I mitt fall där jag tog första trean i mitt egna bolag så kostade försäkringen 16000 och på den andra som jag tog privat kostade försäkring 5600.
En parameter är också hur länge man skall ha bilen. jag verkar ju vilja byta ofta och jag kör numer privat. Känns billigare för mig. Jag har råd både i företaget och privat, men om jag skulle ta den på företaget igen så skulle jag vilja vara säker på att ha den länge, då skulle jag ta en större förstaförhöjd hyra och lågt restvärde för att lyfta mycket moms, och sen köpa ut den med någon typ av låg värdering. Men som sagt jag kommer att vilja byta ut bilarna ofta sålänge man får tillbaka nästan alla pengar man gett och det faktum att man får 25% rabatt på försäkringen samt inte ens behöver investera i däck. Känns också trevligt att köpa ut nya som man kan portionera ut på marknaden. Nackdelen med just det är att allt man gör med bilen, plastar, moddar mm kostar mer än om man har den länge.
Köpa Tesla privat eller på AB
Moderator: Redaktion
Re: Köpa Tesla privat eller på AB
Har funderat på det själv. Räknat på 15 tkr i omkostnader per år (däck, reparationer...), 10% värdeminskning (med start från ett dagsvärde på 600' vilket ger ett värde om 3 år på 437') osv... Skiljer verkligen ingenting. Med just den kalkyl jag satte upp nu så blir det faktiskt fortsatt billigare att ha den på bolaget och då har jag ändå bara räknat kapitalkostnad på 1,5%. Räknar man med 15% värdeminskning och 4% kapitalkostnad så blir det utklassning för leasingen (vi går ju in i osäkra tider med ökande räntor så...). Och så är det ju skönt att kunna ta oväntade kostnader (strålkastare, luftfjädring...) med oskattade pengar.Gustafsson skrev:Min bil har gått från att kosta drygt 100 kr/ mil till under hälften, då värdeminskningen verkar ha stannat upp i stor grad. Så det är ytterligare en parameter att ta hänsyn till. Kanske dags att köpa loss nu!
Jag har även räknat med att jag får ta ut mer i skattefri milersättning om jag har den privat men värdet av det är inte många kronor. 4 kronor per mil kanske. För ska jag få ut mer privat så får ju mitt bolag betala lika mycket också. Är bara värdet av skattelättnaden som man ska räkna med.
pejvic skrev:I mitt fall där jag tog första trean i mitt egna bolag så kostade försäkringen 16000 och på den andra som jag tog privat kostade försäkring 5600.
En parameter är också hur länge man skall ha bilen. jag verkar ju vilja byta ofta och jag kör numer privat. Känns billigare för mig. Jag har råd både i företaget och privat, men om jag skulle ta den på företaget igen så skulle jag vilja vara säker på att ha den länge, då skulle jag ta en större förstaförhöjd hyra och lågt restvärde för att lyfta mycket moms, och sen köpa ut den med någon typ av låg värdering. Men som sagt jag kommer att vilja byta ut bilarna ofta sålänge man får tillbaka nästan alla pengar man gett och det faktum att man får 25% rabatt på försäkringen samt inte ens behöver investera i däck. Känns också trevligt att köpa ut nya som man kan portionera ut på marknaden. Nackdelen med just det är att allt man gör med bilen, plastar, moddar mm kostar mer än om man har den länge.
För min del existerar inte det alternativet. När min bil var 6-7 månader så dumpade Tesla priset på Model S med ~300' vilket sabbade mitt andrahandsvärde och gjorde det omöjligt för mig rent känslomässigt att byta till en ny. Hela jäkla kontantinsatsen (och mer) försvann ju över en natt. Idag ör jag nästan tacksam för det dock. Hade nog bytt bil både en och två ggr vid det här laget annars.
Ser en Y som ett nedköp (sorry) och nya Model S går inte att få tag på. Och om de skulle gå att få tag på så verkar de ha blivit väldigt mycket dyrare också. Då frågar jag mig själv om det är värt dubbla kostnaden för att ha en ny bil när min gamla faktiskt fungerar minst lika bra som när den var ny. En ny får väldigt mycket högre förmånsvärde, mycket högre värdeminskning, dyrare laddning på SuC... Och så har den inte ens en riktig ratt eller en fysisk växelväljare.

Nej, nästa bil blir nog nåt annat än Tesla. Ser liksom ingen väg framåt. Dessutom saknar jag lite finlir och utrustning från andra tillverkare. Men allt handlar ju om kostnad och om det verkligen är värt pengarna. Än så länge har det varit ett lätt val att behålla min S då inga andra bilar på marknaden fixar mina krav på utrymmen, räckvidd och prestanda. Ja förutom kanske EQS men den tycker jag är lite ful och dessutom hiskeligt dyr. Vill jag ha fyrhjulsdrift och ungefär samma prestanda som idag så är det 580 som gäller och den börjar på 1,57 miljoner...

En trea såg betydligt trevligare ut i kalkylen före den senaste prishöjningen, jag beställde med gamla priset så det kan möjligen bli den bästa (minst dåliga) bilaffär jag gjort. Ingen av de övriga teslamodellerna lockar helt enkelt för att trean är en grymt bra bil.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Högt värde på begagnade bilar över lag nu. Inte så skruvat som på Teslor men jag skickade iväg en fråga på min dieselvolvo i förra veckan och riddermarks ringde och vill hämta den samma dag. 215' på telefon vilket är 68% av vad jag gav för 3,5år och 10000mil sedan.holden skrev:Frågan är om bilarna verkligen säljs till utannonserade priser, motiveringen skulle väl vara att man inte kan vänta på en ny och det inte finns ”lagerbilar” tillgängliga när man byter jobb och måste lämna tillbaka sin nuvarande förmånsbil. Personligen hade jag nog valt hyrbil i det läget och väntat ut en ny Tesla.MWall skrev:Fredrik j skrev:Det är ju stor skillnad på att förundras över andrahandsvärden och att faktiskt räkna med dom i en kalkyl.
Ibland verkar det som att man utgår från att Teslas bilar inte slits och andrahandsvärdet endast är avhängt vad bilarna just för tillfället kostar nya.
Det här med ständig uppgång och att ingen kan förlora ger mig obehagliga vibbar från -91.
Det är väl det här med efterfrågan. Förstår dock inte de som betalar typ 80% av nypris för en 3 år gammal Model 3 t ex. Den saknar rattvärme, värmepump, matrixstrålkastare (nåja, hårdvaran iaf), har sämre ljudisolering, fulare med kromet (subjektivt iofs) osv osv.
Tidigare har ju en tumregel varit 50% efter 3 år.
Undrar om ändå inte dieselbilarna börjar tappa lite nu med det sinnessjuka dieselpriset? Nu är det väl nästan så att bensinare är lika "billiga" att köra mycket med? Skiljer ju bra många kronor mellan bensin och diesel nu.Fredrik j skrev:Högt värde på begagnade bilar över lag nu. Inte så skruvat som på Teslor men jag skickade iväg en fråga på min dieselvolvo i förra veckan och riddermarks ringde och vill hämta den samma dag. 215' på telefon vilket är 68% av vad jag gav för 3,5år och 10000mil sedan.holden skrev:Frågan är om bilarna verkligen säljs till utannonserade priser, motiveringen skulle väl vara att man inte kan vänta på en ny och det inte finns ”lagerbilar” tillgängliga när man byter jobb och måste lämna tillbaka sin nuvarande förmånsbil. Personligen hade jag nog valt hyrbil i det läget och väntat ut en ny Tesla.MWall skrev:Fredrik j skrev:Det är ju stor skillnad på att förundras över andrahandsvärden och att faktiskt räkna med dom i en kalkyl.
Ibland verkar det som att man utgår från att Teslas bilar inte slits och andrahandsvärdet endast är avhängt vad bilarna just för tillfället kostar nya.
Det här med ständig uppgång och att ingen kan förlora ger mig obehagliga vibbar från -91.
Det är väl det här med efterfrågan. Förstår dock inte de som betalar typ 80% av nypris för en 3 år gammal Model 3 t ex. Den saknar rattvärme, värmepump, matrixstrålkastare (nåja, hårdvaran iaf), har sämre ljudisolering, fulare med kromet (subjektivt iofs) osv osv.
50% efter 3 år är väl mest en myt? Kanske 50% av bruttopriset om man byter in till handlare? Med en bra rabatt i grunden och genom att sälja själv så kunde man komma upp i bra mycket mer (mot nettopriset).
Jag tror dom går på export.MWall skrev:Undrar om ändå inte dieselbilarna börjar tappa lite nu med det sinnessjuka dieselpriset? Nu är det väl nästan så att bensinare är lika "billiga" att köra mycket med? Skiljer ju bra många kronor mellan bensin och diesel nu.Fredrik j skrev:Högt värde på begagnade bilar över lag nu. Inte så skruvat som på Teslor men jag skickade iväg en fråga på min dieselvolvo i förra veckan och riddermarks ringde och vill hämta den samma dag. 215' på telefon vilket är 68% av vad jag gav för 3,5år och 10000mil sedan.holden skrev:Frågan är om bilarna verkligen säljs till utannonserade priser, motiveringen skulle väl vara att man inte kan vänta på en ny och det inte finns ”lagerbilar” tillgängliga när man byter jobb och måste lämna tillbaka sin nuvarande förmånsbil. Personligen hade jag nog valt hyrbil i det läget och väntat ut en ny Tesla.MWall skrev:Fredrik j skrev:Det är ju stor skillnad på att förundras över andrahandsvärden och att faktiskt räkna med dom i en kalkyl.
50% efter 3 år är väl mest en myt? Kanske 50% av bruttopriset om man byter in till handlare? Med en bra rabatt i grunden och genom att sälja själv så kunde man komma upp i bra mycket mer (mot nettopriset).
Jag vet inte vad det har legat på tidigare. Har aldrig bytt in en bil efter bara 3år innan. Priset jag fick var ju från en handlare.
Eftersom jag har vanan att köra sedaner har jag alltid varit beredd på ett lägre värde än motsvarande kombi.