![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Om ja förstått det rätt så kan man få ut cirka 3,7 kw när man kör denne i 3-fas uttag.
Frågan är, måste jag ändra i appen vilken amp eller ställer bilen om sig när den känner av vad den får?
Moderator: Redaktion
ulfhe skrev:Jag måste använda denna med en övergång till trefaskontakten för att bilen skall ladda med 16 A (3,7 kW). https://shop.tesla.com/sv_se/product/bl ... 16-a_32-a-
Biltemas passar väl inte i Teslas klump? Eller ska du klippa av schuko och ersätta med enfas blå och sen köra med adaptrar?Martin E-tron skrev:ulfhe skrev:Jag måste använda denna med en övergång till trefaskontakten för att bilen skall ladda med 16 A (3,7 kW). https://shop.tesla.com/sv_se/product/bl ... 16-a_32-a-
Perfekt, det är den ja söker !
Ja kan ladda hos släkten som bor ute i skogen, de har 3 fas uttag nämligen !
I all ära, det finns en liknande kontakt på biltema för 99 kr (ser självklart inte ut sådär men samma funktion )
Risk för att nåt blir knas med den?
Japp, min planJava skrev:Biltemas passar väl inte i Teslas klump? Eller ska du klippa av schuko och ersätta med enfas blå och sen köra med adaptrar?Martin E-tron skrev:ulfhe skrev:Jag måste använda denna med en övergång till trefaskontakten för att bilen skall ladda med 16 A (3,7 kW). https://shop.tesla.com/sv_se/product/bl ... 16-a_32-a-
Perfekt, det är den ja söker !
Ja kan ladda hos släkten som bor ute i skogen, de har 3 fas uttag nämligen !
I all ära, det finns en liknande kontakt på biltema för 99 kr (ser självklart inte ut sådär men samma funktion )
Risk för att nåt blir knas med den?
Då får du bara 13A, med adaptern från Tesla för blå CEE får du 16A. Kanske spelar mindre roll dock.Martin E-tron skrev:Nä men vadå, biltema e stickkontakt till 3-fas, bara att koppla på
+1jontis skrev:Varför inte köpa en kabel som grejar 3-fas?
Ja, jag kör 3 x 8 A hemma hos mina föräldrar, det räcker bra eftersom jag laddar hela natten.kenny skrev:Det KAN ju vara värt också att reda ut om du faktiskt kommer kunna belasta deras uttag med 16A. Man kanske kan anta att dom har minst 20A huvudsäkring förvisso om dom har ett sånt trefas-uttag, men jag vet inte om det är något som är 100% säkert alltid. Dessutom vet man ju inte riktigt hur dom belastar i övrigt osv.
Det är bara något jag tycker oftast inte diskuteras, just det där att det måste ju finnas utrymme för den belastning man tänker sig också.
Jag kör 3x10A på jobbet om dagarna pga 20A huvudsäkring.kenny skrev:Det KAN ju vara värt också att reda ut om du faktiskt kommer kunna belasta deras uttag med 16A. Man kanske kan anta att dom har minst 20A huvudsäkring förvisso om dom har ett sånt trefas-uttag, men jag vet inte om det är något som är 100% säkert alltid. Dessutom vet man ju inte riktigt hur dom belastar i övrigt osv.
Det är bara något jag tycker oftast inte diskuteras, just det där att det måste ju finnas utrymme för den belastning man tänker sig också.
Blå adapter = enfas "campingkontakt"Martin E-tron skrev:Beställde en blå adapter från Tesla, laddar alltid över natten hos släkten, räcker gott o väl med 3,7 kw då.
Plöjer ner pengar i bilen nu med lackskydd, toningen av rutor samt skyddsfilm på tak, nya fälgar m.m.m.m.m.m.
Nåt måste man spara in på
Med en elbil så är enkel och effektiv laddning prio #1. Skit i resten du räknar upp. Det är fluff.Martin E-tron skrev:Beställde en blå adapter från Tesla, laddar alltid över natten hos släkten, räcker gott o väl med 3,7 kw då.
Plöjer ner pengar i bilen nu med lackskydd, toningen av rutor samt skyddsfilm på tak, nya fälgar m.m.m.m.m.m.
Nåt måste man spara in på
Fluff är det bästa ja vet, IMOmartinot skrev:Med en elbil så är enkel och effektiv laddning prio #1. Skit i resten du räknar upp. Det är fluff.Martin E-tron skrev:Beställde en blå adapter från Tesla, laddar alltid över natten hos släkten, räcker gott o väl med 3,7 kw då.
Plöjer ner pengar i bilen nu med lackskydd, toningen av rutor samt skyddsfilm på tak, nya fälgar m.m.m.m.m.m.
Nåt måste man spara in på
Första tillbehöret till alla elbilar bör IMO vara en 3-fas mobil EVSE. Är på hotell just nu. Kom sent igår men har nu fullt batteri och förvärmning kupé när jag skall åka iväg. Hade jag kört på min 1-fas Tesla UMC så hade jag inte haft fulladdat batteri, förvärmning av batteripacket och kupé.
Sådant här är viktigare än snygga fälgar eller tonade rutor (tycker jag).
Behoven ser verkligen olika ut. Jag trodde jag skulle behöva en sådan men har avvaktat köp för att se om jag saknar den. Än så länge har jag inte gjort det - de platser jag frekvent besöker har inte trefasuttag och vi stannar minst en helg så det funkar fint med Shukoladdning. Enda nackdelen jag upplevt med det är att bilen inte kan förvärma batteriet utan att SoC minskar.martinot skrev:Första tillbehöret till alla elbilar bör IMO vara en 3-fas mobil EVSE. Är på hotell just nu. Kom sent igår men har nu fullt batteri och förvärmning kupé när jag skall åka iväg. Hade jag kört på min 1-fas Tesla UMC så hade jag inte haft fulladdat batteri, förvärmning av batteripacket och kupé.
Har laddbox hemma o laddbox på jobbet, klarar mig nog med blåa adapternjonasl skrev:Behoven ser verkligen olika ut. Jag trodde jag skulle behöva en sådan men har avvaktat köp för att se om jag saknar den. Än så länge har jag inte gjort det - de platser jag frekvent besöker har inte trefasuttag och vi stannar minst en helg så det funkar fint med Shukoladdning. Enda nackdelen jag upplevt med det är att bilen inte kan förvärma batteriet utan att SoC minskar.martinot skrev:Första tillbehöret till alla elbilar bör IMO vara en 3-fas mobil EVSE. Är på hotell just nu. Kom sent igår men har nu fullt batteri och förvärmning kupé när jag skall åka iväg. Hade jag kört på min 1-fas Tesla UMC så hade jag inte haft fulladdat batteri, förvärmning av batteripacket och kupé.
Som sagt, den blå är för enfas och den röda är för trefas.Martin E-tron skrev:Har laddbox hemma o laddbox på jobbet, klarar mig nog med blåa adapternjonasl skrev:Behoven ser verkligen olika ut. Jag trodde jag skulle behöva en sådan men har avvaktat köp för att se om jag saknar den. Än så länge har jag inte gjort det - de platser jag frekvent besöker har inte trefasuttag och vi stannar minst en helg så det funkar fint med Shukoladdning. Enda nackdelen jag upplevt med det är att bilen inte kan förvärma batteriet utan att SoC minskar.martinot skrev:Första tillbehöret till alla elbilar bör IMO vara en 3-fas mobil EVSE. Är på hotell just nu. Kom sent igår men har nu fullt batteri och förvärmning kupé när jag skall åka iväg. Hade jag kört på min 1-fas Tesla UMC så hade jag inte haft fulladdat batteri, förvärmning av batteripacket och kupé.
Bra, för jag har 8 gig i duschenmikebike skrev:Som sagt, den blå är för enfas och den röda är för trefas.Martin E-tron skrev:Har laddbox hemma o laddbox på jobbet, klarar mig nog med blåa adapternjonasl skrev:Behoven ser verkligen olika ut. Jag trodde jag skulle behöva en sådan men har avvaktat köp för att se om jag saknar den. Än så länge har jag inte gjort det - de platser jag frekvent besöker har inte trefasuttag och vi stannar minst en helg så det funkar fint med Shukoladdning. Enda nackdelen jag upplevt med det är att bilen inte kan förvärma batteriet utan att SoC minskar.martinot skrev:Första tillbehöret till alla elbilar bör IMO vara en 3-fas mobil EVSE. Är på hotell just nu. Kom sent igår men har nu fullt batteri och förvärmning kupé när jag skall åka iväg. Hade jag kört på min 1-fas Tesla UMC så hade jag inte haft fulladdat batteri, förvärmning av batteripacket och kupé.