Vinande missljud bak P85-14
Moderator: Redaktion
Vinande missljud bak P85-14
Hej! Jag har ett vinande missljud bak som är starkast på lägre hastigheter runt 10-20 km/h och ökar i frekvens med hastighet. Några idéer om vad det kan vara?
https://youtu.be/lcHmHJKJ1ic
https://youtu.be/lcHmHJKJ1ic
Re: Vinande missljud bak P85-14
Någon fara att köra med bilen till man får en tid på SC?Yxel skrev:Dags att byta motor…
Nej det tror jag inte
Eller det går väl tills det inte går längre, men inget annat kan skadas än själva motorn.

Multicoat Red Model X P100D
- Gustafsson
- Teslaägare
Se till att bevaka drivlinegarantin så den inte hinner gå ut och kontakta Tesla ASAP.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olof1715
Detta hände mig flera gånger på min P85.
Tesla bytte hela drive uniten på garanti varje gång, 2012-2016.
De tidiga lådorna höll bara ett par tusen mil, åtminstone för mig. Efter senaste bytet som gjordes 2016 verkar bilen har hållit, nye ägaren är uppe i över 20k mil nu.
Kontentan är att nya/uppdaterade versioner håller, så be dem att sätta i en sådan.
De tidiga lådorna höll bara ett par tusen mil, åtminstone för mig. Efter senaste bytet som gjordes 2016 verkar bilen har hållit, nye ägaren är uppe i över 20k mil nu.
Kontentan är att nya/uppdaterade versioner håller, så be dem att sätta i en sådan.
Teslaägare sedan 2013
Tack! Hur konstaterar man felet? Alltså hur undviker jag att felet bagatelliseras och garantitiden löper ut innan det blir allvarligare och kvalificerar för byte av drivenheten?Olof Tenghoff skrev:Detta hände mig flera gånger på min P85.
Felet är så himla vanligt på gamla S att jag har svårt att tro att Tesla kommer bagatellisera det. Det finns väl knappt någon bil från 2014 som fortfarande går på originalmotorn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olof1715
Man hör det. Det börjar med ett vinande i lägre farter som för varje mil du kör blir starkare och övergår mer i ett skorrande ljud. Som mati skriver kommer de nog inte att bagatellisera det eftersom de är vana vid detta. När det hände mig tog de bara in bilen direkt utan och bytte drive unit på bara några timmar som jag minns det. Är man orolig att man inte hinner få felet verifierat innan garantin går ut kanske man kan spela in ljudet och samtidigt filma hastighetsmätaren eller något sådant? Så att man har dokumenterat hur och när det lät.matzell skrev:Tack! Hur konstaterar man felet? Alltså hur undviker jag att felet bagatelliseras och garantitiden löper ut innan det blir allvarligare och kvalificerar för byte av drivenheten?Olof Tenghoff skrev:Detta hände mig flera gånger på min P85.
Teslaägare sedan 2013