Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

MrRun skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Uppsala fick två extra laddare i går.
Ja det händer en del faktiskt. Kanske kan det innan sommaren kommer vara 6st på alla platser i Sverige. 6st är ju alltid bättre än 4 iaf. :)
Sen finns även planer på att expandera norrut.
Känner inte till planer norr ut, men 6 st laddpunkter kommer det bli på alla Ionity-stationer. Kanske inte alla innan sommaren, men alla inom 2022 som jag förstått det.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

Från Ionity Helsingborg idag.
En laddpunkt trasig och en upptagen av en dragbil. Liten kö.
IMG_20220327_101215.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

En relaterad fråga, hur snabbt laddar Ioniq5 nu såhär års vid en Ionity-laddare? Går det hyfsat fort nu eller är det fortfarande coldgate?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Skabb1 skrev:
Från Ionity Helsingborg idag.
En laddpunkt trasig och en upptagen av en dragbil. Liten kö.
Hur fort laddade dragbilen?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Lophornis skrev:
Skabb1 skrev:
Från Ionity Helsingborg idag.
En laddpunkt trasig och en upptagen av en dragbil. Liten kö.
Hur fort laddade dragbilen?
Den verkar maxa Ionity åtminstone med varmt batteri:

viewtopic.php?f=29&t=12115&hilit=Helsin ... 20#p564973
Screenshot_20220327-120554_Chrome.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Off Grid Byggaren skrev:
Lophornis skrev:
Skabb1 skrev:
Från Ionity Helsingborg idag.
En laddpunkt trasig och en upptagen av en dragbil. Liten kö.
Hur fort laddade dragbilen?
Den verkar maxa Ionity åtminstone med varmt batteri:

viewtopic.php?f=29&t=12115&hilit=Helsin ... 20#p564973
Screenshot_20220327-120554_Chrome.jpg
Satan i gatan. Det är mer än 3 gånger än vad min klarar som max (110kW)
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

Lophornis skrev:
Skabb1 skrev:
Från Ionity Helsingborg idag.
En laddpunkt trasig och en upptagen av en dragbil. Liten kö.
Hur fort laddade dragbilen?
Oklart.
Var aldrig framme och tittade.

Jag själv hade kallt batteri och toppade upp från strax över 60%. Kom aldrig över 40 kw.
Esterox
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

När jag kikade på AMS senaste video funderade jag lite på det här med laddköer osv.
Mängden laddare har ju en viss förklaring, men samtidigt så blir ju köerna värre för att många bilar som kommit ut på marknaden samt är ”billiga” laddar för jäkla långsamt. Många kommer ju inte ens över 100 kW och det gör ju att det måste stå längre för att komma upp i mil.

Finns det någon som kan räkna på detta vad för skillnad det skulle bli om bilar laddade 0-80 med 150 rakt av istället för som nu när det maxar ut på 80 och kanske stundtals ligger runt 50. Visst batteriet ligger bara på 55-70 kwh istället för 80-100 kwh och bilen kanske drar mindre. Men det blir ju ändå så att bilen som laddar långsamt ändå står längre än vad den hade behövt göra om den laddade snabbare.

Och vad tror ni, kommer biltillverkare behöva presentera laddningshastighet i snitt i stället för peak i framtiden ?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Esterox skrev:
När jag kikade på AMS senaste video funderade jag lite på det här med laddköer osv.
Mängden laddare har ju en viss förklaring, men samtidigt så blir ju köerna värre för att många bilar som kommit ut på marknaden samt är ”billiga” laddar för jäkla långsamt. Många kommer ju inte ens över 100 kW och det gör ju att det måste stå längre för att komma upp i mil.

Finns det någon som kan räkna på detta vad för skillnad det skulle bli om bilar laddade 0-80 med 150 rakt av istället för som nu när det maxar ut på 80 och kanske stundtals ligger runt 50. Visst batteriet ligger bara på 55-70 kwh istället för 80-100 kwh och bilen kanske drar mindre. Men det blir ju ändå så att bilen som laddar långsamt ändå står längre än vad den hade behövt göra om den laddade snabbare.

