Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Ni som har tagit emot era bilar under 2022 - hur har ni upplevt det berömda "panel gap"-problematiken med Model Y? Min uppfattning (efter att ha kollat på en massa Youtube) är att bilarna från Shanghai verkar vara lite bättre ihopskruvade. Har era bilar sett bra ut? Jag är inte jättebrydd men det får ju helst inte vara allt för uppenbart. :)
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

Highfoot skrev:
Ni som har tagit emot era bilar under 2022 - hur har ni upplevt det berömda "panel gap"-problematiken med Model Y? Min uppfattning (efter att ha kollat på en massa Youtube) är att bilarna från Shanghai verkar vara lite bättre ihopskruvade. Har era bilar sett bra ut? Jag är inte jättebrydd men det får ju helst inte vara allt för uppenbart. :)
Jag är också intresserad av det, plus om fjädringen upplevs bättre än den kritik den fått tidigare att vara stötig.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

termosen skrev:
Highfoot skrev:
Jag är också intresserad av det, plus om fjädringen upplevs bättre än den kritik den fått tidigare att vara stötig.
Min är perfekt.
Användarvisningsbild
AndreasM
Teslaägare

Inlägg av AndreasM »

pejvic skrev:
termosen skrev:
Highfoot skrev:
Min är perfekt.
Min hade 2mm glipa mellan vänster baklykta och övre karossdelen. Höger sida var flush. Inget de på Trosta ville fixa.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Hade du sagt att du inte tar emot bilen, så hade de nog fixat. Sedan är ju frågan om man tycker det är ett problem med 2 mm....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
not_sure

Inlägg av not_sure »

termosen skrev:
Highfoot skrev:
Upplevde inte att fjädringen var nån turn-off när jag provkörde, men den var helt klart hårdare och bilen lite bullrigare än Ioniq 5 som jag provade innan. Interiören kändes dock mer high end i Teslan. Ioniq hade rätt så plastiga knappar och reglage tyckte jag.

Så Teslan var lite bullrig, men inte dåligt isolerad. Kändes som bullret mest kom från vibrationer från underlaget. Ljudet från trafiken runtom hördes knappt alls, så när man står stilla i kö eller trafikljus så blir det väldigt tyst. Dubbelglaset verkar funka helt klart!
Användarvisningsbild
Snabbapappa
Teslaägare

Inlägg av Snabbapappa »

Så var det gjort..

Beställd MY LR, Svart med 20" fälgar och svart inne. Lev Maj..

Bokade en CT också, mest för att få mer info om när den kan tänkas komma..

Blir spännande att gå från F150-18 till EL.. :D :D
Dodge Ram 2014 grå (såld)
Ford F150 2018 svart (såld)
Beställt Model Y LR 2022 svart
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Vad är CT? :)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Ilduce77 skrev:
Antar cybertryck
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

vigge50 skrev:
Ilduce77 skrev:
Antar cybertryck
Såklart :lol:
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

termosen skrev:
Highfoot skrev:
Riktigt stötig över korta farthinder, potthål mm.
Innan jag beställde min Model Y provkörde jag en Model 3 och trodde att MY skulle vara bekvämare. Det är den också, på motorväg.....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
snowie_
Teslaägare

Inlägg av snowie_ »

not_sure skrev:
snowie_ skrev:
Hämtade ut min MYLR 2022-03-24 och kan också bekräfta att det numera är dubbel glas även på bakdörrarna.
275636086_366247982179195_3066299760160862301_n.jpg
Nice! Var mudflappen vid framhjulen installerad som standard, eller eftermonterade du den? Sitter det även ett stenskottsskydd framför bakre hjulhuset?
Mudflapps fram var installerat som standard.
Stenskottsskydd var också på.
AMD CPU i bilen.
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare

Inlägg av Tiimpan »

Lämnar nu väntrummet. Hämtade min LR igår!
73208C85-E216-4CA1-9E39-A27674E44C89.jpeg
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Är du nöjd?

