OBD-kontakt för elektronisk körjournal
Moderator: Redaktion
OBD-kontakt för elektronisk körjournal
Har beställt en Y nu och undrar om någon har erfarenhet av att använda elektronisk körjournal i Tesla.
Jag har kört Paydrive Sense (tidigare Telia Sense) i min BMW. Man pluggar in en "grej" i OBD kontakten och så sparas alla resor i en app så att man slipper föra pappersjournal. Ger 20 GB wifi/mån också.
Hur funkar detta på Tesla. Finns det OBD och funkar det i den eller inte?
Jag har kört Paydrive Sense (tidigare Telia Sense) i min BMW. Man pluggar in en "grej" i OBD kontakten och så sparas alla resor i en app så att man slipper föra pappersjournal. Ger 20 GB wifi/mån också.
Hur funkar detta på Tesla. Finns det OBD och funkar det i den eller inte?
Re: OBD-kontakt för elektronisk körjournal
Om det finns en OBD vet jag inte, men jag tror inte det.
Kör själv med paydrive och då behöver man ingen ”grunka” som koppla in i bilen. Istället godkänner man att paydrive får ta del av data från bilen via appen/tesla-kontot på något sätt.
Kör själv med paydrive och då behöver man ingen ”grunka” som koppla in i bilen. Istället godkänner man att paydrive får ta del av data från bilen via appen/tesla-kontot på något sätt.
Tesla Model Y Performance
Tesla Model 3 Performance - utbytt till ovan
Tesla Model S 75D- 2017 - såld
Tesla Model 3 Performance - utbytt till ovan
Tesla Model S 75D- 2017 - såld
-
Det finns. Farsan använder det på sin Y han hämtade dec-21.
Hej!
Har kört på denna i 3 år, fungerat klockrent för mig.
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 1802PL0hzG
Beställde 10st häromdagen för de på jobbet
Om jag hade varit du hade jag beställt nån extra ifall att du har otur på kvaliteten på första

Om jag hade varit du hade jag beställt nån extra ifall att du har otur på kvaliteten på första
Dock hitta jag detta nu, så det verkar ju finnas på MY:jeppep skrev:Hej!
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... E2134.html
Björn Nyland hade problem med att få kontakt med CAN-bussen i OBD-uttaget på förarplatsen, så om körjorunalsdångeln behöver bilens mäterställning från CAN-bussen, då är det inte troligt att det funkar.
Man får köpa en specialkabel och koppla in sig bakpå mittkonsolen istället i så fall. Jeppep, vad är det du använder de där mystiska ciguttag->OBD-kablarna? För att strömförsörja något? Det blir ju liiite svårt att läsa ut någon data genom cigarettändaruttaget...
Man får köpa en specialkabel och koppla in sig bakpå mittkonsolen istället i så fall. Jeppep, vad är det du använder de där mystiska ciguttag->OBD-kablarna? För att strömförsörja något? Det blir ju liiite svårt att läsa ut någon data genom cigarettändaruttaget...

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Trean
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tony98579
Model 3 hade inte någon OBD-kontakt tidigare, men nya Model 3 har det tror jag. Jag hade tidigare en sådan adapterkabel till min Model 3.
Model Y har i alla fall en OBD-kontakt vet jag av egen erfarenhet.
Model Y har i alla fall en OBD-kontakt vet jag av egen erfarenhet.
Låt mig förtydliga mig - det finns en OBD-kontakt men man får inte kontakt med bilens CAN-buss i den, i alla fall inte med en standarddångel.
Inte ovanligt på elbilar, var faktiskt en snubbe som fick sin e-NV200 underkänd på besiktningen eftersom de inte fick kontakt med "avgasreningen" genom OBD-porten. (han fick upprättelse sedan)
Inte ovanligt på elbilar, var faktiskt en snubbe som fick sin e-NV200 underkänd på besiktningen eftersom de inte fick kontakt med "avgasreningen" genom OBD-porten. (han fick upprättelse sedan)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Stämmer, jag får bara ström från cigguttaget, men den körjournalen jag har kräver bara ström, den läser av sträckorna via GPStor-ake skrev:Björn Nyland hade problem med att få kontakt med CAN-bussen i OBD-uttaget på förarplatsen, så om körjorunalsdångeln behöver bilens mäterställning från CAN-bussen, då är det inte troligt att det funkar.

Så man kan alltså få det att funka om man kopplar in sig bakpå mittkonsolen istället med en kabel som tillhandahåller OBD kontakt?
Någon som gjort detta?
Någon som gjort detta?
- Teslaspolen
- Teslaägare
Alla nuvarande tillverkandes teslor fungerar så. Det finns ett OBD uttag vid förarsätet men den ger i stort sett bara 12V info.Philippeb skrev:Så man kan alltså få det att funka om man kopplar in sig bakpå mittkonsolen istället med en kabel som tillhandahåller OBD kontakt?
Någon som gjort detta?
I de S/X som finns i Europa idag så sitter det riktiga uttaget under skärmen, bakom den lilla hyllan.
På 3 (och Y antar jag?) sitter datakabeln vid baksätets golv, bakom en panel i mittkonsolen.
Båda kräver olika sorters adaptrar för att fungera med en OBDII dongel, och det är olika kontakt på olika årgångar av bilarna så se till att ni får tag i rätt adapter.
Hur man kommer åt datakabeln finns att se på YouTube.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A