P90DL

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

P90DL

Inlägg av hybris »

Hade bilen på service idag för att kolla kallras från de små trekantiga fönstren på passagerar och förardörrarna.

Fick en P90DL som lånebil. Körde Upplandsväsby till Kista utan att fattat det. Satt och störde mig på den dåliga komforten och ljudet från stereon. Pillade lite och insåg att den inte hade ultrastereon och ingen luftfjädring. Bilen kändes mjuk och inte alls så bra på vägen som min egen. När jag parkerade i garaget på jobbet såg jag att det va en P90DL. Kollade däcken och som jag misstänkte Nokian R2 dubbfria! Misstänker att största boven i dramat faktiskt är däcken. Luftfjädringen spelar nog också in men däcken heltt klart den stora boven! Dessa skulle jag aldrig sätta på en dualdrive bil!!! Hua! Kanske Michelin X-Ice är bättre val men Sottozero på dualdrive säger jag!!! Ännu mer övertygad nu!

Noterade även hur usel bas det är utan ultra. De hade ställt in max bas på stereon och trots det... Låter inte bra! Provade samma låtar på Spotify som jag brukar lyssna på,och konstaterade att Ultra skall man ha!

På vägen till Upplandsväsby på hemvägen provad jag dra på lite. Men dels de dåliga däcken och dels vinterväglag gjorde det omöjligt att uttala sig om skillnaden med ludicrous mode. Så kan inte göra bedömning alls baserat på det lilla jag hade tid att göra. Den kändes snabb vid högre farter. Kunde inte prova dra från stillastående pgr av däcken och väglaget.

Noterade även att denna väldigt nya bil hade massor av swirls som synteds tydligt trots inte soligt väder. Bilen var svart med Tesla loggan på sidan. Undrar hur de tvättat den?

I övrigt såklart en kanonbra bil som alla Tesla men lite konstig spec för en P90DL...
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: P90DL

Inlägg av bylund »

Men lite kan man undra hur de tänker när de sätter ihop en sådan som lånebil. Dessa ska ju säljas vidare, och i princip alla som vill ha en P90D vill nog ha luftfjädring.

Hade den autopilot aktiverad? Jag fick en lånebil som inte hade det, vilket är sjukt märkligt. Ingen kostnad för Tesla att aktivera....
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Tänkte inte på autopiloten då jag ju körde så kort bit. Ingen taklucka, inte sportstolarna... Snik allt?
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

hybris skrev:
Tänkte inte på autopiloten då jag ju körde så kort bit. Ingen taklucka, inte sportstolarna... Snik allt?
Det där med snik håller jag inte med om. Jag hade gärna betalt några tiotusenlappar extra bara för slippa glastak och sportstolar.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jo att köpa en P90DL och strippa den är snik! Inte samma sak med en 70d, 85d etc tycker jag.. Tex där förmånsvärden spelar en större roll..
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Utan glastak: ful, ingen takbox och rails, mindre ljus. Givet!
Next gen stolarna: att inte ha det i en P90DL är fasen korkat.,förutom att de är mycket skönare så går det inte att dra på vid kurvig väg utan att man glider runt i stolen... Dvs skit i en P90DL... Kan förstå om man skippar dem på en 70D även om jag själv skulle ta dem även då pgr av hur mycker skönare de är.
aoeu

Inlägg av aoeu »

Den kanske är optimerad för vikt, för att få ut max av accelerationen vid testkörning. Det stämmer bra för glastaket och ljudet då det lär väga mindre. Vet inte hur mycket luftfjädringen och stolarna gör till eller från för vikten.

Om de får bort 100 kg så ger det teoretiskt en del (värden med rollout):
0 - 60 mph
2.66 vs 2.78
0 - 100 km/h
2.83 vs 2.95
0 - 250 km/h
19.55 vs 20.45
1/4 mile:
10.89 vs 11.06
vigge50

Inlägg av vigge50 »

aoeu skrev:
Den kanske är optimerad för vikt, för att få ut max av accelerationen vid testkörning. Det stämmer bra för glastaket och ljudet då det lär väga mindre. Vet inte hur mycket luftfjädringen och stolarna gör till eller från för vikten.

Om de får bort 100 kg så ger det teoretiskt en del (värden med rollout):
0 - 60 mph
2.66 vs 2.78
0 - 100 km/h
2.83 vs 2.95
0 - 250 km/h
19.55 vs 20.45
1/4 mile:
10.89 vs 11.06
Hur kommer du fram till de siffrorna?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Tror snarare de snikat den för att lättare kränga den vidare...

Min kändes snabbare konstigt nog men ganska övertygad om att det beror på R2 däcken som hämmar bilen...
aoeu

Inlägg av aoeu »

vigge50 skrev:
Jag har ett excel-ark (eller Numbers faktiskt) som jag gjort som räknar ut det.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

En bil över två ton oavsett. Tror inte 100 kg gör så stor skillnad. 200-300 kg lär nog kapas på en så tung bil.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

aoeu skrev:
vigge50 skrev:
Vilka parametrar baseras uträkningarna på?
aoeu

Inlägg av aoeu »

hybris skrev:
En bil över två ton oavsett. Tror inte 100 kg gör så stor skillnad. 200-300 kg lär nog kapas på en så tung bil.
Du kan ha rätt, men den verkar stämma ganska bra om man kollar på olika modeller (P85D, 85D, P85DL etc).

