Du behöver ha bilen upplåst, dvs ha med mobiltelefonen eller foben. Och bilen inställd på att låsa upp automatiskt.
Jo det har jag. Bilen är olåst och jag står bredvid laddluckan och trycker på knappen men inget händer.
Sladden måste också vara inkopplad till ström för att det ska funka.
Om du laddar från en box som måste startas via app el dyl innan laddningen kommer igång så är det strömlöst tills du har startat, då funkar inte heller knappen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Du behöver ha bilen upplåst, dvs ha med mobiltelefonen eller foben. Och bilen inställd på att låsa upp automatiskt.
Jo det har jag. Bilen är olåst och jag står bredvid laddluckan och trycker på knappen men inget händer.
Om du laddar från en box som måste startas via app el dyl innan laddningen kommer igång så är det strömlöst tills du har startat, då funkar inte heller knappen.
/fth
Låter ju skumt att kabeln inte ska ha ström när den är inkopplad i laddboxen. Är det någon här som har Easee laddbox med tillhörande tesla-laddkabel?
/fth
Låter ju skumt att kabeln inte ska ha ström när den är inkopplad i laddboxen. Är det någon här som har Easee laddbox med tillhörande tesla-laddkabel?
Jag har en Easee-box och en kabel med knapp från Metron shop. I den kabeln sitter ett knappcellsbatteri som driver knappen och sändaren för kontakt med bilen.
Den kabel jag fick fungerade inte speciellt bra, fick trycka flera gånger för att något skulle hända även om bilen var upplåst med öppen dörr. Så jag kontaktade dem och fick rådet att byta batteri i kabeln, de skickade även batteri och ett verktyg. Dock tror jag att felet var batterihållaren i handsken som inte klämde fast batteriet tillräckligt utan glappade lite. Efter att jag böjde till den så har det fungerat (bytte iofs batteriet också).
Okej. Jag har Evchargeking-kabel. Hittar ingen info om det sitter ett batteri i den eller inte. Kommer heller inte in i handtaget för att kolla då skruvhålen är så små så jag får inte in en skruvmejsel. Har mejlat företaget så får se om jag får nått svar
När jag läst runt lite gällande kabel så är det en del som skriver att man ”måste” använda Teslas egen kabel vid laddning för att garantier ska gälla om nått går sönder vid laddning. Stämmer verkligen detta?
Jag frågade en gång för skoj/intresse skull Tesla vad som gällde. De påstod att man skulle använda den medföljande Typ2-kabeln för att alla deras garantier skall gälla. Själv struntar jag i det och kör med Metrons kablar (och blir ju omöjligt att leva upp till vid ställen med boxar med fasta Typ2-kablar). Men kan ju vara bra att känna till iaf.
Den kabel som följde med min bil var en DEFA-kabel utan Teslaknapp. Och det är ju en tredjepartskabel...
När jag läst runt lite gällande kabel så är det en del som skriver att man ”måste” använda Teslas egen kabel vid laddning för att garantier ska gälla om nått går sönder vid laddning. Stämmer verkligen detta?
Jag frågade en gång för skoj/intresse skull Tesla vad som gällde. De påstod att man skulle använda den medföljande Typ2-kabeln för att alla deras garantier skall gälla. Själv struntar jag i det och kör med Metrons kablar (och blir ju omöjligt att leva upp till vid ställen med boxar med fasta Typ2-kablar). Men kan ju vara bra att känna till iaf.
Den kabel som följde med min bil var en DEFA-kabel utan Teslaknapp. Och det är ju en tredjepartskabel...
Köpte du en ny bil, eller en beg. bil?
Är det en ny bil och en kabel som Tesla valt att skicka med, så skall det vara OK.
Har dock aldrig sett att de levererat annat än kablar från antingen Mennekes eller Phoenix Contact, men det kan ju mycket väl hända att Defa kanske är en ny leverantör till Tesla. Kan ju vara allmän komponentbrist i bilindustrin som gör att de måste sourca kablar från andra tillverkare än sina vanliga.
Ingen av de kablar för Typ2 som Tesla skickar med har Tesla-knapp, dumt nog (är väldigt märkligt faktiskt). Så det i sig betyder inte så mycket (förutom att det är opraktiskt för M3/MY).