Ej original muttrar

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

teslaponken

Ej original muttrar

Inlägg av teslaponken »

Hej.

Bytte till sommarhjul (original) nu hos en däckverkstad. Vinterhjulen är ej original.

Tydligen saknades muttrarna till sommarhjulen. Ringde firman jag köpte vinterhjulen på och som monterade dem, men de visste inget om detta.

Så igår la de i vintermuttrarna på originalhjulen vad jag förstått det.

Förstår mig inte på sånt här. Farligt? Ok? Dåligt? Bra?

Förklara gärna :D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ej original muttrar

Inlägg av mikebike »

teslaponken skrev:
Hej.

Bytte till sommarhjul (original) nu hos en däckverkstad. Vinterhjulen är ej original.

Tydligen saknades muttrarna till sommarhjulen. Ringde firman jag köpte vinterhjulen på och som monterade dem, men de visste inget om detta.

Däckfirman har gjort bort sig, du skulle ha fått med originalmuttrarna.
Originalmuttrarna är för stora för många eftermarknadsfälgar, därför måste de bytas.
"Troligen" fungerar eftermarknadsmuttrar till originalfälgarna, men rätt skall vara rätt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Då kontaktar du Tesla, du kan använda appen, och beställer 20st nya muttrar och sedan skickar du en faktura på samma belopp till däckfirman som slarvade bort dem.

Om de inte betalar fakturan berättar du här vilken firma det var, så behöver inte någon annan medlem anlita dem av misstag.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

teslaponken skrev:
Hej.

Är antagligen inte alls farligt, men däremot så gäller troligen inte garantierna från Tesla om det händer något med hjulen och du använder tredjepartsmuttrar.

Som andra säger så har de snott eller slängt de. Oavsett om det är av misstag, eller medvetet, så är de skyldiga dig att ordna nya.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Finns ett friktions- och konfliktfritt alternativ och det är att gå in på laga.se och klicka hem en sats original hjulmuttrar från en demonterad bil, det är samma artikelnummer till model 3 och model y. Kostar en femhunka plus frakt.

Sedan lånar du ett fälgkors av en granne och byter muttrarna, en i taget. Du behöver inte hissa upp bilen eller ta av hjulen om du byter en mutter i taget.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev:
Finns ett friktions- och konfliktfritt alternativ och det är att gå in på laga.se och klicka hem en sats original hjulmuttrar från en demonterad bil, det är samma artikelnummer till model 3 och model y. Kostar en femhunka plus frakt.

Sedan lånar du ett fälgkors av en granne och byter muttrarna, en i taget. Du behöver inte hissa upp bilen eller ta av hjulen om du byter en mutter i taget.
Ska dom inte dras med 175Nm också?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Det går bra att dra åt hårdare också.

Om en svensk genomsnittsman drar åt muttrarna hårt, med ett standardfälgkors, användandes enbart armkraft (alltså inte stå på fälgkorset eller dylikt) så blir det toppen. Ibland är momentet viktigt, t.ex. om det är en tätning, packning eller lager involverat i skruvförbandet men för hjulskruvar är man mycket långt från skruvens sträckgräns, så det är bara ta i (inom rimliga gränser). Däckverkstäderna använder (skall använda) en momentbegränsarstav på mutterpickan, så det blir inte någon höjd av exakthet där heller.

Om fälgarna är nya, och av aluminium eller magnesium är det bra om man känner på skruvarna efter typ 50 mil, att de fortfarande är hårt åtdragna, men ett trick om man inte har möjlighet att göra det, är att bara dra åt skruven hårdare från början. Kan bli svårt att få loss den sedan men med proffsverktyg går det oftast bra.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

teslaponken skrev:

Det kan vara OK men det kan också vara dåligt och farligt.

Det finns olika vinkel på koningen av muttrarna och det finns även muttrar som är kupade på anliggningsytan, så det är väldigt viktigt att det är rätt typ av muttrar.

Man får hoppas att däckfirman som drog dit sommarhjulen kollade att det var rätt typ och hade sagt till om de inte passade. Men något måste varit avvikande eftersom de reagerade på att det inte var originalmuttrarna. :|
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare

Inlägg av intrest3 »

Nicke Nyfiken skrev:
teslaponken skrev:

Det kan vara OK men det kan också vara dåligt och farligt.

Det finns olika vinkel på koningen av muttrarna och det finns även muttrar som är kupade på anliggningsytan, så det är väldigt viktigt att det är rätt typ av muttrar.

Man får hoppas att däckfirman som drog dit sommarhjulen kollade att det var rätt typ och hade sagt till om de inte passade. Men något måste varit avvikande eftersom de reagerade på att det inte var originalmuttrarna. :|
Jag delar Nicke Nyfikens bild. Jobbade en sommar på en testanläggning där vi bland annat gjorde däcktest och fick där lära mig detta.

Av erfarenhet vet jag också att fel koning kan innebära att bulten/muttern lossnar vilket hända mig.

Angående att dra hårt, skulle jag säga att man inte alls ska dra särskilt hårt. Kan inte vilket moment som gäller för tesla men för andra bilar brukar det ligga runt 125-150nm, vilket för mig som är stor och stark inte är så hårt :)

Så ja, skaffa nya original
MYP -24
M3LR -21
MYP -22
BYD atto 3
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

intrest3 skrev:

Jag delar Nicke Nyfikens bild. Jobbade en sommar på en testanläggning där vi bland annat gjorde däcktest och fick där lära mig detta.

Av erfarenhet vet jag också att fel koning kan innebära att bulten/muttern lossnar vilket hända mig.

Angående att dra hårt, skulle jag säga att man inte alls ska dra särskilt hårt. Kan inte vilket moment som gäller för tesla men för andra bilar brukar det ligga runt 125-150nm, vilket för mig som är stor och stark inte är så hårt :)

125Nm är bra för 12mm hjulskruvar. 175Nm är bättre för 14mm skruvar.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

tor-ake skrev:
intrest3 skrev:

125Nm är bra för 12mm hjulskruvar. 175Nm är bättre för 14mm skruvar.
Jag säger: Läs i instruktionsboken!

Åtdragningsmomentet varierar mycket mellan olika bilmodeller. Det är inte bara mutter/skruv storleken som avgör.

Lexusen jag hade förut skulle dras åt med 98 Nm. Och Teslan ska dras åt med 175 Nm.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Även den enklaste sak kan vara oändligt komplicerad när man börjar betrakta den i detalj. Skall momentet mätas med smorda eller osmorda gängor? Med torr eller smord kona? Vid vilken temperatur?

Momentet i instruktionsboken är något de huggit till med bara för att ha en siffra att skriva, och inte något som behöver tas som gospel. Skruvförbandet som håller fälgen mot navet är medvetet överdimensionerat för att klara ett stort spann av åtdragningsmoment. En momentnyckel med lite precision och storlek för 100+ Nm kostar ett par tusen kr och är inte något man tar fram för att byta däck på bilen. I alla fall inte något som jag tar fram. Jag har en billig momentnyckel för några hundralappar som jag använder till typ oljepluggar och skruvar i förbränningsmotorer och växellådor, där det är verkligt snäva toleranser.

Dra åt hårt med ett fälgkors eller om det finns en skruvnyckel för ändamålet i bilens verktygssats, använd den. Teslas skruvar är M14x1.5 och där funkar det, som jag nu sagt jag vet inte hur många gånger, toppen med ett vanligt fälgkors. Gör inte detta till raketforskning, det är inte hjälpsamt. TS har anlitat en däckfirma som slarvar bort hjulmuttrar, det är på den nivån. Kommer han köpa en momentnyckel för ett par tusen? Nej. Kommer en däckfirma han lämnar bilen till använda momentnyckel? Sannolikt inte. Om man har tur använder de en momentbegränsningsstav på mutterdragaren, alternativt släpper avtryckaren lite "på känn".

Om du är stark och/eller byter hjul på någon liten fransk eller japansk bil, då gäller andra regler, man kan t.ex. ha en lite kortare skruvnyckel för att inte överdra skruvarna med enbart armkraft.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Tesla själva drar åt alldeles för hårt.

Efter byte av drivaxlar fram på en X då jag skulle byta till vinterhjul så fick jag svårigheter att lossa muttrarna som Tesla dragit åt. Fick använda slagmutterverktyget inställt på 400 Nm under avsevärt längre tid jfrt med normalt, det var på vippen att de alls lossade.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Vill inte lägga 4-5 papp på ett professionellt momentverktyg, men undrar om en vanlig momentnyckel som denna skulle kunna fungera för en amatör som mig för att hamna ungefärligen inom rätt spann?

https://www.amazon.se/ENSURE-serien-WIE ... 088HF9R11/

Bild

Bild
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Här är ett annat alternativ för endast 600 pix: https://www.amazon.se/Goodyear-75522-Ny ... 04-7804243

Bild

Bild

Skulle även denna duga?
Bild
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

tor-ake skrev:
Även den enklaste sak kan vara oändligt komplicerad när man börjar betrakta den i detalj. Skall momentet mätas med smorda eller osmorda gängor? Med torr eller smord kona? Vid vilken temperatur?

Momentet i instruktionsboken är något de huggit till med bara för att ha en siffra att skriva, och inte något som behöver tas som gospel. Skruvförbandet som håller fälgen mot navet är medvetet överdimensionerat för att klara ett stort spann av åtdragningsmoment. En momentnyckel med lite precision och storlek för 100+ Nm kostar ett par tusen kr och är inte något man tar fram för att byta däck på bilen. I alla fall inte något som jag tar fram. Jag har en billig momentnyckel för några hundralappar som jag använder till typ oljepluggar och skruvar i förbränningsmotorer och växellådor, där det är verkligt snäva toleranser.

Dra åt hårt med ett fälgkors eller om det finns en skruvnyckel för ändamålet i bilens verktygssats, använd den. Teslas skruvar är M14x1.5 och där funkar det, som jag nu sagt jag vet inte hur många gånger, toppen med ett vanligt fälgkors. Gör inte detta till raketforskning, det är inte hjälpsamt. TS har anlitat en däckfirma som slarvar bort hjulmuttrar, det är på den nivån. Kommer han köpa en momentnyckel för ett par tusen? Nej. Kommer en däckfirma han lämnar bilen till använda momentnyckel? Sannolikt inte. Om man har tur använder de en momentbegränsningsstav på mutterdragaren, alternativt släpper avtryckaren lite "på känn".

Om du är stark och/eller byter hjul på någon liten fransk eller japansk bil, då gäller andra regler, man kan t.ex. ha en lite kortare skruvnyckel för att inte överdra skruvarna med enbart armkraft.
Håller helt med dig. Det är lätt att nörda ner sig när man som jag drar åt allting med momentnyckel på jobbet. :lol:
Och har man redan en ordentlig momentnyckel hemma så är det lätt att använda den även vin hjulbyte, så det gör jag.
Men det är som du säger ingen raketforskning.

Grundproblemet i denna tråd var ifall det var rätt muttrar eller ej. Inte vilket moment de dragits dit med. :)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

Har haft fullt upp och inte haft tid att ta tag i det här.

Vart beställer jag nya? Hittar inga vid en enkel googling.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

martinot skrev:
Här är ett annat alternativ för endast 600 pix: https://www.amazon.se/Goodyear-75522-Ny ... 04-7804243

Bild

Skulle även denna duga?
Det går att göra saker med dåliga verktyg också, men det kräver mer av användaren. Om det skall vara nån som helst noggrannhet med en billig klicknyckel måste man kolla den innan man börjar använda den. Ju större nyckel och ju större moment, destå svårare att kolla. Du tar typ en fisk- eller väskvåg som klarar i det här fallet 35kg, fäster den längst ut på nyckeln, 60cm från vridcentrum och drar 33kg, då skall nyckeln indikera ca 195Nm. De där klicknycklarna tycker jag dessutom är svåra att använda eftersom de kan klicka vid lite olika moment beroende på om man drar exakt rakt eller lite snett, om man drar snabbt eller långsamt.

GoodYear-nyckeln, liksom Wiesmann-nyckeln från Amazon är för övrigt för klen för 14mm hjulskruvar, om den är 10% off och man vill dra med 195Nm med marginal så bottnar man nyckeln. Sikta i så fall på en 300Nm nyckel.

EDIT ser att momentet är 175Nm enligt instruktionsboken, så man skulle kunna argumentera för att 210Nm-nycklarna är precis nog. Och fiskvåg med 60cm hävstång skall visa ganska precis 30kg när man kalibrerar.

Men hoppa över de där billigare nycklarna är ändå min rekommendation.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

tor-ake skrev:
Det går att göra saker med dåliga verktyg också, men det kräver mer av användaren. Om det skall vara nån som helst noggrannhet med en billig klicknyckel måste man kolla den innan man börjar använda den. Ju större nyckel och ju större moment, destå svårare att kolla. Du tar typ en fisk- eller väskvåg som klarar i det här fallet 35kg, fäster den längst ut på nyckeln, 60cm från vridcentrum och drar 33kg, då skall nyckeln indikera ca 195Nm. De där klicknycklarna tycker jag dessutom är svåra att använda eftersom de kan klicka vid lite olika moment beroende på om man drar exakt rakt eller lite snett, om man drar snabbt eller långsamt.

GoodYear-nyckeln, liksom Wiesmann-nyckeln från Amazon är för övrigt för klen för 14mm hjulskruvar, om den är 10% off och man vill dra med 195Nm med marginal så bottnar man nyckeln. Sikta i så fall på en 300Nm nyckel.

EDIT ser att momentet är 175Nm enligt instruktionsboken, så man skulle kunna argumentera för att 210Nm-nycklarna är precis nog. Och fiskvåg med 60cm hävstång skall visa ganska precis 30kg när man kalibrerar.

Är denna möjligen OK och skulle duga för att skruva på däck med 175 Nm (klarar 200 Nm), eller blir det för klent?

https://laitis.se/momentnyckel-1-2-2752.html
Kamasa Momentnyckel 1/2", 40-200Nm
Digital momentnyckel med både peak och tracking funktion samt vinkelgradering.
Produceras i enlighet med ISO 6789 Typ:1 Class B &Typ:2 Class A.
Enkel inställning i mellan 40-200 Nm. +/-2% noggrannhet. Mäter även kg-cm, kg-m, lb-in, lb-ft.
Display med belysning. Auto avstängning efter 80 sekunder.
Total batteri drift tid ca110 timmar. 2xAA batterier medföljer.
Levereras i tålig förvaringbox.

530mm lång.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Ha ha shit pommes frites du får garanterat grannskapets mest noggrant dragna hjulmuttrar. Om Kamasa tools säljer en momentnyckel, och i proffsprisklassen tror jag nog man kan utgå ifrån att de kalibrerat den på fabriken, så det där skulle jag säga är bra skit. Bra med belysning också, så att du kan se att det blir rätt moment även i mörkret. :mrgreen:

Lite synd att minsta momentet är 40Nm bara, det är många skruvar på bilar och motorcyklar som skall dras till runt 20-30Nm.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

tor-ake skrev:
Ha ha shit pommes frites du får garanterat grannskapets mest noggrant dragna hjulmuttrar. Om Kamasa tools säljer en momentnyckel, och i proffsprisklassen tror jag nog man kan utgå ifrån att de kalibrerat den på fabriken, så det där skulle jag säga är bra skit. Bra med belysning också, så att du kan se att det blir rätt moment även i mörkret. :mrgreen:

Lite synd att minsta momentet är 40Nm bara, det är många skruvar på bilar och motorcyklar som skall dras till runt 20-30Nm.
Hittade denna, som klarar 17-340Nm, men tyvärr nästan dubbla priset mot den ovan:

https://www.kamasatools.com/sv/produkte ... -17-340nm/

Frågan är om det är värt det?
Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

tor-ake skrev:
martinot skrev:

Bild

Skulle även denna duga?

Jäklar vilken bra formulering! :)
(Resten av inlägget är också bra ;) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

martinot skrev:

Hittade denna, som klarar 17-340Nm, men tyvärr nästan dubbla priset mot den ovan:

Om du renoverar växellådor 8 timmar om dagen, lämnar garanti på ditt jobb och kan dra av verktygen, ja. Kamasanycklarna är avsedda för dig.
Om du håller på med t.ex. racing och skruvar själv, ja, absolut. Att köra sönder grejer eller dra sönder skruvar kan bli oerhört dyrt.

Vet inte om typ smidda magnesiumfälgar, eller kolfiberfälgar som Königseggs är kinkiga med momentet, men där kan jag tänka mig att lägga några tusen på att få exakt rätt moment. Skulle inte se så bra ut om man står där och vånglar med en biltemanyckel och en fiskevåg. :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

tor-ake skrev:
martinot skrev:

Om du renoverar växellådor 8 timmar om dagen, lämnar garanti på ditt jobb och kan dra av verktygen, ja. Kamasanycklarna är avsedda för dig.
Om du håller på med t.ex. racing och skruvar själv, ja, absolut. Att köra sönder grejer eller dra sönder skruvar kan bli oerhört dyrt.

Vet inte om typ smidda magnesiumfälgar, eller kolfiberfälgar som Königseggs är kinkiga med momentet, men där kan jag tänka mig att lägga några tusen på att få exakt rätt moment. Skulle inte se så bra ut om man står där och vånglar med en biltemanyckel och en fiskevåg. :D
Vanliga standard 18" alufälgar.

Kan dra av verktygen i bolaget med oskattade pengar, och slipper betala moms.

Vad skall jag välja då för verktyg tycker du?

Är öppen för andra verktyg. Var mest att jag har en massa med andra verktyg från Kamasa innan som jag är mycket nöjd med (och en hel del från Bahco också, även om kanske lite mer Kamasa). Men är inte varumärkesreligiös på något sätt. Så öppen för alla förslag.
Bild
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Som jag redan sagt tycker jag inte hjulmuttrar är något man skall "slösa" en momentnyckel på. Helt enkelt inte prisvärt.

Jag ser att man kan få en 175Nm momentstav till mutterdragare från Bacho för under 300kr. Köp en sådan istället, och sedan vilken mutterdragare som helst, men minst 500Nm, om du inte redan har en. Det blir billigare totalt sett, även om du måste köpa kanske tre olika momentstavar för bilar med M14, M12 och så nån lite mindre.
Den jättestora fördelen är att det går fort, "alltid" blir rätt, och man behöver inte fippla med några inställningar.

Och så köper du en liten men exakt momentnyckel för de moment under 100Nm du behöver.
Skriv svar