Och vad tror ni, kommer biltillverkare behöva presentera laddningshastighet i snitt i stället för peak i framtiden ?
Om man ska vara petig bör man kanske även väga in förbrukningen, eftersom man oftast vill ladda för att ta sig till en viss punkt, inte få ett visst antal kWh i bilen.
Men självklart blir beläggningen på laddstationerna högre om den faktiska laddeffekten är långt under vad laddarna klarar av att leverera, i och med att bilar med låg laddeffekt behöver stå där längre.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Esterox
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

Niklas Z skrev:
Esterox skrev:
När jag kikade på AMS senaste video funderade jag lite på det här med laddköer osv.
Mängden laddare har ju en viss förklaring, men samtidigt så blir ju köerna värre för att många bilar som kommit ut på marknaden samt är ”billiga” laddar för jäkla långsamt. Många kommer ju inte ens över 100 kW och det gör ju att det måste stå längre för att komma upp i mil.

Finns det någon som kan räkna på detta vad för skillnad det skulle bli om bilar laddade 0-80 med 150 rakt av istället för som nu när det maxar ut på 80 och kanske stundtals ligger runt 50. Visst batteriet ligger bara på 55-70 kwh istället för 80-100 kwh och bilen kanske drar mindre. Men det blir ju ändå så att bilen som laddar långsamt ändå står längre än vad den hade behövt göra om den laddade snabbare.

Och vad tror ni, kommer biltillverkare behöva presentera laddningshastighet i snitt i stället för peak i framtiden ?
Om man ska vara petig bör man kanske även väga in förbrukningen, eftersom man oftast vill ladda för att ta sig till en viss punkt, inte få ett visst antal kWh i bilen.
Men självklart blir beläggningen på laddstationerna högre om den faktiska laddeffekten är långt under vad laddarna klarar av att leverera, i och med att bilar med låg laddeffekt behöver stå där längre.
Jo jag var lite inne på din tanke angående förbrukning och vad som behövs för att ta sig vidare. MEN frågan är om nyblivna elbilsägare tänker så. Med tanke på vad som skrivs när det gäller laddköer så är det ofta människor som laddar till 100%. Jag tror faktiskt enbart intresserade elbilsförare tänker att ” nu har jag 50% det är vad som krävs för att ta mig till mitt nästa stopp”. Många tänker nog att det måste få in så mycket det kan i bilen precis som när det tidigare har tankat fossilt.
Min sambo är helt oförstående över att vi ibland laddar två ggr på en resa istället för att stanna på en laddare och ladda upp till 100%. Hon är helt ointresserad i teknik och hur det fungerar. Förklarar jag för henne att bilen laddar olika pga väder, batteritemp och vad laddaren har för kapacitet samt eventuellt att den delas med någon annan så har jag tappat henne redan vid väder.
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Esterox skrev:
Niklas Z skrev:
Esterox skrev:
När jag kikade på AMS senaste video funderade jag lite på det här med laddköer osv.
Mängden laddare har ju en viss förklaring, men samtidigt så blir ju köerna värre för att många bilar som kommit ut på marknaden samt är ”billiga” laddar för jäkla långsamt. Många kommer ju inte ens över 100 kW och det gör ju att det måste stå längre för att komma upp i mil.

Finns det någon som kan räkna på detta vad för skillnad det skulle bli om bilar laddade 0-80 med 150 rakt av istället för som nu när det maxar ut på 80 och kanske stundtals ligger runt 50. Visst batteriet ligger bara på 55-70 kwh istället för 80-100 kwh och bilen kanske drar mindre. Men det blir ju ändå så att bilen som laddar långsamt ändå står längre än vad den hade behövt göra om den laddade snabbare.

Och vad tror ni, kommer biltillverkare behöva presentera laddningshastighet i snitt i stället för peak i framtiden ?
Om man ska vara petig bör man kanske även väga in förbrukningen, eftersom man oftast vill ladda för att ta sig till en viss punkt, inte få ett visst antal kWh i bilen.
Men självklart blir beläggningen på laddstationerna högre om den faktiska laddeffekten är långt under vad laddarna klarar av att leverera, i och med att bilar med låg laddeffekt behöver stå där längre.
Jo jag var lite inne på din tanke angående förbrukning och vad som behövs för att ta sig vidare. MEN frågan är om nyblivna elbilsägare tänker så. Med tanke på vad som skrivs när det gäller laddköer så är det ofta människor som laddar till 100%. Jag tror faktiskt enbart intresserade elbilsförare tänker att ” nu har jag 50% det är vad som krävs för att ta mig till mitt nästa stopp”. Många tänker nog att det måste få in så mycket det kan i bilen precis som när det tidigare har tankat fossilt.
Min sambo är helt oförstående över att vi ibland laddar två ggr på en resa istället för att stanna på en laddare och ladda upp till 100%. Hon är helt ointresserad i teknik och hur det fungerar. Förklarar jag för henne att bilen laddar olika pga väder, batteritemp och vad laddaren har för kapacitet samt eventuellt att den delas med någon annan så har jag tappat henne redan vid väder.
Stämmer nog ganska väl. En kollega laddar alltid till 100% på långresor. Spelar ingen roll vad jag säger… Tittar man på ChargeFinder och SoC-nivån på bilar som laddar hos Ionity så ser man många som ligger över 90% och laddar mot 100.

Skulle alla bara ladda det som behövs med lite marginal skulle köerna bli mindre.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Då är det ju väldigt bra så som en Tesla gör. Där kommer det upp ett meddelande om att man har tillräckligt med energi för att ta sig till destinationen.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Då är det ju väldigt bra så som en Tesla gör. Där kommer det upp ett meddelande om att man har tillräckligt med energi för att ta sig till destinationen.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.
Vill minnas att du ansåg att E-tron var väldigt bra på kvarvarande räckvidd. Men kan ju såklart minnas fel.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Då är det ju väldigt bra så som en Tesla gör. Där kommer det upp ett meddelande om att man har tillräckligt med energi för att ta sig till destinationen.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.
Är det så illa? Jag sonderar marknaden nu för att faktiskt bestämma vad nästa steg är men jag tog för givet att alla elbilar har liknande Tesla där man bara matar in var man skall och så följer man det som står på skärmen så är det lugnt (men inte det optimala sättet att ta sig fram på).
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Då är det ju väldigt bra så som en Tesla gör. Där kommer det upp ett meddelande om att man har tillräckligt med energi för att ta sig till destinationen.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.
Är det så illa? Jag sonderar marknaden nu för att faktiskt bestämma vad nästa steg är men jag tog för givet att alla elbilar har liknande Tesla där man bara matar in var man skall och så följer man det som står på skärmen så är det lugnt (men inte det optimala sättet att ta sig fram på).
På Polestar är det åtminstone inga problem. På den kan man dessutom installera ABRP om man inte nöjer sig med Google maps. Volvo har samma som Polestar, övriga märken vet jag inte hur bra de fungerar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

På Polestar är det åtminstone inga problem. På den kan man dessutom installera ABRP om man inte nöjer sig med Google maps. Volvo har samma som Polestar, övriga märken vet jag inte hur bra de fungerar.
Det låter ju bra iaf! Nackdelen så som jag förstått ABRP är väl att den inte förvärmer batteriet inför laddningen om man använder den? Men jag hade nog helt klart nöjt mig med Google Maps, ser riktigt trevligt ut att ha det på skärmen bakom ratten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
mati skrev:
Då är det ju väldigt bra så som en Tesla gör. Där kommer det upp ett meddelande om att man har tillräckligt med energi för att ta sig till destinationen.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.
Vill minnas att du ansåg att E-tron var väldigt bra på kvarvarande räckvidd. Men kan ju såklart minnas fel.
Ja, det var den i början. Men senaste året var den helt fullständigt värdelös på detta. Oklart vad det berodde på. Det var en glädjemätare utan dess like. Jag antar att det hade med batteridegraderingen att göra. Bilen räknade som om batteriet var nytt, och så fort man kom under 20% SOC så började den inse att nånting inte stämde, och då försvann räckvidden fortare än fort. Det gick inte att lita på den alls tyvärr.
Hur bra min nuvarande Ioniq är på beräkning av räckvidden vet jag inte riktigt. Har inte haft bilen så länge och framförallt så har jag aldrig ens varit i närheten av att köra slut på batteriet. Men känslan är att den i princip bara gissar. Kvarvarande räckvidd, historisk förbrukning och kvarvarande SOC stämmer i princip aldrig överens. Inte ens nära.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
Esterox skrev:
mati skrev:
Då är det ju väldigt bra så som en Tesla gör. Där kommer det upp ett meddelande om att man har tillräckligt med energi för att ta sig till destinationen.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.
Vill minnas att du ansåg att E-tron var väldigt bra på kvarvarande räckvidd. Men kan ju såklart minnas fel.
Ja, det var den i början. Men senaste året var den helt fullständigt värdelös på detta. Oklart vad det berodde på. Det var en glädjemätare utan dess like. Jag antar att det hade med batteridegraderingen att göra. Bilen räknade som om batteriet var nytt, och så fort man kom under 20% SOC så började den inse att nånting inte stämde, och då försvann räckvidden fortare än fort. Det gick inte att lita på den alls tyvärr.
Hur bra min nuvarande Ioniq är på beräkning av räckvidden vet jag inte riktigt. Har inte haft bilen så länge och framförallt så har jag aldrig ens varit i närheten av att köra slut på batteriet. Men känslan är att den i princip bara gissar. Kvarvarande räckvidd, historisk förbrukning och kvarvarande SOC stämmer i princip aldrig överens. Inte ens nära.
Det verkar finnas en bugg i e-trons räckviddsmätare.

