Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jontez »

Hoffster skrev:
Den här kanske redan diskuterats någonstans, men den här videon verkar visa en berlinare med hatthylla:

Ca 4.40 in i videon. Någon som är bättre på tyska kanske kan återge hans kommentarer om hur högtalarljudet påverkas av hatthyllan? Han återkommer till det när han sätter sig i bilen sen.
Alla MYP (de kommer allihop från Berlin) har hatthylla och lastöglor i bagaget som standard. Även andra sömmar i sätet som indikerar på att något är annorlunda med sätena.
I jämförelse med bilarna från Kina alltså
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Å andra sidan vet vi ju inte riktigt vilka förändringar som kommer framöver på de kinatillverkade heller. Mycket av det som spekulerades i skulle vara nytt från Berlin kom ju redan i Q1 från Kina.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
VilkenElbilBlirDet

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

themax skrev:
Bild

Nu kliver jag också ur väntrummet. Snabb och smidig upphämtning på Trosta och inget att anmärka på. Dubbelglas bak och fram, ingen hatthylla men Tesla har helt klart ändrat fjädringen sedan jag provkörde första bilen i Sverige i höstas. Fjädringskomforten är inte långt från Model 3 och den stötighet som jag då upplevde fanns inte på denna bil.

Kamerakalibreringen var klar vid Arlanda. Vår svarta Model 3 lämnad till bilhandlare och lär dyka upp på bilhandlarsajter vad det lider.

TACK SOM FAN FÖR DITT INLÄGG!!!!!

Jag har en LR på beställning och tänkte avbeställa pga fjädringen, provkörde en 2021 igår och den var snäppet för hård. Mitt enda alternativ är Enyaq (pga lastutrymme) och tycker designen redan är fem år gammal på den.

Nu kör jag en mini-Gambling och behåller min beställning. Tack återigen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

D_zlatan skrev:
Bjelke skrev:
D_zlatan skrev:
My
Utförligt och informativt :lol: ;)
Ny här i forumet vet ej hur man raderar inlägg så fick redigera den därav My bara :lol:
Misstänkte det eftersom det var redigerat :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Inlägg av FStaake »

Eftersom X LR dröjer och det är högst osäkert när den/om den kommer tänkte jag lägga en beställning på en Y.
Låter beställningen på X:en ligga kvar, man vet ju aldrig...

En fundering som dök upp är att när man väljer 19" får man leverans jul(!), medan om man låter 20" stå kvar får man leverans maj.
Jag vill ha en bil så snart som möjligt men är inte ett dugg sugen på 20" hjul, mest för att 20" drar mer energi och blir stötigare.
Hur hade ni resonerat?
Chansa med 19" och hoppas på att det löser sig eller svalt det sura äpplet och kört på 20" som dessutom är 24k dyrare?
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

FStaake skrev:
Eftersom X LR dröjer och det är högst osäkert när den/om den kommer tänkte jag lägga en beställning på en Y.
Låter beställningen på X:en ligga kvar, man vet ju aldrig...

En fundering som dök upp är att när man väljer 19" får man leverans jul(!), medan om man låter 20" stå kvar får man leverans maj.
Jag vill ha en bil så snart som möjligt men är inte ett dugg sugen på 20" hjul, mest för att 20" drar mer energi och blir stötigare.
Hur hade ni resonerat?
Chansa med 19" och hoppas på att det löser sig eller svalt det sura äpplet och kört på 20" som dessutom är 24k dyrare?
Jag skulle chansat och synat vad jag trorär en bluff från Tesla för att få folk att spendera mer pengar. Tesla vill sälja bilar och de kommer vara lika sugna på det nästa kvartalsskifte i augusti som i december.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Tror det är liten skillnad mellan 19 och 20 dessutom tror jag det är tystare däck till 20 och därav upplevs dessa tystare, sen tror jag andra hands värdet ökar då 20 tummarna är mycket snyggare :)
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Jaha. Förstagångsköpare här i väntrummet sen igår på en Model Y P grå med svart klädsel.
Gick fort att övertyga min fru efter provkörning hos Tesla i MoS. Tyvärr hann leveranstiden ändras till aug 2022 sen övertalningen började.. Så hoppas på leverans tidigare än aug om taket på 700’ för miljöbonus införs (fortfarande oklart, hejja motormännen som väl föreslår att taket sätts till 800’).
Ska ersätta familjens trotjänare Ford S-max med 7-säten som går till fjällen ofta. Om/när det kommer 7-sits till Europa blir det nog byte till den, kanske med 4680 och nya silvergrå också då som bonus vem vet.
Edit: någon sorts backup-plan är att byta ner till en LR istället. Vad tycker Tesla om att man har två aktiva beställningar och har den ena som ”backup” (dvs. Kommer avbeställa en av dem och kräva handpenning tillbaka enligt distansavtalslagen)
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 2 gång.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Inlägg av FStaake »

Honkan skrev:
Tror det är liten skillnad mellan 19 och 20 dessutom tror jag det är tystare däck till 20 och därav upplevs dessa tystare, sen tror jag andra hands värdet ökar då 20 tummarna är mycket snyggare :)
Det var lite intressant att 20” verkar vara tystare, då skulle det vara värt det för min del.
Är det fler som märkt/hört att 20” är tystare?
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Inlägg av Jjonas »

FStaake skrev:
Honkan skrev:
Det var lite intressant att 20” verkar vara tystare, då skulle det vara värt det för min del.
Är det fler som märkt/hört att 20” är tystare?
Har en alldeles färsk Y med 20". Den är imponerande tyst, även med oinkörda däck... Gigantiskt skillnad mot Model 3 2019. 20" har ju också ett bättre orginaldäck, Michelin istället för Hankook.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Jag personligen gillar lite fastare fjädring, har en A6 Allroad 2015 med luftfjädring idag och tycker att det är lite väl skumpigt ändå , tycker faktiskt Volvo v90 Criss country är bättre som inte har luftfjädring , fast men komfortabel… så det är lite den känslan jag hoppas på i min MY P , även om det är avsevärt mer sportig som känns som en bonus , kan man hitta roligare familjebil för 700 000, (efter bonus) tror inte det :)
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

VilkenElbilBlirDet skrev:

Jag har en LR på beställning och tänkte avbeställa pga fjädringen, provkörde en 2021 igår och den var snäppet för hård. Mitt enda alternativ är Enyaq (pga lastutrymme) och tycker designen redan är fem år gammal på den.

Så länge du inte lastar mig för att du inte håller med mig så är jag OK med det (obs. sagt i skämtsam ton).

Den är hårdare än Model 3, men jag upplevde jag kände varenda sten när jag provkörde 2021. Det känner jag inte nu.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
il_concorde

Inlägg av il_concorde »

themax skrev:

Så länge du inte lastar mig för att du inte håller med mig så är jag OK med det (obs. sagt i skämtsam ton).

Den är hårdare än Model 3, men jag upplevde jag kände varenda sten när jag provkörde 2021. Det känner jag inte nu.
Har provkört både en MY 2021 och en 2022 och delar din upplevelse också.
2021 klart stötigare och jag tror att den även var något bullrigare än 2022.
VilkenElbilBlirDet

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

il_concorde skrev:
themax skrev:

Har provkört både en MY 2021 och en 2022 och delar din upplevelse också.
2021 klart stötigare och jag tror att den även var något bullrigare än 2022.
Stort tack båda två. Tar gärna chansen på att jag inte delar er åsikt, hittade ytterligare en person som kommenterat samma upplevelse så det bör ligga något i det.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Inlägg av FStaake »

Så!
Då var en vit 20", svart interiör samt vinterdäck beställd :o 8-) :lol:

Köper privat, X skulle varit som förmånsbil men med tanke på andrahandsvärdet på teslor tänker jag att det vettigaste är att köpa privat.
Mindre krångel också.
Då får vi se om den kommer i maj eller om jag får vänta längre. :roll:
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Försökte söka men hittade inte rätt, någon som vet en tråd gällande hemma laddare ? Och elavtal , vilket rekommenderas här ?
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
strandteslan

Inlägg av strandteslan »

En privatköpt vit long range med svart klädsel och 20" inväntas för leverans i Maj. Blir vår andra Tesla, hade en Model S 85D (med fri SuC) som jag rullade 12.000 mil med privat men med ganska mycket fel så hoppas på bättring med denna Y =)
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Inlägg av Highfoot »

Då kliver jag in i väntrummet! Blir en Model Y med 20” fälgar, vit utanpå och svart inuti. Förhoppningsvis kommer den i maj och blir den första bilen jag ägt själv trots körkort i 21 år. Känns riktigt bra att den drivs på el i tider som dessa.

Har någon koll på om alla Model Y som kommer till Sverige nu har den nya Ryzen-processorn? Vore synd att missa den när de precis har bytt upp sig.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Honkan skrev:
Försökte söka men hittade inte rätt, någon som vet en tråd gällande hemma laddare ? Och elavtal , vilket rekommenderas här ?
viewtopic.php?f=53&t=28938

Eller här..

viewforum.php?f=61
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Highfoot skrev:
Då kliver jag in i väntrummet! Blir en Model Y med 20” fälgar, vit utanpå och svart inuti. Förhoppningsvis kommer den i maj och blir den första bilen jag ägt själv trots körkort i 21 år. Känns riktigt bra att den drivs på el i tider som dessa.

Har någon koll på om alla Model Y som kommer till Sverige nu har den nya Ryzen-processorn? Vore synd att missa den när de precis har bytt upp sig.
Det ska de ha...
Användarvisningsbild
snowie_
Teslaägare

Inlägg av snowie_ »

Hämtade ut min MYLR 2022-03-24 och kan också bekräfta att det numera är dubbel glas även på bakdörrarna.
275636086_366247982179195_3066299760160862301_n.jpg
not_sure

Inlägg av not_sure »

snowie_ skrev:
Hämtade ut min MYLR 2022-03-24 och kan också bekräfta att det numera är dubbel glas även på bakdörrarna.
Nice! Var mudflappen vid framhjulen installerad som standard, eller eftermonterade du den? Sitter det även ett stenskottsskydd framför bakre hjulhuset?
not_sure

Inlägg av not_sure »

Highfoot skrev:

MYLRn jag provkörde förra veckan hade det i alla fall, så det vore konstigt om nyare exemplar inte har det.

Väntar f.ö också på en vit/svart LR med 20”, beräknad lev Maj.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

not_sure skrev:
snowie_ skrev:
Nice! Var mudflappen vid framhjulen installerad som standard, eller eftermonterade du den? Sitter det även ett stenskottsskydd framför bakre hjulhuset?
Hämtade i Norrköping förra veckan, de flesta hade stänkskydd och ppf, men inte våran. De sa att dom var slut och kommer eftermonteras.
Stänkskydd fanns dock hemma i shoppen så beställde själv, orkar/vill ej vänta. PPF lägger vi nog på hela sidan nedan karossvecket på dörrarna.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Inlägg av Highfoot »

not_sure skrev:
Highfoot skrev:

MYLRn jag provkörde förra veckan hade det i alla fall, så det vore konstigt om nyare exemplar inte har det.

Väntar f.ö också på en vit/svart LR med 20”, beräknad lev Maj.
Det låter bra! Då borde vi få den bättre processorn båda två! :D
Skriv svar