https://www.kia.com/se/nya-bilar/elbil- ... U0QAvD_BwE
https://www.elbil24.no/nyheter/nye-kia- ... l/75762783
Kia Niro 2022.
Nya Kia Niro EV: I praktiken en helt ny bil.
Kia Niro får sin största uppgradering sedan den kom ut på marknaden 2018. EV-versionen kan bli en joker på den norska elbilsmarknaden i framtiden.
(Elbil24): Sedan introduktionen 2016 har Kia Niro varit en av Kias mest populära bilar i Europa. Bara under 2021 såldes nästan 90 000 av bilen, som kommer som hybridbil, laddhybrid och elbil (e-Niro).
Det sistnämnda är förstås mest intressant för den norska marknaden, och har vässat det i en rad tester genom åren, även här på Elbil24. Så sent som i höstas gick det bra i vårt trippeltest av e-Niro, Skoda Enyaq och Mercedes-Benz EQA .
Bilen är fortfarande väldigt populär på den norska marknaden, och modellen hade definitivt kunnat säljas i flera exemplar – om det inte varit problem att få tag i tillräckligt med bilar i början.
Faktiskt en helt ny bil
Under Seoul Auto Show i november avslöjade Kia att bilen snart skulle komma i en ny upplaga, och till skillnad från den ansiktslyftning den genomgick 2019, skulle den denna gång handla mer om en total makeover.
Elbil24 var på plats under avtäckningen av nya Kia Niro EV under ett pressevenemang i Frankfurt nyligen, där vi fick se uppgraderingen med egna ögon.
Som vi redan har antytt har bilen designats om från grunden. Den kommer fortfarande som hybrid, laddhybrid och elbil, den senare heter numera Niro EV – och är den utgåva vi fokuserar på i det här fallet.
Ser ut som en 2022-modell
Designmässigt ligger den långt mer "i tiden" än sin föregångare. Fronten har fått en helt ny design, med nya strålkastare och ett stort galler som ger ett betydligt grövre utseende. Laddporten är nu placerad i mitten, så den är lättare att nå från båda sidor.
De höga, bumerangformade baklyktorna ger också ett modernare utseende. Niro EV ser mer ut som en 2022-modell, men designgreppen är fortfarande så säkra och inte vågade att det här knappast kommer att vara en bil folk kommer att vända sig till på gatan.
Gott om plats - och ökad släpvagnsvikt
Bilen är sträckt några centimeter i bredd och längd, men är ändå kompakt utvändigt, med sina 442 x 182,5 x 157 centimeter. Hjulbasen är också bra, 272 centimeter för att vara exakt. Markfrigången är 16 centimeter.
Niro EV erbjuder gott om plats både i kupén och i bagageutrymmet, den senare är på respektabla 475 liter – och lägger man till funkisen under huven hamnar vi på 495 liter. Det är få bilar med så kompakta mått som kan matcha.
Och goda nyheter för den norska marknaden: Nya Niro EV kan bära en släpvagnsvikt på upp till 750 kilo, där föregångaren hade en övre gräns på endast 300 kilo.
I kupén har ryggen i framsätena reducerats i tjocklek och är dold från knähöjd bak, vilket bidrar till att kupén känns ganska rymlig. Undertecknad på 180 centimeter har mycket bra utrymme ovanför huvudet och till benen i baksätet.
BRA UTRYMME: Baksätet har gott om plats både på djup och höjd för två vuxna. Foto: Bjørn Eirik Loftås
Grönt fokus
Som sig bör 2022 framhåller Kia också att man har haft stort fokus på miljövänliga materialval, återvinning och återanvändning i materialen i kupén.
Takbeläggningen är till exempel av återvunnen väggtapet, medan sätena har inslag av element hämtade från eukalyptusblad, och lacken på vissa delar av bilen är vattenbaserad, och helt fri från bensen.
Uppgraderad upplevelse
Det har använts mycket hårdplast här och där, vilket vittnar om att det här är en tätningsmodell, men upplevelsen av interiör, skärmar och reglage har uppgraderats flera snäpp – och ligger på en nivå man bör förvänta sig av en 2022 års modell.
Hela enheten med instrumentbrädan har ändrats, och bilen har nu ett användargränssnitt som är mer hämtat från EV6:an än sin föregångare. Den har nu en stor skärm framför ratten, samt en ovanför mittkonsolen. Du har också samma hjul att välja växlar med som EV6.
Bilen har också uppgraderats rejält på utrustningssidan. Här får du till exempel en head-up display, samt en rad nya säkerhetssystem, kameror och förarassistenter som ger allt från automatisk nödbroms vid behov till larm vid fortkörning och filbyten.
Niro-EV kommer även med en uppgraderad app, parkeringsassistent och kan även parkera själv utan att du sitter i bilen.
Ny motor och batteripaket
Bilen kommer endast med drivning på framhjulen och elmotorn med sina 204 hästkrafter borde klä bilen bra. Maximalt vridmoment är 255 Nm, och spurten från 0-100 ska vara klar på 7,8 sekunder och toppfarten är 167 kilometer i timmen.
Batteripaketet är nytt, och har en nettokapacitet på 64,8 kWh, marginellt mer än sin föregångare. Förbrukningen vid blandad körning uppges till 15,7 kWh per 10 mil, och räckvidden är 463 kilometer, 8 kilometer längre än dagens e-Niro.
Kia har tyvärr inte gjort något med maximal laddeffekt, den ligger fortfarande på runt 80 kW vilket är långt under de flesta konkurrenterna. Kia lovar dock att batteriet ska kunna få högsta effekt längre än på sin föregångare. De lovar också att laddningshastigheten kommer att förbli hög när det är kallt, tack vare förvärmning när du närmar dig laddstationen, men också för att battericellerna innehåller något mer kobolt än i föregående generation.
Det som också är värt att notera är att bilen har fått stöd för V2L-tekniken som innebär att man förser andra enheter med ström – allt från kaffebryggare och dammsugare till att ladda elcyklar (max effekt 3 kWh).
Kan beställas i sommar
Nya Niro EV kommer att finnas för beställning i sommar och de första bilarna kommer med all sannolikhet att anlända till Norge i höst. Priserna blir klara över påsk, men Kia tipsar om att de börjar lite över dagens e-Niro – troligen någonstans strax under 400 000 kronor.
Bilen kan då visa sig vara ett vettigt val för en familj på fyra personer, med sitt goda utrymme, goda räckvidd och vettiga lösningar – och inte minst: Kias 7-åriga nybilsgaranti.
Elbil24 återkommer med mer information så snart vi har dem.