Den kommer man förbi genom att ställa in slutdestinationen i Navigatorn.

Då räknar den plötsligt helt perfekt, jag brukar köra ned till 4% på en del resor, och då har den alltid räknat rätt 25 mil tidigare.

Ruttplaneraren verka prioritera Ionity samt VAG handlare med snabbladdare.

Passar mig utmärkt då Ionity är helt optimalt laddnätverk för mina resor.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Esterox
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

Off Grid Byggaren skrev:
mati skrev:
Esterox skrev:
mati skrev:
Då är det ju väldigt bra så som en Tesla gör. Där kommer det upp ett meddelande om att man har tillräckligt med energi för att ta sig till destinationen.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.
Vill minnas att du ansåg att E-tron var väldigt bra på kvarvarande räckvidd. Men kan ju såklart minnas fel.
Ja, det var den i början. Men senaste året var den helt fullständigt värdelös på detta. Oklart vad det berodde på. Det var en glädjemätare utan dess like. Jag antar att det hade med batteridegraderingen att göra. Bilen räknade som om batteriet var nytt, och så fort man kom under 20% SOC så började den inse att nånting inte stämde, och då försvann räckvidden fortare än fort. Det gick inte att lita på den alls tyvärr.
Hur bra min nuvarande Ioniq är på beräkning av räckvidden vet jag inte riktigt. Har inte haft bilen så länge och framförallt så har jag aldrig ens varit i närheten av att köra slut på batteriet. Men känslan är att den i princip bara gissar. Kvarvarande räckvidd, historisk förbrukning och kvarvarande SOC stämmer i princip aldrig överens. Inte ens nära.
Det verkar finnas en bugg i e-trons räckviddsmätare.

Den kommer man förbi genom att ställa in slutdestinationen i Navigatorn.

Då räknar den plötsligt helt perfekt, jag brukar köra ned till 4% på en del resor, och då har den alltid räknat rätt 25 mil tidigare.

Ruttplaneraren verka prioritera Ionity samt VAG handlare med snabbladdare.

Passar mig utmärkt då Ionity är helt optimalt laddnätverk för mina resor.
Min 50 stämmer också perfekt hela tiden och kan verkligen åka på km trots 6000 mil nu 2 år senare.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

På Polestar är det åtminstone inga problem. På den kan man dessutom installera ABRP om man inte nöjer sig med Google maps. Volvo har samma som Polestar, övriga märken vet jag inte hur bra de fungerar.
Det låter ju bra iaf! Nackdelen så som jag förstått ABRP är väl att den inte förvärmer batteriet inför laddningen om man använder den? Men jag hade nog helt klart nöjt mig med Google Maps, ser riktigt trevligt ut att ha det på skärmen bakom ratten.
Det stämmer att ABRP inte kan starta förvärmningen. Man kan komma runt det genom att lägga in nästa snabbladdare som ABRP anger i Google maps. Om man vill kan man köra Google maps i lilla displayen och ABRP i stora :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Det verkar finnas en bugg i e-trons räckviddsmätare.

Den kommer man förbi genom att ställa in slutdestinationen i Navigatorn.

Då räknar den plötsligt helt perfekt, jag brukar köra ned till 4% på en del resor, och då har den alltid räknat rätt 25 mil tidigare.
Nej, jag kör alltid med navigator på långresor, just för att jag vill veta hur mycket SOC jag har kvar vid ankomst. Men senaste året har e-tron alltid legat helt fel med sin prognos. Så fort man passerat 20% försvann räckvidden plötsligt extremt snabbt, trots att jag (med lätt panikkänsla i magen) sänkte hastigheten mer och mer. Jag testade några gånger att ladda fullt för att balansera batteriet, men det hade ingen effekt. Det var alltid likadant. Jag räknade därför alltid med 3 mil mindre räckvidd än vad bilen visade. Då stämde det ganska bra.
När bilen var ny var det precis tvärtom, då var den snarare för pessimistisk, och man kom alltid längre än vad den visade initialt.
Jag tror som sagt att det har med degraderingen av batteriet att göra. Beräkningsfelet motsvarade ganska exakt det som bilen hade förlorat i räckvidd sedan den var ny, dvs ungefär 3 mil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 1036
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Esterox skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
mati skrev:
Esterox skrev:
mati skrev:
Då är det ju väldigt bra så som en Tesla gör. Där kommer det upp ett meddelande om att man har tillräckligt med energi för att ta sig till destinationen.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.
Vill minnas att du ansåg att E-tron var väldigt bra på kvarvarande räckvidd. Men kan ju såklart minnas fel.
Ja, det var den i början. Men senaste året var den helt fullständigt värdelös på detta. Oklart vad det berodde på. Det var en glädjemätare utan dess like. Jag antar att det hade med batteridegraderingen att göra. Bilen räknade som om batteriet var nytt, och så fort man kom under 20% SOC så började den inse att nånting inte stämde, och då försvann räckvidden fortare än fort. Det gick inte att lita på den alls tyvärr.
Hur bra min nuvarande Ioniq är på beräkning av räckvidden vet jag inte riktigt. Har inte haft bilen så länge och framförallt så har jag aldrig ens varit i närheten av att köra slut på batteriet. Men känslan är att den i princip bara gissar. Kvarvarande räckvidd, historisk förbrukning och kvarvarande SOC stämmer i princip aldrig överens. Inte ens nära.
Det verkar finnas en bugg i e-trons räckviddsmätare.

Den kommer man förbi genom att ställa in slutdestinationen i Navigatorn.

Då räknar den plötsligt helt perfekt, jag brukar köra ned till 4% på en del resor, och då har den alltid räknat rätt 25 mil tidigare.

Ruttplaneraren verka prioritera Ionity samt VAG handlare med snabbladdare.

Passar mig utmärkt då Ionity är helt optimalt laddnätverk för mina resor.
Min 50 stämmer också perfekt hela tiden och kan verkligen åka på km trots 6000 mil nu 2 år senare.
Kan instämma, den är riktigt bra på att skatta kvarvarande räckvidd om man petar in ngt i navigationen. Kör ner mot 5% om det behövs på långresa. Nu var det iofs ngt år sedan som jag var därnere och härjade. Så kanske har försämrats.
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

macky skrev:

Kan instämma, den är riktigt bra på att skatta kvarvarande räckvidd om man petar in ngt i navigationen. Kör ner mot 5% om det behövs på långresa. Nu var det iofs ngt år sedan som jag var därnere och härjade. Så kanske har försämrats.
Den stämmer väldigt bra för mig med (kvarvarande % när man anländer till inställt slutmål i navigatorn). Den ändras dessutom så man kan löpande gå in och stämma av om t ex vädret slår om så förbrukningen ökat. Den verkar även ta hänsyn till din faktiska hastighet och inte karthastigheten som många andra kör mot. TeslaBjörn har märkt det vid flera tester att om man kör lite fortare än skyltning så stämmer inte uppskattad räckvidd vid målet på flertalet bilar (tror det även gäller för polestar 2?)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Esterox
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

Nect skrev:
macky skrev:

Kan instämma, den är riktigt bra på att skatta kvarvarande räckvidd om man petar in ngt i navigationen. Kör ner mot 5% om det behövs på långresa. Nu var det iofs ngt år sedan som jag var därnere och härjade. Så kanske har försämrats.
Den stämmer väldigt bra för mig med (kvarvarande % när man anländer till inställt slutmål i navigatorn). Den ändras dessutom så man kan löpande gå in och stämma av om t ex vädret slår om så förbrukningen ökat. Den verkar även ta hänsyn till din faktiska hastighet och inte karthastigheten som många andra kör mot. TeslaBjörn har märkt det vid flera tester att om man kör lite fortare än skyltning så stämmer inte uppskattad räckvidd vid målet på flertalet bilar (tror det även gäller för polestar 2?)
Min upplevelse med. Men det jag märker på detta forum är att alla är extremt trogna sin aktuella bil och just den är den bästa för tillfället (walkers Ioniq är undantaget :) ) . Så vi som kör E-tron kan ju såklart också vara färgade.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Då är det ju väldigt bra så som en Tesla gör. Där kommer det upp ett meddelande om att man har tillräckligt med energi för att ta sig till destinationen.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.
Är det så illa? Jag sonderar marknaden nu för att faktiskt bestämma vad nästa steg är men jag tog för givet att alla elbilar har liknande Tesla där man bara matar in var man skall och så följer man det som står på skärmen så är det lugnt (men inte det optimala sättet att ta sig fram på).
Volvo/Polestar verkar Ok. Gällande många andra bilars navigering så se på YT-testet som AMS gjorde nyss. Har inte länken, men se separat tråd.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar