Någon som kört till södra Spanien med Ionity?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Någon som kört till södra Spanien med Ionity?

Inlägg av Legato »

Funderar på att köra hela vägen till Marbella i sommar och inser att pga SUCs prishöjningar så är det inte längre självklart att ta Teslan. Både e-tronen och Cupran kan bli aktuella (om Cupran hunnit levereras).

Är det någon som kört denna sträcka med icke-Tesla? Alternativt annan riktigt lång resa?

Hur har det funkat med Ionity, har alla laddare funkat eller har ni stött på problem? Hur funkar prissättningen på Ionity utomlands, beror den på abonnemang eller "samma för alla" som inte har ett lokalt abonnemang?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Funderar på att köra hela vägen till Marbella i sommar och inser att pga SUCs prishöjningar så är det inte längre självklart att ta Teslan. Både e-tronen och Cupran kan bli aktuella (om Cupran hunnit levereras).

Är det någon som kört denna sträcka med icke-Tesla? Alternativt annan riktigt lång resa?

Hur har det funkat med Ionity, har alla laddare funkat eller har ni stött på problem? Hur funkar prissättningen på Ionity utomlands, beror den på abonnemang eller "samma för alla" som inte har ett lokalt abonnemang?

Går det att ladda Audin med Cupra-abonnemanget (som ju är billigare)?

Jag hade nog tagit Teslan ändå. Är inte värt det extra besväret. Dessutom är det väl mest plats i X:en?
Eldsig
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?

Inlägg av Eldsig »

MWall skrev:
Legato skrev:
Funderar på att köra hela vägen till Marbella i sommar och inser att pga SUCs prishöjningar så är det inte längre självklart att ta Teslan. Både e-tronen och Cupran kan bli aktuella (om Cupran hunnit levereras).

Är det någon som kört denna sträcka med icke-Tesla? Alternativt annan riktigt lång resa?

Hur har det funkat med Ionity, har alla laddare funkat eller har ni stött på problem? Hur funkar prissättningen på Ionity utomlands, beror den på abonnemang eller "samma för alla" som inte har ett lokalt abonnemang?


Jag hade nog tagit Teslan ändå. Är inte värt det extra besväret. Dessutom är det väl mest plats i X:en?
Och på samma sätt kan du ju ladda Teslan med Cupra/Audi-abonnemanget.

I villkoren för e-tron-abonnemanget så framgår priserna för Ionity separat och är specade per land, men de ligger i princip i spannet 0,29-0,31 EUR/kwh

Går det att ladda Audin med Cupra-abonnemanget (som ju är billigare)?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
Funderar på att köra hela vägen till Marbella i sommar och inser att pga SUCs prishöjningar så är det inte längre självklart att ta Teslan. Både e-tronen och Cupran kan bli aktuella (om Cupran hunnit levereras).

Är det någon som kört denna sträcka med icke-Tesla? Alternativt annan riktigt lång resa?

Hur har det funkat med Ionity, har alla laddare funkat eller har ni stött på problem? Hur funkar prissättningen på Ionity utomlands, beror den på abonnemang eller "samma för alla" som inte har ett lokalt abonnemang?

Går det att ladda Audin med Cupra-abonnemanget (som ju är billigare)?

Jag hade nog tagit Teslan ändå. Är inte värt det extra besväret. Dessutom är det väl mest plats i X:en?
Inte ens tänkt på den möjligheten, vet ej om det funkar. Gör det det så är det nog ett bra alternativ.

Teslan är faktiskt både långsammaste och dyrast av de tre (om Ionitys laddare funkar), vilket förvånade mig. Mer utrymme men det är nog snarare en nackdel, Cupran är nog enda som funkar i spanska garage... Ska vara där en månad så lämplig bil där är ungefär lika viktigt som lämplig bil på resan.

Det största argumentet för Teslan är nog tryggheten/smidigheten vilket såklart är en viktig faktor!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?

Inlägg av Legato »

Eldsig skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Funderar på att köra hela vägen till Marbella i sommar och inser att pga SUCs prishöjningar så är det inte längre självklart att ta Teslan. Både e-tronen och Cupran kan bli aktuella (om Cupran hunnit levereras).

Är det någon som kört denna sträcka med icke-Tesla? Alternativt annan riktigt lång resa?

Hur har det funkat med Ionity, har alla laddare funkat eller har ni stött på problem? Hur funkar prissättningen på Ionity utomlands, beror den på abonnemang eller "samma för alla" som inte har ett lokalt abonnemang?


Jag hade nog tagit Teslan ändå. Är inte värt det extra besväret. Dessutom är det väl mest plats i X:en?
Och på samma sätt kan du ju ladda Teslan med Cupra/Audi-abonnemanget.

I villkoren för e-tron-abonnemanget så framgår priserna för Ionity separat och är specade per land, men de ligger i princip i spannet 0,29-0,31 EUR/kwh

Går det att ladda Audin med Cupra-abonnemanget (som ju är billigare)?
Bra poäng. Men är det verkligen så att man kan ladda flera bilar av olika märken på ett abonnemang? Jag tror man måste starta laddning i Cupraappen och trodde då det enbart funkade med Cupran?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Eldsig
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?

Inlägg av Eldsig »

Legato skrev:
Eldsig skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Funderar på att köra hela vägen till Marbella i sommar och inser att pga SUCs prishöjningar så är det inte längre självklart att ta Teslan. Både e-tronen och Cupran kan bli aktuella (om Cupran hunnit levereras).

Är det någon som kört denna sträcka med icke-Tesla? Alternativt annan riktigt lång resa?

Hur har det funkat med Ionity, har alla laddare funkat eller har ni stött på problem? Hur funkar prissättningen på Ionity utomlands, beror den på abonnemang eller "samma för alla" som inte har ett lokalt abonnemang?


Jag hade nog tagit Teslan ändå. Är inte värt det extra besväret. Dessutom är det väl mest plats i X:en?
Och på samma sätt kan du ju ladda Teslan med Cupra/Audi-abonnemanget.

I villkoren för e-tron-abonnemanget så framgår priserna för Ionity separat och är specade per land, men de ligger i princip i spannet 0,29-0,31 EUR/kwh

Går det att ladda Audin med Cupra-abonnemanget (som ju är billigare)?
Bra poäng. Men är det verkligen så att man kan ladda flera bilar av olika märken på ett abonnemang? Jag tror man måste starta laddning i Cupraappen och trodde då det enbart funkade med Cupran?
Jag laddar iaf min Ioniq5 med e-tron-kortet nu, och det kvittar nog om jag skulle startat laddningen i appen, men...Nu har jag iofs inte bilen kvar och således inte heller appen. Kortet funkar dock!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Funderar på att köra hela vägen till Marbella i sommar och inser att pga SUCs prishöjningar så är det inte längre självklart att ta Teslan. Både e-tronen och Cupran kan bli aktuella (om Cupran hunnit levereras).

Är det någon som kört denna sträcka med icke-Tesla? Alternativt annan riktigt lång resa?

Hur har det funkat med Ionity, har alla laddare funkat eller har ni stött på problem? Hur funkar prissättningen på Ionity utomlands, beror den på abonnemang eller "samma för alla" som inte har ett lokalt abonnemang?

Går det att ladda Audin med Cupra-abonnemanget (som ju är billigare)?

Jag hade nog tagit Teslan ändå. Är inte värt det extra besväret. Dessutom är det väl mest plats i X:en?
Inte ens tänkt på den möjligheten, vet ej om det funkar. Gör det det så är det nog ett bra alternativ.

Teslan är faktiskt både långsammaste och dyrast av de tre (om Ionitys laddare funkar), vilket förvånade mig. Mer utrymme men det är nog snarare en nackdel, Cupran är nog enda som funkar i spanska garage... Ska vara där en månad så lämplig bil där är ungefär lika viktigt som lämplig bil på resan.

Det största argumentet för Teslan är nog tryggheten/smidigheten vilket såklart är en viktig faktor!
Behöver du inte så mycket plats, så kanske den bästa varianten/kompromissen kan vara att hyra en M3, som du sedan kan ladda på både SuC och Ionity (med rätt abb.). Alternativt en MY om ni behöver mer lastplats.

Har kört i veckor i både Portugal och Spanien med en BMW 3-serie (ungefär samma storlek som M3), och gick utmärkt att parkera i garagen, och tom. köra igenom i de trängsta gränderna i Porto (även om det var på håret ibland)! :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?

Inlägg av MWall »

Ska du åka själv alltså?

Hur räknar du övermilskostnaden på privatleasingbilarna jämfört med förmodad extra värdeminskning på Teslan? Kvittar du det rakt av?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?

Inlägg av HelectriC »

jag har kvar mitt Polestarkort, som jag laddat alla bilar efter Polestar med. Funkar hur smidigt som helst. Skulle tro att det är samma med app, den vet ju inte till vilken bil den startar laddningen (jag har iaf förstått att laddstolpen inte identifierar bilen för att samköra med något register annat än startautentifiseringen)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Funderar på att köra hela vägen till Marbella i sommar och inser att pga SUCs prishöjningar så är det inte längre självklart att ta Teslan. Både e-tronen och Cupran kan bli aktuella (om Cupran hunnit levereras).

Är det någon som kört denna sträcka med icke-Tesla? Alternativt annan riktigt lång resa?

Hur har det funkat med Ionity, har alla laddare funkat eller har ni stött på problem? Hur funkar prissättningen på Ionity utomlands, beror den på abonnemang eller "samma för alla" som inte har ett lokalt abonnemang?

Går det att ladda Audin med Cupra-abonnemanget (som ju är billigare)?

Jag hade nog tagit Teslan ändå. Är inte värt det extra besväret. Dessutom är det väl mest plats i X:en?
Inte ens tänkt på den möjligheten, vet ej om det funkar. Gör det det så är det nog ett bra alternativ.

Teslan är faktiskt både långsammaste och dyrast av de tre (om Ionitys laddare funkar), vilket förvånade mig. Mer utrymme men det är nog snarare en nackdel, Cupran är nog enda som funkar i spanska garage... Ska vara där en månad så lämplig bil där är ungefär lika viktigt som lämplig bil på resan.

Det största argumentet för Teslan är nog tryggheten/smidigheten vilket såklart är en viktig faktor!
Behöver du inte så mycket plats, så kanske den bästa varianten/kompromissen kan vara att hyra en M3, som du sedan kan ladda på både SuC och Ionity (med rätt abb.). Alternativt en MY om ni behöver mer lastplats.

Har kört i veckor i både Portugal och Spanien med en BMW 3-serie (ungefär samma storlek som M3), och gick utmärkt att parkera i garagen, och tom. köra igenom i de trängsta gränderna i Porto (även om det var på håret ibland)! :)
Flyga ner och hyra på plats? För att hyra en Model 3 här hemma och köra den ner när man redan har tre bilar är ju lite hål i huvudet. ;)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?

Inlägg av MWall »

Jag hade tagit den bil jag velat köra med. Dvs skit i några kronor hit eller dit. Vilken bill VILL du ta?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Ska du åka själv alltså?

Hur räknar du övermilskostnaden på privatleasingbilarna jämfört med förmodad extra värdeminskning på Teslan? Kvittar du det rakt av?
Nej, troligen delar vi upp familjen så att 3-4 åker i bilen åt varje håll.

Faktiskt ingen som är privatleasad nu. Teslan privatägd, Audin operationellt på företag, Cupran finansiellt på företag.

Troligen en liten fördel för Audin då den bara rullat ca 500 mil hittills efter 10 månader. Har 2k att köra på 24 månader.

Samtidigt rimligen lägre värdefall per mil på Cupran än på Teslan.

Men allt känns ganska marginellt. Förutsatt att man kan ladda Teslan till förmånligt Ionity-pris så blir det nog som du säger att välja den man helst kör, men det är faktiskt inget lätt val det heller :D

Bekvämast för resan = Audin
Tryggast för resan = Teslan
Bäst på plats = Cupran
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
MWall skrev:
Ska du åka själv alltså?

Hur räknar du övermilskostnaden på privatleasingbilarna jämfört med förmodad extra värdeminskning på Teslan? Kvittar du det rakt av?
Nej, troligen delar vi upp familjen så att 3-4 åker i bilen åt varje håll.

Faktiskt ingen som är privatleasad nu. Teslan privatägd, Audin operationellt på företag, Cupran finansiellt på företag.

Troligen en liten fördel för Audin då den bara rullat ca 500 mil hittills efter 10 månader. Har 2k att köra på 24 månader.

Samtidigt rimligen lägre värdefall per mil på Cupran än på Teslan.

Men allt känns ganska marginellt. Förutsatt att man kan ladda Teslan till förmånligt Ionity-pris så blir det nog som du säger att välja den man helst kör, men det är faktiskt inget lätt val det heller :D

Bekvämast för resan = Audin
Tryggast för resan = Teslan
Bäst på plats = Cupran
En sak som slog mig, är inte SuC ganska mycket billigare i andra länder än Sverige?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Ska du åka själv alltså?

Hur räknar du övermilskostnaden på privatleasingbilarna jämfört med förmodad extra värdeminskning på Teslan? Kvittar du det rakt av?
Nej, troligen delar vi upp familjen så att 3-4 åker i bilen åt varje håll.

Faktiskt ingen som är privatleasad nu. Teslan privatägd, Audin operationellt på företag, Cupran finansiellt på företag.

Troligen en liten fördel för Audin då den bara rullat ca 500 mil hittills efter 10 månader. Har 2k att köra på 24 månader.

Samtidigt rimligen lägre värdefall per mil på Cupran än på Teslan.

Men allt känns ganska marginellt. Förutsatt att man kan ladda Teslan till förmånligt Ionity-pris så blir det nog som du säger att välja den man helst kör, men det är faktiskt inget lätt val det heller :D

Bekvämast för resan = Audin
Tryggast för resan = Teslan
Bäst på plats = Cupran
En sak som slog mig, är inte SuC ganska mycket billigare i andra länder än Sverige?
Vet ej men tror inte det. "Förr" tycker jag det varit ganska likvärdigt, undantaget Danmark som varit dyrare. I närtid har vi bara varit i Finland och där är det likvärdigt med Sverige. Svårt att hitta aktuell info i övrigt, men €0,45 verkar vara ett vanligt pris iaf.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar