Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av anna__ »

Jo blir de inte lev innan dess så får jag avboka :)
Tänkte mest ha MYP tills min i4 kommer nästa år eller vem vet när :oops:

Arctic Drifter skrev:
Arctic Drifter skrev:
Jag bokade en MYP för två veckor sedan, har april 2022.
Pratade med säljare igår och de kör svarta nu och vi som beställt vita får räkna med andra halvan av april.

Så jag tolkar det som att första batchen svarta och vita MYP är fylld.
anna__ skrev:
Jag har beställt svart MYP men står juli på mig :(
Beställde iofs häromdagen men som du skriver så kanske alla är bokade..får hoppas på avbokningar
Jag beställde 21/3, så 9 dagar sedan.

Du är inte rädd för att missa 70 000 kr i klimatbonus?
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare

Inlägg av easyliving »

easyliving skrev:
Dizzycap skrev:
easyliving skrev:
Någon mer än jag som precis fick mail som bekräftade min beställning från 2020 på en YLR? Hade bett om att få en LR från Berlin så det kanske är på gång då? Bra pris på den också så funderar på att slå till och byta in min M3.
Vad hade du beställt för spec? Inredning, fälgar osv. Har de sagt ngt om leverans?

Lite förvånad om de bekräftar MYLR innan de fått iväg ens en enda icke-svart MYP. Det är inte så att de felaktigt matchat dig med en Shanghai-MYLR? Antar att du inte kan se VIN? Riktigt coolt om MYLR börjar komma från Berlin nu redan.
Midnight silver, svart, 19. Det står inte ett ord om Berlin i dokumentet och inte heller något leveransdatum. Börjar misstänka att detta dök upp nu helt enkelt för att beställningen sköts upp till Q2 då man beräknade att Berlin skulle vara igång vid den tiden. Borde vara fler här på forat som ska få samma mail då tänker jag. Kollar med tesla imorgon och lägger en uppdatering här.
Det var som jag trodde. Orderbekräftelse på gamla ordrar skickas automatiskt vid vissa intervall. Tesla Sverige har ingen info om när MYLR Berlin är på ingång. Blir till att vänta ut stöket med miljöbonus och se om det är värt att plocka en bil på gammal order (med lägre pris) eller beställa ny bil när allt klarnat kring bonus och eventuellt nya priser från Tesla. Fördel är att frun blev sugen på en Y nu när man trodde den var på ingång.
BunkanAndy

Inlägg av BunkanAndy »

BaronHellJug skrev:
Check och tack för info. Då såg min process lite annorlunda ut: offert/prisförslag från tesla, skickade till Autoplan och sen beställde de bilen, jag (och Autoplan) fick därefter bekräftelse+RN-nummer.

Frågan är väl vem som får info om matchning och sedermera leveranstider, hoppas det är jag och inte Autoplan (får väl ringa tesla och/eller Autoplan och fråga)
Jag gjorde samma som du, min arbetsplats skickade offerten jag fått av Tesla till Autoplan. Jag mailade SA på Tesla och berättade att en beställning är på gång, fick svarat att de kommer att skicka över information om matching/leveransen till mig när de fått beställningen av Autoplan.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Någon som vet om man måste fylla i allt för att ens order ska gå igenom?
Eller räcker betalningssteget när man fått info om VIN etc
Lån osv godkänt från DnB
1B1E12E2-8232-4A6B-A735-7C41BF393F4A.jpeg
Johan-noob

Inlägg av Johan-noob »

BunkanAndy skrev:
BaronHellJug skrev:
Check och tack för info. Då såg min process lite annorlunda ut: offert/prisförslag från tesla, skickade till Autoplan och sen beställde de bilen, jag (och Autoplan) fick därefter bekräftelse+RN-nummer.

Frågan är väl vem som får info om matchning och sedermera leveranstider, hoppas det är jag och inte Autoplan (får väl ringa tesla och/eller Autoplan och fråga)
Jag gjorde samma som du, min arbetsplats skickade offerten jag fått av Tesla till Autoplan. Jag mailade SA på Tesla och berättade att en beställning är på gång, fick svarat att de kommer att skicka över information om matching/leveransen till mig när de fått beställningen av Autoplan.
Hej och ursäkta men jag undrar bara ni som har beställt personbil vi autolease/Benify hur lång tid tog det och vad har ni fått för månadskostnad? Jag har själv skickat in ett ärende på model 3 men jag har inte hört någonting alls än. När hajar tänker på månadskostnad så som jag förstår det på mitt jobb drar de från bruttolön och netto
Mvh Johan
BunkanAndy

Inlägg av BunkanAndy »

Johan-noob skrev:
BunkanAndy skrev:
BaronHellJug skrev:

Hej och ursäkta men jag undrar bara ni som har beställt personbil vi autolease/Benify hur lång tid tog det och vad har ni fått för månadskostnad? Jag har själv skickat in ett ärende på model 3 men jag har inte hört någonting alls än. När hajar tänker på månadskostnad så som jag förstår det på mitt jobb drar de från bruttolön och netto
Mvh Johan
Mitt jobb gjorde beställningen till Autoplan i måndags eftermiddag och igår fick jag mail både från Autoplan och Tesla att bilen var beställd. Så det gick ganska snabbt, var orolig att det skulle dra ut på tiden så att man riskerade att missa miljöbonus. Bruttolöneavdrag 8800:-.
Johan-noob

Inlägg av Johan-noob »

Ah men jag tänkte på brutto avdraget 8800, kommer de göra något netto avdrag med då? Men du behövde inte gå via Benify? För jag var tvungen att ta ett affärsförslag från tesla för att sedan skicka in det via Benify som sedan autolease kollar på, som i sin tur mailar mig och frågar saker, allt tar sådan tid
Mvh Johan
BunkanAndy

Inlägg av BunkanAndy »

Johan-noob skrev:
Ah men jag tänkte på brutto avdraget 8800, kommer de göra något netto avdrag med då? Men du behövde inte gå via Benify? För jag var tvungen att ta ett affärsförslag från tesla för att sedan skicka in det via Benify som sedan autolease kollar på, som i sin tur mailar mig och frågar saker, allt tar sådan tid
Mvh Johan
Vi har fått en excelkalkyl från Autoplan att fylla i alla uppgifter om bilen i, denna skickades till Autoplan tillsammans med offerten på bilen från Tesla enligt mina önskemål. Jag var på plats hos ett Tesla center och gjorde konfigureringen och fick offerten samma dag. Så med Autoplan gick det snabbt och smidigt, Benify kan jag inte uttala mig om. För mig görs bara ett bruttolöneavdrag, alltså mitt jobb gör ett avdrag på min lön före skatt dras av så jag kommer ju få en mindre netto lön. Bruttolöneavdraget ska matcha månadskostnaden för mitt jobb för att de leasar bilen åt mig. Sedan läggs det ju såklart förmånsvärde ovanpå lönen som jag får skatta för. Mycket pengar blir det...
Johan-noob

Inlägg av Johan-noob »

Så om jag fattar det rätt så drar de 8800 brutto och sen ca 5700 netto,
står att det var förmåns värdet på Model 3 vet inte hur mycket Y har men det låter som mycket pengar men det är väll ändå bättre än att leasa som jag fattar det.
Men höjs bruttolönen något? Läste någonstans stans att de höjer lönen för att få den kostands neutral jag vet inte jag kanske är ute och cyklar.
Mvh Johan
Tack för alla snabba svar
BunkanAndy

Inlägg av BunkanAndy »

Johan-noob skrev:
står att det var förmåns värdet på Model 3 vet inte hur mycket Y har men det låter som mycket pengar men det är väll ändå bättre än att leasa som jag fattar det.
Men höjs bruttolönen något? Läste någonstans stans att de höjer lönen för att få den kostands neutral jag vet inte jag kanske är ute och cyklar.
Mvh Johan
Nja inte att lönen höjs, det totala bruttolöneavdraget är lägre jämfört med vad som betalas till leasingbolaget. Detta för att företaget behöver betala mindre arbetsgivaravgifter.
BunkanAndy

Inlägg av BunkanAndy »

Jag har beställt en vit MYLR med uppskattad leveranstid i maj. När borde majleveranserna av bilarna tillverkas, dvs hur lång är ledtiden från Shanghaifabriken till leverans i Sverige? Iom att det är covid-utbrott just nu i Shanghai och Tesla stängt sin fabrik, har detta någon påverkan på bilar som planeras att levereras i maj eller de kanske redan är tillverkade och på väg?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

BunkanAndy skrev:
Jag har beställt en vit MYLR med uppskattad leveranstid i maj. När borde majleveranserna av bilarna tillverkas, dvs hur lång är ledtiden från Shanghaifabriken till leverans i Sverige? Iom att det är covid-utbrott just nu i Shanghai och Tesla stängt sin fabrik, har detta någon påverkan på bilar som planeras att levereras i maj eller de kanske redan är tillverkade och på väg?
Min som hämtades ut 18/2 är tillverkad 4/1 om det kan vara en ledtråd.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skottlund

Inlägg av Skottlund »

BunkanAndy skrev:
Johan-noob skrev:
Mvh Johan
Nja inte att lönen höjs, det totala bruttolöneavdraget är lägre jämfört med vad som betalas till leasingbolaget. Detta för att företaget behöver betala mindre arbetsgivaravgifter.
Jag tycker 8800 brutto låter väldigt högt. Låt oss säga att den kostar företaget 8800 per månad till Autolease. Det skulle då innebära ett bruttolöneavdrag för dig på ca 5700kr. 5700kr i lön för dig kostar företaget ca 8900kr då dom betalar sociala avgifter, semesterlön, pensionsförsäkring etc på ca 3200 utöver dina 5700:-
Bubblebobble

Inlägg av Bubblebobble »

Halloj väntrummet!

Beställde en grå YLR 20” i måndags (28/3) och har maj som uppskattad leverans. Noterade att samma konfigurations lev-tid idag sköts till Juli på Teslas site. Vad tror ni oddsen är att vi som har maj får vår bil som utlovat?
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Bubblebobble skrev:
Halloj väntrummet!

Beställde en grå YLR 20” i måndags (28/3) och har maj som uppskattad leverans. Noterade att samma konfigurations lev-tid idag sköts till Juli på Teslas site. Vad tror ni oddsen är att vi som har maj får vår bil som utlovat?

Förhoppningsvis stämmer lev tid, problemet är väl att fabriken har lock-down för tillfället och Kanske därför svårt att förutse lev tid osv
Johan-noob

Inlägg av Johan-noob »

Skottlund skrev:
BunkanAndy skrev:
Johan-noob skrev:
Mvh Johan
Jag tycker 8800 brutto låter väldigt högt. Låt oss säga att den kostar företaget 8800 per månad till Autolease. Det skulle då innebära ett bruttolöneavdrag för dig på ca 5700kr. 5700kr i lön för dig kostar företaget ca 8900kr då dom betalar sociala avgifter, semesterlön, pensionsförsäkring etc på ca 3200 utöver dina 5700:-
Ja det låter mycket rimligare tack för att hjälp
Mvh
Lars2022

Inlägg av Lars2022 »

Hej Forumet!

Måste säga att jag gillar stämningen här, bra ton och mycket kunskap. Trevligt.

Beställde en MYP grå i januari. Någon som hört något om leveranser, var ju Maj från start ? Har ju betalt första förhöjda och fixat allt med leasingen på firman men sedan dess inte hört något alls.
Försökt följa nyheter kring giga Berlin men framkommer inte riktigt vad som gäller. Är det MYP som enbart tillverkas där just nu ?
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Lars2022 skrev:
Hej Forumet!

Beställde en MYP grå i januari. Någon som hört något om leveranser, var ju Maj från start ? Har ju betalt första förhöjda och fixat allt med leasingen på firman men sedan dess inte hört något alls.
Försökt följa nyheter kring giga Berlin men framkommer inte riktigt vad som gäller. Är det MYP som enbart tillverkas där just nu ?

Yes MYP från Berlin men just nu bara svarta och sen blir det vita om jag förstått det hela rätt.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Inlägg av HenricL »

anna__ skrev:
Lars2022 skrev:
Hej Forumet!

Yes MYP från Berlin men just nu bara svarta och sen blir det vita om jag förstått det hela rätt.
Fråga: tidigare för Model 3 så var svart lack inte så bra, någon som vet hur det är med svart lack för MYP från Berlin?
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

HenricL skrev:
Fråga: tidigare för Model 3 så var svart lack inte så bra
Alltså, jag har också hört det påståendet, och det kanske stämmer på vissa svarta Model 3. Min är dock fin, så alla svarta Model 3 har inte dålig lack.

(Min levererades juni 2019.)
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Den är ju inte multi coat men vet inte riktigt skillnaden där
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare

Inlägg av BaronHellJug »

Johan-noob skrev:
Mvh Johan
Tror du blandar saker här, 8800 brutto kan (beroende på skatt och förmånsvärde) motsvara 5700 netto - men det betyder inte att båda avdragen sker. Jag tror (men vet inte) att specifikt Autoplan alltid gör _bara_ bruttolöneavdrag, det är helt enkelt deras enda modell. Men då gör man man _bara_ bruttolöneavdrag, inget nettolöneavdrag. Sen är det ju givetvis så att ”nettolönen” = det du kommer få i fickan varje månad minskar, åtminstone allt annat oförändrat.

På i alla fall mitt jobb är syftet med personalbilen att den ska var ”kostnadsneutral” för arbetsgivaren, dvs. Jag väljer själv om jag vill ha en personalbil - och jag får ingen höjd lön för det men får fullt ut nyttja de skattebesparingar som arbetsgivaren gör. Om jag själv kommer fram till att (brutto)löneavdraget + skatteeffekter av förmånsvärde etc. Är tillräcklig bra så kan jag välja att ta ut en personalbil.

Andra (mer generösa?) företag kan välja att säga att typ: jag vill att du ska ”gratis” få en bil - så vi (företaget) höjer din lön så att du efter avdrag och andra effekter får lika mycket kvar samma månad men även en bil - men det är enligt mig bara ett annat sätt att säga att du får en löneförhöjning motsvarande kostnaden för en bil… …sånt gör inte mitt företag - men det kanske finns sådana företag. Och sen kan man ju tänka sig allt däremellan…

Man kan ju då säga att min arbetsgivare är ”snål” som säger att jag själv ska ta kostnaderna för bilen - men å andra sidan får ju det ställas i relation till vad de är villiga att betala i lön. Personligen föredrar jag att mitt företag betalar mig vad de tycker jag är värd, och om jag sen vill använda delar av det för att ta ut en bil (för att det skattemässigt kanske är bra, vilket min förra bil definitivt var men den nya inte lika uppenbart, detta då förmånsvärdet skruvats upp av skatteverket) är helt upp till mig att besluta…

Ett annat sätt att finansiera en personalbil är genom nettolöneavdrag, jag tror att kalkylen egentligen är samma (återigen: allt annat lika) men kan inte så mycket om det då just min arbetsgivare (eller om det är Autoplan som kräver det) använder bruttolöneavdrag. Tror exv. Cuornocopia för länge sedan (=skatteeffekter kan ändrat) gjort en jämförelse och kommit fram till att effekten för dig och arbetsgivaren egentligen blir detsamma…

Att både göra brutto- och nettolöneavdrag kanske också går men det låter märkligt och långsökt för mig, jag skulle säga att man väljer en av de två…

Ditt företag (genom autolease+beinify) använde som jag förstod nettolöneavdrag - då är det detta som är den viktiga kostnaden att jämföra….

/U
Arma

Inlägg av Arma »

Hur resonerar ni andra som beställt MY LR med 19" fälgar den senaste tiden (uppskattad leverans i juli) runt mijöbonusen? Måste man byta till 20" för att det ska finnas en chans att få den innan 1/7? Eller räknar ni kallt med att regeringen skjuter upp beslutet?

Nedstängningen i Shanghai lär ju i alla fall inte ha någon positiv påverkan på leveranstiden...
Användarvisningsbild
jonasjonas
Teslaägare

Inlägg av jonasjonas »

Hade beställt en MY LR 19" med förväntas lev i juli men bytte till en MYP istället och förväntad lev i April.
Model 3 LR -20
BMW i3 -22
Model Y Performance - beställd
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

jonasjonas skrev:
Hade beställt en MY LR 19" med förväntas lev i juli men bytte till en MYP istället och förväntad lev i April.
När byte du
Skriv svar