Schemalagd laddning, varför?
Moderator: Redaktion
Schemalagd laddning, varför?
Varför ska man schemalägga laddningen?
Har fått för mej att man vill att den ska vara färdigladdad när man ska köra, o sätta "schedule" till en tid så att den är klar tex kl 8. Varför?
/Sony Z3 Dual
Har fått för mej att man vill att den ska vara färdigladdad när man ska köra, o sätta "schedule" till en tid så att den är klar tex kl 8. Varför?
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
- selfish
- Teslaägare
Re: Schemalagd laddning, varför?
Det kan ju vara så att man har olika tariffer på el vid olika tid på dygnet. I sånt fall passar på att ladda när elen är "billigast".
P3D | Shareholder
Man kan ha flera bilar som ska laddas och den säkring man har kanske inte klarar att alla laddar samtidigt.
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Har man satt laddningen till klar när man skall åka är ju också batterierna redan konditionerade. Så mindre energi eller tid går åt till detta.
Knasigt att det inte går att schemalägga avgångstider i bilen varken med laddning eller förvärmning av kupen.
Knasigt att det inte går att schemalägga avgångstider i bilen varken med laddning eller förvärmning av kupen.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
När jag ska på långturer så brukar jag schemalägga att den ska höja upp laddningen till 100% 1-1.5 timme innan jag ska köra.
Då står den inte fulladdad i flera timmar och har man tur så har batteriet även fått lite värme vid laddningen.
Då står den inte fulladdad i flera timmar och har man tur så har batteriet även fått lite värme vid laddningen.
Värms inte batteriet vb om bilen står med sladden i, även om laddningen är klar?
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Den tid man ställer in är väl när den ska börja, inte när den ska vara klar? Eller finns båda funktionerna? Jag använder det för att få billigare el på natten.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Använder både för lägre strömpris och för att få batteriet uppvärmt innan avfärd utan att förvärma.
Jag har extra hög effekttariff 6-18 på vardagar. Så har jag timtaxa. Var ju över 1.50 kr i skillnad mellan dagens max och min pris tidigare i veckan.
Appen MT planerar ju att lägga till funktionen där man sätter när laddningen skal vara färdig istället, och vilken SOC man vill ha.
Jag har extra hög effekttariff 6-18 på vardagar. Så har jag timtaxa. Var ju över 1.50 kr i skillnad mellan dagens max och min pris tidigare i veckan.
Appen MT planerar ju att lägga till funktionen där man sätter när laddningen skal vara färdig istället, och vilken SOC man vill ha.
Tack för bra svar, det var nog förvärmning innan avfärd som jag haft surrandes i huvudet.
Läst om detta någonstans någon gång..
MT appen kommer med lite nya trevliga saker inom några veckor verkar det som.
Läst om detta någonstans någon gång..
MT appen kommer med lite nya trevliga saker inom några veckor verkar det som.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Men minutdebitering laddar jag billigaste tiderna...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Använder schema för att minska belastningen, har uppsäkrat med 20 ampere och har bytt många proppar när jag inte tänkt mig för och laddat samtidigt som ugn och andra maskiner gått.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Jag börjar ladda 22:00 och antar att jag då har stängt av ugn, diskmaskin och tvättmaskin eller annat som drar mycket. Det har nästan alltid funkat utom någon enstaka gång när automatsäkringen har slagit till. Jag har ställt ner till 13A efter det och nu är det inga problem att ha den laddad på morgonen och även ha en schemalagd tvätt som är klar på morgonen.