Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Polestar 2

Inlägg av Esterox »

Hmpftfhdns skrev:
MWall skrev:
PS. Och vad är grejen med folk som har mössa innanför hjälmen? :o
Haha, det är jag :lol:
Råkade visst köpa en för stor hjälm så det blåser in för mycket om jag inte har mössa :?
Är ju också rätt skönt att kunna ha en mössa när man tar av sig hjälmen för att ta en drink i backen osv.
Klart det går att ha en mössa i fickan men låter ju onödigt att släpa med sig mer saker då istället för att ha en mössa under hjälmen. Tack vare det går det även att ha olika mössor i stugan beroende på vad det är för temperatur ute för dagen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
Hmpftfhdns skrev:
MWall skrev:
PS. Och vad är grejen med folk som har mössa innanför hjälmen? :o
Haha, det är jag :lol:
Råkade visst köpa en för stor hjälm så det blåser in för mycket om jag inte har mössa :?
Är ju också rätt skönt att kunna ha en mössa när man tar av sig hjälmen för att ta en drink i backen osv.
Klart det går att ha en mössa i fickan men låter ju onödigt att släpa med sig mer saker då istället för att ha en mössa under hjälmen. Tack vare det går det även att ha olika mössor i stugan beroende på vad det är för temperatur ute för dagen.
Fast hjälmen sitter ju uselt på många pga mössan. Ser helt enkelt obekvämt ut. Men funkar det utan obehag så visst. By all means. Men det ser ju lite avigt ut. ;)

Vissa hjälmar kräver ju mössa. Såna där som framförallt snowboardåkare har som saknar skydd för öronen osv. Men de flesta vanliga hjälmar idag är ju sköna i alla temperaturer.

Kommer med fasa ihåg när jag var liten på 80-talet och fick låna en integralhjälm (dvs typ MC-hjälm) av min slalomtävlande kusin och mamma tvingade mig att ha toppluva i den. Helvete vad ont det gjorde. :lol:
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Melon Must »

Kanske lite off topic nu men det är inte så att du tror att alla som har buff under hjälmen har en mössa? Buff är helt ypperligt under skidhjälmen när man åker här i Norden när det är kallt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

Melon Must skrev:
Kanske lite off topic nu men det är inte så att du tror att alla som har buff under hjälmen har en mössa? Buff är helt ypperligt under skidhjälmen när man åker här i Norden när det är kallt.

Haha. Nä. Min spaning är närmast från barnbackarna i Järvsö och Kungsberget. Både vuxna och barn. Antagligen mest nybörjare alltså.
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Melon Must »

Bra att vi fick det utrett!

Polestar 2 har förresten blivit en väldigt vanlig bil.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Polestar 2

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Melon Must skrev:
Kanske lite off topic nu men det är inte så att du tror att alla som har buff under hjälmen har en mössa? Buff är helt ypperligt under skidhjälmen när man åker här i Norden när det är kallt.

Haha. Nä. Min spaning är närmast från barnbackarna i Järvsö och Kungsberget. Både vuxna och barn. Antagligen mest nybörjare alltså.

Nja off topic vet jag inte. Diskussionen kring mössor och nybörjare går nog att applicera på flertalet Polestar-ägare vid laddstolpen med. :)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Blipblop skrev:
martinot skrev:
Orsaken till att jag gillar att ta stora långa kombi till fjällen är just för att slippa takboxar, bakboxar, etc.

Hoppas Polestar/Volvo kommer med vettiga rena elkombi snart.
... Ja eller Tesla som - ju ändå gjort elbilar i 10 år... Sedaner för medelålders män med mellanchefslön i USA, det var väl kundgruppen?
Att en amerikansk biltillverkare skulle prioritera en kombi är ju inte troligt. Biltypen är ju väldigt marginaliserad i USA till förmån för lite högre bilar samt sedaner.
Tesla är inte vilken amerikansk biltillverkare som helst. Förhoppningsvis är de annorlunda. Och de vill ju bygga bilar för Europa också. Pga av den rådande vurmen för SUVar/Crossovers så var de väl tvungna att börja med bilmodeller som X och Y (efter att de lanserat S och 3). Men nu har de ju kommit upp i volym och storlek... Det vore t.ex. inte särskilt svårt för dem att göra en variant av M3 med halvkombi och/eller kombilucka. Både VW och Audi kommer med nya kombimodeller. Och Porsche har ju nyligen lanserat sin andra kombimodell (Taycan Sports/Cross Tursimo.).

Och för övrigt har ju även GM/Cadillac gjort mer än en kombi (tänker på den som inte var en omgjord Saab 9-3).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
roffe_s
elbilist
Inlägg: 681
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

Melon Must skrev:
Bra att vi fick det utrett!

Polestar 2 har förresten blivit en väldigt vanlig bil.
Japp, svenska folket har tydligen fallenhet för bra bilar med god design ;) Seriöst så tror jag det är de framhjulsdrivna som fått proppen att gå ur, i kombination med Volvos leveranstider för XC40 och nu även C40. Polestar drabbas ju mindre av leveranssituation och Ukraina-sitsen och kan tydligen leverera specificerade bilar redan under kvartal 3 (augusti-september).
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
ElBop
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 mar 2022 13:04

Re: Polestar 2

Inlägg av ElBop »

Hej. Sitter med en order på en Polestar 2 med leverans i April. Det är en long range single motor med pilot med pixel ljusen, pluspaket, samt drag, färg Thunder.
Men jag är så jädra tveksam till om det är ett vettigt köp.

Vi är bara några i hushållet så platsen i bilen är tillräcklig. Litet bagage, men det borde funka för det mesta.
Men så läser man om hög förbrukning och osäkert andrahandsvärde osv. Kommer massa nya modeller från alla tillverkare och nya funktioner mm mm.
Vad tror ni skall vi slå till ändå? :| Tror ni man förlorar mycket om man tröttnar efter nått halvår och vill byta?

Jättetacksam för eran feedback.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Polestar 2

Inlägg av Niklas Z »

ElBop skrev:
Hej. Sitter med en order på en Polestar 2 med leverans i April. Det är en long range single motor med pilot med pixel ljusen, pluspaket, samt drag, färg Thunder.
Men jag är så jädra tveksam till om det är ett vettigt köp.

Vi är bara några i hushållet så platsen i bilen är tillräcklig. Litet bagage, men det borde funka för det mesta.
Men så läser man om hög förbrukning och osäkert andrahandsvärde osv. Kommer massa nya modeller från alla tillverkare och nya funktioner mm mm.
Vad tror ni skall vi slå till ändå? :| Tror ni man förlorar mycket om man tröttnar efter nått halvår och vill byta?

Jättetacksam för eran feedback.
Vad är det för alternativ till Polestar 2 du kan tänka dig? Jämfört med Tesla Model 3 har Polestar högre förbrukning, men det kanske inte dina alternativ har.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

ElBop skrev:
Hej. Sitter med en order på en Polestar 2 med leverans i April. Det är en long range single motor med pilot med pixel ljusen, pluspaket, samt drag, färg Thunder.
Men jag är så jädra tveksam till om det är ett vettigt köp.

Vi är bara några i hushållet så platsen i bilen är tillräcklig. Litet bagage, men det borde funka för det mesta.
Men så läser man om hög förbrukning och osäkert andrahandsvärde osv. Kommer massa nya modeller från alla tillverkare och nya funktioner mm mm.
Vad tror ni skall vi slå till ändå? :| Tror ni man förlorar mycket om man tröttnar efter nått halvår och vill byta?

Jättetacksam för eran feedback.
Nej, köp. Inflation, batteribrist, halvledarbrist, ökade fossila drivmedelskostnader kommer innebära att efterfrågan kommer vara större än tillverkningskapacitet de närmaste 1-2 åren. Du får troligen igen lika mycket som du gav för bilen om du säljer den om ett år. Tveka inte. Prishöjningar kommer komma, och miljöbonus sänkas/försvinna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Polestar 2

Inlägg av PapaD »

Köp. Skitsnygg bil och bättre än alla fossilbilar i samma storlek. Förbrukningen är obetydlig jämfört med dem. Köp medans du kan.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

Har bevakning på Polestar 2 på blocket och det verkar vara sjuk efterfrågan. 1,5 år gamla bilar verkar gå för nypris och nästan alla som lagts ut är borttagna/sålda.
EV2022
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 feb 2022 10:55

Re: Polestar 2

Inlägg av EV2022 »

Kan bara fylla i. Grym bil. Kör en själv som förmånsbil och det är en grymt fin elbil. Du kommer inte bli missnöjd.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av leiflodde »

EV2022 skrev:
Kan bara fylla i. Grym bil. Kör en själv som förmånsbil och det är en grymt fin elbil. Du kommer inte bli missnöjd.

Kollade på en P2 igår och undrar om någon har kolla på försäkringskostnaden, vet att det skiljer men så får man en uppfattning.

Vi skall ha den som privat ägd.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 681
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

leiflodde skrev:
EV2022 skrev:
Kan bara fylla i. Grym bil. Kör en själv som förmånsbil och det är en grymt fin elbil. Du kommer inte bli missnöjd.

Kollade på en P2 igår och undrar om någon har kolla på försäkringskostnaden, vet att det skiljer men så får man en uppfattning.

Vi skall ha den som privat ägd.
Varierar naturligtvis på ålder, var Du bor, historik, körsträcka etc men vi bor på vischan, nu gäller ju vagnskada men via Polestar Insurance betalar vi mellan 5-6 kkr/år beroende på ev extra skydd. Vi kör lanseringsmodellen, årlig körsträcka 2 500-3 000 mil/år.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Polestar 2

Inlägg av Bruno »

Polestar stoppar nya beställningar av bilar
https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... UEBmUEM83G
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Bruno skrev:
Polestar stoppar nya beställningar av bilar
https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... UEBmUEM83G
det är väl pga att dom ställer om till 2023 "facelift" med nya färger, fälgar etc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Goja
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 apr 2022 21:32

Re: Polestar 2

Inlägg av Goja »

Nöjd att jag fick min den 24/3. Redan njutit i 344 mil.
827D3690-B4D9-4E76-B7D6-103B93F31187.jpeg
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Polestar 2

Inlägg av Bruno »

HelectriC skrev:
Bruno skrev:
Polestar stoppar nya beställningar av bilar
https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... UEBmUEM83G
det är väl pga att dom ställer om till 2023 "facelift" med nya färger, fälgar etc.
Kanske, men varför inte vara ärlig med det då?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Enligt Polestar själva beror stoppet på hög efterfrågan men det kan ju därutöver även bero på att de planerar uppdateringar och inte vill sälja på fel spec. Det har varit stängt minst en vecka nu.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Polestar 2

Inlägg av NiklasTesla »

Bruno skrev:
Polestar stoppar nya beställningar av bilar
https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... UEBmUEM83G
Intressant. Brist på delar gissar jag på.

Snart dags för prishöjning gissar jag också på.

MVH
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av leiflodde »

Nu går det att beställa.

Tack för din order!

Genom att beställa en Polestar bidrar du till övergången till en mer elektrisk framtid, och du garanterar dig själv en enastående körupplevelse.
Håll koll på din inkorg. Du får en orderbekräftelse från oss inom kort.
Om du inte redan skapat ett Polestar ID kommer du i din inkorg även hitta en inbjudan till att skapa ett. Färdigställ ditt konto genom att följa instruktionerna i mailet. Du måste aktivera ditt Polestar ID för att komma åt din ordersida

Bilens pris steg med 23 000:- från i helgen
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Magnesium metallic är numera standardfärg, kostade extra tidigare. De fantastiska pixelljusen saknas fortfarande :(
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Bruno skrev:
HelectriC skrev:
Bruno skrev:
Polestar stoppar nya beställningar av bilar
https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... UEBmUEM83G
det är väl pga att dom ställer om till 2023 "facelift" med nya färger, fälgar etc.
Kanske, men varför inte vara ärlig med det då?
Verkar som det hade med övergången till 2023 att göra trots allt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar