Laddkabel med ställbar effekt

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av Chilla »

En fråga till om ni alla ursäktar...

Första elbilen på väg och jag bor i en Brf som saknar laddpunkter. Jag har motionerat om att utreda och åtgärda det och enligt ordföranden kommer den att gå igenom på stämman och jag kommer att bli shanghajad att ingå i arbetet med det. So far so good, men jag behöver fortfarande kunna ladda min bil ibland innan laddpunkterna blir verklighet. Ett alternativ vi planerat är att installera en laddpunkt hos svärföräldrarna på deras hus. De bor en rask 10-15 minuters promenad bort och de är nästan mer exalterade över den nya elbilen än vi och har sagt ja till installationen.

Nu är det så att vi har enskild och avskiljd garageplats för vår bil i vår Brf där det finns ett vanligt 220 uttag för att koppla in dammsugare/motorvärmare/elvisp etc. Skulle en laddkabel med inställbar effekt kunna vara ett alternativ för "hemma" laddning till att ladda hos svärföräldrarna?

Jag har bl.a. tittat på följande modell:
https://www.direktronik.se/direktronik/ ... e=105-2710

men det finns mängder av alternativ. Hade ändå tänkt skaffa en sådan kabel för när vi besöker folk som bor i obygden så att man alltid kan få i sig några procent här och där.
Ovan länkade produktbeskrivning påstår att om man ställer in den på 6A så är den rätt beskedlig med sin påverkan på det lokala elnätet, samt att den skyddar mot överbelastning.

Är en sådan kabel ett rimligt alternativ för att ladda bilen över natten kanske en gång i veckan eller klarar den inte regelbunden användning utan är mera avsedd för "ifall att" situationer?
Med en ordentlig laddpunkt kan man ju hålla koll på hur mycket det kostar när man laddar bilen. Med bara en sådan här kabel så har jag ingen aning om jag sänker min förenings ekonomi i botten eller inte.
Till sist, spelar det någon roll vilket märke man köper på en sådan kabel eller är de mer eller mindre likvärdiga?

Usch, jag suger på "kortfattad". Jag vill bara att det ska bli rätt antar jag :)
Tacksam för alla idéer och tankar!
/Magnus
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av [JM] »

Om det är en tesla du köper så kan du ställa strömmen i bilen från 5A till 16A, model 3/Y, och 20A för S/X, i steg om 1A.
Köper du en annan bil så kan en sån där sladd vara bra att ha.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av mikebike »

Vad är det för bil?
Till Tesla medföljer det en "nödladdarkabel" och strömmen ställer man i bilen eller appen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av jonasl »

Vill du göra det riktigt snyggt så installera ett blått CEE-uttag och köp en adapter för CEE till den laddaren som följer med bilen. Då kan du ladda utan att någon oroar sig för eventuell brandrisk. Men i mina ögon är det overkill om du kör 8-10A utan förlängningssladd.

Jag har installerat ett blått CEE-uttag på fasaden som extra laddplats och för gäster som kommer med husbil/husvagn.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av Chilla »

Nej det är en otesla, en Ioniq 5 så ja då behöver jag kirra kabel själv.
Då garaget inte är mitt privata utan en plats jag hyr av föreningen så får jag nog inte installera eget uttag även om tanken är god, både av dig och för föreningen.

Jag köper en kabel och testar och ser hur det går. Vi betalar ju i och för sig för elen för eventuell kupé/motor-värmare som vi inte använder någondera av så skillnaden borde ju inte bli enorm om man bara laddar någon gång i veckan tänker jag, el som el!

Tack!
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av Flagada »

Skickar inte Hyundai med en schukoladdare längre? Förr fick man med en sån här som går ställa ned till 8Ah - går välja mellan 8Ah - 10Ah - 12Ah beroende på hur hårt man vill belasta uttaget.
2022-03-31_213803.jpg
Köper du en annan schuckoladdare (220volt stickpropp) så finns möjligheten att ställa ned amperestyrkan i bilen, där står det dock bara min -reducerad - max så vad det blir i verkligheten ser du först i huvudinstrumentet när du börjat ladda.
Detta alternativ är säkrare då bilen aldrig går över inställt värde, om 220v laddaren rycks ut eller det blir ett kort strömavbrott kan den hoppa upp till max Ah på inställningen när strömmen kommer tillbaks.
2022-03-31_215150.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av martinot »

Chilla skrev:
Nej det är en otesla, en Ioniq 5 så ja då behöver jag kirra kabel själv.
Då garaget inte är mitt privata utan en plats jag hyr av föreningen så får jag nog inte installera eget uttag även om tanken är god, både av dig och för föreningen.

Jag köper en kabel och testar och ser hur det går. Vi betalar ju i och för sig för elen för eventuell kupé/motor-värmare som vi inte använder någondera av så skillnaden borde ju inte bli enorm om man bara laddar någon gång i veckan tänker jag, el som el!

Tack!
Om du inte kan få till ett rent elbilsuttag i form av Typ2, så är det näst bästa är om du kan installera ett rött 3-fas CEE-uttag. Oftast är det billigt och enkelt för en elektriker att sätta upp ett 3-fas CEE-uttag.

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ag-400706/

Sedan köper du en 3-fas mobil EVSE med knapp att ställa om laddeffekten på om du inte vill lasta på fullt med 16A.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av Skee »

Senast redigerad av Skee, redigerad totalt 1 gånger.
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av FStaake »

Vi är några här som föredrar denna, lite dyrare men mycket smidigare:
https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av MrRun »

Schukoladdare ställbar ner till 6A följer med Ioniq 5.
Ioniq 5 FE AWD
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av Chilla »

MrRun skrev:
Schukoladdare ställbar ner till 6A följer med Ioniq 5.
Jaha, ja men då är det lugnt för tillfället, tack! Kan titta på andra kablar senare då när jag blivit lite mera varm i kläderna och/eller mina behov förändras.
Tack alla som tagit sig tid att svara. Jag kanske inte har förstått allting men jag uppskattar att ni tror att jag gör det hehe.

/Magnus
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av mati »

Strömstyrkan i Ioniq5 går som redan beskrivet att ställa in i tre steg. Och som jag förstår det så motsvarar stegen 50% - 75% - 100%. Det duger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3388
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Om det är en tesla du köper så kan du ställa strömmen i bilen från 5A till 16A, model 3/Y, och 20A för S/X, i steg om 1A.
Köper du en annan bil så kan en sån där sladd vara bra att ha.
Klarar inte de flesta bilmärken av att ställa laddströmmen? Vår icke-Tesla gör det lika bra som vår Tesla. Dessutom är schemaläggaren för laddning på vår icke-tesla enklare och bättre än på vår Tesla. Det sista kan dock vara ett fall av SBS :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av mati »

Maw skrev:
[JM] skrev:
Om det är en tesla du köper så kan du ställa strömmen i bilen från 5A till 16A, model 3/Y, och 20A för S/X, i steg om 1A.
Köper du en annan bil så kan en sån där sladd vara bra att ha.
Klarar inte de flesta bilmärken av att ställa laddströmmen? Vår icke-Tesla gör det lika bra som vår Tesla. Dessutom är schemaläggaren för laddning på vår icke-tesla enklare och bättre än på vår Tesla. Det sista kan dock vara ett fall av SBS :)
Nej, långt ifrån alla elbilar kan ställa in laddströmmen. E-tron t.ex. har inte den möjligheten alls. ID-bilarna från VW har bara två nivåer, låg och max.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Maw skrev:
[JM] skrev:
Om det är en tesla du köper så kan du ställa strömmen i bilen från 5A till 16A, model 3/Y, och 20A för S/X, i steg om 1A.
Köper du en annan bil så kan en sån där sladd vara bra att ha.
Klarar inte de flesta bilmärken av att ställa laddströmmen? Vår icke-Tesla gör det lika bra som vår Tesla. Dessutom är schemaläggaren för laddning på vår icke-tesla enklare och bättre än på vår Tesla. Det sista kan dock vara ett fall av SBS :)
Nej, långt ifrån alla elbilar kan ställa in laddströmmen. E-tron t.ex. har inte den möjligheten alls. ID-bilarna från VW har bara två nivåer, låg och max.
Samma på Nissan fortfarande också tror jag…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av Gargamel »

Maw skrev:
[JM] skrev:
Om det är en tesla du köper så kan du ställa strömmen i bilen från 5A till 16A, model 3/Y, och 20A för S/X, i steg om 1A.
Köper du en annan bil så kan en sån där sladd vara bra att ha.
Klarar inte de flesta bilmärken av att ställa laddströmmen? Vår icke-Tesla gör det lika bra som vår Tesla. Dessutom är schemaläggaren för laddning på vår icke-tesla enklare och bättre än på vår Tesla. Det sista kan dock vara ett fall av SBS :)
Eqc:n har Max, 8A, 6A som val.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
Maw skrev:
[JM] skrev:
Om det är en tesla du köper så kan du ställa strömmen i bilen från 5A till 16A, model 3/Y, och 20A för S/X, i steg om 1A.
Köper du en annan bil så kan en sån där sladd vara bra att ha.
Klarar inte de flesta bilmärken av att ställa laddströmmen? Vår icke-Tesla gör det lika bra som vår Tesla. Dessutom är schemaläggaren för laddning på vår icke-tesla enklare och bättre än på vår Tesla. Det sista kan dock vara ett fall av SBS :)
Eqc:n har Max, 8A, 6A som val.
Hur är det med inställning av strömmen på de möjliga ersättare som du kikat på till din EQC?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
Gargamel skrev:
Maw skrev:
[JM] skrev:
Om det är en tesla du köper så kan du ställa strömmen i bilen från 5A till 16A, model 3/Y, och 20A för S/X, i steg om 1A.
Köper du en annan bil så kan en sån där sladd vara bra att ha.
Klarar inte de flesta bilmärken av att ställa laddströmmen? Vår icke-Tesla gör det lika bra som vår Tesla. Dessutom är schemaläggaren för laddning på vår icke-tesla enklare och bättre än på vår Tesla. Det sista kan dock vara ett fall av SBS :)
Eqc:n har Max, 8A, 6A som val.
Hur är det med inställning av strömmen på de möjliga ersättare som du kikat på till din EQC?

Har inte kikat på det.
GustavE
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av GustavE »

mati skrev:
Maw skrev:
[JM] skrev:
Om det är en tesla du köper så kan du ställa strömmen i bilen från 5A till 16A, model 3/Y, och 20A för S/X, i steg om 1A.
Köper du en annan bil så kan en sån där sladd vara bra att ha.
Klarar inte de flesta bilmärken av att ställa laddströmmen? Vår icke-Tesla gör det lika bra som vår Tesla. Dessutom är schemaläggaren för laddning på vår icke-tesla enklare och bättre än på vår Tesla. Det sista kan dock vara ett fall av SBS :)
Nej, långt ifrån alla elbilar kan ställa in laddströmmen. E-tron t.ex. har inte den möjligheten alls. ID-bilarna från VW har bara två nivåer, låg och max.
Ställer man det i bilen eller på VWs originalladdare? Vad motsvarar låg och max i ampere?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddkabel med ställbar effekt

Inlägg av mati »

GustavE skrev:
mati skrev:
Maw skrev:
[JM] skrev:
Om det är en tesla du köper så kan du ställa strömmen i bilen från 5A till 16A, model 3/Y, och 20A för S/X, i steg om 1A.
Köper du en annan bil så kan en sån där sladd vara bra att ha.
Klarar inte de flesta bilmärken av att ställa laddströmmen? Vår icke-Tesla gör det lika bra som vår Tesla. Dessutom är schemaläggaren för laddning på vår icke-tesla enklare och bättre än på vår Tesla. Det sista kan dock vara ett fall av SBS :)
Nej, långt ifrån alla elbilar kan ställa in laddströmmen. E-tron t.ex. har inte den möjligheten alls. ID-bilarna från VW har bara två nivåer, låg och max.
Ställer man det i bilen eller på VWs originalladdare? Vad motsvarar låg och max i ampere?
Jag har ingen ID-bil, men jag tror att det är 50% och 100%. Max är 16A. Det ställer man in i bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar