Skarvsladd till mobile connector.

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
arnep6410
Teslaägare

Skarvsladd till mobile connector.

Inlägg av arnep6410 »

Hej. Nybliven M3 ägare, och har naturligtvis många funderingar. Jag har inte hunnit få upp en laddbox ännu på landet, och tänker använda den medföljande laddaren för laddning tills det har löst sig med boxen. Nu är det så att från där jag parkerar bilen till närmsta uttag så krävs skarvsladd :twisted: . Har införskaffat en 2.5 mm sladd som jag tänkte använda, och uttaget är nytt från i höstas och ligger på en egen fas/grupp...så ser ni någon fara i att använda detta? Har ofc tänkt att ställa ner till 8-10 A max vid laddning. Åsikter o råd tas tacksamt emot. Mvh ArneP. :D
M3 LR 22
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Re: Skarvsladd till mobile connector.

Inlägg av Teslaspolen »

Det låter som du har läget under kontroll. Ladda med skarvsladd är inte farligt i sig med rätt prylar. Undvik bara vatten så går det nog fint!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Se till att rulla ut hela sladden om du har en skarvsladd på vinda. Annars kan det bli varmt då det är lite värmeavledning och även en liten värmeökning kan leda till höga temperaturer.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

De stora problemen med skarvsladd är att de oftast är 0.75mm2 (vilket du löst) och att de är rullade på en platsrulle.

Båda ovanstående problemen alstrar värme som är av ondo i detta fallet.

Ytterligare en sak man skall akta sig för med just schuko är att ansluta eller avbryta anslutningen med hög last på, för då får du oundvikligen en ljusbåge och antydan till en loppa på ett av stiften, vilket i sin tur skapar en sämre och sämre kontakt och så varmgång tillslut.

Rent krasst så borde man undvika laddning via schuko i 9.9 fall av 10…och de som skriver att ”det har funkat i X antal år för mig” har oftast inte sett vad som kan hända redan första gången man testar. :roll:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Följ råden ovan så kommer det fungera utmärkt, rulla ut kabeln, undvik (stora mängder) vatten, och avsluta alltid laddningen från bilen innan du drar ut någon kontakt.

Så länge man använder sunt förnuft, rätt dimensioner på kablar, korrekt installerade och avsäkrade uttag etc så är det förstås inte farligare att ladda bilen i ett vanligt uttag än vad det är att driva någon annan hyfsat stor last från samma uttag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
arnep6410
Teslaägare

Inlägg av arnep6410 »

Tack för alla tips och råd, låter som jag vågar mig på att testa detta utan allt för stor oro. Hoppas elektrikern inte dröjer för länge innan det blir installation av box även på landet :D Mvh ArneP
M3 LR 22
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare

Inlägg av marcusw »

Ha några porslinssäkringar till hands också för säkerhets skull. Även om uttaget du kopplar in UMC i har egen grupp så kan du fortfarande överbelasta inkommande huvudsäkring om det sitter mer pryttlar på samma fas. Hos svärföräldrarna får jag ställa ner till 5-6A eftersom bla diskmaskin har visat sig sitta på samma fas :/ Tur man har följt rådet att ha några proppar med blandade valörer i UMC-väskan :)
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Skriv svar