Easee offline
Moderator: Redaktion
- Icerman
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Easee offline
Idag när jag kört dottern till fotboll och kommer hem och skall ladda bilen står det ”laddningsroboten är offline” och jag kan inte välja att starta laddningen. Kan hitta lite gamla trådar kring detta men ingen riktig lösning. Någon som varit med om det och vet vad man skall göra…vänta tills den är online…Eller kan den redan ha pajat, är drygt en månad.
Model Y LR -22
Re: Easee offline
Har hänt mig några ggr också. I ett fall var det bara att vänta eftersom felet låg hos Easee, hörde om flera som hade problem samtidigt.Icerman skrev:Idag när jag kört dottern till fotboll och kommer hem och skall ladda bilen står det ”laddningsroboten är offline” och jag kan inte välja att starta laddningen. Kan hitta lite gamla trådar kring detta men ingen riktig lösning. Någon som varit med om det och vet vad man skall göra…vänta tills den är online…Eller kan den redan ha pajat, är drygt en månad.
Övriga ggr har det berott på att min jfb löst ut av någon anledning vid avslut av laddning. Så kolla jfb:n.
Eller starta om den hårt genom att slå av och på säkringen.
Ioniq 5 FE AWD
- Icerman
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Jag älskar detta forum och de snabba råden och svaren. Jag testade att slå av och på säkringen och så hoppade den igång. Borde jag ju ja kunnat lista ut själv att testa men det är som om man inte tänker klart när det strular. Tusen tack !MrRun skrev:Har hänt mig några ggr också. I ett fall var det bara att vänta eftersom felet låg hos Easee, hörde om flera som hade problem samtidigt.Icerman skrev:Idag när jag kört dottern till fotboll och kommer hem och skall ladda bilen står det ”laddningsroboten är offline” och jag kan inte välja att starta laddningen. Kan hitta lite gamla trådar kring detta men ingen riktig lösning. Någon som varit med om det och vet vad man skall göra…vänta tills den är online…Eller kan den redan ha pajat, är drygt en månad.
Övriga ggr har det berott på att min jfb löst ut av någon anledning vid avslut av laddning. Så kolla jfb:n.
Eller starta om den hårt genom att slå av och på säkringen.
Model Y LR -22
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Den ska väl bara falla tillbaka till 6A när den inte har kontakt med molnet?
Sånt här kan göra mig lite bekymrad, vad händer om Easee går omkull eller om 10 år väljer att lägga ner sin molntjänst? Går det att konfigurera boxen lokalt att gå mot en annan tjänst?
Sånt här kan göra mig lite bekymrad, vad händer om Easee går omkull eller om 10 år väljer att lägga ner sin molntjänst? Går det att konfigurera boxen lokalt att gå mot en annan tjänst?
Model Y LR AWD 2022
Jo detta problemet är ju inte unikt för Easee utan är ett problem med massor av produkter.jonasl skrev:Den ska väl bara falla tillbaka till 6A när den inte har kontakt med molnet?
I Easee fallet så blir de ju en dum laddbox, du kan då bara sätta den till en viss effekt. Osäker på om deras Equalizer kräver deras moln tjänst men ja möjligen kan de klara last begränsning.
Vill vara bara förklara också att när de är offline så laddar den den effekt du ställt in de ska ladda med när den är offline, dvs detta kan man konfigurera. Och du startar laddningen genom att trycka på den lilla pricken på laddaren.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
chaffis75 skrev:Jo detta problemet är ju inte unikt för Easee utan är ett problem med massor av produkter.jonasl skrev:Den ska väl bara falla tillbaka till 6A när den inte har kontakt med molnet?
I Easee fallet så blir de ju en dum laddbox, du kan då bara sätta den till en viss effekt. Osäker på om deras Equalizer kräver deras moln tjänst men ja möjligen kan de klara last begränsning.
Vill vara bara förklara också att när de är offline så laddar den den effekt du ställt in de ska ladda med när den är offline, dvs detta kan man konfigurera. Och du startar laddningen genom att trycka på den lilla pricken på laddaren.
Så som jag förstår det så kan numera Equalizern prata direkt med easee boxen och är alltså inte beroende av kommunikation med cloud.?
Däremot så är fallet säkert annat om du använder tibber och deras lastbalanseringe/begränsning.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Ja, det är ju på gott och ont något man får på köpet med "smarta" prylar där intelligensen egentligen inte ligger lokalt. En "dum" garo som är kopplad med tråd till elcentralen för effektmätning lär ju fungera om 30 år också, lite mera tveksamt med de molnkopplade.
Ska nog läsa manualen. Visste inte ens att det finns en knapp.
Vår anläggning kör dock Enegics lastbalansering och är inte ordentligt driftsatt ännu så jag har inte 100% koll på hur det funkar, men boxarna kör 4G och effektmätaren wifi så uppkoppling måste finnas.
Ska nog läsa manualen. Visste inte ens att det finns en knapp.

Vår anläggning kör dock Enegics lastbalansering och är inte ordentligt driftsatt ännu så jag har inte 100% koll på hur det funkar, men boxarna kör 4G och effektmätaren wifi så uppkoppling måste finnas.
Model Y LR AWD 2022
De är en touch knapp, den lilla plast knoppen fram är där man ska trycka. Tänk på att reaktion tiden och feedback på knappen är dålig..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19