Har en Model 3 med ett billån från DNB med 0.25% ränta. Har nu köpt en ny Model Y och skulle vilja flytta över lånet till den bilen, för att behålla räntan.
Någon här som har koll på om det är möjligt eller bara en önsketanke?
Lånet verkar vara knutet till bilen snarare än låntagaren. Det går alltså att låta köparen ta över lånet men jag är tveksam till att du kan göra som du tänker.
Lånet verkar vara knutet till bilen snarare än låntagaren. Det går alltså att låta köparen ta över lånet men jag är tveksam till att du kan göra som du tänker.
Ah, du har säkert rätt. Tänkte att jag måste undersöka möjligheten. Ska försöka få tag på DNB imorgon och dubbelkolla.
Alla billån är knutna till en specifik bil eftersom den utgör säkerheten. I annat fall är det ett privatlån, vilket är utan säkerhet och med helt annan nivå på räntan.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Alla billån är knutna till en specifik bil eftersom den utgör säkerheten. I annat fall är det ett privatlån, vilket är utan säkerhet och med helt annan nivå på räntan.
Som jag skrev ovan så är jag också övertygad om att det är så. Men förr i tiden hände det ju att man kunde flytta med bundna bolån till nytt boende, då byter man ju säkerhet. Vet inte om det är vanligt nu för tiden dock.