Någon som kört till södra Spanien med Ionity?
Moderator: Redaktion
Någon som kört till södra Spanien med Ionity?
Funderar på att köra hela vägen till Marbella i sommar och inser att pga SUCs prishöjningar så är det inte längre självklart att ta Teslan. Både e-tronen och Cupran kan bli aktuella (om Cupran hunnit levereras).
Är det någon som kört denna sträcka med icke-Tesla? Alternativt annan riktigt lång resa?
Hur har det funkat med Ionity, har alla laddare funkat eller har ni stött på problem? Hur funkar prissättningen på Ionity utomlands, beror den på abonnemang eller "samma för alla" som inte har ett lokalt abonnemang?
Är det någon som kört denna sträcka med icke-Tesla? Alternativt annan riktigt lång resa?
Hur har det funkat med Ionity, har alla laddare funkat eller har ni stött på problem? Hur funkar prissättningen på Ionity utomlands, beror den på abonnemang eller "samma för alla" som inte har ett lokalt abonnemang?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?
Legato skrev:Funderar på att köra hela vägen till Marbella i sommar och inser att pga SUCs prishöjningar så är det inte längre självklart att ta Teslan. Både e-tronen och Cupran kan bli aktuella (om Cupran hunnit levereras).
Är det någon som kört denna sträcka med icke-Tesla? Alternativt annan riktigt lång resa?
Hur har det funkat med Ionity, har alla laddare funkat eller har ni stött på problem? Hur funkar prissättningen på Ionity utomlands, beror den på abonnemang eller "samma för alla" som inte har ett lokalt abonnemang?
Går det att ladda Audin med Cupra-abonnemanget (som ju är billigare)?
Jag hade nog tagit Teslan ändå. Är inte värt det extra besväret. Dessutom är det väl mest plats i X:en?
Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?
Och på samma sätt kan du ju ladda Teslan med Cupra/Audi-abonnemanget.MWall skrev:Legato skrev:Funderar på att köra hela vägen till Marbella i sommar och inser att pga SUCs prishöjningar så är det inte längre självklart att ta Teslan. Både e-tronen och Cupran kan bli aktuella (om Cupran hunnit levereras).
Är det någon som kört denna sträcka med icke-Tesla? Alternativt annan riktigt lång resa?
Hur har det funkat med Ionity, har alla laddare funkat eller har ni stött på problem? Hur funkar prissättningen på Ionity utomlands, beror den på abonnemang eller "samma för alla" som inte har ett lokalt abonnemang?
Jag hade nog tagit Teslan ändå. Är inte värt det extra besväret. Dessutom är det väl mest plats i X:en?
I villkoren för e-tron-abonnemanget så framgår priserna för Ionity separat och är specade per land, men de ligger i princip i spannet 0,29-0,31 EUR/kwh
Går det att ladda Audin med Cupra-abonnemanget (som ju är billigare)?
Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?
Inte ens tänkt på den möjligheten, vet ej om det funkar. Gör det det så är det nog ett bra alternativ.MWall skrev:Legato skrev:Funderar på att köra hela vägen till Marbella i sommar och inser att pga SUCs prishöjningar så är det inte längre självklart att ta Teslan. Både e-tronen och Cupran kan bli aktuella (om Cupran hunnit levereras).
Är det någon som kört denna sträcka med icke-Tesla? Alternativt annan riktigt lång resa?
Hur har det funkat med Ionity, har alla laddare funkat eller har ni stött på problem? Hur funkar prissättningen på Ionity utomlands, beror den på abonnemang eller "samma för alla" som inte har ett lokalt abonnemang?
Går det att ladda Audin med Cupra-abonnemanget (som ju är billigare)?
Jag hade nog tagit Teslan ändå. Är inte värt det extra besväret. Dessutom är det väl mest plats i X:en?
Teslan är faktiskt både långsammaste och dyrast av de tre (om Ionitys laddare funkar), vilket förvånade mig. Mer utrymme men det är nog snarare en nackdel, Cupran är nog enda som funkar i spanska garage... Ska vara där en månad så lämplig bil där är ungefär lika viktigt som lämplig bil på resan.
Det största argumentet för Teslan är nog tryggheten/smidigheten vilket såklart är en viktig faktor!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?
Bra poäng. Men är det verkligen så att man kan ladda flera bilar av olika märken på ett abonnemang? Jag tror man måste starta laddning i Cupraappen och trodde då det enbart funkade med Cupran?Eldsig skrev:Och på samma sätt kan du ju ladda Teslan med Cupra/Audi-abonnemanget.MWall skrev:Legato skrev:Funderar på att köra hela vägen till Marbella i sommar och inser att pga SUCs prishöjningar så är det inte längre självklart att ta Teslan. Både e-tronen och Cupran kan bli aktuella (om Cupran hunnit levereras).
Är det någon som kört denna sträcka med icke-Tesla? Alternativt annan riktigt lång resa?
Hur har det funkat med Ionity, har alla laddare funkat eller har ni stött på problem? Hur funkar prissättningen på Ionity utomlands, beror den på abonnemang eller "samma för alla" som inte har ett lokalt abonnemang?
Jag hade nog tagit Teslan ändå. Är inte värt det extra besväret. Dessutom är det väl mest plats i X:en?
I villkoren för e-tron-abonnemanget så framgår priserna för Ionity separat och är specade per land, men de ligger i princip i spannet 0,29-0,31 EUR/kwh
Går det att ladda Audin med Cupra-abonnemanget (som ju är billigare)?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?
Jag laddar iaf min Ioniq5 med e-tron-kortet nu, och det kvittar nog om jag skulle startat laddningen i appen, men...Nu har jag iofs inte bilen kvar och således inte heller appen. Kortet funkar dock!Legato skrev:Bra poäng. Men är det verkligen så att man kan ladda flera bilar av olika märken på ett abonnemang? Jag tror man måste starta laddning i Cupraappen och trodde då det enbart funkade med Cupran?Eldsig skrev:Och på samma sätt kan du ju ladda Teslan med Cupra/Audi-abonnemanget.MWall skrev:Legato skrev:Funderar på att köra hela vägen till Marbella i sommar och inser att pga SUCs prishöjningar så är det inte längre självklart att ta Teslan. Både e-tronen och Cupran kan bli aktuella (om Cupran hunnit levereras).
Är det någon som kört denna sträcka med icke-Tesla? Alternativt annan riktigt lång resa?
Hur har det funkat med Ionity, har alla laddare funkat eller har ni stött på problem? Hur funkar prissättningen på Ionity utomlands, beror den på abonnemang eller "samma för alla" som inte har ett lokalt abonnemang?
Jag hade nog tagit Teslan ändå. Är inte värt det extra besväret. Dessutom är det väl mest plats i X:en?
I villkoren för e-tron-abonnemanget så framgår priserna för Ionity separat och är specade per land, men de ligger i princip i spannet 0,29-0,31 EUR/kwh
Går det att ladda Audin med Cupra-abonnemanget (som ju är billigare)?
Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?
Behöver du inte så mycket plats, så kanske den bästa varianten/kompromissen kan vara att hyra en M3, som du sedan kan ladda på både SuC och Ionity (med rätt abb.). Alternativt en MY om ni behöver mer lastplats.Legato skrev:Inte ens tänkt på den möjligheten, vet ej om det funkar. Gör det det så är det nog ett bra alternativ.MWall skrev:Legato skrev:Funderar på att köra hela vägen till Marbella i sommar och inser att pga SUCs prishöjningar så är det inte längre självklart att ta Teslan. Både e-tronen och Cupran kan bli aktuella (om Cupran hunnit levereras).
Är det någon som kört denna sträcka med icke-Tesla? Alternativt annan riktigt lång resa?
Hur har det funkat med Ionity, har alla laddare funkat eller har ni stött på problem? Hur funkar prissättningen på Ionity utomlands, beror den på abonnemang eller "samma för alla" som inte har ett lokalt abonnemang?
Går det att ladda Audin med Cupra-abonnemanget (som ju är billigare)?
Jag hade nog tagit Teslan ändå. Är inte värt det extra besväret. Dessutom är det väl mest plats i X:en?
Teslan är faktiskt både långsammaste och dyrast av de tre (om Ionitys laddare funkar), vilket förvånade mig. Mer utrymme men det är nog snarare en nackdel, Cupran är nog enda som funkar i spanska garage... Ska vara där en månad så lämplig bil där är ungefär lika viktigt som lämplig bil på resan.
Det största argumentet för Teslan är nog tryggheten/smidigheten vilket såklart är en viktig faktor!
Har kört i veckor i både Portugal och Spanien med en BMW 3-serie (ungefär samma storlek som M3), och gick utmärkt att parkera i garagen, och tom. köra igenom i de trängsta gränderna i Porto (även om det var på håret ibland)!


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?
Ska du åka själv alltså?
Hur räknar du övermilskostnaden på privatleasingbilarna jämfört med förmodad extra värdeminskning på Teslan? Kvittar du det rakt av?
Hur räknar du övermilskostnaden på privatleasingbilarna jämfört med förmodad extra värdeminskning på Teslan? Kvittar du det rakt av?
Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?
jag har kvar mitt Polestarkort, som jag laddat alla bilar efter Polestar med. Funkar hur smidigt som helst. Skulle tro att det är samma med app, den vet ju inte till vilken bil den startar laddningen (jag har iaf förstått att laddstolpen inte identifierar bilen för att samköra med något register annat än startautentifiseringen)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?
Flyga ner och hyra på plats? För att hyra en Model 3 här hemma och köra den ner när man redan har tre bilar är ju lite hål i huvudet.martinot skrev:Behöver du inte så mycket plats, så kanske den bästa varianten/kompromissen kan vara att hyra en M3, som du sedan kan ladda på både SuC och Ionity (med rätt abb.). Alternativt en MY om ni behöver mer lastplats.Legato skrev:Inte ens tänkt på den möjligheten, vet ej om det funkar. Gör det det så är det nog ett bra alternativ.MWall skrev:Legato skrev:Funderar på att köra hela vägen till Marbella i sommar och inser att pga SUCs prishöjningar så är det inte längre självklart att ta Teslan. Både e-tronen och Cupran kan bli aktuella (om Cupran hunnit levereras).
Är det någon som kört denna sträcka med icke-Tesla? Alternativt annan riktigt lång resa?
Hur har det funkat med Ionity, har alla laddare funkat eller har ni stött på problem? Hur funkar prissättningen på Ionity utomlands, beror den på abonnemang eller "samma för alla" som inte har ett lokalt abonnemang?
Går det att ladda Audin med Cupra-abonnemanget (som ju är billigare)?
Jag hade nog tagit Teslan ändå. Är inte värt det extra besväret. Dessutom är det väl mest plats i X:en?
Teslan är faktiskt både långsammaste och dyrast av de tre (om Ionitys laddare funkar), vilket förvånade mig. Mer utrymme men det är nog snarare en nackdel, Cupran är nog enda som funkar i spanska garage... Ska vara där en månad så lämplig bil där är ungefär lika viktigt som lämplig bil på resan.
Det största argumentet för Teslan är nog tryggheten/smidigheten vilket såklart är en viktig faktor!
Har kört i veckor i både Portugal och Spanien med en BMW 3-serie (ungefär samma storlek som M3), och gick utmärkt att parkera i garagen, och tom. köra igenom i de trängsta gränderna i Porto (även om det var på håret ibland)!

Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?
Jag hade tagit den bil jag velat köra med. Dvs skit i några kronor hit eller dit. Vilken bill VILL du ta?
Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?
Nej, troligen delar vi upp familjen så att 3-4 åker i bilen åt varje håll.MWall skrev:Ska du åka själv alltså?
Hur räknar du övermilskostnaden på privatleasingbilarna jämfört med förmodad extra värdeminskning på Teslan? Kvittar du det rakt av?
Faktiskt ingen som är privatleasad nu. Teslan privatägd, Audin operationellt på företag, Cupran finansiellt på företag.
Troligen en liten fördel för Audin då den bara rullat ca 500 mil hittills efter 10 månader. Har 2k att köra på 24 månader.
Samtidigt rimligen lägre värdefall per mil på Cupran än på Teslan.
Men allt känns ganska marginellt. Förutsatt att man kan ladda Teslan till förmånligt Ionity-pris så blir det nog som du säger att välja den man helst kör, men det är faktiskt inget lätt val det heller

Bekvämast för resan = Audin
Tryggast för resan = Teslan
Bäst på plats = Cupran
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?
En sak som slog mig, är inte SuC ganska mycket billigare i andra länder än Sverige?Legato skrev:Nej, troligen delar vi upp familjen så att 3-4 åker i bilen åt varje håll.MWall skrev:Ska du åka själv alltså?
Hur räknar du övermilskostnaden på privatleasingbilarna jämfört med förmodad extra värdeminskning på Teslan? Kvittar du det rakt av?
Faktiskt ingen som är privatleasad nu. Teslan privatägd, Audin operationellt på företag, Cupran finansiellt på företag.
Troligen en liten fördel för Audin då den bara rullat ca 500 mil hittills efter 10 månader. Har 2k att köra på 24 månader.
Samtidigt rimligen lägre värdefall per mil på Cupran än på Teslan.
Men allt känns ganska marginellt. Förutsatt att man kan ladda Teslan till förmånligt Ionity-pris så blir det nog som du säger att välja den man helst kör, men det är faktiskt inget lätt val det heller
Bekvämast för resan = Audin
Tryggast för resan = Teslan
Bäst på plats = Cupran
Re: Någon som kört till södra Spanien med Ionity?
Vet ej men tror inte det. "Förr" tycker jag det varit ganska likvärdigt, undantaget Danmark som varit dyrare. I närtid har vi bara varit i Finland och där är det likvärdigt med Sverige. Svårt att hitta aktuell info i övrigt, men €0,45 verkar vara ett vanligt pris iaf.MWall skrev:En sak som slog mig, är inte SuC ganska mycket billigare i andra länder än Sverige?Legato skrev:Nej, troligen delar vi upp familjen så att 3-4 åker i bilen åt varje håll.MWall skrev:Ska du åka själv alltså?
Hur räknar du övermilskostnaden på privatleasingbilarna jämfört med förmodad extra värdeminskning på Teslan? Kvittar du det rakt av?
Faktiskt ingen som är privatleasad nu. Teslan privatägd, Audin operationellt på företag, Cupran finansiellt på företag.
Troligen en liten fördel för Audin då den bara rullat ca 500 mil hittills efter 10 månader. Har 2k att köra på 24 månader.
Samtidigt rimligen lägre värdefall per mil på Cupran än på Teslan.
Men allt känns ganska marginellt. Förutsatt att man kan ladda Teslan till förmånligt Ionity-pris så blir det nog som du säger att välja den man helst kör, men det är faktiskt inget lätt val det heller
Bekvämast för resan = Audin
Tryggast för resan = Teslan
Bäst på plats = Cupran
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021