Gör det garanterat, på modeller med endast dubbelglas där fram så hör man stor skillnad när bilar som kör om passerat "mittenlinjen", det var en av sakerna som förbättrades av att ha dubbelglas fram. Det gör nog inte någon större skillnad för det egna däckljudet men för vägljudet från andra bilar gör det skillnad.mikebike skrev:Ljudet i kupén kommer inte i någon större utsträckning genom rutorna i bakdörrarna.
Model Y 2022
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
Re: Model Y 2022
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Min uppfattning är att det mesta av vägljudet i Y kommer från bagaget.
Om/när de kommer med hatthylla så minskar det problemet nog rätt betydligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Nu var det alltså bakrutorna det handlade om, så möjligen kan baksätespassagerare märka någon skillnad.OfarligTesla skrev:Gör det garanterat, på modeller med endast dubbelglas där fram så hör man stor skillnad när bilar som kör om passerat "mittenlinjen", det var en av sakerna som förbättrades av att ha dubbelglas fram. Det gör nog inte någon större skillnad för det egna däckljudet men för vägljudet från andra bilar gör det skillnad.mikebike skrev:Ljudet i kupén kommer inte i någon större utsträckning genom rutorna i bakdörrarna.
Min M3 hade inte laminerade bakrutor, min MY har det.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ja, från bagaget, och stomljud i karossen.taliz skrev:Min uppfattning är att det mesta av vägljudet i Y kommer från bagaget.
Ljud från andra bilar är en väldigt liten del av totala ljudbilden.
Mjukare stötdämpare borde kunna göra en del skillnad.
Volvo PV 544 Special 1963
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja, och som jag sa hör man tydlig skillnad när bilar passerar från bak till fram i en bil som saknar dubbelglas bak, framrutan stoppar helt klart mycket ljud och bakifrån låter det lika mycket som det gjorde fram förut när det inte var dubbelglas där. Så jag hade gärna haft dubbelglas bak i min bil också.mikebike skrev:Nu var det alltså bakrutorna det handlade om, så möjligen kan baksätespassagerare märka någon skillnad.
Min M3 hade inte laminerade bakrutor, min MY har det.
Ja men någon skillnad måste det ju vara! Hur vet man vilken spec bilen har man får ? Tänkte mest så jag får en som har Ryzen chip, laminerade rutor och vad det nu var mer för bra saker i uppdateringen…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Elitism!Nicke Nyfiken skrev:Ska vi först reda ut begreppen?Honkan skrev:Hej igen
Hur är det med laddare , ingår det något så man kan ladda 1-fas innan man installerar sin hemmaladdare…
Hur är det med drag , finns det tillgängligt nu eller ?
Laddaren sitter i bilen och kallas ombordladdare, är 3-fas och ger max 11kW.
Hemmaladdare är en svindyr lösning som nästan ingen använder för den ger inte snabbare laddning om man inte har enorma huvudsäkringar och kapacitet över. Normalt installerar man en laddbox för laddning hemma, och den kommunicerar med bilen och använder bilens ombordladdare.
Det du behöver för att ladda 1-fas från vanligt Schuko-uttag är en UMC (laddsladd) och det medföljer bilen.
Så du behöver inte skaffa några grejer i väntan på installation av laddbox.
Självklart förstod du, liksom alla andra vad som menades med hemmaladdare.
Att skriva en nybliven forummedlem på näsan fyller ingen funktion
MYP
X90d
Jag hämtade ut en Y LR i fredags. Den har Ryzen, laminerade bakrutor och batteriet är 5LD, vilket väl är det större LG batteriet. Så detta kommer du ju också få i så fallHonkan skrev:Ja men någon skillnad måste det ju vara! Hur vet man vilken spec bilen har man får ? Tänkte mest så jag får en som har Ryzen chip, laminerade rutor och vad det nu var mer för bra saker i uppdateringen…
Låter toppen!
känner mest att det viktiga är att få leverans före 1 Juni om nu bonusen skulle försvinna då… ska bli riktigt skoj, har ju varit Audi nörd hela livet så är väl dax nu. Tesla model Y kändes perfekt om man vill ha utrymme för familjen, bra prestanda samt den senaste tekniken 

MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
1 juli är det som gäller,Honkan skrev:Låter toppen!känner mest att det viktiga är att få leverans före 1 Juni om nu bonusen skulle försvinna då… ska bli riktigt skoj, har ju varit Audi nörd hela livet så är väl dax nu. Tesla model Y kändes perfekt om man vill ha utrymme för familjen, bra prestanda samt den senaste tekniken
Det är inte heller helt bestämt att det blir ännu.. Men troligtvis..
Det börjar ju dock bli läge att de ska bestämma sig..
Någon som har sett mer bilder på MIG-tillverkade MYP? Ska tydligen vara andra bakljus med bla. dubbla backljus och större bromsljus…
Är det någon som tror att Berlin Model Y kommer bli billigare än dagens Shanghai ?
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Kriget i Ukraina kommer påverka råvarupriserna i 3år+ framöver, främst på aluminium och ädelmetaller. Efterfrågan kommer vara extremt hög i samband med begränsat utbud hos flera konkurrenter (underleverantörer) sånej jag tror inte det kommer bli billigare.Honkan skrev:Är det någon som tror att Berlin Model Y kommer bli billigare än dagens Shanghai ?
Dubbla backljus på min MIC. Kan inte svara på det andra dock.Jjkalla skrev:Någon som har sett mer bilder på MIG-tillverkade MYP? Ska tydligen vara andra bakljus med bla. dubbla backljus och större bromsljus…
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
MSM Model Y Performance beställd
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Blinkers är väl större på MY och även på nya M3.
Det verkar vara många som har svårt att hålla isär modellerna när det kommer till nyheter av förklarliga skäl. Säkert även jag ibland.
Det verkar vara många som har svårt att hålla isär modellerna när det kommer till nyheter av förklarliga skäl. Säkert även jag ibland.
Model Y LR AWD 2022
Kanske att det inte blir lika stora prishöjningar på Berlin-bilarna, som andra modeller som importeras från Kina och USA, men tror att det säkert kommer några mindre prishöjningar med tiden även för MY MIG.Honkan skrev:Är det någon som tror att Berlin Model Y kommer bli billigare än dagens Shanghai ?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jjkalla skrev:Kriget i Ukraina kommer påverka råvarupriserna i 3år+ framöver, främst på aluminium och ädelmetaller. Efterfrågan kommer vara extremt hög i samband med begränsat utbud hos flera konkurrenter (underleverantörer) sånej jag tror inte det kommer bli billigare.Honkan skrev:Är det någon som tror att Berlin Model Y kommer bli billigare än dagens Shanghai ?
Lite så jag tänkt också, la en beställning nu och så kan man ju justera leverans om det blir till min fördel men troligtvis så kommer man aldrig kunna köpa en Model Y så billigt som nu med bonusen från staten, så tar hellre en Shanghai nu än att vänta på Berlin men dock så kan det ju komma mer info inom någon månad som gör att jag omvärderar mitt beslut.
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Kommer nog inte så många fler från Shanghai längre mer än de som redan är påväg. Grunheide öppnar ju på tisdag och LR ska ju tillverkas där så småningom.Honkan skrev:Jjkalla skrev:Kriget i Ukraina kommer påverka råvarupriserna i 3år+ framöver, främst på aluminium och ädelmetaller. Efterfrågan kommer vara extremt hög i samband med begränsat utbud hos flera konkurrenter (underleverantörer) sånej jag tror inte det kommer bli billigare.Honkan skrev:Är det någon som tror att Berlin Model Y kommer bli billigare än dagens Shanghai ?
Lite så jag tänkt också, la en beställning nu och så kan man ju justera leverans om det blir till min fördel men troligtvis så kommer man aldrig kunna köpa en Model Y så billigt som nu med bonusen från staten, så tar hellre en Shanghai nu än att vänta på Berlin men dock så kan det ju komma mer info inom någon månad som gör att jag omvärderar mitt beslut.
-
Och informerar man om att ladda i ett vanligt vägguttag kanske man också ska tala om att det kan finnas risker med det...macksie skrev:Elitism!Nicke Nyfiken skrev:Ska vi först reda ut begreppen?Honkan skrev:Hej igen
Hur är det med laddare , ingår det något så man kan ladda 1-fas innan man installerar sin hemmaladdare…
Hur är det med drag , finns det tillgängligt nu eller ?
Laddaren sitter i bilen och kallas ombordladdare, är 3-fas och ger max 11kW.
Hemmaladdare är en svindyr lösning som nästan ingen använder för den ger inte snabbare laddning om man inte har enorma huvudsäkringar och kapacitet över. Normalt installerar man en laddbox för laddning hemma, och den kommunicerar med bilen och använder bilens ombordladdare.
Det du behöver för att ladda 1-fas från vanligt Schuko-uttag är en UMC (laddsladd) och det medföljer bilen.
Så du behöver inte skaffa några grejer i väntan på installation av laddbox. [Min understrykning.]
Jag kan dock tyvärr inte det här så jag har bara googlat fram första bästa tråd här på forumet om det här ämnet. Så här kommer den:
viewtopic.php?f=51&t=16550
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Denna ska tydligen vara byggd i Berlin..Jjkalla skrev:Någon som har sett mer bilder på MIG-tillverkade MYP? Ska tydligen vara andra bakljus med bla. dubbla backljus och större bromsljus…
Förproduktion som testas i Norges vinterklimat..
Jag känner mig ganska trygg med att ordna en bra tillfällig lösning då jag är El-installatör med behörighet
undrade mest vad som ingick , finns det någon utrustning lista på bilarna ?

MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
-
Tycker också att det är otydligt på Teslas hemsida.Honkan skrev:.../ undrade mest vad som ingick , finns det någon utrustning lista på bilarna ?
Förslag: Ring någon som sysslar med försäljning hos Tesla imorgon. De måste ju veta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
För dig är det kanske självklart att man inte behöver en laddare hemma för att kunna ladda en elbil. Men alla är inte lika kunniga som du. Jag har pratat med flera som tycker att det verkar jobbigt att skaffa elbil eftersom de tror att man i princip måste bygga om elsystemet i huset för att man är tvungen att installera en laddare. Kunskapen om elbilsladdning är extremt låg hos många. Även elbilsägare.macksie skrev:Elitism!
I söndags när jag laddade på SuC stor det en ID4 som laddade på MER-laddaren bredvid. Jag började prata med ägaren om hur han gillade bilen. Ganska snabbt kom han in på den långa laddtiden. Han var riktigt besviken för han hade aldrig varit i närheten av den laddtid som VW uppgivet för snabbladdning. När jag upplyste honom att han anslutit typ-2 kabeln som bara ger 11 kW så tittade han på mig som ett frågetecken och sa att det är den enda kabeln som passar med kontakten i bilen. När jag tog bort det lilla locket för DC-polerna under typ-2 kontakten, så såg han ut som en fågelholk. Han hade verkligen inte en aning om hur elbilsladdning fungerar fast han haft bilen i 4 månader.
Det var kanske elitism när jag förklarade skillnaden på AC och DC laddning för honom. Men han blev uppriktigt glad och tackade för den nyvunna kunskapen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Det måste ha varit rena julafton för honom!Nicke Nyfiken skrev:För dig är det kanske självklart att man inte behöver en laddare hemma för att kunna ladda en elbil. Men alla är inte lika kunniga som du. Jag har pratat med flera som tycker att det verkar jobbigt att skaffa elbil eftersom de tror att man i princip måste bygga om elsystemet i huset för att man är tvungen att installera en laddare. Kunskapen om elbilsladdning är extremt låg hos många. Även elbilsägare.macksie skrev:Elitism!
I söndags när jag laddade på SuC stor det en ID4 som laddade på MER-laddaren bredvid. Jag började prata med ägaren om hur han gillade bilen. Ganska snabbt kom han in på den långa laddtiden. Han var riktigt besviken för han hade aldrig varit i närheten av den laddtid som VW uppgivet för snabbladdning. När jag upplyste honom att han anslutit typ-2 kabeln som bara ger 11 kW så tittade han på mig som ett frågetecken och sa att det är den enda kabeln som passar med kontakten i bilen. När jag tog bort det lilla locket för DC-polerna under typ-2 kontakten, så såg han ut som en fågelholk. Han hade verkligen inte en aning om hur elbilsladdning fungerar fast han haft bilen i 4 månader.
Det var kanske elitism när jag förklarade skillnaden på AC och DC laddning för honom. Men han blev uppriktigt glad och tackade för den nyvunna kunskapen.

Kul att kunna hjälpa till.
Jag hoppas någon hjälper mig om jag gör fel, när jag tar mina första trevande steg i elbilsvärlden..

-
Jag förstår inte varför Tesla skulle bli billigare. Finns ingen anledning. Efterfrågan är enorm, de säljer slut allt de producerar och inflationen är jättehög. Brist på många råvaror, komponenter och metaller.Honkan skrev:Är det någon som tror att Berlin Model Y kommer bli billigare än dagens Shanghai ?
Du kan snarare vänta dig kraftiga prishöjningar.