Annan rolig datapunkt. Om Tesla släpper loss batteriet och tillåter full effekt (762 bhp):
0 - 60 mph: 2.27 s
0 - 100 km/h: 2.38 s
0 - 250 km/h: 17.59 s
1/4 mile: 10.16 s
vigge50

Inlägg av vigge50 »

aoeu skrev:
hybris skrev:
Du kan ha rätt, men den verkar stämma ganska bra om man kollar på olika modeller (P85D, 85D, P85DL etc).
Vad är det du ser för likhet mellan de och vikterna? De tre väger olika, har olika motorer och olika säkringar. Hur kan du då se att 100 kg lättare skulle ge ett visst antal hundradelar kortare accelerationstid?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

De pratar ju om "plaid mode" och Elon slaskar nog upp det på bordet i Mars så vi kan hata honom lite igen... ;-)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

hybris skrev:
De pratar ju om "plaid mode" och Elon slaskar nog upp det på bordet i Mars så vi kan hata honom lite igen... ;-)
Nä, de skulle komma med nästa roadster kring 2019, inte något för Model S och Model X
aoeu

Inlägg av aoeu »

vigge50 skrev:
aoeu skrev:
vigge50 skrev:
Vilka parametrar baseras uträkningarna på?
Detta är inparametrar för de olika bilarna. I detta fall Model S P85DL Light.
Cars.png
Förutom parametrarna ovan:
A - frontal area 2.34116
Cd - Coefficient of drag 0.24
Crr - Coefficient of rolling resistance 0.008
Wheel diameter 0.71882
Earth G 9.80665
Air density 1.225
Drivetrain efficiency 0.925
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

aoeu skrev:
hybris skrev:

Annan rolig datapunkt. Om Tesla släpper loss batteriet och tillåter full effekt (762 bhp):
Hur är det med greppet? Behövs inte fetare sulor etc?
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

hybris skrev:
Tror snarare de snikat den för att lättare kränga den vidare...

Min kändes snabbare konstigt nog men ganska övertygad om att det beror på R2 däcken som hämmar bilen...
Jag hade utan tvekan valt bort glastak och sportstolar även om jag köpt en Performance modell. Men jag är nog inte representativ i detta sammanhang, även om det är fler än jag som tycker att den är klart mycket snyggare utan glastak. Dessutom får man bättre komfort och slipper garanterat takläckage. Sportstolar är ok om man har en rygg som inte kräver byte av körställning, titt som tätt.
Däremot kan jag hålla med om att konfigurationen verkar minst sagt konstig för en demobil som efter några hundra mil ska säljas till högstbjudande..
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Ser ut som stryk utan glastak. Sorry. ;-) men smaken är som baken... Två Teslor med glastak och många mil senare och aldrig haft något läckage eller problem. Fungerat klockrent för mig.

Märkte inte någon bättre komfort i lånebilen. Gällande ljudnivå bullrade den mer men det är nog däcken. Den kändes lite tam och det är nog pgr av ingen luftfjädring och sportfjödring. Min P85D kändes verkligen som ett lyft att få köra igen när jag fick min egen tillbaka. Saknade även nextgen stolarna. Jag sitter perfekt i dem. Skulle faktiskt vilja ha som i BMW M bilar. Dvs ett sätt att krama ännu mer på sidorna, det kan man ställa in elektronisk i BMW M stolar imde äkta M bilarna (inte att blanda ihop med M stolarna i de vanliga bilarna)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

hybris skrev:
Ser ut som stryk utan glastak. Sorry. ;-) men smaken är som baken... Två Teslor med glastak och många mil senare och aldrig haft något läckage eller problem. Fungerat klockrent för mig.

Märkte inte någon bättre komfort i lånebilen.
Ja, du har ju lite bestämda åsikter om vad DU tycker ser bäst ut och passar av utrustning. Men inte alla tycker likadant, serru :o
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
aoeu

Inlägg av aoeu »

hybris skrev:
aoeu skrev:
hybris skrev:

Hur är det med greppet? Behövs inte fetare sulor etc?
Nej, det är bara vid högre hastigheter som den blir snabbare. I början är det vridmomentet som spelar roll, vilket är lika. Båda maxar vid 1.13 G, men P85DL börjar gå ned vid 55 km/h och P85DUL vid 78 km/h. Är ganska säker på att det är just accelerationen i G som spelar roll för greppet.

Bredden på däcken spelar ingen roll för greppet, eftersom tyngden är fördelad över en större area istället. Det finns dock andra fördelar med bredare däck som tex att det finns mer gummi att fördela värmeutveckligen på som kan påverka greppet över tid under en acceleration.

Om vi dock leker med en Model S med växellåda så börjar greppet spela roll. Om vi kan få ned 3.16 G i backen så skulle vi kunna få dessa tider:
0 - 60 mph 1.62 s
0 - 100 km/h 1.74 s
0 - 250 km/h 12.08 s
1/4 mile 9.46 s
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Tycker dualdrive och antispinnen med elmotorer är i så sjuk symbios så ibland undrar jag om den inte stryper prestandan för att inte spinna. Aldrig kört något som har så perfekt grepp där aldrig en antispinnlampa blinkar. Sp jag klurar lite... Mörks i rondeller att den inte har max kraft. Provade köra ganska hög fart i en rondell för att prova och lyckades få den att släppa men hela bilen släppte någon sekund på bredden men fångade upp den bra snabbt igen.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jo det för den alldeles säker.
Hade den kört max effekt direkt så hade den ju börjat spinna direkt.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

HelectriC skrev:
hybris skrev:

Märkte inte någon bättre komfort i lånebilen.
Ja, du har ju lite bestämda åsikter om vad DU tycker ser bäst ut och passar av utrustning. Men inte alla tycker likadant, serru :o
Fast den ser ut som stryk utan panorama serru!
Skriv svar