Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Johan-noob
Inlägg: 89
Blev medlem: 31 mar 2022 12:34
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Johan-noob »

BaronHellJug skrev:
Johan-noob skrev:
Så om jag fattar det rätt så drar de 8800 brutto och sen ca 5700 netto,
står att det var förmåns värdet på Model 3 vet inte hur mycket Y har men det låter som mycket pengar men det är väll ändå bättre än att leasa som jag fattar det.
Men höjs bruttolönen något? Läste någonstans stans att de höjer lönen för att få den kostands neutral jag vet inte jag kanske är ute och cyklar.
Mvh Johan
Tack för alla snabba svar
Tror du blandar saker här, 8800 brutto kan (beroende på skatt och förmånsvärde) motsvara 5700 netto - men det betyder inte att båda avdragen sker. Jag tror (men vet inte) att specifikt Autoplan alltid gör _bara_ bruttolöneavdrag, det är helt enkelt deras enda modell. Men då gör man man _bara_ bruttolöneavdrag, inget nettolöneavdrag. Sen är det ju givetvis så att ”nettolönen” = det du kommer få i fickan varje månad minskar, åtminstone allt annat oförändrat.

På i alla fall mitt jobb är syftet med personalbilen att den ska var ”kostnadsneutral” för arbetsgivaren, dvs. Jag väljer själv om jag vill ha en personalbil - och jag får ingen höjd lön för det men får fullt ut nyttja de skattebesparingar som arbetsgivaren gör. Om jag själv kommer fram till att (brutto)löneavdraget + skatteeffekter av förmånsvärde etc. Är tillräcklig bra så kan jag välja att ta ut en personalbil.

Andra (mer generösa?) företag kan välja att säga att typ: jag vill att du ska ”gratis” få en bil - så vi (företaget) höjer din lön så att du efter avdrag och andra effekter får lika mycket kvar samma månad men även en bil - men det är enligt mig bara ett annat sätt att säga att du får en löneförhöjning motsvarande kostnaden för en bil… …sånt gör inte mitt företag - men det kanske finns sådana företag. Och sen kan man ju tänka sig allt däremellan…

Man kan ju då säga att min arbetsgivare är ”snål” som säger att jag själv ska ta kostnaderna för bilen - men å andra sidan får ju det ställas i relation till vad de är villiga att betala i lön. Personligen föredrar jag att mitt företag betalar mig vad de tycker jag är värd, och om jag sen vill använda delar av det för att ta ut en bil (för att det skattemässigt kanske är bra, vilket min förra bil definitivt var men den nya inte lika uppenbart, detta då förmånsvärdet skruvats upp av skatteverket) är helt upp till mig att besluta…

Ett annat sätt att finansiera en personalbil är genom nettolöneavdrag, jag tror att kalkylen egentligen är samma (återigen: allt annat lika) men kan inte så mycket om det då just min arbetsgivare (eller om det är Autoplan som kräver det) använder bruttolöneavdrag. Tror exv. Cuornocopia för länge sedan (=skatteeffekter kan ändrat) gjort en jämförelse och kommit fram till att effekten för dig och arbetsgivaren egentligen blir detsamma…

Att både göra brutto- och nettolöneavdrag kanske också går men det låter märkligt och långsökt för mig, jag skulle säga att man väljer en av de två…

Ditt företag (genom autolease+beinify) använde som jag förstod nettolöneavdrag - då är det detta som är den viktiga kostnaden att jämföra….

/U
Hej och tack för all återkoppling detta hittade jag som gäller för mig. Det som jag tycker är jobbigt är att varken autolease eller HR på mitt jobb kan svara på vad eller det kommer dras för kostnadender.
Enligt autolease hemsida så kommer de fakturerar min arbetsgivare ca 8600 sen vet jag inte mycket mer eftersom som ingen kan svara förutom er här på forumet. :) :)

Löneavdrag
Den fasta månadsavgiften för bilen som din arbetsgivare faktureras för bilen bekostas helt av dig genom löpande löneavdrag under avtalets tid. Månadsavgiften kommer du bekosta genom både ett nettolöneavdrag och ett bruttolöneavdrag. Dina löneavdrag täcker din arbetsgivares totala kostnader dvs leasingavgift, övriga kostnader och ej avdragsgill moms. Nettolöneavdragen kommer motsvara förmånsvärdet av bilen. Detta neutraliserar förmånsvärdet av bilen och du kommer ej förmånsbeskattas för den. Resterande del av kostnaden kommer ske genom bruttolöneavdrag. Löneavdraget kan ändras över tiden då förmånsvärdet justeras av Skatteverket vid varje årsskifte. Löneavdraget är upplagt för att du ska få så positiv skatteeffekt av bilen som möjligt.
Johan-noob
Inlägg: 89
Blev medlem: 31 mar 2022 12:34
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Johan-noob »

Jag tror jag fattar det nu!!
9. Löneavdrag
Löneavdraget görs som en preliminär beräkning utifrån de uppgifter den anställde lämnar och de kostnader för bilen som är kända. Detta görs genom ett nettolöneavdrag upp till förmånsvärdet. Resterande dras som ett bruttolöneavdrag. Den anställde kan simulera denna uträkning på För- månssidan för att få en uppfattning om vilken nettokostnaden kommer att bli.
Detta hittade jag med
Som sagt jag ber så mycket om ursäkt vill inte förstöra detta forum med mina frågor om personalbil när det egentligen ska handla om Model Y
Mvh Johan
Are1980
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 apr 2022 23:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Are1980 »

Bubblebobble skrev:
Halloj väntrummet!

Beställde en grå YLR 20” i måndags (28/3) och har maj som uppskattad leverans. Noterade att samma konfigurations lev-tid idag sköts till Juli på Teslas site. Vad tror ni oddsen är att vi som har maj får vår bil som utlovat?
Suck, skulle gått för en YLR 20” istället för 19”. Fick september som uppskattat leveransdatum. Beställde 1/4.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Are1980 skrev:
Bubblebobble skrev:
Halloj väntrummet!

Beställde en grå YLR 20” i måndags (28/3) och har maj som uppskattad leverans. Noterade att samma konfigurations lev-tid idag sköts till Juli på Teslas site. Vad tror ni oddsen är att vi som har maj får vår bil som utlovat?
Suck, skulle gått för en YLR 20” istället för 19”. Fick september som uppskattat leveransdatum. Beställde 1/4.

Kan du inte byta till 20 tum i beställningen?

Det verkar som att det är ett gäng med 20 tum på väg in i maj. Det är säkert någon som hoppar av sin beställning och då finns det chans för att du blir matchad..

Vilken färg beställde du?
Are1980
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 apr 2022 23:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Are1980 »

Ilduce77 skrev:
Are1980 skrev:
Bubblebobble skrev:
Halloj väntrummet!

Beställde en grå YLR 20” i måndags (28/3) och har maj som uppskattad leverans. Noterade att samma konfigurations lev-tid idag sköts till Juli på Teslas site. Vad tror ni oddsen är att vi som har maj får vår bil som utlovat?
Suck, skulle gått för en YLR 20” istället för 19”. Fick september som uppskattat leveransdatum. Beställde 1/4.

Kan du inte byta till 20 tum i beställningen?

Det verkar som att det är ett gäng med 20 tum på väg in i maj. Det är säkert någon som hoppar av sin beställning och då finns det chans för att du blir matchad..

Vilken färg beställde du?
Beställde den som förmånsbil. Har egentligen bara 7,5 ppl som gräns men den gick igenom så eventuella tillägg påverkar nog avtalet och behöver godkännas från centralt håll.

Deep Blue
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av easyliving »

Då har jag skjutit upp leverans ytterligare ett kvartal på en grå MYLR. Väntar in Berlinbilarna - inte för att jag tror att de är revolutionerande på något sätt jämfört med MIC-bilarna utan för att jag inte har bråttom.

Förstår det som att man behåller det ursprungliga priset på bilen (som gällde när man beställde) så långe man inte ändrar i konfigurationen?

Fler här inne med som gjort samma sak?
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av EnDaniel »

Har läst att man riskerar ett nytt pris om man skjuter upp leveransen. Men har inte orkat läsa igenom avtalet. Står väl säkert där..
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jontez »

easyliving skrev:
Då har jag skjutit upp leverans ytterligare ett kvartal på en grå MYLR. Väntar in Berlinbilarna - inte för att jag tror att de är revolutionerande på något sätt jämfört med MIC-bilarna utan för att jag inte har bråttom.

Förstår det som att man behåller det ursprungliga priset på bilen (som gällde när man beställde) så långe man inte ändrar i konfigurationen?

Fler här inne med som gjort samma sak?
Du vet att det finns en remiss för att ta bort bonusen på 70 000 för bilar över 700 000? Går det igenom (tror beslutet ska tas 14e april) så är det ingen bonus efter Q2
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av easyliving »

Jo jag vet, men vi får väl se vad remissinstanserna säger först och om det förslaget går igenom. Själv är jag lite tveksam till att man kommer landa i en definitiv gräns på ett visst belopp som innebär att det blir allt eller inget om bilen kostar 699 tsek eller 701 tsek. Tror mer på att man från remissinstanserna anser att förslaget blir stolpigt och orättvist samt kommer med alldeles för dålig framförhållning och att det kommer behövas mer tid för att ta fram ett bättre förslag. Men medveten om att det är en chansning...
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Jag har väl så gott som räknat bort bonusen, större fälgar vill jag inte ha = sämre acceleration och bilen drar mer el samt stötigare och dyrare däck. Därför går även performance bort, fast där tillkommer dyrare försäkring och ännu större fälgar som man dessutom inte kan byta till mindre.

Vit vill jag absolut inte ha ej heller svart, beställt en grå men kan lika gärna ta en röd eller blå.

Kanske man kunde locka med att plussa på fsd om de kan leverera före juli? Mig skulle det inte kosta något och Tesla skulle tjäna 70k?

Men köpa 20 tum för att få tidig leverans och sen sälja fälgarna för att köpa mindre sådana, nej skulle avsky varje sekund jag får ägna åt det.

Får jag ingen bonus kan jag ju fortsätta och svära över Miljöpartiet och regeringen precis som vanligt utan att vara hycklare :roll:
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Arctic Drifter »

wannabee skrev:
Jag har väl så gott som räknat bort bonusen, större fälgar vill jag inte ha = sämre acceleration och bilen drar mer el samt stötigare och dyrare däck. Därför går även performance bort, fast där tillkommer dyrare försäkring och ännu större fälgar som man dessutom inte kan byta till mindre.
Varför skulle det inte gå att byta till mindre än 21" på en Performance?

Här provar de 18" och 19" på en Y Performance:
https://insideevs.com/news/405859/video ... 60-wheels/
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Arctic Drifter skrev:
wannabee skrev:
Jag har väl så gott som räknat bort bonusen, större fälgar vill jag inte ha = sämre acceleration och bilen drar mer el samt stötigare och dyrare däck. Därför går även performance bort, fast där tillkommer dyrare försäkring och ännu större fälgar som man dessutom inte kan byta till mindre.
Varför skulle det inte gå att byta till mindre än 21" på en Performance?

Här provar de 18" och 19" på en Y Performance:
https://insideevs.com/news/405859/video ... 60-wheels/

En del har skrivit att bromsarna inte ryms i mindre fälgar, men sen levereras de väl för tillfället bara i vit eller svart och dessa färger vill jag inte ha, vit är ful och alldeles för vanlig och svart syns smutsen för lätt på. + Att det var gratisfärg i början på model 3.

Stått lite olika åsikter om performance har lägre markfrigång eller ej
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dizzycap »

19” Gemini passar rakt på MYP:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... yp.247545/

Vad gäller 18” är det nog bara(?) Martian MW03 som passar MYP. De är dessutom 1” smalare än Gemini, vilket jag gillar. Vinterdäck ska vara smala och med hög profil tycker jag, och på elbilar hjälper det dessutom räckvidden. Jag ska satsa på såna till vinterdäcken.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7715
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

wannabee skrev:
Arctic Drifter skrev:
wannabee skrev:
Jag har väl så gott som räknat bort bonusen, större fälgar vill jag inte ha = sämre acceleration och bilen drar mer el samt stötigare och dyrare däck. Därför går även performance bort, fast där tillkommer dyrare försäkring och ännu större fälgar som man dessutom inte kan byta till mindre.
Varför skulle det inte gå att byta till mindre än 21" på en Performance?

Här provar de 18" och 19" på en Y Performance:
https://insideevs.com/news/405859/video ... 60-wheels/

En del har skrivit att bromsarna inte ryms i mindre fälgar, men sen levereras de väl för tillfället bara i vit eller svart och dessa färger vill jag inte ha, vit är ful och alldeles för vanlig och svart syns smutsen för lätt på. + Att det var gratisfärg i början på model 3.

Stått lite olika åsikter om performance har lägre markfrigång eller ej
Enligt en YT-video från Tyskland så skiljer det 15 mm.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Ghideon
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 mar 2022 19:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ghideon »

Efter att ha läst om elbilar och Tesla här på forumet ett tag kliver in i väntrummet! Har beställt MYLR, Midnight Silver med svart inredning och 20” fälgar. Preliminär leverans i maj.

Kuriosa: När jag sålde min förra (första och hittills enda) bil kostade en liter bensin ca 6.30kr. Dvs ungefär samma som det kostar att snabb-ladda en kWh på Circle K idag: 6.29kr/kWh
(pris via app när jag kollade nyss)
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Så är det väl nu?
20 procent i bonus, max 70.000...

Eller var det bara på elcyklar?

Jag har för mig att man inte fick full bonus på en VW e-up, som kostade 279.000 kr..
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LarsL »

Arma skrev:
Hur resonerar ni andra som beställt MY LR med 19" fälgar den senaste tiden (uppskattad leverans i juli) runt mijöbonusen? Måste man byta till 20" för att det ska finnas en chans att få den innan 1/7? Eller räknar ni kallt med att regeringen skjuter upp beslutet?

Nedstängningen i Shanghai lär ju i alla fall inte ha någon positiv påverkan på leveranstiden...
Funderar på avbokning om leveransen dröjer. Kan ju vänta till senare och kanske prissänkningar eller något annat alternativ.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Arma skrev:
Hur resonerar ni andra som beställt MY LR med 19" fälgar den senaste tiden (uppskattad leverans i juli) runt mijöbonusen? Måste man byta till 20" för att det ska finnas en chans att få den innan 1/7? Eller räknar ni kallt med att regeringen skjuter upp beslutet?

Nedstängningen i Shanghai lär ju i alla fall inte ha någon positiv påverkan på leveranstiden...
Funderar på avbokning om leveransen dröjer. Kan ju vänta till senare och kanske prissänkningar eller något annat alternativ.
Finns det något som talar för prissänkningar de kommande åren, med tanke på kraftigt stigande råmaterialpriser och skenande efterfrågan på elbilar?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LarsL »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Arma skrev:
Hur resonerar ni andra som beställt MY LR med 19" fälgar den senaste tiden (uppskattad leverans i juli) runt mijöbonusen? Måste man byta till 20" för att det ska finnas en chans att få den innan 1/7? Eller räknar ni kallt med att regeringen skjuter upp beslutet?

Nedstängningen i Shanghai lär ju i alla fall inte ha någon positiv påverkan på leveranstiden...
Funderar på avbokning om leveransen dröjer. Kan ju vänta till senare och kanske prissänkningar eller något annat alternativ.
Finns det något som talar för prissänkningar de kommande åren, med tanke på kraftigt stigande råmaterialpriser och skenande efterfrågan på elbilar?
Jag har nu en Model S med fri Supercharging så jag sitter inte i sjön. Skulle vara trevligt med dragkrok däremot.

Kommer kanske en Model Y SR med lägre pris?
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Skottlund skrev:
Hej,

Precis som många andra här inne så går jag i väntans tider på min MYLR Vit med 20" som jag beställt.

Jag har tittat runt lite på båtar som skall ankomma Zeebrugge och funderar lite på om några av våra bilar kan vara på väg med färjan TITUS som tidigare har kört Teslor från Shanghai och som nu avgick Shanghai 5/3 och beräknas ankomma Zeebrugge 2/4. Håller tummarna för att så skall vara fallet :D
Spännande, väntar på samma konfig beställd 7/3..
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3707
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Jag beställde i Mars 2021 och meddelade nu i Januari att jag vill ha leverans under Q2. Undrar när man kan hoppas på indikation om leverans, just nu står det ingenting nånstans. Alla steg i beställningen är klara.

Edit: Nu när jag kollade så står det faktiskt uppskattad leverans April 2022 på kontot. Hepp, här går det undan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Ingensoppa
Inlägg: 42
Blev medlem: 18 mar 2022 10:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ingensoppa »

Undrar om det är något i beställningsprocessen som stannat upp och om det krävs något mer av mig för att påskynda processen.

- MYLR Vit/Svart, beställd 10/3.
- Beräknad leverans i Maj
- Kreditansökan DNB beviljad 11/3

Efter den 11/3 så ligger ärendet i "Vi håller på att upprätta din faktura och kommer att kontakta dig för att ordna med din slutbetalning."

Skickas handpenningsfaktura ut efter matchning av Tesla, eller måste den handpenningen betalas innan matchning?

Trots bra information på Teslas hemsida så känner jag mig ändå inte helt 100 på processen.
Screenshot 2022-04-06 102338.png
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3707
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Du får faktura på kontantinsatsen (om du har finansiering, annars slutbetalning) när det närmar sig.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Tack Jonasl

Jag har gjort en likadan besrällning som "ingensoppa". Vit med svart inredning och 20-tums.

Gjorde den samma dag också, 10/3.

Har samma meddelande "Vi håller på att upprätta din faktura och kommer att kontakta dig för att ordna med din slutbetalning."

Jag pratade med tesla, eftersom de skickat offerten på mitt inbyte till ett annat tesla-konto, och de sa att man behåller sin plats i kön, trots att man klabbat med inbytet, och att det är bara att vänta.

Om något strul skulle dyka upp, som kan stoppa upp processen, ringer de upp..
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jonny »

mikebike skrev:
BunkanAndy skrev:
Jag har beställt en vit MYLR med uppskattad leveranstid i maj. När borde majleveranserna av bilarna tillverkas, dvs hur lång är ledtiden från Shanghaifabriken till leverans i Sverige? Iom att det är covid-utbrott just nu i Shanghai och Tesla stängt sin fabrik, har detta någon påverkan på bilar som planeras att levereras i maj eller de kanske redan är tillverkade och på väg?
Min som hämtades ut 18/2 är tillverkad 4/1 om det kan vara en ledtråd.

Min också tillverkad 1/4 men fick hämta 25/2. Så med lite tur så kanske bilar som skulle levereras i maj redan vara på väg.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Skriv svar