Första elbilen på väg och jag bor i en Brf som saknar laddpunkter. Jag har motionerat om att utreda och åtgärda det och enligt ordföranden kommer den att gå igenom på stämman och jag kommer att bli shanghajad att ingå i arbetet med det. So far so good, men jag behöver fortfarande kunna ladda min bil ibland innan laddpunkterna blir verklighet. Ett alternativ vi planerat är att installera en laddpunkt hos svärföräldrarna på deras hus. De bor en rask 10-15 minuters promenad bort och de är nästan mer exalterade över den nya elbilen än vi och har sagt ja till installationen.
Nu är det så att vi har enskild och avskiljd garageplats för vår bil i vår Brf där det finns ett vanligt 220 uttag för att koppla in dammsugare/motorvärmare/elvisp etc. Skulle en laddkabel med inställbar effekt kunna vara ett alternativ för "hemma" laddning till att ladda hos svärföräldrarna?
Jag har bl.a. tittat på följande modell:
https://www.direktronik.se/direktronik/ ... e=105-2710
men det finns mängder av alternativ. Hade ändå tänkt skaffa en sådan kabel för när vi besöker folk som bor i obygden så att man alltid kan få i sig några procent här och där.
Ovan länkade produktbeskrivning påstår att om man ställer in den på 6A så är den rätt beskedlig med sin påverkan på det lokala elnätet, samt att den skyddar mot överbelastning.
Är en sådan kabel ett rimligt alternativ för att ladda bilen över natten kanske en gång i veckan eller klarar den inte regelbunden användning utan är mera avsedd för "ifall att" situationer?
Med en ordentlig laddpunkt kan man ju hålla koll på hur mycket det kostar när man laddar bilen. Med bara en sådan här kabel så har jag ingen aning om jag sänker min förenings ekonomi i botten eller inte.
Till sist, spelar det någon roll vilket märke man köper på en sådan kabel eller är de mer eller mindre likvärdiga?
Usch, jag suger på "kortfattad". Jag vill bara att det ska bli rätt antar jag
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Tacksam för alla idéer och tankar!
/Magnus