Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Zalman3 »

Rekordmånad för solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt.
Kombinationen mycket sol och höga elpriser under mars månad har gett solcellsägare i södra
Sverige upp till nio gånger högre lönsamhet på solpanelerna jämfört med prognosen.

En beräkning baserat på solcellsanläggningar i elprisområde SE4 i södra Sverige visar att solelproduktionen har varit 105% mer än beräknat under mars månad i år. En anläggning som normalt skulle producera 10 000 kWh har istället gett 20 500 kWh. Under samma period har snittpriset på den nordiska elbörsen varit 154,5 öre/kWh. Det ska jämföras med ett snittpris på 32,3 öre/kWh de senaste tio åren, vilket är en prishöjning på 378%. Tillsammans ger det här ett värde i mars månad som är närmare nio gånger högre än vanligt.

Paketen är tänkta att installeras på marker om 1,5 – 4 hektar. Och fördelarna är flera, då avkastningen på marken ökar rejält.
Siffror som EnergiEngagemang har tagit fram visar att lokal solel kan ge en intäkt på upp till 300 000 kronor
per hektar och år med en lönsamhet om 12-16 procent.
https://atl.nu/native#/rekordmanad-for- ... m9z4.1ozr4
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av TiborBlomhall »

Mina arbetskamrater kallar mig nuförtiden för "solcellsoligarken" :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av mati »

För mig har mars 2022 varit ca 50% bättre än sämsta mars hittills (2019) och ca 25% bättre än genomsnittet för mars de senaste tre åren. Det var alltså ett produktionsrekord. Men inte 105%. Jag skulle vilja påstå att mars 2022 var det bästa tänkbara, det har inte varit mulet en endaste dag under hela månaden.
Lönsamhetsmässigt är det svårare att jämföra, men det beror ju också lite på vad man menar med det. Elpriset har varit rekordhögt i mars, men det gäller ju åt båda hållen så att säga. Elen jag har köpt var lika dyr som den jag har sålt och summa summarum går det väl ungefär på ett ut. Elräkningen blir alltså nära noll. Inte riktigt, men nästan. Det brukar vara så från och med mars månad.
Visst, jag känner inte av elpriserna på samma sätt som ett hushåll utan solceller. Och det är nu man verkligen är glad att man har skaffat dem. Men att säga att det är nio gånger mer lönsamt är lite överdrivet. Det man kan säga är att det tar betydligt mindre tid för solcellsanläggningen att betala för sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
För mig har mars 2022 varit ca 50% bättre än sämsta mars hittills (2019) och ca 25% bättre än genomsnittet för mars de senaste tre åren. Det var alltså ett produktionsrekord. Men inte 105%. Jag skulle vilja påstå att mars 2022 var det bästa tänkbara, det har inte varit mulet en endaste dag under hela månaden.
Lönsamhetsmässigt är det svårare att jämföra, men det beror ju också lite på vad man menar med det. Elpriset har varit rekordhögt i mars, men det gäller ju åt båda hållen så att säga. Elen jag har köpt var lika dyr som den jag har sålt och summa summarum går det väl ungefär på ett ut. Elräkningen blir alltså nära noll. Inte riktigt, men nästan. Det brukar vara så från och med mars månad.
Visst, jag känner inte av elpriserna på samma sätt som ett hushåll utan solceller. Och det är nu man verkligen är glad att man har skaffat dem. Men att säga att det är nio gånger mer lönsamt är lite överdrivet. Det man kan säga är att det tar betydligt mindre tid för solcellsanläggningen att betala för sig.
Lätt att vara efterklok, men har man fast elpris med solceller blir det desto bättre!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
Lätt att vara efterklok, men har man fast elpris med solceller blir det desto bättre!
Menar du fast in och rörligt ut?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Teslaspolen skrev:
Lätt att vara efterklok, men har man fast elpris med solceller blir det desto bättre!
Menar du fast in och rörligt ut?
Går det verkligen?

Jag tycker solceller är en nobrainer om man har möjlighet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Jerker »

Man kan iaf säga att om elpriserna kommer att vara så här dyrt generellt i fortsättningen så är det ju ännu bättre att ha solceller. Varje besparad kWh är ju mer värd nu än tidigare. Och ja, avbetalningstiden minskar ju rejält.

Vi väntar på att få våra solceller installerade vilken dag som helst. 8-)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av TiborBlomhall »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Teslaspolen skrev:
Lätt att vara efterklok, men har man fast elpris med solceller blir det desto bättre!
Menar du fast in och rörligt ut?
Går det verkligen?

Jag tycker solceller är en nobrainer om man har möjlighet.
Ja det är så för mig. Fast elpris in och rörlig ut. Så höjda elpriser är bara katsching! :lol:

Jag tror tom det inte går att få fast elpris ut för såld solel, den är alltid timpris.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Walker »

Ja, det här med att räkna på återbetalningstiden är ju inte så enkelt som de fina broschyrerna låter påskina. Antal soltimmar och elpriser är inte lätt att förutspå. Om jag dessutom räknar in att jag slipper tanka bilen för 40k/år eftersom jag laddar från panelerna - ja då tjänar jag in panelerna i ett nafs. :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Ja, det här med att räkna på återbetalningstiden är ju inte så enkelt som de fina broschyrerna låter påskina. Antal soltimmar och elpriser är inte lätt att förutspå. Om jag dessutom räknar in att jag slipper tanka bilen för 40k/år eftersom jag laddar från panelerna - ja då tjänar jag in panelerna i ett nafs. :lol:
Så är det. Min anläggning producerar faktiskt mer än beräknat. Mitt öst-väst läge, med huvuddelen åt öst-sidan, verkar vara som klippt och skuren för vårt väder med oftast soliga förmiddagar och mer moln mot eftermiddagen.
Men det är svårt att beräkna den finansiella vinsten. Att den är enorm råder det ingen tvivel om, men jag har aldrig gjort mig besväret att räkna på det exakt. Om det ens går.
Oavsett så kommer elen aldrig bli billigare. Solcellerna kommer alltid vara en vinstmaskin. Enda orosmolnet är skatteåterbäringen på 60öre/kWh. Jag tror ju inte att den kommer finnas kvar så länge till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Teslaspolen skrev:
Lätt att vara efterklok, men har man fast elpris med solceller blir det desto bättre!
Menar du fast in och rörligt ut?
Går det verkligen?

Jag tycker solceller är en nobrainer om man har möjlighet.
Ja det är så för mig. Fast elpris in och rörlig ut. Så höjda elpriser är bara katsching! :lol:

Jag tror tom det inte går att få fast elpris ut för såld solel, den är alltid timpris.
Tänkte att man inte kunde ha fast pris om man säljer. Bara rörligt.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Dinsdale »

Har en sommarstuga i SE4, funderar på att täcka dess tak med solceller. "Problemet" jag får då enligt kalkylerna på nätet är att jag kommer producera mer el än vad jag gör av med. Det sägs att det kan bli svårt att hitta en elleverantör som vill köpa elen.
Om man antar att det går hitta en leverantör som är beredd att köpa elen - frågan är om det kan vara lönsamt med de höga elpriserna som bitvis råder i SE4 att låta installera en anläggning som kommer överproducera?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Walker »

Dinsdale skrev:
Har en sommarstuga i SE4, funderar på att täcka dess tak med solceller. "Problemet" jag får då enligt kalkylerna på nätet är att jag kommer producera mer el än vad jag gör av med. Det sägs att det kan bli svårt att hitta en elleverantör som vill köpa elen.
Om man antar att det går hitta en leverantör som är beredd att köpa elen - frågan är om det kan vara lönsamt med de höga elpriserna som bitvis råder i SE4 att låta installera en anläggning som kommer överproducera?
Problemet är att du då inte kommer att klassas som microproducent och blir istället en aktör på energimarknaden. Det blir skattemässiga problem och mycket pappersarbete. Mycket skrik för lite ull sa bonden när han klippte grisen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Anderzzon »

Walker skrev:
Dinsdale skrev:
Har en sommarstuga i SE4, funderar på att täcka dess tak med solceller. "Problemet" jag får då enligt kalkylerna på nätet är att jag kommer producera mer el än vad jag gör av med. Det sägs att det kan bli svårt att hitta en elleverantör som vill köpa elen.
Om man antar att det går hitta en leverantör som är beredd att köpa elen - frågan är om det kan vara lönsamt med de höga elpriserna som bitvis råder i SE4 att låta installera en anläggning som kommer överproducera?
Problemet är att du då inte kommer att klassas som microproducent och blir istället en aktör på energimarknaden. Det blir skattemässiga problem och mycket pappersarbete. Mycket skrik för lite ull sa bonden när han klippte grisen.
Det är dock på gång en ändring: https://bengtsvillablogg.info/2022/03/2 ... inmatning/
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av expat »

Walker skrev:
Dinsdale skrev:
Har en sommarstuga i SE4, funderar på att täcka dess tak med solceller. "Problemet" jag får då enligt kalkylerna på nätet är att jag kommer producera mer el än vad jag gör av med. Det sägs att det kan bli svårt att hitta en elleverantör som vill köpa elen.
Om man antar att det går hitta en leverantör som är beredd att köpa elen - frågan är om det kan vara lönsamt med de höga elpriserna som bitvis råder i SE4 att låta installera en anläggning som kommer överproducera?
Problemet är att du då inte kommer att klassas som microproducent och blir istället en aktör på energimarknaden. Det blir skattemässiga problem och mycket pappersarbete. Mycket skrik för lite ull sa bonden när han klippte grisen.
Det är inte sant, hos mig i alla fall. Brukar köpa c:a 4700 kWh och sälja 6000 kWh+. Det enda som händer är att jag inte får 60 öre i bonus på överskottselen.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av [JM] »

Walker skrev:
Dinsdale skrev:
Har en sommarstuga i SE4, funderar på att täcka dess tak med solceller. "Problemet" jag får då enligt kalkylerna på nätet är att jag kommer producera mer el än vad jag gör av med. Det sägs att det kan bli svårt att hitta en elleverantör som vill köpa elen.
Om man antar att det går hitta en leverantör som är beredd att köpa elen - frågan är om det kan vara lönsamt med de höga elpriserna som bitvis råder i SE4 att låta installera en anläggning som kommer överproducera?
Problemet är att du då inte kommer att klassas som microproducent och blir istället en aktör på energimarknaden. Det blir skattemässiga problem och mycket pappersarbete. Mycket skrik för lite ull sa bonden när han klippte grisen.
Känner till flera med solcellsanläggningar som har ett överskott över året där vare sig skatteverket, nätägaten eller elleverantören sagt ett knyst.
Så sannorlikheten att det blir problem är ganska liten.

Så som jag förstått det så kan man åka på en viss administrativ engångsavgift samt att man inte få bidraget på 60 öre för den överskjutande produktionen.

Svårt att hitta en elleverantör som vill köpa miljövänligt producerad el i SE4?
Verkar inte sannorligt med dagens energiproblem.

Edit: En länk om överproduktion.
https://www.solcellskollen.se/blogg/vad ... gor-av-med
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av chaffis75 »

Walker skrev:
Dinsdale skrev:
Har en sommarstuga i SE4, funderar på att täcka dess tak med solceller. "Problemet" jag får då enligt kalkylerna på nätet är att jag kommer producera mer el än vad jag gör av med. Det sägs att det kan bli svårt att hitta en elleverantör som vill köpa elen.
Om man antar att det går hitta en leverantör som är beredd att köpa elen - frågan är om det kan vara lönsamt med de höga elpriserna som bitvis råder i SE4 att låta installera en anläggning som kommer överproducera?
Problemet är att du då inte kommer att klassas som microproducent och blir istället en aktör på energimarknaden. Det blir skattemässiga problem och mycket pappersarbete. Mycket skrik för lite ull sa bonden när han klippte grisen.
Har du eon är de inga problem, eon som nätägare tar inget betalt för överproduktion. Vi har haft överproduktion ett år (mellan två elbilar) och de var inge problem. Hade tibber som elleverantör och eon som nät lev.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Walker »

Intressant…
Man lär sig hela tiden.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Dinsdale »

Instämmer, man lär sig hela tiden. Tack för informationen alla som postat, får kolla upp det där.
Model 3 SR+ 18" 2021
macky
Inlägg: 951
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av macky »

Jag har bundet pris till i höst och kollade med elbolaget om kommande försäljning när anläggningen är igång och det var inga konstigheter. Säljer till spotpris och köper på mitt fasta.
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av TeslaManne »

Hej

Är det någon som har koll på Skekraft Tesla abonnemang , hur timpriset räknas ut där ?

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Johlei »

TeslaManne skrev:
Hej

Är det någon som har koll på Skekraft Tesla abonnemang , hur timpriset räknas ut där ?

Med Vänlig Hälsning Manne
Teslaerbjudandet implementeras som en månatlig kreditering på knappt 200 kr.

En gång i tiden motsvarade det el för ca 1500 mils körning, men i dagsläget skulle nog krediteringen behöva vara betydligt större med tanke på elpriserna i SE3/4.

Så gratis el till din Tesla är det inte, men en liten goodwill-rabatt i alla fall.

(Kund sedan knappt ett år både för att köpa el och sälja min överproduktion av solcellsel)
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Walker skrev:
Ja, det här med att räkna på återbetalningstiden är ju inte så enkelt som de fina broschyrerna låter påskina. Antal soltimmar och elpriser är inte lätt att förutspå. Om jag dessutom räknar in att jag slipper tanka bilen för 40k/år eftersom jag laddar från panelerna - ja då tjänar jag in panelerna i ett nafs. :lol:
Så är det. Min anläggning producerar faktiskt mer än beräknat. Mitt öst-väst läge, med huvuddelen åt öst-sidan, verkar vara som klippt och skuren för vårt väder med oftast soliga förmiddagar och mer moln mot eftermiddagen.
Men det är svårt att beräkna den finansiella vinsten. Att den är enorm råder det ingen tvivel om, men jag har aldrig gjort mig besväret att räkna på det exakt. Om det ens går.
Oavsett så kommer elen aldrig bli billigare. Solcellerna kommer alltid vara en vinstmaskin. Enda orosmolnet är skatteåterbäringen på 60öre/kWh. Jag tror ju inte att den kommer finnas kvar så länge till.
Fast nog kan väl elen bli billigare, den har väl gått mot noll och t.o.m. minus vid ett antal tillfällen…?
Fast det är väl mest korta perioder kanske? Jag följer inte den marknaden så himla noga :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av TeslaManne »

Johlei skrev:
TeslaManne skrev:
Hej

Är det någon som har koll på Skekraft Tesla abonnemang , hur timpriset räknas ut där ?

Med Vänlig Hälsning Manne
Teslaerbjudandet implementeras som en månatlig kreditering på knappt 200 kr.

En gång i tiden motsvarade det el för ca 1500 mils körning, men i dagsläget skulle nog krediteringen behöva vara betydligt större med tanke på elpriserna i SE3/4.

Så gratis el till din Tesla är det inte, men en liten goodwill-rabatt i alla fall.

(Kund sedan knappt ett år både för att köpa el och sälja min överproduktion av solcellsel)

Har du förstått vad för snittpris du betalar för din inköpta el ? , tar för givet att du har timpris på såld sol el. Fick igång våra solpaneler i februari detta år och börjat undra vad som egentligen är bäst gällande just laddning av bil med Skekraft Tesla abb o egna solpaneler. Känns som det kan bli krångligt o räkna på vad som är billigast.

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellsägare: upp till nio gånger lönsammare än normalt

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Fast nog kan väl elen bli billigare, den har väl gått mot noll och t.o.m. minus vid ett antal tillfällen…?
Fast det är väl mest korta perioder kanske? Jag följer inte den marknaden så himla noga :lol:
Ja, det finns korta perioder när elen är jättebillig. Och det roliga är att man kan nästan gissa det i förväg genom att titta på väderleksrapportens 10-dyngsprognos. Blåser det då sjunker elpriset. Jag struntar till exempel i att ladda bilen när jag ser att det ska bli blåsigare de närmaste dagarna. Det slår aldrig fel.
Men i medel har elpriset ökat nåt enormt och jag ser inte varför den trenden inte skulle hålla i sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar