Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av kenjon »

De borde skicka personalen på en tvättkurs!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Martin E-tron »

kenjon skrev:
De borde skicka personalen på en tvättkurs!
Samt en kund-kurs, hur jag hjälper folk med deras frågor :D :D :D
Användarvisningsbild
Senjin
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 02 feb 2021 14:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Senjin »

Läste någonstans att fabriken i Shanghai skulle stängas ner några dagar på grund av covid, får väl hoppas att det inte blir några förseningar.
Som det är nu är det redan ett olidligt väntande på en M3P och jag har ändå bara väntat i tre veckor. :)
alfaunzo
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 mar 2022 15:57

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av alfaunzo »

Coolio skrev:
Fick leverans idag M3 Vit/svart LR, inbyte LR -19 i Norrköping.
Verkligen smidigt med inbyte och leverans.

Datum lagd order jan 2022.
Uppskattad leverans aug 2022.
Faktiskt leverans mars 2022.

Skönt med sommardäck;-)!
Grymt. Det var ju smidigt! 5 mån tidigare än uppskattat leverans!!

Är det flera som har fått tidigare leverans än uppskattad lev?

Jag la upp min beställning för 3 dagar sen (äntligen) och fick en uppskattad leverans feb 2023
M3 LR, Vit, svart interiör.
Ville inte riskera att gå miste om klimatbonus så jag höll priset nere och under 700k.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dfa »

alfaunzo skrev:
Grymt. Det var ju smidigt! 5 mån tidigare än uppskattat leverans!!

Är det flera som har fått tidigare leverans än uppskattad lev?

Jag la upp min beställning för 3 dagar sen (äntligen) och fick en uppskattad leverans feb 2023
M3 LR, Vit, svart interiör.
Ville inte riskera att gå miste om klimatbonus så jag höll priset nere och under 700k.
Svårt att svara på, Tesla bygger ju inte bilar efter kundorder utan du matchas mot en bil när dom är lastade på en båt.

Så det beror helt på hur mycket tur eller otur du har i "matchningslotteriet"
karl120
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 jan 2017 16:14

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av karl120 »

Hämtade bilen igår, supernöjd!
Finns inget att klaga på.

Hur gör ni när ni använder fartpilot med autostyrning? När jag byter fil stängs autostyrningen av.

Vilka appar bör man ladda ner för laddning osv? :D
Användarvisningsbild
arnep6410
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 sep 2021 16:01
Ort: ÖREBRO

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av arnep6410 »

Då har man blivit med en Tesla :D . Hämtade ut M3 LR 19' + drag , på Trosta idag .
Gjorde en 20 min koll ut och invändigt och hittade inget att anmärka på . Bra bemötande från personalen.
Bilen var laddad till 97% , så turen till SuC Uppsala vart istället en 10 mil lång nöjestur ;) . Bilen känns riktigt trevlig och bullrar mindre än befarat , trots 19' .
Så 25 dagar från lagd order till leverans , måste vara något typ av rekord :lol:
M3 LR 22
Användarvisningsbild
tomishu
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 30 mar 2022 15:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tomishu »

Första inlägget, och vi ska precis till beställa Model 3 (SR). Spännande med första elbilen! Men jobbigt med väntetider… :D
Konfigurationen som vi tänkt är:
Vit, standard fälgar, svart klädsel, drag. Väntetid är februari 2023. :(
Vi kan få ner till Nov 2022 om vi väljer de dyrare fälgarna, men sen tar det stopp då vi inte vill ha nån annan färg på vare sig bil eller klädsel.

Frågan är väl egentligen hur lång tid ni tror/gissar att vi får vänta på bilen?
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Xeik »

karl120 skrev:
Hämtade bilen igår, supernöjd!
Finns inget att klaga på.

Hur gör ni när ni använder fartpilot med autostyrning? När jag byter fil stängs autostyrningen av.

Vilka appar bör man ladda ner för laddning osv? :D
Det är så det fungerar. Autopiloten stängs av vid filbyte.
Vill du att den håller sig igång även vid filbyte så får du köpa till EAP, och då låta bilen sköta filbytet.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5665
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

karl120 skrev:
.../ Vilka appar bör man ladda ner för laddning osv? :D
Vet att detta diskuterats tidigare i andra trådar.

Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5665
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
karl120 skrev:
.../ Vilka appar bör man ladda ner för laddning osv? :D
Vet att detta diskuterats tidigare i andra trådar.

Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.
Hittade den här t.ex:

viewtopic.php?f=63&t=28922
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5665
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

tomishu skrev:
Första inlägget, och vi ska precis till beställa Model 3 (SR). Spännande med första elbilen! Men jobbigt med väntetider… :D
Konfigurationen som vi tänkt är:
Vit, standard fälgar, svart klädsel, drag. Väntetid är februari 2023. :(
Vi kan få ner till Nov 2022 om vi väljer de dyrare fälgarna, men sen tar det stopp då vi inte vill ha nån annan färg på vare sig bil eller klädsel.

Frågan är väl egentligen hur lång tid ni tror/gissar att vi får vänta på bilen?
Ser ju ut att kunna vara en ganska populär konfiguration. Har ni extrem tur kanske ni kan matcha med en bil som redan är byggd och som ska transporteras hit. Annars verkar väl 'den egentliga' väntetiden nu ligga någonstans mellan 2-4 månader. Men allt det här är bara killgissningar. Jag har väl tyvärr egentligen ingen aning... Covid verkar ju ha blivit ett problem i Kina igen. Och så finns ju tyvärr kriget i Ukraina. De faktorerna skulle väl kunna göra att det kommer ta längre tid framöver jämfört med de leveranstider som varit nyligen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dhia
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 mar 2022 12:07
Ort: Bjärred

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dhia »

Hämtade ut min LR igår, la beställningen den 22/2.

Allt gick bra men märkte när jag satt i bilen på kvällen och pillade på olika inställningar ett bullrigt ljud när konditioneringen körs. Ska det vara så?
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Martin E-tron »

Dhia skrev:
Hämtade ut min LR igår, la beställningen den 22/2.

Allt gick bra men märkte när jag satt i bilen på kvällen och pillade på olika inställningar ett bullrigt ljud när konditioneringen körs. Ska det vara så?
Värmepumpen låter när det e kallt ute, låter lite dovt mullrande.

Inga problem då länge det inte låter som ett skärande ljud
NewTSM3
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 mar 2022 17:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NewTSM3 »

Hej allihopa!

Jag beställde i början av mars en M3 ( LFP ) med en förväntad leveranstid i Augusti. Men av att döma från inläggen här verkar många som beställt liknande beställning fått bilen inom en månad, vissa som beställt med förvätnad lev tid i November har lyckats hämta ut bilarna. Men för min beställning står det fortfarande Augusti utan någon matchning... Har även varit i kontakt med säljaren som säger att bilen kan befinna sig på någon båt atm.

Om ni fick gissa mot bakgrund av era erfarenheter med sådant, när tror ni jag får bilen? De närmaste veckorna / månaderna eller i Augusti som Tesla säger?

Väntan är olidlig...
Användarvisningsbild
tomishu
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 30 mar 2022 15:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tomishu »

SwedishAdvocate skrev:
tomishu skrev:
Första inlägget, och vi ska precis till beställa Model 3 (SR). Spännande med första elbilen! Men jobbigt med väntetider… :D
Konfigurationen som vi tänkt är:
Vit, standard fälgar, svart klädsel, drag. Väntetid är februari 2023. :(
Vi kan få ner till Nov 2022 om vi väljer de dyrare fälgarna, men sen tar det stopp då vi inte vill ha nån annan färg på vare sig bil eller klädsel.

Frågan är väl egentligen hur lång tid ni tror/gissar att vi får vänta på bilen?
Ser ju ut att kunna vara en ganska populär konfiguration. Har ni extrem tur kanske ni kan matcha med en bil som redan är byggd och som ska transporteras hit. Annars verkar väl 'den egentliga' väntetiden nu ligga någonstans mellan 2-4 månader. Men allt det här är bara killgissningar. Jag har väl tyvärr egentligen ingen aning... Covid verkar ju ha blivit ett problem i Kina igen. Och så finns ju tyvärr kriget i Ukraina. De faktorerna skulle väl kunna göra att det kommer ta längre tid framöver jämfört med de leveranstider som varit nyligen...
Ja man får hoppas på lite tur, men inte för mycket då vi ska hinna gräva el till garaget också. :D
Tack för en kvalificerad killgissning i alla fall, beställningen är lagd för ett par timmar sen - nu väntar vi. :)
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gadiel »

NewTSM3 skrev:
Hej allihopa!

Jag beställde i början av mars en M3 ( LFP ) med en förväntad leveranstid i Augusti. Men av att döma från inläggen här verkar många som beställt liknande beställning fått bilen inom en månad, vissa som beställt med förvätnad lev tid i November har lyckats hämta ut bilarna. Men för min beställning står det fortfarande Augusti utan någon matchning... Har även varit i kontakt med säljaren som säger att bilen kan befinna sig på någon båt atm.

Om ni fick gissa mot bakgrund av era erfarenheter med sådant, när tror ni jag får bilen? De närmaste veckorna / månaderna eller i Augusti som Tesla säger?

Väntan är olidlig...
Det är ingen båt på väg för tillfället. Det är runt 29 dagar från Shanghai till Europa för båtarna.
Första båten kommer nog att gå under 1:a eller andra veckan i april. Troligen andra veckan pga att kineserna håller på att tramsa igen med lockdowns.
Så du får ingen bil förrän tidigast i mitten av maj.
Användarvisningsbild
Sebbeh
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 mar 2022 11:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Sebbeh »

Är räntan på 1,95% fast eller rörlig? Vet någon detta?
Tesla Model Y LR -24
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av J_Pettersson »

Sebbeh skrev:
Är räntan på 1,95% fast eller rörlig? Vet någon detta?
Den är rörlig tyvärr.
Användarvisningsbild
PatCat
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 16 jan 2022 18:49
Ort: Upplands Väsby

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PatCat »

Xeik skrev:
karl120 skrev:
Hämtade bilen igår, supernöjd!
Finns inget att klaga på.

Hur gör ni när ni använder fartpilot med autostyrning? När jag byter fil stängs autostyrningen av.

Vilka appar bör man ladda ner för laddning osv? :D
Det är så det fungerar. Autopiloten stängs av vid filbyte.
Vill du att den håller sig igång även vid filbyte så får du köpa till EAP, och då låta bilen sköta filbytet.
Min farthållare stänger inte av sig vid filbyte. Funkar hundra även när jag byter fil. Har en ny T3P levererad i Mars.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Xeik »

PatCat skrev:
Xeik skrev:
karl120 skrev:
Hämtade bilen igår, supernöjd!
Finns inget att klaga på.

Hur gör ni när ni använder fartpilot med autostyrning? När jag byter fil stängs autostyrningen av.

Vilka appar bör man ladda ner för laddning osv? :D
Det är så det fungerar. Autopiloten stängs av vid filbyte.
Vill du att den håller sig igång även vid filbyte så får du köpa till EAP, och då låta bilen sköta filbytet.
Min farthållare stänger inte av sig vid filbyte. Funkar hundra även när jag byter fil. Har en ny T3P levererad i Mars.
Det stämmer. Farthållaren fortsätter vara igång. Men frågan gällde ju styrningen.
Användarvisningsbild
Senjin
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 02 feb 2021 14:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Senjin »

Gadiel skrev:
NewTSM3 skrev:
Hej allihopa!

Jag beställde i början av mars en M3 ( LFP ) med en förväntad leveranstid i Augusti. Men av att döma från inläggen här verkar många som beställt liknande beställning fått bilen inom en månad, vissa som beställt med förvätnad lev tid i November har lyckats hämta ut bilarna. Men för min beställning står det fortfarande Augusti utan någon matchning... Har även varit i kontakt med säljaren som säger att bilen kan befinna sig på någon båt atm.

Om ni fick gissa mot bakgrund av era erfarenheter med sådant, när tror ni jag får bilen? De närmaste veckorna / månaderna eller i Augusti som Tesla säger?

Väntan är olidlig...
Det är ingen båt på väg för tillfället. Det är runt 29 dagar från Shanghai till Europa för båtarna.
Första båten kommer nog att gå under 1:a eller andra veckan i april. Troligen andra veckan pga att kineserna håller på att tramsa igen med lockdowns.
Så du får ingen bil förrän tidigast i mitten av maj.
Nej, hade ju hoppats på en tidigare leverans än maj :cry:
marchr
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 apr 2022 13:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av marchr »

Hej,

Första inlägget för mig på detta forum :)

Jag beställde en M3 Long range, svart, dragkrok och standardfälgar den 4 mars. Fick preliminär leverans i augusti. Har ni någon uppfattning om det brukar ta längre tid att få en bil när man väljer till dragkrok?
Användarvisningsbild
AlphaEcho
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 jul 2021 07:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av AlphaEcho »

marchr skrev:
Hej,

Första inlägget för mig på detta forum :)

Jag beställde en M3 Long range, svart, dragkrok och standardfälgar den 4 mars. Fick preliminär leverans i augusti. Har ni någon uppfattning om det brukar ta längre tid att få en bil när man väljer till dragkrok?
Beställde 9 mars med samma setup men grå.

Min uppfattning är att ett visst antal av varje konfiguration tillverkas på förhand och sen skeppas till Europa där bilarna fördelas mellan länderna. När bilarna blir tilldelade i Sverige så påbörjas en matchning med köpare. Har man tur så är det få personer som beställt samma konfiguration innan ens egna beställning.

På facebook verkar vissa med dragkrok få matchning redan efter några veckor. Själv hoppas jag på att få min i maj! Men kör redan nu en SR+ så har inte jättebråttom!
Användarvisningsbild
Senjin
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 02 feb 2021 14:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Senjin »

https://observer.com/2022/04/shanghais- ... -in-china/

Vill ju gärna ha sin M3P innan 1 juli för att vara på den säkra sidan. Bara hoppas de får snurr i fabriken snart.
Skriv svar