Första tyska Model Y i Sverige

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av anna__ »

Mattias K skrev:
anna__ skrev:
pejvic skrev:
Hur många procent dyrare än LR?
Billigare med 100 kr jämfört med en LR... 488 kr halvförsäkring vs 588 kr för en LR
Det låter väldigt bra, får man fråga med vilket bolag du fick up de priserna?
Jag gjorde en sökning på Insplanet och fick endast upp ett pris -ICA försäkring 1995kr / månaden, mindre bra...
får väl göra mer grundlig research när man får sitt eget Reg nr.

Trygghansa, då bor jag ändå i malmö vilket alltid brukar vara dyrt tyvärr :)
LF Skåne 726 kr / månad
Användarvisningsbild
Mattias K
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 mar 2022 16:16
Ort: Älvsjö, Stockholm

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av Mattias K »

anna__ skrev:
Mattias K skrev:
anna__ skrev:
pejvic skrev:
Hur många procent dyrare än LR?
Billigare med 100 kr jämfört med en LR... 488 kr halvförsäkring vs 588 kr för en LR
Det låter väldigt bra, får man fråga med vilket bolag du fick up de priserna?
Jag gjorde en sökning på Insplanet och fick endast upp ett pris -ICA försäkring 1995kr / månaden, mindre bra...
får väl göra mer grundlig research när man får sitt eget Reg nr.

Trygghansa, då bor jag ändå i malmö vilket alltid brukar vara dyrt tyvärr :)
LF Skåne 726 kr / månad
Toppen, tack för info!
Gjorde en sökning på Trygg hansa och jag landade på 546kr, bor i stockholm.
Tesla model Y Performance 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av taliz »

Blev förvånansvärt billigt för mig, mindre än halva priset vs en M3P. Why :?:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Teslicious
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 apr 2022 14:11

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av Teslicious »

mbjoerklund skrev:
Hillstreet skrev:
mbjoerklund skrev:
Det var ganska lätt att hitta båda regnr på biluppgifter.se :D
Hur hittar du för-registreringar på biluppgifter.se?
Kör jag avancerad sök och väljer Tesla finns inte ens Model Y med.

https://biluppgifter.se/fordon/FEU15R
Är det där en MY eller MYP?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av jonasl »

Står som tillverkad i Nederländerna.. måste bara något biluppgifter.se fått om bakfoten.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
mbjoerklund
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 aug 2020 20:12

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av mbjoerklund »

Teslicious skrev:
mbjoerklund skrev:
Hillstreet skrev:
mbjoerklund skrev:
Det var ganska lätt att hitta båda regnr på biluppgifter.se :D
Hur hittar du för-registreringar på biluppgifter.se?
Kör jag avancerad sök och väljer Tesla finns inte ens Model Y med.

https://biluppgifter.se/fordon/FEU15R
Är det där en MY eller MYP?
Finns inga LR med toppfart på 250km/h så min slutsats är att det är en MYP.
091F97B0-639D-4D17-AFC0-D02A0E91BE99.png
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av anna__ »

det stämmer också bra med range
1.PNG
Användarvisningsbild
HRidge
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 dec 2018 17:08

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av HRidge »

Om det är så att Model Y Performance med regnr FEU15R är en av de två som står i Trosta, så är det så att den ska bli demo-bil...enligt ett ett samtal från Tesla nyss.

Jag blev uppringd för att ngn chef hade "gnällt" över det faktum att jag hela tiden skjuter på leverans av min LR AWD (ja, jag har dubbelgarderat mig som många andra :D )...vill ju hellre ha en Performance om jag kan få den snart.
Jag sa ok på att ta bort bokningen på LR AWD...då beskedet (eller kill-gissningen) var att jag får leverans av Performance (vit bil med svart inredning) i månadsskiftet april/maj.

Beställde LR AWD i somras och Performance i november.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HRidge skrev:
Om det är så att Model Y Performance med regnr FEU15R är en av de två som står i Trosta, så är det så att den ska bli demo-bil...enligt ett ett samtal från Tesla nyss.

Jag blev uppringd för att ngn chef hade "gnällt" över det faktum att jag hela tiden skjuter på leverans av min LR AWD (ja, jag har dubbelgarderat mig som många andra :D )...vill ju hellre ha en Performance om jag kan få den snart.
Jag sa ok på att ta bort bokningen på LR AWD...då beskedet (eller kill-gissningen) var att jag får leverans av Performance (vit bil med svart inredning) i månadsskiftet april/maj.

Beställde LR AWD i somras och Performance i november.
Pratade också med tesla idag. Ungefär samma svar.

Det finns fortfarande inga kundbilar i Sverige. De räknar med att de första ska komma nästa vecka.
De bilar som tidigare har siktats i Sverige på biltransporter och på parkeringar, är bilar från provserien på 2000 bilar och går inte att registrera, utan ska enbart användas som visningsbilar. Ingen provkörning alltså.

Beskedet till mig var att vita bilar kommer troligen inte börja levereras förrän mitten på maj.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av anna__ »

Kommer säkert inte få min innan taket börjar gälla :( :( beställde för sent
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av Honkan »

Låter rimligt med mitten på Maj, men måste säga att försäkringen på en MYP är billig med tanke på prestandan :)
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av mikebike »

Maxeffekt skiljer bara 20 kW mot LR.
När jag lagt på sommardäcken skall jag köpa till acc.boost till min...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev:
Maxeffekt skiljer bara 20 kW mot LR.
När jag lagt på sommardäcken skall jag köpa till acc.boost till min...
Det är ju bara en siffra på ett papper.
20 kW gör inte 1,5 sekunder på accelerationen 0-100.

Acc Boost ger väl mer än 20 extra kW? Så då skulle en LR vara kvickare än en P.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av mikebike »

Nicke Nyfiken skrev:
mikebike skrev:
Maxeffekt skiljer bara 20 kW mot LR.
När jag lagt på sommardäcken skall jag köpa till acc.boost till min...
Det är ju bara en siffra på ett papper.
20 kW gör inte 1,5 sekunder på accelerationen 0-100.

Acc Boost ger väl mer än 20 extra kW? Så då skulle en LR vara kvickare än en P.
Nej, på en skärm. ;)

Enligt "internetrykten" så är den angivna effekten för LR med acc.boost.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mikebike skrev:
Maxeffekt skiljer bara 20 kW mot LR.
När jag lagt på sommardäcken skall jag köpa till acc.boost till min...
Det är ju bara en siffra på ett papper.
20 kW gör inte 1,5 sekunder på accelerationen 0-100.

Acc Boost ger väl mer än 20 extra kW? Så då skulle en LR vara kvickare än en P.
Nej, på en skärm. ;)

Enligt "internetrykten" så är den angivna effekten för LR med acc.boost.
Jag skriver ut allt på papper. ;)

Kanske därför det inte är någon skillnad i försäkringspremie mellan LR och P.
Model Y P
Model S P
Model S P
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av backe »

Nicke Nyfiken skrev:
mikebike skrev:
Maxeffekt skiljer bara 20 kW mot LR.
När jag lagt på sommardäcken skall jag köpa till acc.boost till min...
Det är ju bara en siffra på ett papper.
20 kW gör inte 1,5 sekunder på accelerationen 0-100.

Acc Boost ger väl mer än 20 extra kW? Så då skulle en LR vara kvickare än en P.

För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...

P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mikebike skrev:
Maxeffekt skiljer bara 20 kW mot LR.
När jag lagt på sommardäcken skall jag köpa till acc.boost till min...
Det är ju bara en siffra på ett papper.
20 kW gör inte 1,5 sekunder på accelerationen 0-100.

Acc Boost ger väl mer än 20 extra kW? Så då skulle en LR vara kvickare än en P.

För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...

P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
För att man vill få en bättre siffra kanske?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

backe skrev:
För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...

P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
Ja Tesla har trollat med 0-100 tiderna på sina Performance bilar under många år. Tror det började när P85D började säljas. För att uppnå den utlovade 0-100 tiden som angavs när bilen presenterades, blev man i verkligheten tvungen att ändra mätmetod, vilket verkar minska tiden med runt 0,2 sekunder.

Det finns väl ingen annan biltillverkare som använder denna ohederliga mätmetod?
Model Y P
Model S P
Model S P
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nicke Nyfiken skrev:
.../ Det finns väl ingen annan biltillverkare som använder denna ohederliga mätmetod?
Är inte den mätmetoden standard för amerikanska tillverkare när de ska ange siffror för sina prestandamodeller?

Och används inte samma mätmetod av hela den amerikanska motorpressen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
.../ Det finns väl ingen annan biltillverkare som använder denna ohederliga mätmetod?
Är inte den mätmetoden standard för amerikanska tillverkare när de ska ange siffror för sina prestandamodeller?

Och används inte samma mätmetod av hela den amerikanska motorpressen?
Du menar att alla amerikanska biltillverkare anger dessa hittepå-siffror när de marknadsför sina bilar i Europa?

Intressant.

Det blir inte mindre ohederligt för det. 0-100 med rullande start. :lol:
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 mar 2019 10:35

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av hanseman »

Nicke Nyfiken skrev:
backe skrev:
För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...

P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
Ja Tesla har trollat med 0-100 tiderna på sina Performance bilar under många år. Tror det började när P85D började säljas. För att uppnå den utlovade 0-100 tiden som angavs när bilen presenterades, blev man i verkligheten tvungen att ändra mätmetod, vilket verkar minska tiden med runt 0,2 sekunder.

Det finns väl ingen annan biltillverkare som använder denna ohederliga mätmetod?
Ja det är vanligt förekommande av flera biltillverkare. Inget trolleri. Inte ohederligt. Föreslår att du googlar om du vill veta mer än att killgissa dig fram.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

hanseman skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
backe skrev:
För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...

P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
Ja Tesla har trollat med 0-100 tiderna på sina Performance bilar under många år. Tror det började när P85D började säljas. För att uppnå den utlovade 0-100 tiden som angavs när bilen presenterades, blev man i verkligheten tvungen att ändra mätmetod, vilket verkar minska tiden med runt 0,2 sekunder.

Det finns väl ingen annan biltillverkare som använder denna ohederliga mätmetod?
Ja det är vanligt förekommande av flera biltillverkare. Inget trolleri. Inte ohederligt. Föreslår att du googlar om du vill veta mer än att killgissa dig fram.
Hederligt att ange 0-100 med rullande start. :lol:
Det blir inte ett dugg mer hederligt för att det är fler som använder metoden.

Prova att googla vilken fart 0 km/h är.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av Honkan »

Egentligen är väl rullande start mer rätt med tanke på vilket underlag man måste ha annars för att uppnå en viss tid, dessutom så är en del 4x4 bilar snabbare första 400 meter för att sedan förlora mot mer effekt , tillexempel RS4 är grymt snabb dels för att man har fyrhjulsdrift
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av backe »

hanseman skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
backe skrev:
För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...

P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
Ja Tesla har trollat med 0-100 tiderna på sina Performance bilar under många år. Tror det började när P85D började säljas. För att uppnå den utlovade 0-100 tiden som angavs när bilen presenterades, blev man i verkligheten tvungen att ändra mätmetod, vilket verkar minska tiden med runt 0,2 sekunder.

Det finns väl ingen annan biltillverkare som använder denna ohederliga mätmetod?
Ja det är vanligt förekommande av flera biltillverkare. Inget trolleri. Inte ohederligt. Föreslår att du googlar om du vill veta mer än att killgissa dig fram.
Men varför olika metoder mellan LR och P? Är det en del i hederligheten?

Tesla använder även en annan metod än andra tillverkare när man mäter lastvolym gissar jag, de andra mäter upp till nedre fönsterkant i bagaget, Tesla gissar jag mäter hela volymen.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

hanseman skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
backe skrev:
För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...

P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
Ja Tesla har trollat med 0-100 tiderna på sina Performance bilar under många år. Tror det började när P85D började säljas. För att uppnå den utlovade 0-100 tiden som angavs när bilen presenterades, blev man i verkligheten tvungen att ändra mätmetod, vilket verkar minska tiden med runt 0,2 sekunder.

Det finns väl ingen annan biltillverkare som använder denna ohederliga mätmetod?
Ja det är vanligt förekommande av flera biltillverkare. Inget trolleri. Inte ohederligt. Föreslår att du googlar om du vill veta mer än att killgissa dig fram.
Framkommer det av din googling varför man använder olika metoder för LR och P? Och vilken metod använder man för att beskriva prestandan hos en LR med acc boost?
Skriv svar