Tiimpan skrev:
IsKub

Inlägg av IsKub »

Melon Must skrev:
Jag hade beställt en LR med 19” och leverans i Juli. Ändrade i efterhand i måndags till 20” men står fortfarande Juli som uppskattad lev tid. Det står också ”Vi håller på att upprätta din faktura” Jag hade godkänt finansieringen med dnb före ändringen men nu verkar det stannat av i processen. Har dock fått ett nytt beställningsavtal på mail.
Jag gjorde exakt samma sak, har du fått något uppdatering om leveranstiden?
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare

Inlägg av Tiimpan »

anna__ skrev:
Är du nöjd?

Tiimpan skrev:
Ja! Men får utforska mer i veckan :)
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Inlägg av Jjonas »

IsKub skrev:
Melon Must skrev:
Jag hade beställt en LR med 19” och leverans i Juli. Ändrade i efterhand i måndags till 20” men står fortfarande Juli som uppskattad lev tid. Det står också ”Vi håller på att upprätta din faktura” Jag hade godkänt finansieringen med dnb före ändringen men nu verkar det stannat av i processen. Har dock fått ett nytt beställningsavtal på mail.
Det känns helt slumpmässigt. Beställde i början av mars en blå med 20", leverans uppskattad till juli. Fick leverans 23/3.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Melon Must

Inlägg av Melon Must »

IsKub skrev:
Melon Must skrev:
Nej, fortfarande juli…
Skottlund

Inlägg av Skottlund »

Hej,

Precis som många andra här inne så går jag i väntans tider på min MYLR Vit med 20" som jag beställt.

Jag har tittat runt lite på båtar som skall ankomma Zeebrugge och funderar lite på om några av våra bilar kan vara på väg med färjan TITUS som tidigare har kört Teslor från Shanghai och som nu avgick Shanghai 5/3 och beräknas ankomma Zeebrugge 2/4. Håller tummarna för att så skall vara fallet :D
Användarvisningsbild
jocke888
Teslaägare

Inlägg av jocke888 »

FD1C14E9-0FC6-41A5-84EF-86EDE4167347.jpeg
Lämnar också väntrummet nu. Fick min mylr i onsdags. Supernöjd. Inga panel gaps och stötigheten på mina 19” när jag släppt ut luft till 2.9 bar är bra.
Användarvisningsbild
D_zlatan
Teslaägare

Inlägg av D_zlatan »

Ska man inte ha däcken enligt rekomendationen? 2,9 låter lite?
Mina står på 3,4 och 3,5. Frågan är vilket som är bäst ?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

D_zlatan skrev:
Ska man inte ha däcken enligt rekomendationen? 2,9 låter lite?
Mina står på 3,4 och 3,5. Frågan är vilket som är bäst ?
Det som står B-stolpen i bilen. 2,9 i detta fall.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

jocke888 skrev:
… och stötigheten på mina 19” när jag släppt ut luft till 2.9 bar är bra.
Samma här. Kineserna stoppar i furstligt med luft i däcken. Hade 3,5 men efter att jag gick till 2,9 blev förbättringen av komforten klart märkbar.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Man gör det när man fraktar på båt eller lastbil så de inte ska kränga.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
BunkanAndy

Inlägg av BunkanAndy »

Då träder jag in i väntrummet, en Tesla Model Y LR vit/svart med 20" beställd! Hade egentligen tänkt skaffa en Mercedes EQB, men extremt långa väntetider gjorde att jag valde en model Y istället. Är ju svårt att hejda sig när man väl börjat spana in bilar :lol: . Jag har beställt bilen som en personalbil på min arbetsplats och vi använder Autoplan som partner. Någon annan som har personalbil/tjänstebil och vet något hur man brukar få information som tex tilldelning och förväntat leveransdatum? Kan man själv kontakta en SA hos Tesla och höra status? Jag vill ju vara säker på att leverans sker före 1 juli så att man är garanterad miljöbonus.
Skriv svar