Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

Och där klev vi in på sida nr 1000 ! 8-) :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
PAK
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2022 09:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PAK »

Där kom SMS. 28 feb hämtar jag!! Är så laddad :D :D :D :D :D

Beställde 13 feb. En grå/vit M3P.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3354
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Maw »

PAK skrev:
Där kom SMS. 28 feb hämtar jag!! Är så laddad :D :D :D :D :D

Beställde 13 feb. En grå/vit M3P.
Oj, det var lång framförhållning för leveransen, nästan 11 månader. ;)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
PAK
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2022 09:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PAK »

Maw skrev:
PAK skrev:
Där kom SMS. 28 feb hämtar jag!! Är så laddad :D :D :D :D :D

Beställde 13 feb. En grå/vit M3P.
Oj, det var lång framförhållning för leveransen, nästan 11 månader. ;)
Haha. Var så glad när jag skrev så glömde bort vilken månad det var.. mars såklart :D
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av holden »

Då är bilen hemma, ännu ej provkört den men en sak som är tydlig är ju att det inte alls låter lika skramligt när man stänger dörrarna som den gamla -20 gjorde.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
elvisp
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 jan 2022 09:31

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av elvisp »

Hmm, sökte i tråden men hittade inget.

Fick detta på mitt konto idag. (ska hämta bil idag)

Genom att godkänna leverans bekräftar jag att jag har tagit emot min Model 3 på dagen eller före 2022-03-24 och jag godkänner mitt slutliga beställningsavtal som finns i mitt Tesla-konto.

När jag tar emot leverans kommer jag att kunna komma åt min Model 3 med Teslas mobilapp.


Har en knapp som säger godkänn leverans. Detta gör jag väl efter jag har inspekterat bilen eller gör jag det nu hemifrån? Ska hämta i eftermiddag.
M3RWD 2022
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Martin E-tron »

elvisp skrev:
Hmm, sökte i tråden men hittade inget.

Fick detta på mitt konto idag. (ska hämta bil idag)

Genom att godkänna leverans bekräftar jag att jag har tagit emot min Model 3 på dagen eller före 2022-03-24 och jag godkänner mitt slutliga beställningsavtal som finns i mitt Tesla-konto.

När jag tar emot leverans kommer jag att kunna komma åt min Model 3 med Teslas mobilapp.


Har en knapp som säger godkänn leverans. Detta gör jag väl efter jag har inspekterat bilen eller gör jag det nu hemifrån? Ska hämta i eftermiddag.
2000 % efter säger jag, skrev inte ens på när ja var på plats utan att få sett bilen o syna den
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jbark »

Jah ska hämta min på söndag och tänkte åka direkt till Tässla i täby och införskaffa mattor och stänkskydd i bilens färg (grå).

Skall man ha XPE eller vanliga TPE mattor?

Vad mer är värt att köpa? Lyftpuck, en eller 4?

Kan man köpa låsnuttrar vid utlämningen hos tesla?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

Bjelke skrev:
Och där klev vi in på sida nr 1000 ! 8-) :mrgreen:
Och det här blir det tiotusende inlägget :mrgreen: 8-) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
juristen
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av juristen »

Hämtade min midnattssilver M3LR idag. Svart interiör, aerofälgar och dragkrok. Beställde den sista februari och fick prel leverans i maj, men det gick som synes betydligt fortare!

Bra leveransupplevelse i Umeå, trevligt bemötande av den skäggiga killen som tog emot, ingen hets, hittade inget att anmärka på förutom att de kunde torkat bort ett par knappt märkbara smutsfläckar från baksätet om man ska vara petig. De hade dessutom laddat den till 99%(!) efter att jag frågat om de kunde se till att den var laddad till 70%. :lol:

Körde hem ca 16 mil så jag kan göra en del jämförelser mot min gamla Model S 85 2014 som jag precis lämnat. Även om det sägs att Model 3 har blivit mycket tystare så är det fortfarande långt kvar till Model S vad gäller ljudnivån i kupén och vägljud. Det var dessutom samma modell av vinterdäck på båda bilarna, även om de på min gamla S var inne på sin tredje säsong och de på trean var helt nya. Med 18" Michelin X-Ice North 4 var det lite svaj i trean när man svängde fram och tillbaka, aldrig upplevt detta på S med samma däck men något olika dimension. Fjädringskomforten från stålfjädringen i min gamla S var också klart bättre än treans. Dock väldigt trevligt med blixtsnabbt infotainment och att få en del funktioner jag saknat: rattvärme, dragkrok, fyrhjulsdrift m.m. Störde mig dock på att man inte verkar kunna visa förbrukningen utan att behöva pilla upp Resor eller Energi i displayen. Varför står det inte nånstans till vänster kring bilanimeringen, som jag inte riktigt fattar vad den tillför?

Kupébullret var sämre än jag förväntat mig då de nya treorna skulle vara bättre på den fronten, och det tog ner totalupplevelsen en del för mig. Men trevlig bil, inget snack om det. Och otroligt värdefullt att komma hem med 63% efter en något inspirerad hemkörning med lite omväg och se att bilen då ansåg att det var 355 km räckvidd kvar - vilket var ungefär vad min S ansåg sig ha på 100%. Min gamla S hade dragit 45% på vägen dit.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av MangeT »

Hämtade min 3:a förra veckan och har väl ungefär samma intryck som du. Bytte från S60D från 2016 med stålfjädring till just M3LR midnattssilver, 18" aerofälgar och svart interiör. Dock ingen dragkrok.
Tycker ändå att ljudnivån är acceptabel. Testade bara upp till 130km/h för fortare brukar jag aldrig köra. Tycker att Teslas bilar får en att köra lugnare då jag uppskattar att köra så mjukt och befriat från ryck som möjligt.
Det jag tycker är riktigt bra i 3an är att allting känns otroligt tight. Inga knak eller ljud. Tycker dessutom att fjädringen är bättre över små ojämnheter än den gamla var. Dock kan det bero på att bilen är så ny kanske.
Rekommenderar att testa Netflix med ljudet i ljudanläggningen vid någon paus. Jäklar. Är som att sitta i en biosalong.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
juristen
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av juristen »

Jag hoppas ljudnivån ska bli acceptabel med nya sommardäcken, tänker köpa tystare däck än original. När jag körde hem var det ändå med dubbade vinterdäck och baksätet nerfällt för att få plats med de avkrängda sommardäcken. Men jag körde en sväng med original sommardäck och baksätet uppfällt innan däckbytet och jag tyckte inte ljudnivån var så bra då heller.

Min gamla 2014 med stålfjädring hade i princip inga knak eller knarr i inredningen, så jag var lite bortskämd där.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av easyliving »

Nya dubbdäck och nedfällt baksäte i en trea är inte kul. Låter inte klokt helt enkelt. Som tigerklor i asfalt i låg fart och när du kör fortare bara dånar det. När du kört in däcken i 100 mil blir det lite bättre. Trean är en superbra bil på många sätt men ljudnivån lämnar en del övrigt att önska även i andra generationens bilar.
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gadiel »

juristen skrev:
Jag hoppas ljudnivån ska bli acceptabel med nya sommardäcken, tänker köpa tystare däck än original. När jag körde hem var det ändå med dubbade vinterdäck och baksätet nerfällt för att få plats med de avkrängda sommardäcken. Men jag körde en sväng med original sommardäck och baksätet uppfällt innan däckbytet och jag tyckte inte ljudnivån var så bra då heller.

Min gamla 2014 med stålfjädring hade i princip inga knak eller knarr i inredningen, så jag var lite bortskämd där.
Ja då måste din S från -14 vara ett riktigt kanonexemplar.
För är det något S inte har i tidiga versioner. Så är det byggkvalité.
Tror Tesla glömde byggkvalitén i omklädningsrummen innan de gick ut och byggde den.

Det enda jag ser som är bättre är väl att vägljudet är lägre.
Men konstigt vore ju annars då de är i en helt annan prisklass.

Man kan inte jämföra en Dacia med en Merca tex…
Användarvisningsbild
Dhia
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 mar 2022 12:07
Ort: Bjärred

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dhia »

Beställt en M3 som jag ska hämta ut nu på Onsdag, såg i fredags att det dök upp ett "Finance Contract Agreement" på mitt tesla konto. Är det något jag behöver skriva ut och skriva under och var ska jag isåfall skicka den. Eller räcker det med att jag godkände med mobilt BankID när jag beställde bilen och valde dnb finansiering?
Användarvisningsbild
PAK
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2022 09:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PAK »

Dhia skrev:
Beställt en M3 som jag ska hämta ut nu på Onsdag, såg i fredags att det dök upp ett "Finance Contract Agreement" på mitt tesla konto. Är det något jag behöver skriva ut och skriva under och var ska jag isåfall skicka den. Eller räcker det med att jag godkände med mobilt BankID när jag beställde bilen och valde dnb finansiering?
Du kommer få ett sms där du får en länk till kontraktet och signerar med Band id. Jag ska hämta imorgon och fick sms igår...
Användarvisningsbild
Toft
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 10 mar 2022 12:21
Referralkod: ts.la/casper189883

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Toft »

Verkar som att alla är helnöjda med sin leverans i mars, undrar om det bara är jag som är missnöjd? Undrar också om "klargörning av bil" inkluderar något annat än att ta bort skyddstejpen, parkera bilen framför butiken och ladda den till minst 30% :roll:

Jag inspekterade bilen noga på plats och hittade fyra saker som jag inte kunde acceptera. Trots den vänliga personalen verkade det mer som att personalen var irriterad på mig för att jag tog bilder på bilen och dokumenterade allt. Efter 17 minuters inspektion kom de ut med ipaden, bad mig skriva under och köra! Nu var jag som tur klar med min inspektion, men det är mer principen att gå ut på parkeringen och be folk skriva på och köra hem, istället för att fråga om allt är ok eller något. Ingen teknisk personal skulle titta på bilen, och de högklackade tjejer lägger sig inte på parkeringen och tittar under bilen, så det är fortfarande bara jag som vet att bilen har körts på en sten eller liknande, och därmed är skadad före leverans :evil:

Ingen tvekan om att Kina samlar bilarna bättre än i USA, men att kvaliteten idag är som MB/BMW/Audi, det kan diskuteras (om man inte är en 100% Tesla-fan såklart). Det verkar som att det är kvantitet snarare än kvalitet som är Teslas filosofi, och bilarna bara sprejar ur fabriken utan någon form av kontroll av slutprodukten. Jag frågade min yngste son på 8 år om han kunde se något som är fel på baksidan av bilen, och det tog honom mindre än 30 sekunder att se gummilisten till vänster om bakluckan var helt felmonterad, men ingen i Kina eller Malmö har noterat detta. Dessutom en felmonterad aero-sida, den är också skadad på insidan. Repor och skrap i lacken ja tack så mycket! Hur fan kan man leverera nya bilar i sådant skick?!?! :evil: :evil: :evil:

Om jag inte var tillräckligt besviken och irriterad när jag körde därifrån, så fick jag självklart sitta och lyssna på hur det skramlade inne bakom panelerna vid höger framdörr hela vägen hem. Så nu är det fem saker totalt med den här bilen.

Att bilen var smutsig in- och utvändigt kan jag leva med, jag städar/tvättar ändå alltid en ny bil själv.

Dock överraskad att bilen var laddad till 100% när jag kom, det hade jag inte förväntat mig (det ska också finnas plats för ett plus i detta inlägg) :)

Pricken över i:et är nu att de bad mig rapportera vad jag hittat via serviceärende i appen. Bor 4 mil från Malmö, men i appen får jag bara välja olika SC som ligger i Danmark, inte i Sverige :roll: Ändrar jag min adress till en fiktiv adress nära Stockholm, då kan jag välja alla SC i Stockholmsområdet.. Egen adress = endast SC i Danmark :roll:

Jag ger upp för nu, det blir Audi diesel imorgon på jobbet, den "fina" nya Model 3 kommer inte ut från garaget!

Grattis till alla som är nöjda (har haft tur), jag tog en för laget här ;)
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Matthiaz »

Toft skrev:
Det verkar som att det är kvantitet snarare än kvalitet som är Teslas filosofi, och bilarna bara sprejar ur fabriken utan någon form av kontroll av slutprodukten. Jag frågade min yngste son på 8 år om han kunde se något som är fel på baksidan av bilen, och det tog honom mindre än 30 sekunder att se gummilisten till vänster om bakluckan var helt felmonterad, men ingen i Kina eller Malmö har noterat detta.
Om du syftar på att det verkar fattas gummilist i vänsterkant av bakluckan så man kan se in i springan när bakluckan är stängd så ska det vara så. Skulle det vara gummilist där skulle det krocka med motorn som öppnar bakluckan när den öppnas.
Tråkigt att du fick en sån dålig upplevelse av en sån trevlig bil i övrigt. Men förstår inte logiken varför du ska köra din gamla bilen till jobbet imorgon istället för tesla?
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av anna__ »

Förmodligen för att han retar sig på allt, det hade man väl gjort själv när upplevelsen är så.
Förstår inte alla ni som tycker det är Ok att hämta ut en bil med allehanda skavanker
Matthiaz skrev:
Toft skrev:
Det verkar som att det är kvantitet snarare än kvalitet som är Teslas filosofi, och bilarna bara sprejar ur fabriken utan någon form av kontroll av slutprodukten. Jag frågade min yngste son på 8 år om han kunde se något som är fel på baksidan av bilen, och det tog honom mindre än 30 sekunder att se gummilisten till vänster om bakluckan var helt felmonterad, men ingen i Kina eller Malmö har noterat detta.
Om du syftar på att det verkar fattas gummilist i vänsterkant av bakluckan så man kan se in i springan när bakluckan är stängd så ska det vara så. Skulle det vara gummilist där skulle det krocka med motorn som öppnar bakluckan när den öppnas.
Tråkigt att du fick en sån dålig upplevelse av en sån trevlig bil i övrigt. Men förstår inte logiken varför du ska köra din gamla bilen till jobbet imorgon istället för tesla?
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Honkan »

Jag hade inte hämtat ut bilen före det var åtgärdat, vilken anläggning hämtade du vid ??
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Walkmann
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2022 07:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Walkmann »

Hämtade i fredags i trosta.
Allt gick supersmidigt, var lite nervig då jag är rätt petig.
Hittade noll saker att anmärka på, allt såg verkligen perfekt ut. Gick igenom allt väl, både insida o utsida.
Riktigt tajt o fin, inget knarr el likande.
Är grymt nöjd måste jag säga :D
D714BBDA-BAB6-418F-B18C-034812F82C29.jpeg
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Matthiaz »

anna__ skrev:
Förmodligen för att han retar sig på allt, det hade man väl gjort själv när upplevelsen är så.
Förstår inte alla ni som tycker det är Ok att hämta ut en bil med allehanda skavanker
Jag sa inte att det är ok att ta ut en bil med fel. Men just felet med gummilisten han klagade på ville jag upplysa honom om att det inte är ett fel. Det ska se ut så.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
Toft
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 10 mar 2022 12:21
Referralkod: ts.la/casper189883

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Toft »

Matthiaz skrev:
Toft skrev:
Det verkar som att det är kvantitet snarare än kvalitet som är Teslas filosofi, och bilarna bara sprejar ur fabriken utan någon form av kontroll av slutprodukten. Jag frågade min yngste son på 8 år om han kunde se något som är fel på baksidan av bilen, och det tog honom mindre än 30 sekunder att se gummilisten till vänster om bakluckan var helt felmonterad, men ingen i Kina eller Malmö har noterat detta.
Om du syftar på att det verkar fattas gummilist i vänsterkant av bakluckan så man kan se in i springan när bakluckan är stängd så ska det vara så. Skulle det vara gummilist där skulle det krocka med motorn som öppnar bakluckan när den öppnas.
Ok tack, tror nu du har rätt i att bilen är designad så, bara 4 issues kvar på bilen i så fall. Bara för att vara säker att vi pratar om samma gummilist bifogar jag en bild:
Left aft seal.png
Användarvisningsbild
PAK
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2022 09:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PAK »

Toft skrev:
Matthiaz skrev:
Toft skrev:
Det verkar som att det är kvantitet snarare än kvalitet som är Teslas filosofi, och bilarna bara sprejar ur fabriken utan någon form av kontroll av slutprodukten. Jag frågade min yngste son på 8 år om han kunde se något som är fel på baksidan av bilen, och det tog honom mindre än 30 sekunder att se gummilisten till vänster om bakluckan var helt felmonterad, men ingen i Kina eller Malmö har noterat detta.
Om du syftar på att det verkar fattas gummilist i vänsterkant av bakluckan så man kan se in i springan när bakluckan är stängd så ska det vara så. Skulle det vara gummilist där skulle det krocka med motorn som öppnar bakluckan när den öppnas.
Ok tack, tror nu du har rätt i att bilen är designad så, bara 4 issues kvar på bilen i så fall. Bara för att vara säker att vi pratar om samma gummilist bifogar jag en bild:
Ingen expert men där där ser inte normalt ut... Hämtar min imorgon och håller tummarna för att jag inte får ett måndagsex..
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Matthiaz »

Toft skrev:
Matthiaz skrev:
Toft skrev:
Det verkar som att det är kvantitet snarare än kvalitet som är Teslas filosofi, och bilarna bara sprejar ur fabriken utan någon form av kontroll av slutprodukten. Jag frågade min yngste son på 8 år om han kunde se något som är fel på baksidan av bilen, och det tog honom mindre än 30 sekunder att se gummilisten till vänster om bakluckan var helt felmonterad, men ingen i Kina eller Malmö har noterat detta.
Om du syftar på att det verkar fattas gummilist i vänsterkant av bakluckan så man kan se in i springan när bakluckan är stängd så ska det vara så. Skulle det vara gummilist där skulle det krocka med motorn som öppnar bakluckan när den öppnas.
Ok tack, tror nu du har rätt i att bilen är designad så, bara 4 issues kvar på bilen i så fall. Bara för att vara säker att vi pratar om samma gummilist bifogar jag en bild:
Ja det är samma sak vi pratar om. Det ska se ut som på din bild.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Skriv svar