Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
Ni som har tagit emot era bilar under 2022 - hur har ni upplevt det berömda "panel gap"-problematiken med Model Y? Min uppfattning (efter att ha kollat på en massa Youtube) är att bilarna från Shanghai verkar vara lite bättre ihopskruvade. Har era bilar sett bra ut? Jag är inte jättebrydd men det får ju helst inte vara allt för uppenbart. 

Jag är också intresserad av det, plus om fjädringen upplevs bättre än den kritik den fått tidigare att vara stötig.Highfoot skrev:Ni som har tagit emot era bilar under 2022 - hur har ni upplevt det berömda "panel gap"-problematiken med Model Y? Min uppfattning (efter att ha kollat på en massa Youtube) är att bilarna från Shanghai verkar vara lite bättre ihopskruvade. Har era bilar sett bra ut? Jag är inte jättebrydd men det får ju helst inte vara allt för uppenbart.
Model Y LR
Model S 100D -18
Min är perfekt.termosen skrev:Jag är också intresserad av det, plus om fjädringen upplevs bättre än den kritik den fått tidigare att vara stötig.Highfoot skrev:Ni som har tagit emot era bilar under 2022 - hur har ni upplevt det berömda "panel gap"-problematiken med Model Y? Min uppfattning (efter att ha kollat på en massa Youtube) är att bilarna från Shanghai verkar vara lite bättre ihopskruvade. Har era bilar sett bra ut? Jag är inte jättebrydd men det får ju helst inte vara allt för uppenbart.
Min hade 2mm glipa mellan vänster baklykta och övre karossdelen. Höger sida var flush. Inget de på Trosta ville fixa.pejvic skrev:Min är perfekt.termosen skrev:Jag är också intresserad av det, plus om fjädringen upplevs bättre än den kritik den fått tidigare att vara stötig.Highfoot skrev:Ni som har tagit emot era bilar under 2022 - hur har ni upplevt det berömda "panel gap"-problematiken med Model Y? Min uppfattning (efter att ha kollat på en massa Youtube) är att bilarna från Shanghai verkar vara lite bättre ihopskruvade. Har era bilar sett bra ut? Jag är inte jättebrydd men det får ju helst inte vara allt för uppenbart.
Model Y LR -22
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Hade du sagt att du inte tar emot bilen, så hade de nog fixat. Sedan är ju frågan om man tycker det är ett problem med 2 mm....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Upplevde inte att fjädringen var nån turn-off när jag provkörde, men den var helt klart hårdare och bilen lite bullrigare än Ioniq 5 som jag provade innan. Interiören kändes dock mer high end i Teslan. Ioniq hade rätt så plastiga knappar och reglage tyckte jag.termosen skrev:Jag är också intresserad av det, plus om fjädringen upplevs bättre än den kritik den fått tidigare att vara stötig.Highfoot skrev:Ni som har tagit emot era bilar under 2022 - hur har ni upplevt det berömda "panel gap"-problematiken med Model Y? Min uppfattning (efter att ha kollat på en massa Youtube) är att bilarna från Shanghai verkar vara lite bättre ihopskruvade. Har era bilar sett bra ut? Jag är inte jättebrydd men det får ju helst inte vara allt för uppenbart.
Så Teslan var lite bullrig, men inte dåligt isolerad. Kändes som bullret mest kom från vibrationer från underlaget. Ljudet från trafiken runtom hördes knappt alls, så när man står stilla i kö eller trafikljus så blir det väldigt tyst. Dubbelglaset verkar funka helt klart!
- Snabbapappa
- Teslaägare
Så var det gjort..
Beställd MY LR, Svart med 20" fälgar och svart inne. Lev Maj..
Bokade en CT också, mest för att få mer info om när den kan tänkas komma..
Blir spännande att gå från F150-18 till EL..

Beställd MY LR, Svart med 20" fälgar och svart inne. Lev Maj..
Bokade en CT också, mest för att få mer info om när den kan tänkas komma..
Blir spännande att gå från F150-18 till EL..

