Vår bil fick laddporten bytt förra veckan. Den vägrade släppa kabeln. Dock inte varje gång utan ibland.
Rangern hade inte stött på det tidigare men bytet gick snabbt och smidigt på garageuppfarten.
Jag hade det också på min bil jag fick i november 2020. Kabeln behövde sitta i minst 30-40 min innan det började inträffa ibland. Ju längre den satt i desto vanligare blev det.
Lampan bytte färg och det lät som vanligt men kabeln satt fast. Det gick att få loss den om man inom 1 sekund drog ut kabeln efter man hört att den låste upp. När man provade att sätta i den direkt efter och ta ut så fungerade det.
Om man öppnar en dörr och sedan avbryter laddningen via boxen på något sätt så låses kabeln upp. Men risken är väll stor att enda sättet att avbryta laddningen den vägen är nån annan app kopplat till boxen… Skall läsa på om min Easee och se om det går att trycka på den så att laddningen avslutas.
Lite off topic men undertecknad har lyckats med konststycket att dra sönder den manuella öppningen av luckan, behövde inte ta i speciellt mkt innan jag fick hela sladden i handen. Tycker dessutom att laddsladden har en tendens att inte alltid vilja släppa som önskat, har en easee laddbox.
Tesla M3P 2021 - Midnight Silver - Svart Interiör.
Ett tips är ju att köra med Apple watch, lägg Tesla som en komplikation i hörnet så har man alla kommandon enkelt tillgängliga på handleden och slipper gräva efter mobilen. Är klockan begravd under kläder kan man be Siri fixa laddsladden. Apple watch känns som ett helt nödvändigt tillbehör då den ju är förankrad på handleden och inte ständigt försvinner, som tex mobilen. Tex appen "watch for tesla" fungerar utmärkt.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Ett alternativ till kabel med teslaknapp kunde vara S3xy buttons och fästa en knapp på sladden eller bara använda funktionaliteten att öppna bakre dörrhandtag.
Uppskattar förslag på lösningar så familjenfriden återställs! (Fungerar det att låsa upp laddsladden med Siri? Får det inte att fungera... )
Tycker det var värt att köpa en key fob för detta och för att öppna bakluckan på håll. Långtryck låser upp laddkabeln och det har aldrig strulat med att bilen inte svarar. Har en M3 jag hämtade ut i februari.
Ett alternativ till kabel med teslaknapp kunde vara S3xy buttons och fästa en knapp på sladden eller bara använda funktionaliteten att öppna bakre dörrhandtag.
Uppskattar förslag på lösningar så familjenfriden återställs! (Fungerar det att låsa upp laddsladden med Siri? Får det inte att fungera... )
Jag fixade en annan lösning; köpte enbart Commando-modulen från Enhance (de som gör Sexy button). Nu avslutar jag laddning och låser upp kontaktlåset med ett lätt tryck på vänster bakhandtag. Extremt smidigt när man inte har en kabel med knapp (som kanske är det allra smidigaste)!
Mina framhandtag är programmerade att med ett lätt tryck öppna frunke. Vilket är perfekt då jag har alla mina laddkablar där!
Så skippa knapparna, och köp enbart CAN-modulen är mitt tips. Köpte för €99 ex moms (med rabatt) vilket motsvarar €120 med moms. Det inkluderade CAN-bus-OBD-adapter för M3/MY och frakt.
Det absolut smidigaste är ju att skaffa en sladd med Tesla-knapp. Då kan du med fördel köpa en kabel som klarar max 20 A och är mycket tunnare och lättare. Backar du in mot laddboxen klarar du dig med 3 meter, men om du föredrar att köra med nosen in mot laddboxen kan du behöva upp till 7 meter.
Det absolut smidigaste är ju att skaffa en sladd med Tesla-knapp. Då kan du med fördel köpa en kabel som klarar max 20 A och är mycket tunnare och lättare. Backar du in mot laddboxen klarar du dig med 3 meter, men om du föredrar att köra med nosen in mot laddboxen kan du behöva upp till 7 meter.
Om du vill minska kostnaden för den kan du ju alltid sälja kabeln som följde med bilen.
Håller med. Underbart smidiga kablar som man gläds åt varje gång man använder de. Otroligt mycket lättare och smidigare än Teslas egna eller medföljande. Att ha knappen direkt på handtaget är det absolut enklaste och smidigaste av alla knapp/fjärr-lösningar.
Det smidigaste måste väl ändå vara att köpa en keyfob. Den kostar iofs 2000 kr, men då kan man enkelt fjärröppna frunken, bagaget (vilket gör att det faktiskt blir en poäng med motordriven lucka) OCH låsa upp laddkabeln, allt i ett i en smidig liten pryl som man alltid har med sig.
Jag köpte en direkt med trean, använder den jämt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Smaken är som baken. Jag tyckte att det var otroligt skönt att slippa keyfoben när jag bytte från BMW till Tesla. Jag skulle inte betala 2000 kr för att ha en extra pryl med mig.
Ett alternativ till kabel med teslaknapp kunde vara S3xy buttons och fästa en knapp på sladden eller bara använda funktionaliteten att öppna bakre dörrhandtag.
Uppskattar förslag på lösningar så familjenfriden återställs! (Fungerar det att låsa upp laddsladden med Siri? Får det inte att fungera... )
Jag fixade en annan lösning; köpte enbart Commando-modulen från Enhance (de som gör Sexy button). Nu avslutar jag laddning och låser upp kontaktlåset med ett lätt tryck på vänster bakhandtag. Extremt smidigt när man inte har en kabel med knapp (som kanske är det allra smidigaste)!
Mina framhandtag är programmerade att med ett lätt tryck öppna frunke. Vilket är perfekt då jag har alla mina laddkablar där!
Så skippa knapparna, och köp enbart CAN-modulen är mitt tips. Köpte för €99 ex moms (med rabatt) vilket motsvarar €120 med moms. Det inkluderade CAN-bus-OBD-adapter för M3/MY och frakt.
Ett tips är ju att köra med Apple watch, lägg Tesla som en komplikation i hörnet så har man alla kommandon enkelt tillgängliga på handleden och slipper gräva efter mobilen. Är klockan begravd under kläder kan man be Siri fixa laddsladden. Apple watch känns som ett helt nödvändigt tillbehör då den ju är förankrad på handleden och inte ständigt försvinner, som tex mobilen. Tex appen "watch for tesla" fungerar utmärkt.
Kul att du kör lösningen. Får jag fråga vad för rabatt du hittade?
Från en YT-video: "Megawatts" promo code with 10% discount at https://enhauto.com effective May 1st
Tack! Kan du låsa upp laddsladden med lätt tryck? Lite oklart när jag ser videos om dörren måste öppnas eller ej. Beställning ska läggas men en knapp för autopilot hade varit riktigt bra och den funktionaliteten ser ut att komma inom kort. Men knappar kan man ju även köpa sen!
Kul att du kör lösningen. Får jag fråga vad för rabatt du hittade?
Från en YT-video: "Megawatts" promo code with 10% discount at https://enhauto.com effective May 1st
Tack! Kan du låsa upp laddsladden med lätt tryck? Lite oklart när jag ser videos om dörren måste öppnas eller ej. Beställning ska läggas men en knapp för autopilot hade varit riktigt bra och den funktionaliteten ser ut att komma inom kort. Men knappar kan man ju även köpa sen!
Ja, det fungerar utmärkt (för mig iaf.). Jag ställer in V1 istället för V2 som metod för att öppna dörrlåsen. Kan dock vara beroende på bil (har en mid 2021 MiU M3 LR). Då med V1 i appen så räcker ett "halvt" tryck på dörrhandtagen, och handlingen sker utan att dörren öppnas.