SIM - kort
Moderator: Redaktion
SIM - kort
Jag tänkte bara kolla om det finns SIM-kortshållare på model Y?
Eller är man tvingad till premium connect, eller vad tesla kallar det..?
Har ett data SIM-kort som jag tidigare använt i min bil.
Re: SIM - kort
Det finns ju alltid möjligheten att köra med en extern router eller 4G-dongel och dela ut WiFi till bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Nej, bilen har e-SIM. Som dessutom är registrerat i NL, så det går inte att titta på SVTPLAY.Ilduce77 skrev:Jag tänkte bara kolla om det finns SIM-kortshållare på model Y?

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lägg ett serviceärende så fixar Tesla lokaliseringen åt dig.mikebike skrev:Nej, bilen har e-SIM. Som dessutom är registrerat i NL, så det går inte att titta på SVTPLAY.Ilduce77 skrev:Jag tänkte bara kolla om det finns SIM-kortshållare på model Y?
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
- TeslaKotte
- Teslaägare
Har försökt mig på detta utan återkoppling från Tesla.Jjonas skrev:Lägg ett serviceärende så fixar Tesla lokaliseringen åt dig.
Vilken kategori valde du och hur snabbt återkom dom och åtgärdade det?
/TK
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Jäkla moderniteter...mikebike skrev:Nej, bilen har e-SIM. Som dessutom är registrerat i NL, så det går inte att titta på SVTPLAY.Ilduce77 skrev:Jag tänkte bara kolla om det finns SIM-kortshållare på model Y?

Och det e-simkortet antar jag är knutet till tesla, så man kan inte själv starta ett abonnemang och ange det e-simet?
Det är ju ett gott alternativ.mati skrev:Det finns ju alltid möjligheten att köra med en extern router eller 4G-dongel och dela ut WiFi till bilen.

Premiun connect kostar väl 99 kr/mån, så kostnaden för en dongel sparas ju in ganska snabbt..
Antar att dongel stänger av sig när man ställer bilen och låser. Då vill man ju att bilen ska koppla upp sig på det wifi som jag har på parkeringsplatsen, så man får uppdateringarna..
Kan man spara två olika wifi i bilen, som den alternerar mellan?
Kommer faktiskt inte ihåg, det var på min trea för några år sedan. Fixades på nån vecka har jag för mig..testa igen!TeslaKotte skrev:Har försökt mig på detta utan återkoppling från Tesla.Jjonas skrev:Lägg ett serviceärende så fixar Tesla lokaliseringen åt dig.
/TK
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Det borde kanske funka med denna?
https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... dem-p61772
Finns det usb-a som ger ström i bilen? Alla usb-uttag ger kanske ström? Är ganska dålig på sådant..
Finns det usb-a som ger ström i bilen? Alla usb-uttag ger kanske ström? Är ganska dålig på sådant..

- mikebike
- Teslaägare
Nej, det gör de inte!Jjonas skrev:Lägg ett serviceärende så fixar Tesla lokaliseringen åt dig.mikebike skrev:Nej, bilen har e-SIM. Som dessutom är registrerat i NL, så det går inte att titta på SVTPLAY.Ilduce77 skrev:Jag tänkte bara kolla om det finns SIM-kortshållare på model Y?
Jag har lagt två serviceärenden som båda raderats av SC med motiveringen att Tesla centralt jobbar på en mjukvarulösning.

- mikebike
- Teslaägare
Alla USB-uttag ger ström, men bara det i handskfacket har datatrafik.Ilduce77 skrev:Det borde kanske funka med denna?
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Frågan är hur bra 4G-mottagning det blir i mittkonsolen. Det är iofs där telefonen ligger på laddning..
Jag har ett tvillingkort till mitt jobbabonnemang, helt fri datatrafik, är lite sugen på att sätta en riktig router i bilen med glasantenn mot taket och dela wifi. Borde göra underverk för täckningen och alla bilens passagerare kan använda uppkopplingen.
Jag har ett tvillingkort till mitt jobbabonnemang, helt fri datatrafik, är lite sugen på att sätta en riktig router i bilen med glasantenn mot taket och dela wifi. Borde göra underverk för täckningen och alla bilens passagerare kan använda uppkopplingen.
Model Y LR AWD 2022
Jag har haft min 4G-router liggande i mittkonsolen i tre år utan problem. Om den tappar kontakt tappar även alla mobiler i bilen kontakten samtidigt ändå …jonasl skrev:Frågan är hur bra 4G-mottagning det blir i mittkonsolen. Det är iofs där telefonen ligger på laddning..
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Vad är det för modell?themax skrev:Jag har haft min 4G-router liggande i mittkonsolen i tre år utan problem. Om den tappar kontakt tappar även alla mobiler i bilen kontakten samtidigt ändå …jonasl skrev:Frågan är hur bra 4G-mottagning det blir i mittkonsolen. Det är iofs där telefonen ligger på laddning..
Är den liknande denna?
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
De fixade min när jag klagade.TeslaKotte skrev:Har försökt mig på detta utan återkoppling från Tesla.Jjonas skrev:Lägg ett serviceärende så fixar Tesla lokaliseringen åt dig.
/TK
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Trean
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tony98579
Nej, det där är ingen mobil router. Den du länkade till går bara att koppla in i en dator och ger internet till bara den datorn.Ilduce77 skrev:Det borde kanske funka med denna?
Aha... Ja, du ser.... Är ju kass på detta....Trean skrev:Nej, det där är ingen mobil router. Den du länkade till går bara att koppla in i en dator och ger internet till bara den datorn.Ilduce77 skrev:Det borde kanske funka med denna?

Har du/ni något förslag på vad jag ska ha?
- mikebike
- Teslaägare
Det är inte samma fel denna gång, enligt SC.kenjon skrev:De fixade min när jag klagade.TeslaKotte skrev:Har försökt mig på detta utan återkoppling från Tesla.Jjonas skrev:Lägg ett serviceärende så fixar Tesla lokaliseringen åt dig.
/TK
Är denna mer rätt?Trean skrev:Nej, det där är ingen mobil router. Den du länkade till går bara att koppla in i en dator och ger internet till bara den datorn.Ilduce77 skrev:Det borde kanske funka med denna?
https://www.kjell.com/se/produkter/mobi ... lsrc=aw.ds
Jag hade den där ett tag och den funkade OK, men tyvärr tappade bilen wifi mot den med jämna mellanrum. Den jag har nu (och har haft i två år) är denna: https://www.kjell.com/se/produkter/mobi ... 200-p61671Ilduce77 skrev:Är denna mer rätt?Trean skrev:Nej, det där är ingen mobil router. Den du länkade till går bara att koppla in i en dator och ger internet till bara den datorn.Ilduce77 skrev:Det borde kanske funka med denna?
https://www.kjell.com/se/produkter/mobi ... lsrc=aw.ds
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Jag hade den där ett tag och den funkade OK, men tyvärr tappade bilen wifi mot den med jämna mellanrum. Den jag har nu (och har haft i två år) är denna: https://www.kjell.com/se/produkter/mobi ... 200-p61671[/quote]themax skrev:
Flott!
Ska testa den..

- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Exakt det jag menar, med bättre placering och antenn kanske det går att få bättre mottagning istället för lika dåligt som utan routern.themax skrev:Jag har haft min 4G-router liggande i mittkonsolen i tre år utan problem. Om den tappar kontakt tappar även alla mobiler i bilen kontakten samtidigt ändå …
Vi får se, jag har ett års premium connectivity med nya bilen så då lär jag ju inte prioritera detta.
Model Y LR AWD 2022
Prutade du dig till ett år? Nu ingår väl bara en månad?jonasl skrev:Exakt det jag menar, med bättre placering och antenn kanske det går att få bättre mottagning istället för lika dåligt som utan routern.themax skrev:Jag har haft min 4G-router liggande i mittkonsolen i tre år utan problem. Om den tappar kontakt tappar även alla mobiler i bilen kontakten samtidigt ändå …
Vi får se, jag har ett års premium connectivity med nya bilen så då lär jag ju inte prioritera detta.
- mikebike
- Teslaägare
Beror på när man beställde. Jag har också 12 månader på min bil som hämtades ut 18/2.Ilduce77 skrev:Prutade du dig till ett år? Nu ingår väl bara en månad?jonasl skrev:Exakt det jag menar, med bättre placering och antenn kanske det går att få bättre mottagning istället för lika dåligt som utan routern.themax skrev:Jag har haft min 4G-router liggande i mittkonsolen i tre år utan problem. Om den tappar kontakt tappar även alla mobiler i bilen kontakten samtidigt ändå …
- R2_m3
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/arto25600
Antar de kan göra det remote eller måste det komma en Mobile Service på besök ?kenjon skrev:De fixade min när jag klagade.TeslaKotte skrev:Har försökt mig på detta utan återkoppling från Tesla.Jjonas skrev:Lägg ett serviceärende så fixar Tesla lokaliseringen åt dig.
/TK
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex