Man behöver en spyhink när man läser sånt asså!mati skrev:Ett för tidigt aprilskämt kanske? Ungefär som Toyotas fejk-växellåda.Walker skrev:http://www.vibilagare.se/nyheter/hyunda ... de-elbilar
Bara idén är ju befängd!

Moderator: Redaktion
Man behöver en spyhink när man läser sånt asså!mati skrev:Ett för tidigt aprilskämt kanske? Ungefär som Toyotas fejk-växellåda.Walker skrev:http://www.vibilagare.se/nyheter/hyunda ... de-elbilar
Bara idén är ju befängd!
Ahamati skrev:Nej, det är med vinterdäck. Dubbfria Hakka R3.Bjelke skrev:Har du lagt på sommardäck än, eller är det ytterligare en grej som kan sänka förbrukningen lite till?mati skrev:Såhär ser det ut när temperaturen hela tiden håller sig mellan 10 och 14 grader. Ungefär samma blandade körning som du beskriver. 14,9kWh/100km. Helt klart bättre än förväntat. Det blir roligt att se om det blir ännu lägre på sommarn.MrRun skrev:Nu börjar det likna nåt! Med dagens varma väder (2-8 grader på första halvan och sen 10-15 grader på andra halvan) här i mellersta norrland blev det riktigt fina siffror.
Jag har gravity gold matt. Den är sjukt snygg och mycket enkel att sköta. Tvättrepor syns inte och wax och annat behöver man naturligtvis inte. Det enda man ska tänka på är att använda bilschampo utan glansmedel.Twiggy skrev:Kul att höra att ni är så nöjda med bilen. Det känns mer och mer tryggt att slå till, men lite tråkigt att det är cirka 1 år bort enligt de handlare jag pratat med.
Av nyfikenhet skulle det vara kul att höra om det är någon i forumet som beställt Ionic 5 med någon av de matta färgerna?
Min personliga favorit är shooting star grey, men jag har hört att den är otroligt krävande när det gäller tvätt och om man skulle få stenskott eller liknande så är det nästintill omöjligt att få det att se bra ut igen, kan det verkligen stämma?
Mvh T
Haha! Den övar vi iBjelke skrev:Äh va fan, vi har ju Bollebacken!Nect skrev:Mitt problem med småbarn och bilstolar är att baksätet måste vara längst bak för att få plats.mati skrev:Underskatta inte bagaget. Det är många som gör det, men det är en synvilla tror jag. Det ser onekligen ynkligt ut, men det är det inte. Av någon anledning får mina två hundar betydligt bättre plats i Ioniq5 jämfört med e-tron. Det var helt oväntat, jag trodde nämligen själv att bagaget var mindre än i e-tron. Jag hade redan planerat för att behöva sätta en av hundarna i baksätet, med sele och så. Men det är helt onödigt. De har gott om plats där bak. Och kör man dessutom fram baksätet så är bagaget helt otroligt stort. Det tar visserligen bort lite benutrymme för passagerare som sitter i baksätet, men det beror ju helt på hur lång man är.Nect skrev:Skulle lätt kunna byta ut min e-tron mot en Ioniq 5 om den bara hade haft större/bättre bagageutrymme.
Det enda som stör, om man kan kalla det så, är utrymmet under golvet som tas upp av en stor subwoofer. Det är det som faller bort och som gör att e-tron får bättre siffror på pappret. Men jag har aldrig använt det ändå i e-tron. Ingen skillnad för min del.
Å andra sidan har Ioniq 5 en ordentlig frunk, åtminstone RWD-versionen. Den använder vi faktiskt flitigt.
Då blev det mindre utrymme kvar. Upplevde även bagaget som lägre (höjdmässigt). Vi har skuffen full både bredd, längd och höjd när vi åker till fjälls.![]()
Det står på hemsidan att kameran kommer sitta i spoilern, om det skulle stämma som återförsäljare påstår så bör dem ju fixa sin hemsida.HelectriC skrev:info från ÅF har dock tidigare visat sig vara mer gissningar än fakta, så just det är kanske inte vad man ska lita på. Men jag är inte heller 100% säker, så det återstår att se.DanneLKPG skrev:Infon är från min ÅF och han hade fått infon på något internt möte.HelectriC skrev:Inte? Är du säker?DanneLKPG skrev:Hajfenan hörde jag, sen skrev någon nyligen att det blev flyttat till spoilern. Fortfarande skitigt där, men den kanske funkar bättre ändå.Tessi19 skrev:Jag har inte sett en bild på kameran, var den är placerat. Är ju rätt så avgörande, är inte mycket på baksidan som håller sig rent tyvärr.
Den är inte innanför rutan iaf.
Skulle den vara innanför rutan så kommer den vara totalt värdelös och inte göra någon nytta så jag hoppas inte man är så dum.
Misstänker att avfettning är no no?HelectriC skrev:Jag har gravity gold matt. Den är sjukt snygg och mycket enkel att sköta. Tvättrepor syns inte och wax och annat behöver man naturligtvis inte. Det enda man ska tänka på är att använda bilschampo utan glansmedel.Twiggy skrev:Kul att höra att ni är så nöjda med bilen. Det känns mer och mer tryggt att slå till, men lite tråkigt att det är cirka 1 år bort enligt de handlare jag pratat med.
Av nyfikenhet skulle det vara kul att höra om det är någon i forumet som beställt Ionic 5 med någon av de matta färgerna?
Min personliga favorit är shooting star grey, men jag har hört att den är otroligt krävande när det gäller tvätt och om man skulle få stenskott eller liknande så är det nästintill omöjligt att få det att se bra ut igen, kan det verkligen stämma?
Mvh T
Får man repor som är så djupa att de måste lackeras, så behövs ju det också på blank bil.
Vet inte om det blir så. Vi får se. Jag har kört dubbfria Hakka i många år och jag tycker inte att jag har fått nämnvärt lägre förbrukning när jag bytte till sommardäck. Varken på Teslan eller e-tron. Samma fälgar på sommar- och vinterhjul i båda fallen.Bjelke skrev:Ahamati skrev:Nej, det är med vinterdäck. Dubbfria Hakka R3.Bjelke skrev:Har du lagt på sommardäck än, eller är det ytterligare en grej som kan sänka förbrukningen lite till?mati skrev:Såhär ser det ut när temperaturen hela tiden håller sig mellan 10 och 14 grader. Ungefär samma blandade körning som du beskriver. 14,9kWh/100km. Helt klart bättre än förväntat. Det blir roligt att se om det blir ännu lägre på sommarn.MrRun skrev:Nu börjar det likna nåt! Med dagens varma väder (2-8 grader på första halvan och sen 10-15 grader på andra halvan) här i mellersta norrland blev det riktigt fina siffror.ja då finns det ju lite mer marginal där att sänka förbrukningen ju
Denna Hyundai-teknik med att emulera skakningar/vibrationer från fossilmotorer, Toyotas jobb med att forska fram en manuell växelspak till elbilar, tillsammans med konstgjorda motor-start-knappar och konstlade motorljud i högtalare, kommer ju helt klart att ta elbilarna till nya höjder.
Javisst. Rökmaskin nästa. Varför inte bygga in nåt cancerogent? På nåt vis måste man ju emulera de negativa hälsoeffekterna som elbilar inte har. Kamrem- och oljebyten skulle jag också kunna tänka mig att det går att simulera på ett naturtroget sätt. Lite oljespill också kanske? Eller varför inte skicka fejk-pengar till Putin & Co så man emulerar stödjandet av diverse skurkstater som inte längre kan sälja olja till oss när vi alla kör elbil? Det tycker jag är en riktigt bra idé. Det är bara fantasin som sätter gränser.martinot skrev:Denna Hyundai-teknik med att emulera skakningar/vibrationer från fossilmotorer, Toyotas jobb med att forska fram en manuell växelspak till elbilar, tillsammans med konstgjorda motor-start-knappar och konstlade motorljud i högtalare, kommer ju helt klart att ta elbilarna till nya höjder.
Det går helt klart framåt med elbilar!
*LOL*mati skrev:Javisst. Rökmaskin nästa. Varför inte bygga in nåt cancerogent? På nåt vis måste man ju emulera de negativa hälsoeffekterna som elbilar inte har. Kamrem- och oljebyten skulle jag också kunna tänka mig att det går att simulera på ett naturtroget sätt. Lite oljespill också kanske? Eller varför inte skicka fejk-pengar till Putin & Co så man emulerar stödjandet av diverse skurkstater som inte längre kan sälja olja till oss när vi alla kör elbil? Det tycker jag är en riktigt bra idé. Det är bara fantasin som sätter gränser.martinot skrev:Denna Hyundai-teknik med att emulera skakningar/vibrationer från fossilmotorer, Toyotas jobb med att forska fram en manuell växelspak till elbilar, tillsammans med konstgjorda motor-start-knappar och konstlade motorljud i högtalare, kommer ju helt klart att ta elbilarna till nya höjder.
Det går helt klart framåt med elbilar!
Inga problem med avfettning. Jag använder både ”prick bort” och ”dragon breath”Raptor skrev:Misstänker att avfettning är no no?HelectriC skrev:Jag har gravity gold matt. Den är sjukt snygg och mycket enkel att sköta. Tvättrepor syns inte och wax och annat behöver man naturligtvis inte. Det enda man ska tänka på är att använda bilschampo utan glansmedel.Twiggy skrev:Kul att höra att ni är så nöjda med bilen. Det känns mer och mer tryggt att slå till, men lite tråkigt att det är cirka 1 år bort enligt de handlare jag pratat med.
Mvh T
Får man repor som är så djupa att de måste lackeras, så behövs ju det också på blank bil.
Ok, då är det nog så.alvenzo skrev:HelectriC skrev:
Det står på hemsidan att kameran kommer sitta i spoilern, om det skulle stämma som återförsäljare påstår så bör dem ju fixa sin hemsida.
Jag har precis fått min Gravity Gold och kört lacksskydd på den sam tvättat en gång med spola-schampo-spol, det blev bra, men har nu fått asfaltsfläckar och inte vågat ha på nåt, men då kanske spola-prick bort-spola-schampo-spola är lösningen? Torka har jag heller inte vågat göra än, men får väl köpa nån duk och testa lite försiktigt...HelectriC skrev:Inga problem med avfettning. Jag använder både ”prick bort” och ”dragon breath”Raptor skrev:Misstänker att avfettning är no no?HelectriC skrev:Jag har gravity gold matt. Den är sjukt snygg och mycket enkel att sköta. Tvättrepor syns inte och wax och annat behöver man naturligtvis inte. Det enda man ska tänka på är att använda bilschampo utan glansmedel.Twiggy skrev:Kul att höra att ni är så nöjda med bilen. Det känns mer och mer tryggt att slå till, men lite tråkigt att det är cirka 1 år bort enligt de handlare jag pratat med.
Mvh T
Visst är det skönt att nå ner till dessa siffror.mati skrev:Såhär ser det ut när temperaturen hela tiden håller sig mellan 10 och 14 grader. Ungefär samma blandade körning som du beskriver. 14,9kWh/100km. Helt klart bättre än förväntat. Det blir roligt att se om det blir ännu lägre på sommarn.MrRun skrev:Nu börjar det likna nåt! Med dagens varma väder (2-8 grader på första halvan och sen 10-15 grader på andra halvan) här i mellersta norrland blev det riktigt fina siffror.
varför vågar du inte torka? Det ska man göra med alla bilar eftersom kranvatten innehåller kalk som annars lämnar fläckar. Du behöver generellt inte alls vara lika rädd för att torka, svampa etc en matt lack. Man ser inga microrepor på samma sätt som på en blank bil.Eldsig skrev:Jag har precis fått min Gravity Gold och kört lacksskydd på den sam tvättat en gång med spola-schampo-spol, det blev bra, men har nu fått asfaltsfläckar och inte vågat ha på nåt, men då kanske spola-prick bort-spola-schampo-spola är lösningen? Torka har jag heller inte vågat göra än, men får väl köpa nån duk och testa lite försiktigt...HelectriC skrev:Inga problem med avfettning. Jag använder både ”prick bort” och ”dragon breath”Raptor skrev:Misstänker att avfettning är no no?HelectriC skrev:Jag har gravity gold matt. Den är sjukt snygg och mycket enkel att sköta. Tvättrepor syns inte och wax och annat behöver man naturligtvis inte. Det enda man ska tänka på är att använda bilschampo utan glansmedel.Twiggy skrev:Kul att höra att ni är så nöjda med bilen. Det känns mer och mer tryggt att slå till, men lite tråkigt att det är cirka 1 år bort enligt de handlare jag pratat med.
Mvh T
Edit:
Vad är "dragon breath" och vad använder du för duk?
Det beror på var vattnet kommer ifrån. Jag brukar inte heller torka bilen. Jag sköljer den bara med kranvatten (eller regnvatten), det blir aldrig några fläckar av det. Vi har egen brunn, det finns inga mätbara mängder kalk i vattnet.HelectriC skrev:varför vågar du inte torka? Det ska man göra med alla bilar eftersom kranvatten innehåller kalk som annars lämnar fläckar.
Alla som är mer än pyttelite intresserade av bilvård, vill jag påstå torkar bilen efter tvätt. Till och med tvättautomaten torkar ju bilen (dock med högtrycksluft).mati skrev:Det beror på var vattnet kommer ifrån. Jag brukar inte heller torka bilen. Jag sköljer den bara med kranvatten (eller regnvatten), det blir aldrig några fläckar av det. Vi har egen brunn, det finns inga mätbara mängder kalk i vattnet.HelectriC skrev:varför vågar du inte torka? Det ska man göra med alla bilar eftersom kranvatten innehåller kalk som annars lämnar fläckar.
Nja, fast jag gör det inte eftersom jag också är rädd för repor. Precis som Eldsig skrev. Min e-tron hade en keramisk lackförsegling, den vågade jag torka av, och det blev inga repor heller. Men Ioniqen har jag inte lackbehandlat. Den får självtorka.HelectriC skrev:Alla som är mer än pyttelite intresserade av bilvård, vill jag påstå torkar bilen efter tvätt. Till och med tvättautomaten torkar ju bilen (dock med högtrycksluft).mati skrev:Det beror på var vattnet kommer ifrån. Jag brukar inte heller torka bilen. Jag sköljer den bara med kranvatten (eller regnvatten), det blir aldrig några fläckar av det. Vi har egen brunn, det finns inga mätbara mängder kalk i vattnet.HelectriC skrev:varför vågar du inte torka? Det ska man göra med alla bilar eftersom kranvatten innehåller kalk som annars lämnar fläckar.
I mitt fall handlar det om att jag inte ens har varit pyttelite intresserad, men försöker intressera mig nu.HelectriC skrev:Alla som är mer än pyttelite intresserade av bilvård, vill jag påstå torkar bilen efter tvätt. Till och med tvättautomaten torkar ju bilen (dock med högtrycksluft).mati skrev:Det beror på var vattnet kommer ifrån. Jag brukar inte heller torka bilen. Jag sköljer den bara med kranvatten (eller regnvatten), det blir aldrig några fläckar av det. Vi har egen brunn, det finns inga mätbara mängder kalk i vattnet.HelectriC skrev:varför vågar du inte torka? Det ska man göra med alla bilar eftersom kranvatten innehåller kalk som annars lämnar fläckar.
Tack!HelectriC skrev:Ett alternativ till att torka med duk är lövblås. Det har blivit riktigt populärt inom detailing, då har du ingen handpåläggning alls och du får bort allt vatten som samlas i små skrymslen och vrår och alltid har förmågan att komma fram när man börjar köra för att göra fler vattenmärken trots att man varit så noga med att torka.
Edit: viktigt när du tvättar är att antingen ha grit guard i spannen (litet galler i botten som hindrar skiten som kommer med svampen att blandas med vattnet igen vid nästa svamptag) eller 2-spanns teknik (ha en spann med rent vatten och en där svampen sköljs efter varje svamptag). Sen ska du inte använda vanlig svamp, köp en ordentlig tvätthandske i microfiber (min tror jag kallas nudelhandske eftersom microfiber är tvinnad i nudelformade strängar)
Jag använder Swisswax opaque car bath som är schampo speciellt framtaget för matt lack. Den är dyr, men väldigt dryg, behöver väldigt lite till en hink vatten. Sen har jag också Swisswax Quick finish opaque som är en snabbfinisher som sprayas på efteråt.Eldsig skrev:Tack!HelectriC skrev:Ett alternativ till att torka med duk är lövblås. Det har blivit riktigt populärt inom detailing, då har du ingen handpåläggning alls och du får bort allt vatten som samlas i små skrymslen och vrår och alltid har förmågan att komma fram när man börjar köra för att göra fler vattenmärken trots att man varit så noga med att torka.
Edit: viktigt när du tvättar är att antingen ha grit guard i spannen (litet galler i botten som hindrar skiten som kommer med svampen att blandas med vattnet igen vid nästa svamptag) eller 2-spanns teknik (ha en spann med rent vatten och en där svampen sköljs efter varje svamptag). Sen ska du inte använda vanlig svamp, köp en ordentlig tvätthandske i microfiber (min tror jag kallas nudelhandske eftersom microfiber är tvinnad i nudelformade strängar)
Nu blev det här tvättfrågor, men vi får väl dem som kopplade till de mattlackade I5:orna.
Har du tips på schampo också? Jag googlade mig fram till ett rengöringsmedel som heter Abnet som jag testat. Spolar av bilen med högtryck, sprayar på Abnet med tryckspruta, låter verka nån minut och spolar av. Det såg ut att funka bra första gången iaf.
Bra tips, funkar det på halvmatt (satin) också?HelectriC skrev:Jag använder Swisswax opaque car bath som är schampo speciellt framtaget för matt lack. Den är dyr, men väldigt dryg, behöver väldigt lite till en hink vatten. Sen har jag också Swisswax Quick finish opaque som är en snabbfinisher som sprayas på efteråt.Eldsig skrev:Tack!HelectriC skrev:Ett alternativ till att torka med duk är lövblås. Det har blivit riktigt populärt inom detailing, då har du ingen handpåläggning alls och du får bort allt vatten som samlas i små skrymslen och vrår och alltid har förmågan att komma fram när man börjar köra för att göra fler vattenmärken trots att man varit så noga med att torka.
Nu blev det här tvättfrågor, men vi får väl dem som kopplade till de mattlackade I5:orna.
Har du tips på schampo också? Jag googlade mig fram till ett rengöringsmedel som heter Abnet som jag testat. Spolar av bilen med högtryck, sprayar på Abnet med tryckspruta, låter verka nån minut och spolar av. Det såg ut att funka bra första gången iaf.