Förvärmning avbryta?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

joelfrodin
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 aug 2021 10:32

Förvärmning avbryta?

Inlägg av joelfrodin »

Idag så skulle jag färdas 22mil till en SC, och Teslan prognostiserade att jag skulle komma fram med 2% kvar (Startade med ca 40%) med ca 45 min kvar drog den igång förvärmning, jag slog av på farten men så jag kom fram med ca 8% kvar. Men om man inte har bråttom och är intresserad av max laddhastighet, utan mer är i "jag kommer inte komma fram läge" så måste det väl vara läge att stänga av förvärmningen? Hur mycket kan man spara på det?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förvärmning avbryta?

Inlägg av taliz »

AFAIK så förvärmer den inte om den inte räknar med att du kommer fram.
Förövrigt är det ju bara att avbryta navigationen, eller navigera till något i närheten av SUC, för att avbryta förvärmningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Förvärmning avbryta?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

joelfrodin skrev:
Idag så skulle jag färdas 22mil till en SC, och Teslan prognostiserade att jag skulle komma fram med 2% kvar (Startade med ca 40%) med ca 45 min kvar drog den igång förvärmning, jag slog av på farten men så jag kom fram med ca 8% kvar. Men om man inte har bråttom och är intresserad av max laddhastighet, utan mer är i "jag kommer inte komma fram läge" så måste det väl vara läge att stänga av förvärmningen? Hur mycket kan man spara på det?
Kan inte svara på hur mycket räckvidd man sparar, men bilen förvärmer inte om räckvidden är för kort för att nå laddstationen. Om bilen förvärmer och förbrukningen ökar för mycket så det börjar bli kort med räckvidd, så slutar den förvärma. Hände mig senast i måndags. Bilen började förvärma när jag hade 35 minuter kvar till SuC men slutade värma efter 10 minuter. Jag slog aldrig av på farten och hade 2 km kvar i räckvidd när jag stannade på SuC.

Vill man inte att bilen ska förvärma kan man alltid trycka på ”ta bort laddstopp” i navigatorn.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3921
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förvärmning avbryta?

Inlägg av AAKEE »

Det är sannolikt så att förvrämningen minskar slitaget på laddsessionen(gäller SuC med höga laddströmmar, inte hemmaladdning).
All forskning visar att förvärmning till minst 40 grader är väldigt bra när det gäller att minska ”lithium plating” vid snabbladdning.

Jag låter alltid bilen förvärma fullt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Förvärmning avbryta?

Inlägg av expat »

En sak jag sett här och hos Teslabjörn är att Tesla förvärmer batterierna betydligt mer än andra märken, som verkar ligga betydligt under för optimal laddkurva. lite egendomligt tycker jag
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Förvärmning avbryta?

Inlägg av BrooklynS »

Det är ju sannolikt så att Tesla samlat på sig så pass mycket data att de designat hela "laddprocessen" utifrån perspektivet att batterierna skall hålla länge utan att tappa för mycket kapacitet. Vill man ha hastighet, måste man förvärma.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Förvärmning avbryta?

Inlägg av Jontez »

Vill man äta lunch i lugn och ro kan man med fördel låta bli att förvärma. Man får ju reducerad hastighet och jag har svårt att tro att det skulle slita på batteriet. Det är ju just därför hastigheten är lägre på laddnings sessionen
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Förvärmning avbryta?

Inlägg av Ilduce77 »

taliz skrev:
AFAIK så förvärmer den inte om den inte räknar med att du kommer fram.
Förövrigt är det ju bara att avbryta navigationen, eller navigera till något i närheten av SUC, för att avbryta förvärmningen.
Vad betyder AFAIK? :)
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Förvärmning avbryta?

Inlägg av Dagfinn »

Ilduce77 skrev:
taliz skrev:
AFAIK så förvärmer den inte om den inte räknar med att du kommer fram.
Förövrigt är det ju bara att avbryta navigationen, eller navigera till något i närheten av SUC, för att avbryta förvärmningen.
Vad betyder AFAIK? :)
As Far As I Know
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Förvärmning avbryta?

Inlägg av binsell-gerdin »

Om man trycker på förvärmningsmeddelandet försvinner det, någon som vet om det också avbryter förvärmningen? Med lite räckvidd är det skönt att ha kvar navigationen så man kan följa beräknad % vid ankomst tycker jag..
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Förvärmning avbryta?

Inlägg av BrooklynS »

Det avbryter INTE förvärmningen.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3921
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förvärmning avbryta?

Inlägg av AAKEE »

Jontez skrev:
Vill man äta lunch i lugn och ro kan man med fördel låta bli att förvärma. Man får ju reducerad hastighet och jag har svårt att tro att det skulle slita på batteriet. Det är ju just därför hastigheten är lägre på laddnings sessionen
Nja.

Hastigheten blir lägre med kallt batteri eftersom inre resistansen är hög, vilket ger en lägre laddeffekt då inre resistans fungerar som en strypning.

Forskning kring litihumbatterier och snabbladdning visar att det ger lithium plating vilket degraderar batteriet. Man kan undvika lithium plating genom att värma battericellen före laddning. Forskningen visar att man bör ha minst 40 grader för att minimera lithium platingen. Tesla förvärmer till runt 50 grader om det hinns med.

Man kan såklart skita i att förvärma om man vill, men min bedömning efter det jag läst i forskningsväg är att det är bäst att förvärma och jag gör det alla ggr det är möjligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar