Känner inte till planer norr ut, men 6 st laddpunkter kommer det bli på alla Ionity-stationer. Kanske inte alla innan sommaren, men alla inom 2022 som jag förstått det.MrRun skrev:Ja det händer en del faktiskt. Kanske kan det innan sommaren kommer vara 6st på alla platser i Sverige. 6st är ju alltid bättre än 4 iaf.Hoppsan_84 skrev:Uppsala fick två extra laddare i går.![]()
Sen finns även planer på att expandera norrut.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Från Ionity Helsingborg idag.
En laddpunkt trasig och en upptagen av en dragbil. Liten kö.
En laddpunkt trasig och en upptagen av en dragbil. Liten kö.
Re: Ionitys laddnätverk
En relaterad fråga, hur snabbt laddar Ioniq5 nu såhär års vid en Ionity-laddare? Går det hyfsat fort nu eller är det fortfarande coldgate?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Hur fort laddade dragbilen?Skabb1 skrev:Från Ionity Helsingborg idag.
En laddpunkt trasig och en upptagen av en dragbil. Liten kö.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Den verkar maxa Ionity åtminstone med varmt batteri:Lophornis skrev:Hur fort laddade dragbilen?Skabb1 skrev:Från Ionity Helsingborg idag.
En laddpunkt trasig och en upptagen av en dragbil. Liten kö.
viewtopic.php?f=29&t=12115&hilit=Helsin ... 20#p564973
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Ionitys laddnätverk
Satan i gatan. Det är mer än 3 gånger än vad min klarar som max (110kW)Off Grid Byggaren skrev:Den verkar maxa Ionity åtminstone med varmt batteri:Lophornis skrev:Hur fort laddade dragbilen?Skabb1 skrev:Från Ionity Helsingborg idag.
En laddpunkt trasig och en upptagen av en dragbil. Liten kö.
viewtopic.php?f=29&t=12115&hilit=Helsin ... 20#p564973
Re: Ionitys laddnätverk
Oklart.Lophornis skrev:Hur fort laddade dragbilen?Skabb1 skrev:Från Ionity Helsingborg idag.
En laddpunkt trasig och en upptagen av en dragbil. Liten kö.
Var aldrig framme och tittade.
Jag själv hade kallt batteri och toppade upp från strax över 60%. Kom aldrig över 40 kw.
Re: Ionitys laddnätverk
När jag kikade på AMS senaste video funderade jag lite på det här med laddköer osv.
Mängden laddare har ju en viss förklaring, men samtidigt så blir ju köerna värre för att många bilar som kommit ut på marknaden samt är ”billiga” laddar för jäkla långsamt. Många kommer ju inte ens över 100 kW och det gör ju att det måste stå längre för att komma upp i mil.
Finns det någon som kan räkna på detta vad för skillnad det skulle bli om bilar laddade 0-80 med 150 rakt av istället för som nu när det maxar ut på 80 och kanske stundtals ligger runt 50. Visst batteriet ligger bara på 55-70 kwh istället för 80-100 kwh och bilen kanske drar mindre. Men det blir ju ändå så att bilen som laddar långsamt ändå står längre än vad den hade behövt göra om den laddade snabbare.
Och vad tror ni, kommer biltillverkare behöva presentera laddningshastighet i snitt i stället för peak i framtiden ?
Mängden laddare har ju en viss förklaring, men samtidigt så blir ju köerna värre för att många bilar som kommit ut på marknaden samt är ”billiga” laddar för jäkla långsamt. Många kommer ju inte ens över 100 kW och det gör ju att det måste stå längre för att komma upp i mil.
Finns det någon som kan räkna på detta vad för skillnad det skulle bli om bilar laddade 0-80 med 150 rakt av istället för som nu när det maxar ut på 80 och kanske stundtals ligger runt 50. Visst batteriet ligger bara på 55-70 kwh istället för 80-100 kwh och bilen kanske drar mindre. Men det blir ju ändå så att bilen som laddar långsamt ändå står längre än vad den hade behövt göra om den laddade snabbare.
Och vad tror ni, kommer biltillverkare behöva presentera laddningshastighet i snitt i stället för peak i framtiden ?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Om man ska vara petig bör man kanske även väga in förbrukningen, eftersom man oftast vill ladda för att ta sig till en viss punkt, inte få ett visst antal kWh i bilen.Esterox skrev:När jag kikade på AMS senaste video funderade jag lite på det här med laddköer osv.
Mängden laddare har ju en viss förklaring, men samtidigt så blir ju köerna värre för att många bilar som kommit ut på marknaden samt är ”billiga” laddar för jäkla långsamt. Många kommer ju inte ens över 100 kW och det gör ju att det måste stå längre för att komma upp i mil.
Finns det någon som kan räkna på detta vad för skillnad det skulle bli om bilar laddade 0-80 med 150 rakt av istället för som nu när det maxar ut på 80 och kanske stundtals ligger runt 50. Visst batteriet ligger bara på 55-70 kwh istället för 80-100 kwh och bilen kanske drar mindre. Men det blir ju ändå så att bilen som laddar långsamt ändå står längre än vad den hade behövt göra om den laddade snabbare.
Och vad tror ni, kommer biltillverkare behöva presentera laddningshastighet i snitt i stället för peak i framtiden ?
Men självklart blir beläggningen på laddstationerna högre om den faktiska laddeffekten är långt under vad laddarna klarar av att leverera, i och med att bilar med låg laddeffekt behöver stå där längre.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Jo jag var lite inne på din tanke angående förbrukning och vad som behövs för att ta sig vidare. MEN frågan är om nyblivna elbilsägare tänker så. Med tanke på vad som skrivs när det gäller laddköer så är det ofta människor som laddar till 100%. Jag tror faktiskt enbart intresserade elbilsförare tänker att ” nu har jag 50% det är vad som krävs för att ta mig till mitt nästa stopp”. Många tänker nog att det måste få in så mycket det kan i bilen precis som när det tidigare har tankat fossilt.Niklas Z skrev:Om man ska vara petig bör man kanske även väga in förbrukningen, eftersom man oftast vill ladda för att ta sig till en viss punkt, inte få ett visst antal kWh i bilen.Esterox skrev:När jag kikade på AMS senaste video funderade jag lite på det här med laddköer osv.
Mängden laddare har ju en viss förklaring, men samtidigt så blir ju köerna värre för att många bilar som kommit ut på marknaden samt är ”billiga” laddar för jäkla långsamt. Många kommer ju inte ens över 100 kW och det gör ju att det måste stå längre för att komma upp i mil.
Finns det någon som kan räkna på detta vad för skillnad det skulle bli om bilar laddade 0-80 med 150 rakt av istället för som nu när det maxar ut på 80 och kanske stundtals ligger runt 50. Visst batteriet ligger bara på 55-70 kwh istället för 80-100 kwh och bilen kanske drar mindre. Men det blir ju ändå så att bilen som laddar långsamt ändå står längre än vad den hade behövt göra om den laddade snabbare.
Och vad tror ni, kommer biltillverkare behöva presentera laddningshastighet i snitt i stället för peak i framtiden ?
Men självklart blir beläggningen på laddstationerna högre om den faktiska laddeffekten är långt under vad laddarna klarar av att leverera, i och med att bilar med låg laddeffekt behöver stå där längre.
Min sambo är helt oförstående över att vi ibland laddar två ggr på en resa istället för att stanna på en laddare och ladda upp till 100%. Hon är helt ointresserad i teknik och hur det fungerar. Förklarar jag för henne att bilen laddar olika pga väder, batteritemp och vad laddaren har för kapacitet samt eventuellt att den delas med någon annan så har jag tappat henne redan vid väder.
Re: Ionitys laddnätverk
Stämmer nog ganska väl. En kollega laddar alltid till 100% på långresor. Spelar ingen roll vad jag säger… Tittar man på ChargeFinder och SoC-nivån på bilar som laddar hos Ionity så ser man många som ligger över 90% och laddar mot 100.Esterox skrev:Jo jag var lite inne på din tanke angående förbrukning och vad som behövs för att ta sig vidare. MEN frågan är om nyblivna elbilsägare tänker så. Med tanke på vad som skrivs när det gäller laddköer så är det ofta människor som laddar till 100%. Jag tror faktiskt enbart intresserade elbilsförare tänker att ” nu har jag 50% det är vad som krävs för att ta mig till mitt nästa stopp”. Många tänker nog att det måste få in så mycket det kan i bilen precis som när det tidigare har tankat fossilt.Niklas Z skrev:Om man ska vara petig bör man kanske även väga in förbrukningen, eftersom man oftast vill ladda för att ta sig till en viss punkt, inte få ett visst antal kWh i bilen.Esterox skrev:När jag kikade på AMS senaste video funderade jag lite på det här med laddköer osv.
Mängden laddare har ju en viss förklaring, men samtidigt så blir ju köerna värre för att många bilar som kommit ut på marknaden samt är ”billiga” laddar för jäkla långsamt. Många kommer ju inte ens över 100 kW och det gör ju att det måste stå längre för att komma upp i mil.
Finns det någon som kan räkna på detta vad för skillnad det skulle bli om bilar laddade 0-80 med 150 rakt av istället för som nu när det maxar ut på 80 och kanske stundtals ligger runt 50. Visst batteriet ligger bara på 55-70 kwh istället för 80-100 kwh och bilen kanske drar mindre. Men det blir ju ändå så att bilen som laddar långsamt ändå står längre än vad den hade behövt göra om den laddade snabbare.
Och vad tror ni, kommer biltillverkare behöva presentera laddningshastighet i snitt i stället för peak i framtiden ?
Men självklart blir beläggningen på laddstationerna högre om den faktiska laddeffekten är långt under vad laddarna klarar av att leverera, i och med att bilar med låg laddeffekt behöver stå där längre.
Min sambo är helt oförstående över att vi ibland laddar två ggr på en resa istället för att stanna på en laddare och ladda upp till 100%. Hon är helt ointresserad i teknik och hur det fungerar. Förklarar jag för henne att bilen laddar olika pga väder, batteritemp och vad laddaren har för kapacitet samt eventuellt att den delas med någon annan så har jag tappat henne redan vid väder.
Skulle alla bara ladda det som behövs med lite marginal skulle köerna bli mindre.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Ionitys laddnätverk
Då är det ju väldigt bra så som en Tesla gör. Där kommer det upp ett meddelande om att man har tillräckligt med energi för att ta sig till destinationen.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Vill minnas att du ansåg att E-tron var väldigt bra på kvarvarande räckvidd. Men kan ju såklart minnas fel.mati skrev:Då är det ju väldigt bra så som en Tesla gör. Där kommer det upp ett meddelande om att man har tillräckligt med energi för att ta sig till destinationen.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Är det så illa? Jag sonderar marknaden nu för att faktiskt bestämma vad nästa steg är men jag tog för givet att alla elbilar har liknande Tesla där man bara matar in var man skall och så följer man det som står på skärmen så är det lugnt (men inte det optimala sättet att ta sig fram på).mati skrev:Då är det ju väldigt bra så som en Tesla gör. Där kommer det upp ett meddelande om att man har tillräckligt med energi för att ta sig till destinationen.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.