Dodge Ram 2014 grå (såld)
Ford F150 2018 svart (såld)
Beställt Model Y LR 2022 svart
Bokat Cybertruck
Ford F150 2018 svart (såld)
Beställt Model Y LR 2022 svart
Bokat Cybertruck
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Riktigt stötig över korta farthinder, potthål mm.termosen skrev:Jag är också intresserad av det, plus om fjädringen upplevs bättre än den kritik den fått tidigare att vara stötig.Highfoot skrev:Ni som har tagit emot era bilar under 2022 - hur har ni upplevt det berömda "panel gap"-problematiken med Model Y? Min uppfattning (efter att ha kollat på en massa Youtube) är att bilarna från Shanghai verkar vara lite bättre ihopskruvade. Har era bilar sett bra ut? Jag är inte jättebrydd men det får ju helst inte vara allt för uppenbart.
Innan jag beställde min Model Y provkörde jag en Model 3 och trodde att MY skulle vara bekvämare. Det är den också, på motorväg.....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Mudflapps fram var installerat som standard.not_sure skrev:Nice! Var mudflappen vid framhjulen installerad som standard, eller eftermonterade du den? Sitter det även ett stenskottsskydd framför bakre hjulhuset?snowie_ skrev:Hämtade ut min MYLR 2022-03-24 och kan också bekräfta att det numera är dubbel glas även på bakdörrarna.
Stenskottsskydd var också på.
AMD CPU i bilen.
Jag gjorde exakt samma sak, har du fått något uppdatering om leveranstiden?Melon Must skrev:Jag hade beställt en LR med 19” och leverans i Juli. Ändrade i efterhand i måndags till 20” men står fortfarande Juli som uppskattad lev tid. Det står också ”Vi håller på att upprätta din faktura” Jag hade godkänt finansieringen med dnb före ändringen men nu verkar det stannat av i processen. Har dock fått ett nytt beställningsavtal på mail.
Ja! Men får utforska mer i veckananna__ skrev:Är du nöjd?
Tiimpan skrev:Lämnar nu väntrummet. Hämtade min LR igår!

Det känns helt slumpmässigt. Beställde i början av mars en blå med 20", leverans uppskattad till juli. Fick leverans 23/3.IsKub skrev:Jag gjorde exakt samma sak, har du fått något uppdatering om leveranstiden?Melon Must skrev:Jag hade beställt en LR med 19” och leverans i Juli. Ändrade i efterhand i måndags till 20” men står fortfarande Juli som uppskattad lev tid. Det står också ”Vi håller på att upprätta din faktura” Jag hade godkänt finansieringen med dnb före ändringen men nu verkar det stannat av i processen. Har dock fått ett nytt beställningsavtal på mail.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
-
Nej, fortfarande juli…IsKub skrev:Jag gjorde exakt samma sak, har du fått något uppdatering om leveranstiden?Melon Must skrev:Jag hade beställt en LR med 19” och leverans i Juli. Ändrade i efterhand i måndags till 20” men står fortfarande Juli som uppskattad lev tid. Det står också ”Vi håller på att upprätta din faktura” Jag hade godkänt finansieringen med dnb före ändringen men nu verkar det stannat av i processen. Har dock fått ett nytt beställningsavtal på mail.
Hej,
Precis som många andra här inne så går jag i väntans tider på min MYLR Vit med 20" som jag beställt.
Jag har tittat runt lite på båtar som skall ankomma Zeebrugge och funderar lite på om några av våra bilar kan vara på väg med färjan TITUS som tidigare har kört Teslor från Shanghai och som nu avgick Shanghai 5/3 och beräknas ankomma Zeebrugge 2/4. Håller tummarna för att så skall vara fallet
Precis som många andra här inne så går jag i väntans tider på min MYLR Vit med 20" som jag beställt.
Jag har tittat runt lite på båtar som skall ankomma Zeebrugge och funderar lite på om några av våra bilar kan vara på väg med färjan TITUS som tidigare har kört Teslor från Shanghai och som nu avgick Shanghai 5/3 och beräknas ankomma Zeebrugge 2/4. Håller tummarna för att så skall vara fallet

Lämnar också väntrummet nu. Fick min mylr i onsdags. Supernöjd. Inga panel gaps och stötigheten på mina 19” när jag släppt ut luft till 2.9 bar är bra.
Ska man inte ha däcken enligt rekomendationen? 2,9 låter lite?
Mina står på 3,4 och 3,5. Frågan är vilket som är bäst ?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det som står B-stolpen i bilen. 2,9 i detta fall.D_zlatan skrev:Ska man inte ha däcken enligt rekomendationen? 2,9 låter lite?
Volvo PV 544 Special 1963
Samma här. Kineserna stoppar i furstligt med luft i däcken. Hade 3,5 men efter att jag gick till 2,9 blev förbättringen av komforten klart märkbar.jocke888 skrev:… och stötigheten på mina 19” när jag släppt ut luft till 2.9 bar är bra.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Man gör det när man fraktar på båt eller lastbil så de inte ska kränga.
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
-
Då träder jag in i väntrummet, en Tesla Model Y LR vit/svart med 20" beställd! Hade egentligen tänkt skaffa en Mercedes EQB, men extremt långa väntetider gjorde att jag valde en model Y istället. Är ju svårt att hejda sig när man väl börjat spana in bilar
. Jag har beställt bilen som en personalbil på min arbetsplats och vi använder Autoplan som partner. Någon annan som har personalbil/tjänstebil och vet något hur man brukar få information som tex tilldelning och förväntat leveransdatum? Kan man själv kontakta en SA hos Tesla och höra status? Jag vill ju vara säker på att leverans sker före 1 juli så att man är garanterad miljöbonus.