NIO ET5 en Tesladödare?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
NIO ET5 en Tesladödare?
NIO ET5 får Gigacasting teknik och upp till 1.000km i räckvidd.
Är den en Tesla dödare?
Är den en Tesla dödare?
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: NIO ET5 en Tesladödare?
1.000km kolla vad de använde för testcykel? var ju max 80km/h i den typ typ.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: NIO ET5 en Tesladödare?
Nej tror inte det. Tesla är död sedan 7. Januari 1943.Peter Andersson skrev:NIO ET5 får Gigacasting teknik och upp till 1.000km i räckvidd.
Är den en Tesla dödare?
Re: NIO ET5 en Tesladödare?
Mer en fossilbilsdödare för alla de som hela tiden tjatar om att de aldrig behöver stanna på sina resor. Nu kommer de kunnq sitta och spränga kissblåsan i 10 timmars sträckkörning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: NIO ET5 en Tesladödare?
Lär bli bra mycket mer än 10 timmar om man skall snigelköra med en maxhastigehten skall vara 80 km/h!joel80 skrev:Mer en fossilbilsdödare för alla de som hela tiden tjatar om att de aldrig behöver stanna på sina resor. Nu kommer de kunnq sitta och spränga kissblåsan i 10 timmars sträckkörning.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: NIO ET5 en Tesladödare?
Mja.. klarar man hålla typ 90-95km/h i snitthastighet genom landet är det rätt "normalt" (om man inte enbart kör E4an)martinot skrev:Lär bli bra mycket mer än 10 timmar om man skall snigelköra med en maxhastigehten skall vara 80 km/h!joel80 skrev:Mer en fossilbilsdödare för alla de som hela tiden tjatar om att de aldrig behöver stanna på sina resor. Nu kommer de kunnq sitta och spränga kissblåsan i 10 timmars sträckkörning.
Då kanske den kan klara 900-950km

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: NIO ET5 en Tesladödare?
Tur, medvind, nedförsbacke, plusgrader och hemlängtan... så kanske.joel80 skrev:Mja.. klarar man hålla typ 90-95km/h i snitthastighet genom landet är det rätt "normalt" (om man inte enbart kör E4an)martinot skrev:Lär bli bra mycket mer än 10 timmar om man skall snigelköra med en maxhastigehten skall vara 80 km/h!joel80 skrev:Mer en fossilbilsdödare för alla de som hela tiden tjatar om att de aldrig behöver stanna på sina resor. Nu kommer de kunnq sitta och spränga kissblåsan i 10 timmars sträckkörning.
Då kanske den kan klara 900-950km


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: NIO ET5 en Tesladödare?
Beror på hur kissnödiga/bajsnödig ni är. Avvakta med sådana beställningar/tillval. Mitt råd är att inte lite på kinesernas siffror. Brukar vara lite/mycket glädjesiffror som baseras på gamla metoder som NEDC som inte västvärlden använder sig av längre. Fram tills annat är bevisat så är jag tveksam till att den i praktiken ens räcker 90-95 mil i vårat nordiska klimat.Mickep skrev:Den kanske kommer med en inbyggd toalett.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: NIO ET5 en Tesladödare?
Ren matematik 150kWh batteri / förbrukning = räckvidd
Vi vet hur stort batteri är resten måste vi gissa eller vänta på ett test utanför Kina
Vi vet hur stort batteri är resten måste vi gissa eller vänta på ett test utanför Kina

- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 1037
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: NIO ET5 en Tesladödare?
Får den 150kWh batteri så kan man ju räkna med 75 mil i alla fall. Det är imponerande bara det tycker jag.nek0 skrev:Ren matematik 150kWh batteri / förbrukning = räckvidd
Vi vet hur stort batteri är resten måste vi gissa eller vänta på ett test utanför Kina
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: NIO ET5 en Tesladödare?
Kia EV6 270 Wh/km i 120. tänker att ET5 borde ligga där ungefär.nek0 skrev:Ren matematik 150kWh batteri / förbrukning = räckvidd
Vi vet hur stort batteri är resten måste vi gissa eller vänta på ett test utanför Kina
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: NIO ET5 en Tesladödare?
Låter rimligt. Speciellt på vinterhalvåret kan det nog bli ännu högre förbrukning.Trevlig skrev:Kia EV6 270 Wh/km i 120. tänker att ET5 borde ligga där ungefär.nek0 skrev:Ren matematik 150kWh batteri / förbrukning = räckvidd
Vi vet hur stort batteri är resten måste vi gissa eller vänta på ett test utanför Kina
Men med 270 som EV6 i snittförbrukning över året så borde vi hamna på ca 55 mils räckvidd om jag inte räknat helt fel (troligen kortare på vintern).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: NIO ET5 en Tesladödare?
Är det mer likt en typ Kia E-niro eller en Enyaq skulle det ligga på 22-24kWh/100km nu på vintern och en bit u der 20kWh/100km på vintern i motorvägshastighet.martinot skrev:Låter rimligt. Speciellt på vinterhalvåret kan det nog bli ännu högre förbrukning.Trevlig skrev:Kia EV6 270 Wh/km i 120. tänker att ET5 borde ligga där ungefär.nek0 skrev:Ren matematik 150kWh batteri / förbrukning = räckvidd
Vi vet hur stort batteri är resten måste vi gissa eller vänta på ett test utanför Kina
Men med 270 som EV6 i snittförbrukning över året så borde vi hamna på ca 55 mils räckvidd om jag inte räknat helt fel (troligen kortare på vintern).
Min Polestar 2 drar ca 27kWh/100km i 120km/h nu på vintern. 22-24kWh/100km på sommaren.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: NIO ET5 en Tesladödare?
Jag har ju en S75D. Har kört 46 mil som bäst på sommaren och 31 mil i -24 som sämst på vintern.Generalbogge skrev:Får den 150kWh batteri så kan man ju räkna med 75 mil i alla fall. Det är imponerande bara det tycker jag.nek0 skrev:Ren matematik 150kWh batteri / förbrukning = räckvidd
Vi vet hur stort batteri är resten måste vi gissa eller vänta på ett test utanför Kina
Med dubbelt så stort batteri och mindre bil så borde den komma upp i +90 mil som bäst på sommaren och +60 mil på vintern.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: NIO ET5 en Tesladödare?
Den kommer vara tyngre vilket ger sämre förbrukning. Inte alls säkert att drivelektronik är mer effektiv än äldre modelS, inte heller att luftmotstånd är lägre.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: NIO ET5 en Tesladödare?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... vidd-i-ar/
Nio: Vi ska ha solid state-batterier och 100 mils räckvidd - i år!
Kinesiska Nio satsar inte bara hårt på batteribytarstationer.
Man ska också bli först med solid state-batterier. Vi har fått en intervju med företagets vice president Hui Zhang.
Nio ET7 blir förmodligen den första bilmodellen från Nio på svensk marknad. Den visades 2021 och är 5,1 meter lång. Startpriset i Kina ligger runt 70.000 dollar. Bilen finns med tre batteripaket: 70-100-150 kWh – varav det största är ett så kallat "semi solid state"-batteri.
Räckvidden enligt den gamla NEDC-normen (som inom EU ersatts av WLTP) är 50–100 mil. Bilen drivs av två motorer och är fyrhjulsdriven.
Effekt 644 hk. Luftmotståndet är lågt, med ett cW-värde på 0,208 och bilen är bland annat utrustad med Lidarteknik.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension