Tesla stämmer företaget som skulle leverera dörrarna
Moderator: Redaktion
Hittade en artikel som förklarar lite om varför det blivit så mycket förseningar av model x
http://jalopnik.com/teslas-model-x-falc ... 1753929915
http://jalopnik.com/teslas-model-x-falc ... 1753929915
Re: Tesla stämmer företaget som skulle leverera dörrarna
Jaha, jag som trodde att dörrarna inte var något problem
eller vad var det Elon Musk sa? Tycker fortfarande att de där falkvingsdörrarna och de nästan värre framdörrarna avskräcker mig mer än de lockar mig. Det som lockar är utrymmet och framför allt dragkroken och det kunde de fixat lättare. Nu är det så klart inte mig de vänder sig till och kanske lockar detta den direkta kundgruppen?

De blev ju försenade på grund av kvalitén från detta bolag men det var rätt länge sedan. När han sa att det inte var några problem hade de redan bytt leverantör som jag fattar det som. När väl problemen med falkvingedörrarna var lösta så uppstod problem med stolarna i andra raden. Allt detta vad gäller design och utveckling av Model X är dock historia nu när den är i produktion.LarsL skrev:Jaha, jag som trodde att dörrarna inte var något problemeller vad var det Elon Musk sa? Tycker fortfarande att de där falkvingsdörrarna och de nästan värre framdörrarna avskräcker mig mer än de lockar mig. Det som lockar är utrymmet och framför allt dragkroken och det kunde de fixat lättare. Nu är det så klart inte mig de vänder sig till och kanske lockar detta den direkta kundgruppen?
Framdörrarna på Model X är ju vanliga dörrar om än med elmotorer för att kunna öppnas automatiskt. Om de skrämmer så borde Model S dörrar och bagagelucka också skrämma. Vad gäller falkvingedörrarna så kanske dessa inte passar alla men själv, som småbarnspappa, ser jag många fördelar med dessa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
De kanbara öppnas automatiskt, finns inget alternativ. Ja, de utpoppande handtagen är ju också ett bekymmer, lite som backspeglar som fäller in sig automatisk som gjort för att trassla. Bakluckan spelar mindre roll ändå ganska sällan man kör den och enkel teknik.Svenssons skrev:Framdörrarna på Model X är ju vanliga dörrar om än med elmotorer för att kunna öppnas automatiskt. Om de skrämmer så borde Model S dörrar och bagagelucka också skrämma. Vad gäller falkvingedörrarna så kanske dessa inte passar alla men själv, som småbarnspappa, ser jag många fördelar med dessa.
Men som sagt detta säljer säkert till kundgruppen och för att skapa en aura runt märket.
Precis som på Model X så kan dörrarna på Model S bara öppnas om elektroniken fungerar. Det är inget som skiljer Model S och Model X åt ur denna aspekt. Model X dörrar öppnas inte automatiskt dock. De kommer att i framtiden kunna öppnas automatiskt om man vill men så fungerar det inte i dagsläget.LarsL skrev:De kanbara öppnas automatiskt, finns inget alternativ. Ja, de utpoppande handtagen är ju också ett bekymmer, lite som backspeglar som fäller in sig automatisk som gjort för att trassla. Bakluckan spelar mindre roll ändå ganska sällan man kör den och enkel teknik.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Falkvingedörrarna ommöjliggör skibox/takbox antar jag?
Ja, det gör de ju. Jag tycker det är konstigt att man inte kan välja bort falkvingedörrarna. Alla har inte det behovet men vill ändå ha en SUV.Fuelman skrev:Falkvingedörrarna ommöjliggör skibox/takbox antar jag?
Ja, jag tror det är fler som skräms än som lockas av dessa dörrar.
Det ska tydligen komma en halv skidbox som gör att du bara kan öppna en dörr.
Varför skulle man skämmas? För att man sticker ut?LarsL skrev:Ja, jag tror det är fler som skräms än som lockas av dessa dörrar.
Vad gäller takbox så har jag inte hört något från Tesla angående takbox. Finns inga fästen för någon takbox på glastaket men det skulle väl gå att använda Sea sucker eller liknande fast det kan man ju göra redan idag, inget som Tesla kommer komma med.
https://www.seasucker.com/
Skrämmas, inte skämmas!Svenssons skrev:Varför skulle man skämmas? För att man sticker ut?LarsL skrev:Ja, jag tror det är fler som skräms än som lockas av dessa dörrar.
Vad gäller takbox så har jag inte hört något från Tesla angående takbox. Finns inga fästen för någon takbox på glastaket men det skulle väl gå att använda Sea sucker eller liknande fast det kan man ju göra redan idag, inget som Tesla kommer komma med.

Jo, dörrarna är trots allt bäst för en viss kundgrupp, men långt ifrån alla. Vill man ha en SUV med stor släpvagnskapacitet, men inte har små barn eller behov av många sittplatser vore det bättre med traditionella dörrar bak.
Fast hade nån köpt X utan falcon dörrar om detta var möjligt ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Säg så här: Om jag hade haft råd att köpa en X så hade jag ändå inte gjort det om det inte hade varit möjligt att välja bort falkvingarna.e5m1r skrev:Fast hade nån köpt X utan falcon dörrar om detta var möjligt ?
Ahh, läste fel men en bil kan omöjligen passa alla. Är man ute efter stora släpvagnsvikter kanske det är pickup-modellen som är mer intressant. Model X passar bättre till barnfamiljer. Model X kommer med hjälp av sina falkvingedörrar dels locka barnfamiljer, dels dra in pengar till Tesla Motors och dels ge en massa uppmärksamhet till elbilar. Model 3 kommer nå ut till massmarknaden. Vi ser redan nu att andra märken har fått upp ögonen och jag tror inte det dröjer förrän vi har fler typer av elbilar på marknaden, både från Tesla och andra tillverkare. Tro dock inte att en modell kan göra alla glada. Själv hade jag kunnat köpa en Model S 2014 men det var Model X som jag ville ha så jag reserverade den istället. I efterhand så hade det varit bättre att köpa Model S i väntan med tanke på tiden det tog för Model X samt prishöjningarna på Model S.Jerker skrev:
Skrämmas, inte skämmas!Eller avskräckas!
Jo, dörrarna är trots allt bäst för en viss kundgrupp, men långt ifrån alla. Vill man ha en SUV med stor släpvagnskapacitet, men inte har små barn eller behov av många sittplatser vore det bättre med traditionella dörrar bak.
Dörrutformning är nog bland det SISTA som är lätt att ändra/göra valbart på en bilkaross.
Har med produktion/pressverktyg/krocksäkerhet/beräkningar osv att göra. Vilket i många fall gäller generellt på en bilkaross och dess olika "karosshål" så att säga. Därav att man ofta vid en facelift endast ändrar lyktglas, lister, grill, klädslar, färger, detaljer osv. Betydligt mer sällan man ändrar "fysiska formen" på t ex en sidoruta, konturerna på en strålkastare, utformning av dörrhandtag, bagagelucka osv.
Så när man vält hade fokuserat på/valt Falkvingedörrarna så var man nog ganska låst/fast i det tänket, dvs att då ändra till någon annan konstruktion (vanliga dörrar...) hade nog krävt enorm tid/pengar =resurser som man nog varken har gott om det ena eller det andra...
Har med produktion/pressverktyg/krocksäkerhet/beräkningar osv att göra. Vilket i många fall gäller generellt på en bilkaross och dess olika "karosshål" så att säga. Därav att man ofta vid en facelift endast ändrar lyktglas, lister, grill, klädslar, färger, detaljer osv. Betydligt mer sällan man ändrar "fysiska formen" på t ex en sidoruta, konturerna på en strålkastare, utformning av dörrhandtag, bagagelucka osv.
Så när man vält hade fokuserat på/valt Falkvingedörrarna så var man nog ganska låst/fast i det tänket, dvs att då ändra till någon annan konstruktion (vanliga dörrar...) hade nog krävt enorm tid/pengar =resurser som man nog varken har gott om det ena eller det andra...
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Ja seasucker borde funka. Det har jag till min bil.Svenssons skrev:Varför skulle man skämmas? För att man sticker ut?LarsL skrev:Ja, jag tror det är fler som skräms än som lockas av dessa dörrar.
Även om det skulle vara sant, så har du samtidigt en stor grupp människor som tycker dessa dörrar är jättespännande och blir intresserade av bilen just på grund av detta.LarsL skrev:Ja, jag tror det är fler som skräms än som lockas av dessa dörrar.
När man har småbarn är vanliga bakdörrar skitjobbigt - falkvingedörrarna löser ett reellt och stort problem när man ska få in barn i bilstolar och på bälteskuddar i trånga parkeringsplatser. Jag hade själv valt falkvingedörrarna framför vanliga bakdörrar utan att blinka, och alla familjer med småbarn får ett väsentligt mycket lättare liv med sådana dörrar jämfört med traditionella.
Detta ska då ställas mot problemet med att man inte kan ha takbox av traditionell typ. Personligen har jag aldrig varken åkt i eller ägt en bil med takbox eller takräcke, så för mig är falkvingedörrar ett självklart val framför vanliga. Vet att jag inte är ensam om detta, och tittar man runt sig så är ju trots allt de allra flesta bilarna utan takbox även uppe i fjällen.
Och för att cementera argumentationen: takboxproblemet är ett tekniskt problem som på intet sätt är olösbart. Att fortsätta lida av problemet med traditionella dörrar som barnen smäller upp i sidorna på bilarna intill bara för att slippa lösa ett tekniskt problem, är en kass ursäkt. Då kan vi också sluta att avveckla kolkraftverk eftersom vi då måste orka uppfinna nya sätt att generera energi.

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Jag skulle välja framdörrar som går att öppna manuellt om det gick, absolut.e5m1r skrev:Fast hade nån köpt X utan falcon dörrar om detta var möjligt ?
Har barn och kan se fördelar med den höga "takhöjden". Men jag tror de kommer trassla och krångla så om jag kunde skulle jag valt bort dem. Hade jag varit med i utvecklings teamet så hade jag sagt "kill your darlings, Mr Musk", sen hade jag förmodligen inte varit det längre.
Anledningen till att välja Model X är att den har dragkrok.
Nu hör jag inte helt till målgruppen eftersom jag tycker bilen är lite över min budget.
Framdörrarna öppnas endast manuellt idag, mjukvaran för att man ska kunna välja att de öppnas automatiskt är inte med i 7.1.LarsL skrev:Jag skulle välja framdörrar som går att öppna manuellt om det gick, absolut.
Borde kunna ha takbox och öppna dörrarna tänkt utåt istället för uppåt? Visst man behöver ha mer plats på sidorna men det borde vara den lättaste lösningen.
Bakdörrarna är ju coola men varför ska dom gå att öppna på utrymmen mindre än 30 cm? Lite onödigt tajt eftersom föraren måste ju ändå ta sig ut och då hade det räckt med typ 50-60 cm. Som konstruktör så gillar man utmaningar men inte onödigt hårda kravspecar tillsammans med en tajt tidsram. Så frågan är varför mindre än 30 cm?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
30 cm är ju gott om plats - det är inga problem att packa in alla barnen i bilen om det är 30cm mellan bilarna, under förutsättning att falkondörrarna verkligen försvinner iväg och inte tar plats, som traditionella dörrar gör. Tippar att också 20cm skulle fungera fint. Om förardörren inte går att öppna tillräckligt för att sqeeza in föraren när det är 20-30cm, så får man väl trycka på summon-knappen för att få ut bilen så att föraren kommer in?Pontus skrev:Bakdörrarna är ju coola men varför ska dom gå att öppna på utrymmen mindre än 30 cm? Lite onödigt tajt eftersom föraren måste ju ändå ta sig ut och då hade det räckt med typ 50-60 cm. Som konstruktör så gillar man utmaningar men inte onödigt hårda kravspecar tillsammans med en tajt tidsram. Så frågan är varför mindre än 30 cm?
Det låter lite som späkning att behöva lasta in och spänna fast säkerhetsbältet på fem barn mitt i en trafikerad väg bara för att inte föraren lyckades åla sig in genom den traditionella dörren när det var 30cm eller mindre plats bredvid bilen?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Kan vara av nytta om man ska plocka upp ungarna på skolan eller annan plats där man sitter och väntar i bilen. Bara att parkera och öppna dörrarna när ungarna kommer. Visserligen måste man vara uppmärksam om föraren kommer till bilen med förardörr mot Model X. Det kan också vara till nytta genom att ha 30 cm på höger sida och mer till vänster. Ser man till att parkera åt motsatt håll mot bilen på passagerarsidan så minskar risken för dörrislag.