Volkswagen: Teslas nya fabrik hotar våra jobb

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

https://www.dagensps.se/bors-finans/vol ... vara-jobb/
Teslas nya fabrik i Tyskland hotar jobben – för Volkswagen. Det säger bolagets vd Herbert Diess på ett personalmöte och varnar för en kommande ”djupare översyn.”

Det är framförallt den korta produktionstiden på Teslas fabrik i Gruenheide utanför Berlin som gör Volkswagen nervösa. Fabriken närmar sig en produktionstid på 10 timmar per bil, skriver Bloomberg.

Motsvarande siffra för Volkswagen är 30 timmar per producerad bil på företagets största elbilsfabrik i Zwickau. Under nästa år ska de få ner siffran till 20 timmar, vilket ändå är dubbelt så mycket som Tesla.

”Ja, jag är orolig. Jag vill att dina barn och barnbarn fortfarande ska ha ett säkert jobb här hos oss i Wolfsburg. Det är min poäng idag, det är därför jag är här”, säger Volkswagens vd Herbert Diess på företagets första fysiska personalmöte sedan covid-19-pandemins start.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Volkswagen: Teslas nya fabrik hotar våra jobb

Inlägg av Zalman3 »

VW kontrar med ny fabrik.

VW plans new electric car factory in Germany to counter Tesla.

The plant would build about 250,000 cars a year and would be less complex than retooling the existing operations, VW brand chief Ralf Brandstaetter said.
https://europe.autonews.com/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Från citatet:

”Ja, jag är orolig. Jag vill att dina barn och barnbarn fortfarande ska ha ett säkert jobb här hos oss i Wolfsburg. Det är min poäng idag, det är därför jag är här”, säger Volkswagens vd Herbert Diess på företagets första fysiska personalmöte sedan covid-19-pandemins start.

Det som jag hoppas går genom allas våra tankar:

”Ja, jag är orolig. Jag vill att våra barn och barnbarn fortfarande ska ha möjlighet att överleva på vår jord och även njuta av sina liv. Det är min poäng idag, det är därför jag är här”
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bjornnilsson skrev:
Från citatet:

Det som jag hoppas går genom allas våra tankar:

”Ja, jag är orolig. Jag vill att våra barn och barnbarn fortfarande ska ha möjlighet att överleva på vår jord och även njuta av sina liv. Det är min poäng idag, det är därför jag är här”
Precis, men sådana argument biter inte. Det är en för stor och abstrakt fråga för de flesta människor. Att ha sitt jobb kvar den närmaste tiden är däremot något de kan greppa. Men att det kanske inte betyder något alls om de har ett jobb eller inte om vi drabbas av en miljökatastrof, den tanken är för avancerad att tänka.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan21228

Inlägg av IcePic »

Jerker skrev:
Precis, men sådana argument biter inte. Det är en för stor och abstrakt fråga för de flesta människor. Att ha sitt jobb kvar den närmaste tiden är däremot något de kan greppa. Men att det kanske inte betyder något alls om de har ett jobb eller inte om vi drabbas av en miljökatastrof, den tanken är för avancerad att tänka.
Antagligen var det lättare att acceptera att det kan sluta som MadMax (dvs Aftermath-scenario) om nån galning drar igång WW3 med kärnvapen och annat, men det är svårt att se hur alla dåliga små beslut tagna dag för dag leder till liknande/samma resultat, på samma sätt om man inte kan säga exakt vilken cigg som ger dig lungcancern, bara att 100000 cigg i din livstid har stor risk att leda till det.
Tesla M3 LR..
Dodde

Inlägg av Dodde »

Sover alla andra europeiska biltillverkare eller springer dom inte till media hela tiden och snackar?

Känns som man endast läser om VW vs Tesla, kanske läser på fel ställen bara.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Nu kommer VWs Tesla dödare i form av en superfabrik.

Tesla kan skruva ihop en bil tre gånger snabbare än Volkswagen. Nu planeras en toppmodern elbilsfabrik som svar på Teslas tyska Gigafactory.

Efter lanseringen av ID 3 och suven ID 4 utvecklar Volkswagen nu en ny, eldriven toppmodell. Den är än så länge inte visad officiellt men går under projektnamnet ”Trinity”.
Modellen har blivit ett prestigeprojekt för koncernchefen Herbert Diess som vill utmana Tesla. Modellen får lång räckvidd, mycket ny teknik och ska byggas på ett nytt och effektivare sätt.
Nu kommer uppgifter om att Herbert Diess sneglat på Teslas nya tyska fabrik utanför Berlin och vill bygga en egen toppmodern elbilsfabrik i närheten av huvudkontoret i Wolfsburg.
Fabriken ska enligt obekräftade uppgifter sikta på att tillverka 250 000 bilar årligen och blir enklare att bygga än att göra om produktionsflödet i de befintliga fabrikerna.
Den nya Trinitymodellen ska enligt Volkswagen kunna byggas på 10–12 timmar, ungefär lika lång tid som Tesla behöver för att sätta ihop en Model 3 i den nya fabriken.
Den nuvarande elbilsfabriken i Zwickau behöver 30 timmar för att skruva ihop en bil i dagsläget, en siffra som ska pressas ned till 20 timmar nästa år.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... ik-elbilar

https://www.electrive.net/2021/11/10/vw ... wolfsburg/
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Zalman3 skrev:

Tesla kan skruva ihop en bil tre gånger snabbare än Volkswagen. Nu planeras en toppmodern elbilsfabrik som svar på Teslas tyska Gigafactory.

Efter lanseringen av ID 3 och suven ID 4 utvecklar Volkswagen nu en ny, eldriven toppmodell. Den är än så länge inte visad officiellt men går under projektnamnet ”Trinity”.
Modellen har blivit ett prestigeprojekt för koncernchefen Herbert Diess som vill utmana Tesla. Modellen får lång räckvidd, mycket ny teknik och ska byggas på ett nytt och effektivare sätt.
Nu kommer uppgifter om att Herbert Diess sneglat på Teslas nya tyska fabrik utanför Berlin och vill bygga en egen toppmodern elbilsfabrik i närheten av huvudkontoret i Wolfsburg.
Fabriken ska enligt obekräftade uppgifter sikta på att tillverka 250 000 bilar årligen och blir enklare att bygga än att göra om produktionsflödet i de befintliga fabrikerna.
Den nya Trinitymodellen ska enligt Volkswagen kunna byggas på 10–12 timmar, ungefär lika lång tid som Tesla behöver för att sätta ihop en Model 3 i den nya fabriken.
Den nuvarande elbilsfabriken i Zwickau behöver 30 timmar för att skruva ihop en bil i dagsläget, en siffra som ska pressas ned till 20 timmar nästa år.
Informativt. Idag skruvar man ihop bilarna medan Tesla sätter ihop dem. Trinity ska bara enkelt byggas.

/Ordmärkaren
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Skönt att läsa om Tesla-dödare igen. Verkar vara lika omöjligt att se som Loch Ness-odjuret, typ
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:

https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... ik-elbilar

https://www.electrive.net/2021/11/10/vw ... wolfsburg/
För att få samma effektivitet som Tesla så måste nog fabriken vara större. Tesla siktar på att runt 2 miljoner är optimal kapacitet. Då untyttjar man fabriken maximalt. Svårt att komma ner på 10 timmar utan gigapress med.

Trinity ska även komma först 2026. Det är farligt sent.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Front242 skrev:
Skönt att läsa om Tesla-dödare igen. Verkar vara lika omöjligt att se som Loch Ness-odjuret, typ
Håller med dig.
Det kommer ofta upp sk."Tesladödare" men ingen verkar lyckas med det ännu.
Lucid Air kanske eller en kinesisk elbil är nog största chansen.
Tesla är en "Smart-Car" = Smartphone på 4 hjul det är den största skillnaden jämfört med de flesta andra elbilarna.
Vi vet ju hur det gick för Nokia telefonerna vs Smartphones. :)
Kan det bli samma scenario här?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Dexter skrev:
Front242 skrev:
Håller med dig.
Tesla är en "Smart-Car" = Smartphone på 4 hjul det är den största skillnaden jämfört med de flesta andra elbilarna.
Det intressanta är att artikeln aldrig nämner Tesladödare men tydligen tycker Zalman3 det är värt att kalla den det, varför är en väldigt bra fråga.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

vigge50 skrev:
Dexter skrev:
Front242 skrev:
Håller med dig.
Det intressanta är att artikeln aldrig nämner Tesladödare men tydligen tycker Zalman3 det är värt att kalla den det, varför är en väldigt bra fråga.
Ok jag trodde det var på riktigt.
Blev lite lurad där. :lol:
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Undra just om det kommer en VW-dödare någon gång.

Eller är det bara Tesla som är lovligt villebråd? :D
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Maw skrev:
Undra just om det kommer en VW-dödare någon gång.

Eller är det bara Tesla som är lovligt villebråd? :D
Det kommer säkert när Volkswagen-Werke börjar lyssna lite mer på Herbert Diess. :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Diess skryter om bättre försäljning än
NIO, XPeng, and Li Auto. Tesla nämns inte.

The ID. family continues its steady growth momentum in the China market.

In October, ID. models sold nearly 13,000 units in a single month, surpassing domestic competitors including NIO, XPeng, and Li Auto.

The Volkswagen brand ranked third in October sales of new energy vehicles."
backe

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Diess skryter om bättre försäljning än
NIO, XPeng, and Li Auto. Tesla nämns inte.

The ID. family continues its steady growth momentum in the China market.

In October, ID. models sold nearly 13,000 units in a single month, surpassing domestic competitors including NIO, XPeng, and Li Auto.

The Volkswagen brand ranked third in October sales of new energy vehicles."

Tesla sålde 13 725 bilar och VW 12 736 ID-bilar i oktober enligt InsideEVS.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Volkswagen Going To Use Gigacastings.

Skriv svar