{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Frippanecci skrev:
juristen skrev:
Frippanecci skrev:
Matte skrev:
Så nu har priserna gått upp ännu mer. Vad är sannolikheten att vi som beställt när det var billigt får köpa till det priset? (Dom kan t.ex. ta bort modellerna och hävda att dom inte säljs längre, utan nu säljs bara "Long range pro" )
Jag hade gärna behållit bilen men om jag värdet på bilen är dramatiskt mycket mer än jag betalar kanske jag säljer o köper några pizzor istället
Tesla brukar vara väldigt sjyssta och låta kunderna behålla sina priser, tar dom bort en modell så erbjuds en annan för samma pris.
- det finns folk här på forumet som köpt en ny Model S P100D för strax över 800k, när priset dagen efter var 1,3M.
Nja, var inte det en annan situation? Som jag minns det var det folk som fyndade när Tesla reade ut sina nya lagerbilar. Har det någonsin varit ett läge när Model S P100D kostade ca 800K att bygga i konfiguratorn och sen höjdes med 500k?

Men ja, tidigare har de som beställt en Tesla till ett pris fått behålla priset när priset på nya beställningar höjts. Och tvärtom har de som beställt innan en prissänkning fått det nya bättre priset. Så där är det win-win för Teslas kunder. Men hur det blir denna gång är upp till Tesla så klart.
Det var både lagerbilar och bilar som vissa hann bygga/lägga order på under ca 24h.
- dock fick vissa P100D, vissa P100D med delar av Raven och någon enstaka full Raven om jag inte minns fel.
Påminn mig inte. Jag var på vippen att köpa en P100D för ~850' som bara gått några hundra demomil våren 2019. Det sprack på att min bil då precis hade tappat jättemycket i värde och jag var inte sugen på att hosta upp en ny kontantinsats. Var synd, annars hade jag i stort sett kört gratis i 3 år.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

termosen skrev:

Nä, jag tror faktiskt inte de kommer leverera något till EU i år, gällande S/X. Kommer avvakta dollarkurs och, som du skriver, kanske 4680. Kanske leverans Q2 2023?
Det som skulle kunna hjälpa oss är väl att vi är rätt små här i norr och EUR har inte kollapsat som SEK har så de kanske ser att EU som helhet är värt det. Handlar väl också om ifall de tror det är värt att öppna upp fler produktionslinor för att få upp produktionen för att täcka in EU också.

Den som lever får se, kan ju alltid hoppas på att den kommer under året och till priset som utlovats men jag tvivlar som sagt.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:

Det som skulle kunna hjälpa oss är väl att vi är rätt små här i norr och EUR har inte kollapsat som SEK har så de kanske ser att EU som helhet är värt det.
Har SEK kollapsat mot EUR? Ligger den inte på strax över 10kr som den gjort ett tag nu?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1163
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

Model S Plaid sägs ha runt 30%-35% marginal i "fredstid".

Om detta stämmer så finns det nog ändå en bra chans att vi få våra bilar till slut - även om finansmarknaden gungar lite till.

Största hotet i närtid som jag ser det är om kriget sabbar råvarumarknaden fullständigt. Då får vi nog vänta ett bra tag.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Har SEK kollapsat mot EUR? Ligger den inte på strax över 10kr som den gjort ett tag nu?
Nej, EUR har gått sämre också såklart men SEK har gått ännu sämre så totaleffekten är större. Senaste veckan har det dock börjat vända för kronan så det är ju bra.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

bjornnilsson skrev:
Model S Plaid sägs ha runt 30%-35% marginal i "fredstid".

Om detta stämmer så finns det nog ändå en bra chans att vi få våra bilar till slut - även om finansmarknaden gungar lite till.

Största hotet i närtid som jag ser det är om kriget sabbar råvarumarknaden fullständigt. Då får vi nog vänta ett bra tag.
Nja jag vet inte om jag håller med om att det finns en bra chans att få bilarna till det gamla priset om valutakursen står kvar i det här läget. När refreshen kom kostade en LR $80k i USA, nu kostar den $100k. Så bara där har vi en 25% ökning, hur mycket som beror på ökade råvarupriser och hur mycket som är extra marginal pga hög efterfrågan är svårt att säga men kanske en 50/50 split? Sedan är det runt 15% till som är valutakursen som slår på det. Sammantaget är nuvarande US pris i SEK ca 45% högre än vad dåvarande US pris i SEK var, vet inte om Tesla är nöjd med att sälja allt för många bilar i den situationen. Blir ju som sagt lite bättre om vi pratar EUR då kronan försvagats lite mer men bara höjningen i USD slår ju en del men även där handlar det om 39% när man jämför.
Användarvisningsbild
MC Red
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 jan 2018 22:52

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MC Red »

Tesla har ju skriftligen lovat att priset i beställningen kommer att gälla. Svårt att se att t.ex. ett billigare batteri (för Tesla) som 4680 kan motivera dem att bryta det löftet.
Model S Plaid
Model Y LR
Model S 75D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

MC Red skrev:
Tesla har ju skriftligen lovat att priset i beställningen kommer att gälla. Svårt att se att t.ex. ett billigare batteri (för Tesla) som 4680 kan motivera dem att bryta det löftet.
Vilket löfte är det du menar? Jag kommer inte ihåg att jag fått något mer än det vanliga när man beställer, dvs beställningsavtalet, det är jag rätt säker på att jag fick när jag beställde min S innan refreshen kom också som de sket totalt i utan de höjde priset och gav mig en lite rabatt istället när refreshen kom.
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av FutureTesla »

Det gick ut ett mail till alla som beställt där det står att priset i avtalet gäller såvida man inte ändrar något.
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
MC Red
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 jan 2018 22:52

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MC Red »

FutureTesla skrev:
Det gick ut ett mail till alla som beställt där det står att priset i avtalet gäller såvida man inte ändrar något.
Det är det mailet jag syftade på.
Model S Plaid
Model Y LR
Model S 75D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

FutureTesla skrev:
Det gick ut ett mail till alla som beställt där det står att priset i avtalet gäller såvida man inte ändrar något.
Gäller det bara Plaid? För jag som beställde LR har inte fått något sådant, hade kommunikation när refresh kom och man höjde priset till det nya refreshpriset minus 20k rabatt. Sedan kom det ett till mail för ett tag sedan som pratade om leverans i andra halvan av 2022.
Användarvisningsbild
MC Red
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 jan 2018 22:52

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MC Red »

OfarligTesla skrev:
FutureTesla skrev:
Det gick ut ett mail till alla som beställt där det står att priset i avtalet gäller såvida man inte ändrar något.
Gäller det bara Plaid? För jag som beställde LR har inte fått något sådant, hade kommunikation när refresh kom och man höjde priset till det nya refreshpriset minus 20k rabatt. Sedan kom det ett till mail för ett tag sedan som pratade om leverans i andra halvan av 2022.
Det är i det mailet de lovar att priset kommer att gälla.
Model S Plaid
Model Y LR
Model S 75D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

MC Red skrev:

Det är i det mailet de lovar att priset kommer att gälla.
Menar du andra halvan av 2022 mailet? För det lär de inte bry sig ett jota om ifall de faktiskt inte vill sälja bilar till så pass mycket lägre pris än vad det är nu.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av helix »

Såhär såg mailet ut jag fick strax innan jul. Jag beställde i början av januari 2021 och priset är det ursprungliga minus 20k som var någon sorts kompensation.
mail.png
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Känns ju otänkbart att de skulle följa upp med ett nytt Mail:

”Kära kund, vi värderar dig otroligt högt, men måste informera dig om de nya Putin-priserna som ersätter tidigare kommunicerade priser. 30% påslag blir det, du kan givetvis välja att avbryta beställningen enligt avtalet.”

Skulle ju aldrig kunna hända.

:roll:
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Påminn mig inte. Jag var på vippen att köpa en P100D för ~850' som bara gått några hundra demomil våren 2019. Det sprack på att min bil då precis hade tappat jättemycket i värde och jag var inte sugen på att hosta upp en ny kontantinsats. Var synd, annars hade jag i stort sett kört gratis i 3 år.
Jag slog ju till på en av dom helt nya och något högre pris, känns fortfarande som en jäkligt bra affär :mrgreen: 8-)
Funderade på att sälja den och testa något nytt (kollade på en GT RS i helgen tex, cool och så men
prisvärd? Njae…), men väntar ett tag till tror jag…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

helix skrev:
Såhär såg mailet ut jag fick strax innan jul. Jag beställde i början av januari 2021 och priset är det ursprungliga minus 20k som var någon sorts kompensation.
Hur kan ett stopp för fler beställningar påskynda leveransen av redan beställda bilar?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1163
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

helix skrev:
Såhär såg mailet ut jag fick strax innan jul. Jag beställde i början av januari 2021 och priset är det ursprungliga minus 20k som var någon sorts kompensation.
Helix - har också fått samma mail. Men var har du fått info om kompensationen som du nämner?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Matte
Inlägg: 289
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Matte »

Jag tror verkligen att det kan hända, men sannolikt så får vi nog priset vi har fått.

Men ett mail som detta vore inte omöjligt.

"Vi har beslutat att inte sälja Long range/plaid model X och s i Europa. Vi kommer att avbola er order men betalar givetvis tillbaka er handpenning, hoppas ni har förståelse för detta. Håll utkik på hemsidan om vi släpper andra bilar".

Sen ett kvartal senare:

"Nya model X multirange har kommit. Endast 1.5 mille!"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

thebishop skrev:
Känns ju otänkbart att de skulle följa upp med ett nytt Mail:

”Kära kund, vi värderar dig otroligt högt, men måste informera dig om de nya Putin-priserna som ersätter tidigare kommunicerade priser. 30% påslag blir det, du kan givetvis välja att avbryta beställningen enligt avtalet.”

Skulle ju aldrig kunna hända.

:roll:
Ja det är det jag tror är sannolikt att det kommer ske, med tillägg av att Model S "Superduper Long Range och Superduper Plaid++++" kommer några månader senare. Jag tror inte det är helt omöjligt att de faktiskt säljer för utlovade priser men jag räknar inte med det.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Vad skulle det vara för poäng med att beställa bilar flera år i förväg om det inte på något sätt är bindande?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Vad skulle det vara för poäng med att beställa bilar flera år i förväg om det inte på något sätt är bindande?
Kostar inte speciellt mycket (ränta på 1k) så om det ens finns en chans att få bilen vid en prishöjning är förväntat värde högre än kostnaden. Sedan finns det ju rena bekvämlighetsdelar där man i vissa situationer kommer få bilen snabbare än om man inte beställt.

I mitt fall handlade det om att jag ville ha en ny bil i början av 2021 då jag inte var nöjd med min Model 3 jag hade, bokade min S innan de presenterade refreshen för jag ville ha en om de förbättrade den alls. Märkte dock snabbt att det skulle ta tid att få bilen så jag fick ta en ny Model 3 så länge...
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Monark1954 »

USA verkar ha öppnat en möjlighet att ändra sin S/X order utan att hela bilen hoppar till senaste priset.

Verkar inte gå i Sverige än, hade velat byta inredning från svart till krämfärgad.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av FutureTesla »

Monark1954 skrev:
USA verkar ha öppnat en möjlighet att ändra sin S/X order utan att hela bilen hoppar till senaste priset.

Verkar inte gå i Sverige än, hade velat byta inredning från svart till krämfärgad.

Vilken färg på bilen? Själv har jag beställt midnight silver med vit inredning... :D
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10505
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

bjornnilsson skrev:
helix skrev:
Såhär såg mailet ut jag fick strax innan jul. Jag beställde i början av januari 2021 och priset är det ursprungliga minus 20k som var någon sorts kompensation.
Helix - har också fått samma mail. Men var har du fått info om kompensationen som du nämner?
I mitt fall så kom det en ny orderspec där rabatten på 20k framgår. Detta var dock längesedan när ens Performance-beställning "omvandlades" till en dyrare Plaid.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar