortfarande överoptimistiska 320km vid 100% laddning. Edit: Har ändrats med senare mjukvara men är fortfarande orealistisk. Edit3: Min lösning är att använda Car Scanner OBD2 appen vid längre resor.
- Ungefär efter 50% beräknas räckvidden plötsligt bara för fram tills mätaren är rödmarkerad och det är typ 12,5% laddning och kanske 3 mil till kvar. Därefter får man inte längre nån räckviddsinformation (- - -) utan bara en massa varningsmeddelanden. Så varken visad batteri % eller räckvidds angivelse när man som mest behöver den. Edit3: Även här kan Car Scanner hjälpa.
- Fjärrstartar man värmen med MyPeugeot appen medan bilen laddas så avbryts laddningen. Edit: Bilen måste dessutom ha över 50% laddning kvar för att man ska kunna fjärrstarta värme/kyla via appen.
- MyPeugeot appen och uppkopplingen med bilen misslyckas nästan alltid att visa aktuell laddstatus och notiserna på mobilen när laddning är klar eller avbrutits funkar i princip aldrig. Edit: Uppkopplingen har blivit bättre efter byte av telematikbox. Edit3: Tyvärr fortfarande opålitlig app-lösning.
- Det inbyggda uppkopplade navigeringssystemet (TOMTOM Real Time Traffic) tappar hela tiden kontakten för aktuell trafikinfo. Edit: Även detta har blivit bättre efter byte av telematikboxen. Edit3: Händer tyvärr fortfarande ibland.
- Anger man en destination långt utanför aktuell räckvidd så får man inte med något förslag på laddstopp utmed rutten eller ens en varning om att det behövs. Edit3: Fortfarande ingen hjälp att planera laddstopp i navigatorn så man får använda ABRP och Charge Finder apparna.
- Även senaste uppdatering av TomTom kartorna saknar information om flera år gamla vägar och avstängningar vilket gör att man ändå måste använda tex Google Maps för att hitta rätt/bäst väg. Edit: Det har blivit bättre efter några kartuppdateringar men eftersom de inte sker via OTA så är det onödigt krångligt och tidskrävande att hålla systemet uppdaterat.
- Bilen och MyPeugeut appen visar inte laddningseffekt i kW utan bara i ”km per timma”. Tex ”64 km per timma” när man laddar från ett 11kW 3-fas Typ2 uttag.
- Bilen visar inte laddningsnivå i % i displayen när man kör utan enbart när man laddar bilen, eller via MyPeugeot appen när den behagar att fungera.
- MyPeugeot appen stödjer enbart enheter för fossilbränsle till dess beräkning av förbrukning och kostnad för gjorda (tjänste-)resor.
- Bilen stödjer enbart CarPlay via sladd vilken dessutom tappar uppkopplingen efter ett tag varvid man får dra ut och sätta i kontakten igen, men det är nog mer av ett generellt Apple iOS 14 problem. Edit: Samma problem med iOS 15. Edit2: Även detta blev bättre efter byte av telematikboxen. Edit3: Detta händer tyvärr fortfarande.
Så, är det en bra elbil?
Nej, detta är snarare en bra fossilbil (för två) som man även kan få med eldrift, för 165-tusen extra (-60/70 från transportstyrelsen). Edit3: Nu har den ännu högre listpris och det finns ju inte längre nån bonus, bara malus..

Dessutom en ganska udda elbil i Sverige då det enbart nyregistrerades 251 e-208 under 2020, enligt Car.info, att jämföra med 1872 nya Zoe och 4009 ID.3. Det är dock svårt att se skillnad mellan en fossil 208 och en e-208 om ni möter en på vägen.
https://www.caroftheyear.org/winners/2020/index.php

Några frågor?