3 mån som Teslaägare
Moderator: Redaktion
3 mån som Teslaägare
Jag har nu ägt min bil sedan mitten av januari och vill dela mina reflektioner kring att äga och köra en elbil, Tesla.
Tesla Model S 2016 (1st Generation Facelift) 75D (ska vara uppgraderad från 60D). Laddar jag bilen full står det räckvidd 358 km. Enligt t.ex. car.info ska bilen ha 490 km räckvidd… (vet inte om jag kan lita på car.info såklart).
Första prövningen resa från Sundsvall till Arlanda. 2 vuxna, tre barn (som tillsammans väger som en vuxen) och både bil och takbox med packning.
Nervöst att för första gången vara på längre resa. Fick köra lugnt för att nå 200 km till Gävlebro för laddning med typ 70 km kvar enligt mätaren. Nästa tankning på Alrlanda innan vi parkerade i två veckor. 80% batteri gick till 10% under två veckors stillastående i Stockholmsvintern. Förstått att delar av batteriåtgången beror på att jag kikat in i appen dagligen vecka 1, men det drog ändå mer än jag kunde drömma om även när jag inte tittade till appen/bilen…
Vidare är min reflektion att bilen drar enormt mkt batteri när man kör den till vardags. Resor till och från träning och jobb, på totalt kanske 5 mil gör att batteriet går från 80% till kanske 30 - 40%. Visst, det har varit vinter men inte oftare kallare än -10.
Förra helgen ny ”längre resa” på 20 mil. Startade med 100 % batteri och körde lugnt som bara den (räckviddsläge och chill mode). Valde att tanka efter ca 10 mil då det ändå var lunchdags och jag hade nog inte klarat de 10 milen till destinationen, totalt ett par mils körning i staden vi kom till och 10 mil tillbaka utan att ladda..
Det finns massa saker som är positiva med bilen och jag skulle inte vilja byta bort Teslan mot nån annan el eller fossil-bil. Men det finns ändå en känsla i mig att nånting är fel: Kör jag för aggressivt? Gör jag inte rätt som inte förbereder bilen för körning varje gång? Är batteriet inte okej? Eller är detta vad man ska förvänta sig?
Någon som kan säga nåt klokt och ge mig tips?
Tesla Model S 2016 (1st Generation Facelift) 75D (ska vara uppgraderad från 60D). Laddar jag bilen full står det räckvidd 358 km. Enligt t.ex. car.info ska bilen ha 490 km räckvidd… (vet inte om jag kan lita på car.info såklart).
Första prövningen resa från Sundsvall till Arlanda. 2 vuxna, tre barn (som tillsammans väger som en vuxen) och både bil och takbox med packning.
Nervöst att för första gången vara på längre resa. Fick köra lugnt för att nå 200 km till Gävlebro för laddning med typ 70 km kvar enligt mätaren. Nästa tankning på Alrlanda innan vi parkerade i två veckor. 80% batteri gick till 10% under två veckors stillastående i Stockholmsvintern. Förstått att delar av batteriåtgången beror på att jag kikat in i appen dagligen vecka 1, men det drog ändå mer än jag kunde drömma om även när jag inte tittade till appen/bilen…
Vidare är min reflektion att bilen drar enormt mkt batteri när man kör den till vardags. Resor till och från träning och jobb, på totalt kanske 5 mil gör att batteriet går från 80% till kanske 30 - 40%. Visst, det har varit vinter men inte oftare kallare än -10.
Förra helgen ny ”längre resa” på 20 mil. Startade med 100 % batteri och körde lugnt som bara den (räckviddsläge och chill mode). Valde att tanka efter ca 10 mil då det ändå var lunchdags och jag hade nog inte klarat de 10 milen till destinationen, totalt ett par mils körning i staden vi kom till och 10 mil tillbaka utan att ladda..
Det finns massa saker som är positiva med bilen och jag skulle inte vilja byta bort Teslan mot nån annan el eller fossil-bil. Men det finns ändå en känsla i mig att nånting är fel: Kör jag för aggressivt? Gör jag inte rätt som inte förbereder bilen för körning varje gång? Är batteriet inte okej? Eller är detta vad man ska förvänta sig?
Någon som kan säga nåt klokt och ge mig tips?
Re: 3 mån som Teslaägare
Har haft en 2016 - S60D som jag bytt in mot en model 3 för bara några veckor sedan och med den kom jag ca 30-35mil på sommaren och 20-25 mil på vintern beroende på väder, takräcke med skidor etc.
Har aldrig haft räckvidd under 20 mil. Körde aldrig med range mode men däremot bockade jag ur att alltid hålla bilen uppkopplad när jag visste att den skulle stå flera dagar.
Har aldrig haft räckvidd under 20 mil. Körde aldrig med range mode men däremot bockade jag ur att alltid hålla bilen uppkopplad när jag visste att den skulle stå flera dagar.
Senast redigerad av MangeT, redigerad totalt 1 gånger.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Som Folke säger så vore det intressant att se din snittförbrukning + även vad du har för storlek på fälg. Undrar även hur långt din bil har gått?
Förvärmer du batteriet innan avresa så kommer du troligtvis se en betydligt bättre (mindre) konsumtion. I alla fall i kylslaget väder.
Om inte detta hjälper, så kan något vara fel. Min nuvarande bil (MSP -21) var oväntat törstig vid långresor när jag tog ut den, trots förvärmning. Det visade sig efter kontroll av Tesla, som de gjorde genom att kolla på bilens loggar, så har jag haft fel på batterivärmaren sedan leverans. Efter byte av batterivärmaren så kom förbrukningen ner betydligt.
Förvärmer du batteriet innan avresa så kommer du troligtvis se en betydligt bättre (mindre) konsumtion. I alla fall i kylslaget väder.
Om inte detta hjälper, så kan något vara fel. Min nuvarande bil (MSP -21) var oväntat törstig vid långresor när jag tog ut den, trots förvärmning. Det visade sig efter kontroll av Tesla, som de gjorde genom att kolla på bilens loggar, så har jag haft fel på batterivärmaren sedan leverans. Efter byte av batterivärmaren så kom förbrukningen ner betydligt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Med min Model S 85 -15 så upplevde jag att det drog mindre med range mode på kortkörningarna. Jag tror att man annars värmer batteriet med full effekt och stannar och låter batteriet kallna igen innan det blivit helt varmt och utan att man får någon nytta av att värma batteriet.
Range mode är däremot värdelöst på längre körningar, då är det lika bra att låta batteriet få arbetstemp snabbt så man kan få använda regen osv direkt. Det är samma energi som ska in i batteriet ändå.
Jag hade snitt på 210 wh/km över ett helt år med min bil. På vintern 220-250 och på sommaren 170-200 ungefär.
Range mode är däremot värdelöst på längre körningar, då är det lika bra att låta batteriet få arbetstemp snabbt så man kan få använda regen osv direkt. Det är samma energi som ska in i batteriet ändå.
Jag hade snitt på 210 wh/km över ett helt år med min bil. På vintern 220-250 och på sommaren 170-200 ungefär.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Ska kika framåt, men nu sista resan (där jag körde via autopiloten och således höll exakt hastighet på mestadels 80-100 km/h men vissa sträckor 50 km/h, låg den på ca 180. Annars, när jag kör runt här hemma ligger den på 350 isch.Folke skrev:Vad är din snittförbrukning vid dessa olika resor?
Korta turer kan dra riktigt mycket. Speciellt om batteri och kupé är kalla.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Fälgarna är inte Teslas. 19 tum 245/40R med dubb...bjornnilsson skrev:Som Folke säger så vore det intressant att se din snittförbrukning + även vad du har för storlek på fälg. Undrar även hur långt din bil har gått?
Redigerat: Bilen har gått ca 6500 mil.
Senast redigerad av swejocke, redigerad totalt 1 gånger.
Ja det kanske är kortresorna som är boven.MangeT skrev:Korta turer kan dra riktigt mycket. Speciellt om batteri och kupé är kalla.
Ska till Arlanda igen om 2 veckor men denna gång behövs ingen takbox. Ska bli intressant att se skillnaden mot förra resan för att se hur mycket takboxen påverkar.
Är inte meningen med räckviddsläge att den inte värmer batteriet så mycket, så energin mer går åt till körning än till uppvärmning av batteripaket?swejocke skrev:Ja det kanske är kortresorna som är boven.MangeT skrev:Korta turer kan dra riktigt mycket. Speciellt om batteri och kupé är kalla.
Ska till Arlanda igen om 2 veckor men denna gång behövs ingen takbox. Ska bli intressant att se skillnaden mot förra resan för att se hur mycket takboxen påverkar.
Den är väl mest användbar vid korta körningar. Medan om det är längre körningar vill man gärna att batteriet kommer upp i temperatur, för då går förbrukningen ned rejält. Om du väljer att förvärma bilen före avfärd, kommer du också få mindre förbrukning.
Jag brukar ofta ladda till 90% på natten, sedan ladda de sista 10% sista tiden för avfärd. Då värms batteriet så det blri en lägre förbrukning vid start av körning.
Takbox, drar säkert runt 20% extra, speciellt extra noterbart i motorvägsfart.
Model Y LR.
Model S70D
Det här med att förvärma är också något som man kan fundera över om det är effektivt. Visst, förbrukningen går ner på bilen, men förbrukningen totalt sett går upp vilket märks på elförbrukningen hemma. Att förvärma är mer om man vill ha lite "extra" laddning i bilen för att få längre räckvidd, eller om man kör längre turer. För kortkörningar blir det lite samma som att inte ha range mode, man eldar för kråkorna.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023