Re: Ionitys laddnätverk
På Polestar är det åtminstone inga problem. På den kan man dessutom installera ABRP om man inte nöjer sig med Google maps. Volvo har samma som Polestar, övriga märken vet jag inte hur bra de fungerar.OfarligTesla skrev:Är det så illa? Jag sonderar marknaden nu för att faktiskt bestämma vad nästa steg är men jag tog för givet att alla elbilar har liknande Tesla där man bara matar in var man skall och så följer man det som står på skärmen så är det lugnt (men inte det optimala sättet att ta sig fram på).mati skrev:Då är det ju väldigt bra så som en Tesla gör. Där kommer det upp ett meddelande om att man har tillräckligt med energi för att ta sig till destinationen.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Det låter ju bra iaf! Nackdelen så som jag förstått ABRP är väl att den inte förvärmer batteriet inför laddningen om man använder den? Men jag hade nog helt klart nöjt mig med Google Maps, ser riktigt trevligt ut att ha det på skärmen bakom ratten.Maw skrev:
På Polestar är det åtminstone inga problem. På den kan man dessutom installera ABRP om man inte nöjer sig med Google maps. Volvo har samma som Polestar, övriga märken vet jag inte hur bra de fungerar.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det var den i början. Men senaste året var den helt fullständigt värdelös på detta. Oklart vad det berodde på. Det var en glädjemätare utan dess like. Jag antar att det hade med batteridegraderingen att göra. Bilen räknade som om batteriet var nytt, och så fort man kom under 20% SOC så började den inse att nånting inte stämde, och då försvann räckvidden fortare än fort. Det gick inte att lita på den alls tyvärr.Esterox skrev:Vill minnas att du ansåg att E-tron var väldigt bra på kvarvarande räckvidd. Men kan ju såklart minnas fel.mati skrev:Då är det ju väldigt bra så som en Tesla gör. Där kommer det upp ett meddelande om att man har tillräckligt med energi för att ta sig till destinationen.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.
Hur bra min nuvarande Ioniq är på beräkning av räckvidden vet jag inte riktigt. Har inte haft bilen så länge och framförallt så har jag aldrig ens varit i närheten av att köra slut på batteriet. Men känslan är att den i princip bara gissar. Kvarvarande räckvidd, historisk förbrukning och kvarvarande SOC stämmer i princip aldrig överens. Inte ens nära.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Det verkar finnas en bugg i e-trons räckviddsmätare.mati skrev:Ja, det var den i början. Men senaste året var den helt fullständigt värdelös på detta. Oklart vad det berodde på. Det var en glädjemätare utan dess like. Jag antar att det hade med batteridegraderingen att göra. Bilen räknade som om batteriet var nytt, och så fort man kom under 20% SOC så började den inse att nånting inte stämde, och då försvann räckvidden fortare än fort. Det gick inte att lita på den alls tyvärr.Esterox skrev:Vill minnas att du ansåg att E-tron var väldigt bra på kvarvarande räckvidd. Men kan ju såklart minnas fel.mati skrev:Då är det ju väldigt bra så som en Tesla gör. Där kommer det upp ett meddelande om att man har tillräckligt med energi för att ta sig till destinationen.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.
Hur bra min nuvarande Ioniq är på beräkning av räckvidden vet jag inte riktigt. Har inte haft bilen så länge och framförallt så har jag aldrig ens varit i närheten av att köra slut på batteriet. Men känslan är att den i princip bara gissar. Kvarvarande räckvidd, historisk förbrukning och kvarvarande SOC stämmer i princip aldrig överens. Inte ens nära.
Den kommer man förbi genom att ställa in slutdestinationen i Navigatorn.
Då räknar den plötsligt helt perfekt, jag brukar köra ned till 4% på en del resor, och då har den alltid räknat rätt 25 mil tidigare.
Ruttplaneraren verka prioritera Ionity samt VAG handlare med snabbladdare.
Passar mig utmärkt då Ionity är helt optimalt laddnätverk för mina resor.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Ionitys laddnätverk
Min 50 stämmer också perfekt hela tiden och kan verkligen åka på km trots 6000 mil nu 2 år senare.Off Grid Byggaren skrev:Det verkar finnas en bugg i e-trons räckviddsmätare.mati skrev:Ja, det var den i början. Men senaste året var den helt fullständigt värdelös på detta. Oklart vad det berodde på. Det var en glädjemätare utan dess like. Jag antar att det hade med batteridegraderingen att göra. Bilen räknade som om batteriet var nytt, och så fort man kom under 20% SOC så började den inse att nånting inte stämde, och då försvann räckvidden fortare än fort. Det gick inte att lita på den alls tyvärr.Esterox skrev:Vill minnas att du ansåg att E-tron var väldigt bra på kvarvarande räckvidd. Men kan ju såklart minnas fel.mati skrev:Då är det ju väldigt bra så som en Tesla gör. Där kommer det upp ett meddelande om att man har tillräckligt med energi för att ta sig till destinationen.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.
Hur bra min nuvarande Ioniq är på beräkning av räckvidden vet jag inte riktigt. Har inte haft bilen så länge och framförallt så har jag aldrig ens varit i närheten av att köra slut på batteriet. Men känslan är att den i princip bara gissar. Kvarvarande räckvidd, historisk förbrukning och kvarvarande SOC stämmer i princip aldrig överens. Inte ens nära.
Den kommer man förbi genom att ställa in slutdestinationen i Navigatorn.
Då räknar den plötsligt helt perfekt, jag brukar köra ned till 4% på en del resor, och då har den alltid räknat rätt 25 mil tidigare.
Ruttplaneraren verka prioritera Ionity samt VAG handlare med snabbladdare.
Passar mig utmärkt då Ionity är helt optimalt laddnätverk för mina resor.
Re: Ionitys laddnätverk
Det stämmer att ABRP inte kan starta förvärmningen. Man kan komma runt det genom att lägga in nästa snabbladdare som ABRP anger i Google maps. Om man vill kan man köra Google maps i lilla displayen och ABRP i storaOfarligTesla skrev:Det låter ju bra iaf! Nackdelen så som jag förstått ABRP är väl att den inte förvärmer batteriet inför laddningen om man använder den? Men jag hade nog helt klart nöjt mig med Google Maps, ser riktigt trevligt ut att ha det på skärmen bakom ratten.Maw skrev:
På Polestar är det åtminstone inga problem. På den kan man dessutom installera ABRP om man inte nöjer sig med Google maps. Volvo har samma som Polestar, övriga märken vet jag inte hur bra de fungerar.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, jag kör alltid med navigator på långresor, just för att jag vill veta hur mycket SOC jag har kvar vid ankomst. Men senaste året har e-tron alltid legat helt fel med sin prognos. Så fort man passerat 20% försvann räckvidden plötsligt extremt snabbt, trots att jag (med lätt panikkänsla i magen) sänkte hastigheten mer och mer. Jag testade några gånger att ladda fullt för att balansera batteriet, men det hade ingen effekt. Det var alltid likadant. Jag räknade därför alltid med 3 mil mindre räckvidd än vad bilen visade. Då stämde det ganska bra.Off Grid Byggaren skrev:Det verkar finnas en bugg i e-trons räckviddsmätare.
Den kommer man förbi genom att ställa in slutdestinationen i Navigatorn.
Då räknar den plötsligt helt perfekt, jag brukar köra ned till 4% på en del resor, och då har den alltid räknat rätt 25 mil tidigare.
När bilen var ny var det precis tvärtom, då var den snarare för pessimistisk, och man kom alltid längre än vad den visade initialt.
Jag tror som sagt att det har med degraderingen av batteriet att göra. Beräkningsfelet motsvarade ganska exakt det som bilen hade förlorat i räckvidd sedan den var ny, dvs ungefär 3 mil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Kan instämma, den är riktigt bra på att skatta kvarvarande räckvidd om man petar in ngt i navigationen. Kör ner mot 5% om det behövs på långresa. Nu var det iofs ngt år sedan som jag var därnere och härjade. Så kanske har försämrats.Esterox skrev:Min 50 stämmer också perfekt hela tiden och kan verkligen åka på km trots 6000 mil nu 2 år senare.Off Grid Byggaren skrev:Det verkar finnas en bugg i e-trons räckviddsmätare.mati skrev:Ja, det var den i början. Men senaste året var den helt fullständigt värdelös på detta. Oklart vad det berodde på. Det var en glädjemätare utan dess like. Jag antar att det hade med batteridegraderingen att göra. Bilen räknade som om batteriet var nytt, och så fort man kom under 20% SOC så började den inse att nånting inte stämde, och då försvann räckvidden fortare än fort. Det gick inte att lita på den alls tyvärr.Esterox skrev:Vill minnas att du ansåg att E-tron var väldigt bra på kvarvarande räckvidd. Men kan ju såklart minnas fel.mati skrev:Då är det ju väldigt bra så som en Tesla gör. Där kommer det upp ett meddelande om att man har tillräckligt med energi för att ta sig till destinationen.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.
Hur bra min nuvarande Ioniq är på beräkning av räckvidden vet jag inte riktigt. Har inte haft bilen så länge och framförallt så har jag aldrig ens varit i närheten av att köra slut på batteriet. Men känslan är att den i princip bara gissar. Kvarvarande räckvidd, historisk förbrukning och kvarvarande SOC stämmer i princip aldrig överens. Inte ens nära.
Den kommer man förbi genom att ställa in slutdestinationen i Navigatorn.
Då räknar den plötsligt helt perfekt, jag brukar köra ned till 4% på en del resor, och då har den alltid räknat rätt 25 mil tidigare.
Ruttplaneraren verka prioritera Ionity samt VAG handlare med snabbladdare.
Passar mig utmärkt då Ionity är helt optimalt laddnätverk för mina resor.
Re: Ionitys laddnätverk
Den stämmer väldigt bra för mig med (kvarvarande % när man anländer till inställt slutmål i navigatorn). Den ändras dessutom så man kan löpande gå in och stämma av om t ex vädret slår om så förbrukningen ökat. Den verkar även ta hänsyn till din faktiska hastighet och inte karthastigheten som många andra kör mot. TeslaBjörn har märkt det vid flera tester att om man kör lite fortare än skyltning så stämmer inte uppskattad räckvidd vid målet på flertalet bilar (tror det även gäller för polestar 2?)macky skrev:
Kan instämma, den är riktigt bra på att skatta kvarvarande räckvidd om man petar in ngt i navigationen. Kör ner mot 5% om det behövs på långresa. Nu var det iofs ngt år sedan som jag var därnere och härjade. Så kanske har försämrats.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Ionitys laddnätverk
Min upplevelse med. Men det jag märker på detta forum är att alla är extremt trogna sin aktuella bil och just den är den bästa för tillfället (walkers Ioniq är undantagetNect skrev:Den stämmer väldigt bra för mig med (kvarvarande % när man anländer till inställt slutmål i navigatorn). Den ändras dessutom så man kan löpande gå in och stämma av om t ex vädret slår om så förbrukningen ökat. Den verkar även ta hänsyn till din faktiska hastighet och inte karthastigheten som många andra kör mot. TeslaBjörn har märkt det vid flera tester att om man kör lite fortare än skyltning så stämmer inte uppskattad räckvidd vid målet på flertalet bilar (tror det även gäller för polestar 2?)macky skrev:
Kan instämma, den är riktigt bra på att skatta kvarvarande räckvidd om man petar in ngt i navigationen. Kör ner mot 5% om det behövs på långresa. Nu var det iofs ngt år sedan som jag var därnere och härjade. Så kanske har försämrats.

Re: Ionitys laddnätverk
Volvo/Polestar verkar Ok. Gällande många andra bilars navigering så se på YT-testet som AMS gjorde nyss. Har inte länken, men se separat tråd.OfarligTesla skrev:Är det så illa? Jag sonderar marknaden nu för att faktiskt bestämma vad nästa steg är men jag tog för givet att alla elbilar har liknande Tesla där man bara matar in var man skall och så följer man det som står på skärmen så är det lugnt (men inte det optimala sättet att ta sig fram på).mati skrev:Då är det ju väldigt bra så som en Tesla gör. Där kommer det upp ett meddelande om att man har tillräckligt med energi för att ta sig till destinationen.
Enkelt att förstå och samtidigt en påminnelse att man inte bör stå och ladda för länge.
Alla andra elbilar klarar ju knappt av att ens beräkna kvarvarande räckvidd på ett tillförlitligt sätt. Jag skulle nog också hellre ladda lite för mycket, det går ju inte lita på GoM:en på samma sätt som i en Tesla.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/