Service: Bromscheck, kupéfilter &…
Moderator: Redaktion
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Inlägg: 138
- Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
- Ort: Degerfors
- Referralkod: ts.la/filip98503
Service: Bromscheck, kupéfilter &…
Nu har vår 3:a rullar 2år och 4500mil så jag tänker att det är dags att kolla på bromsarna samt byta kupéfilter. Är det något mer man borde göra och om man inte gör det själv finns det någon verkstadskedja (ej SC) som gör det?
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…
En betrodd mekomomen/meka/autoexperten… löser det. Byt gärna bromsvätska, billig försäkring mot strul.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Inlägg: 138
- Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
- Ort: Degerfors
- Referralkod: ts.la/filip98503
Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…
Frågade lokala Mekonomen i Karlskoga, men de avböjde med hänvisning till att de inte kommer åt servicehandboken och därmed inte kan logga vad de gjort.Airlift skrev:En betrodd mekomomen/meka/autoexperten… löser det. Byt gärna bromsvätska, billig försäkring mot strul.
Någon närking/värmlänning som har tips på verkstad?
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
Service: Bromscheck, kupéfilter &…
Servicehandboken för enkla grejer är ju digital, de kanske inte hade nån dator … Kupéfilter tar en kvart att byta, bromsarna fixade min lokala verkstad på en dryg timme. Standardprylar varje mekaniker fixar.Skyvandrare skrev:Frågade lokala Mekonomen i Karlskoga, men de avböjde med hänvisning till att de inte kommer åt servicehandboken och därmed inte kan logga vad de gjort.Airlift skrev:En betrodd mekomomen/meka/autoexperten… löser det. Byt gärna bromsvätska, billig försäkring mot strul.
Någon närking/värmlänning som har tips på verkstad?
https://www.tesla.com/support/do-it-yourself-model-3
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
- tobias_rullar
- Teslaägare
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 24 maj 2021 21:14
Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…
Haha! Sa dom verkligen så?Skyvandrare skrev:Frågade lokala Mekonomen i Karlskoga, men de avböjde med hänvisning till att de inte kommer åt servicehandboken och därmed inte kan logga vad de gjort.Airlift skrev:En betrodd mekomomen/meka/autoexperten… löser det. Byt gärna bromsvätska, billig försäkring mot strul.
Någon närking/värmlänning som har tips på verkstad?
Så dumt att det borde tas upp i SAOL som definition av korkat. Du borde frågat dom om dom inte kan skriva ett kvitto utan servicehandboken?

Jaja, det är nog till bättre att dom inte kommer i närheten av din, eller någon annans bil.
Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…
Serviceboken? Finns ju ingen till Tesla. Inte ens digitalt annat än att Tesla själva loggar det de gör.Skyvandrare skrev:Frågade lokala Mekonomen i Karlskoga, men de avböjde med hänvisning till att de inte kommer åt servicehandboken och därmed inte kan logga vad de gjort.Airlift skrev:En betrodd mekomomen/meka/autoexperten… löser det. Byt gärna bromsvätska, billig försäkring mot strul.
Någon närking/värmlänning som har tips på verkstad?
Någon som vet om loggen på servicebesök som man har på sitt Teslakonto överförs till den nya ägaren om man säljer bilen? Eller är den personlig?
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…
Jag har tagit service hos Mekonomen på mina Tesla och det har inte varit något problem. De la t.o.m. in ett Mekonomen servicehäfte i bilen eftersom det inte finns något orginalt. Halva priset mot Tesla sist det begav sig. De utförde samma punkter och bytte samma delar. Samma med eGolfen, där lokala VW ville ha dubbla priset mot Mekonomen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2515
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…
Men det är ju detta som är så fantastiskt att man knappt behöver service (man kan göra det mesta själv och instruktioner finns gratis på internet/YouTube).
Kommer själv ihåg när jag lämnade in min gamla ICE bil på service för +10år sedan och byte motorolja för ca 3tkr (varje år minst dessutom) bara för att ca 50 mil senare under långresa behöva åka av vägen då motorlampan tändes. Går ut och ser då hela baksidan samt underrede är dränkt i motorolja då man på märkesverkstaden missat att skruva åt pluggen till oljetråget (fick själv baxa upp bilen, skruva bort skyddsplåt, be om hjälp med att bli skjutsad till närmsta mack och köpa ny motorolja,skruva i plugg fylla på, skruva fast skyddsplåt, kasta alla kläder som var hel förstörda pga smuts/olja, tvätta bilen och mig själv).
Nu kört ca12000 mil med Model 3 och bortsett från nya däck och hjulinställning lagt max 500sek på service som jag enkelt gjorde själv (ett kupéfilter, spolarvätska, kollat fukt i bromsvätskan samt torkarblad).
Helt underbart med Teslas elbilar att man slipper service i stort både kostnads och bekvämlighetsmässigt.
MVH
Kommer själv ihåg när jag lämnade in min gamla ICE bil på service för +10år sedan och byte motorolja för ca 3tkr (varje år minst dessutom) bara för att ca 50 mil senare under långresa behöva åka av vägen då motorlampan tändes. Går ut och ser då hela baksidan samt underrede är dränkt i motorolja då man på märkesverkstaden missat att skruva åt pluggen till oljetråget (fick själv baxa upp bilen, skruva bort skyddsplåt, be om hjälp med att bli skjutsad till närmsta mack och köpa ny motorolja,skruva i plugg fylla på, skruva fast skyddsplåt, kasta alla kläder som var hel förstörda pga smuts/olja, tvätta bilen och mig själv).
Nu kört ca12000 mil med Model 3 och bortsett från nya däck och hjulinställning lagt max 500sek på service som jag enkelt gjorde själv (ett kupéfilter, spolarvätska, kollat fukt i bromsvätskan samt torkarblad).
Helt underbart med Teslas elbilar att man slipper service i stort både kostnads och bekvämlighetsmässigt.
MVH
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4211
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…
Håller med! Bäst att hålla sig ifrån verkstäder om inget allvarligt gått sönder.NiklasTesla skrev:Men det är ju detta som är så fantastiskt att man knappt behöver service (man kan göra det mesta själv och instruktioner finns gratis på internet/YouTube).
Kommer själv ihåg när jag lämnade in min gamla ICE bil på service för +10år sedan och byte motorolja för ca 3tkr (varje år minst dessutom) bara för att ca 50 mil senare under långresa behöva åka av vägen då motorlampan tändes. Går ut och ser då hela baksidan samt underrede är dränkt i motorolja då man på märkesverkstaden missat att skruva åt pluggen till oljetråget (fick själv baxa upp bilen, skruva bort skyddsplåt, be om hjälp med att bli skjutsad till närmsta mack och köpa ny motorolja,skruva i plugg fylla på, skruva fast skyddsplåt, kasta alla kläder som var hel förstörda pga smuts/olja, tvätta bilen och mig själv).
Nu kört ca12000 mil med Model 3 och bortsett från nya däck och hjulinställning lagt max 500sek på service som jag enkelt gjorde själv (ett kupéfilter, spolarvätska, kollat fukt i bromsvätskan samt torkarblad).
Helt underbart med Teslas elbilar att man slipper service i stort både kostnads och bekvämlighetsmässigt.
MVH
På vår i3 (bmw verkstad) skruvade dom inte heller på korken så det blev bland annat oljebad i hela motorutrymmet.
Bäst att serva själv
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2515
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…
Hahaha var faktiskt hos BMW det hände mig medTellus skrev:Håller med! Bäst att hålla sig ifrån verkstäder om inget allvarligt gått sönder.NiklasTesla skrev:Men det är ju detta som är så fantastiskt att man knappt behöver service (man kan göra det mesta själv och instruktioner finns gratis på internet/YouTube).
Kommer själv ihåg när jag lämnade in min gamla ICE bil på service för +10år sedan och byte motorolja för ca 3tkr (varje år minst dessutom) bara för att ca 50 mil senare under långresa behöva åka av vägen då motorlampan tändes. Går ut och ser då hela baksidan samt underrede är dränkt i motorolja då man på märkesverkstaden missat att skruva åt pluggen till oljetråget (fick själv baxa upp bilen, skruva bort skyddsplåt, be om hjälp med att bli skjutsad till närmsta mack och köpa ny motorolja,skruva i plugg fylla på, skruva fast skyddsplåt, kasta alla kläder som var hel förstörda pga smuts/olja, tvätta bilen och mig själv).
Nu kört ca12000 mil med Model 3 och bortsett från nya däck och hjulinställning lagt max 500sek på service som jag enkelt gjorde själv (ett kupéfilter, spolarvätska, kollat fukt i bromsvätskan samt torkarblad).
Helt underbart med Teslas elbilar att man slipper service i stort både kostnads och bekvämlighetsmässigt.
MVH
På vår i3 (bmw verkstad) skruvade dom inte heller på korken så det blev bland annat oljebad i hela motorutrymmet.
Bäst att serva själv

Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…
Inte bara BMW, på min tidigare Lexus gick bromspedalen plötsligt i botten. Berodde på att Lexusverkstaden vid service inte skruvat dit en plugg ordentligt vid ett av bromsrören så den nybytta oljan läckte ut.NiklasTesla skrev:Hahaha var faktiskt hos BMW det hände mig medTellus skrev:Håller med! Bäst att hålla sig ifrån verkstäder om inget allvarligt gått sönder.NiklasTesla skrev:Men det är ju detta som är så fantastiskt att man knappt behöver service (man kan göra det mesta själv och instruktioner finns gratis på internet/YouTube).
Kommer själv ihåg när jag lämnade in min gamla ICE bil på service för +10år sedan och byte motorolja för ca 3tkr (varje år minst dessutom) bara för att ca 50 mil senare under långresa behöva åka av vägen då motorlampan tändes. Går ut och ser då hela baksidan samt underrede är dränkt i motorolja då man på märkesverkstaden missat att skruva åt pluggen till oljetråget (fick själv baxa upp bilen, skruva bort skyddsplåt, be om hjälp med att bli skjutsad till närmsta mack och köpa ny motorolja,skruva i plugg fylla på, skruva fast skyddsplåt, kasta alla kläder som var hel förstörda pga smuts/olja, tvätta bilen och mig själv).
Nu kört ca12000 mil med Model 3 och bortsett från nya däck och hjulinställning lagt max 500sek på service som jag enkelt gjorde själv (ett kupéfilter, spolarvätska, kollat fukt i bromsvätskan samt torkarblad).
Helt underbart med Teslas elbilar att man slipper service i stort både kostnads och bekvämlighetsmässigt.
MVH
På vår i3 (bmw verkstad) skruvade dom inte heller på korken så det blev bland annat oljebad i hela motorutrymmet.
Bäst att serva själv
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2515
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543