Hej,
Önskar råd om någon vill dela med sig. Jag har en Model S Long Range som jag köpte ny i december 2019. Min leasing på 3 år går således ut i december i år och jag funderar lite på värdebeständigheten i bilen före och efter nya Model S kommer ut. Jag har fri SuperCharging i mitt upplägg vilket jag uppskattar mycket.
Skulle ni behålla bilen över introduktionen av nya Model S och njuta av gratis SuperCharging eller att sälja den bums och köra något annat tills nya Model S kommer under 2013 (sägs det). Jag funderar alltså på hur värdet förändras när ny modell kommer. Bilen har gått 7,000 mil cirka.
Någon som har några teorier eller är i liknande situation?
Värde på Model S i väntan på nya
Moderator: Redaktion
Re: Värde på Model S i väntan på nya
Påverkan på så gamla bilar är nog marginell. Beror lite på vad en ny kommer kosta också.
En ny S blir nog väldigt dyr och förmånsvärdet höjs kraftigt i och med de nya reglerna så en Model S refresh kommer antagligen bli en ganska exklusiv bil jämfört med vad Model S har varit hittills.
Om något tror jag gamla Model S kommer stå sig ännu bättre framöver när det går upp för folk exakt hur dyrt det blir med en refresh. Trots allt antar jag att de flesta haft sina nya Model S som tjänstebil tidigare. Privatköpare finns men de som kan köpa en ny S är nog inte samma människor som köper en tre år gammal. Däremot kan ju de som tidigare tänkt plocka ut en ny S som förmånsbil fundera på en privatägd begagnad istället.
Ja, eller vad vet jag. Har egentligen slutat spekulera. Har ändå alltid fel.
En ny S blir nog väldigt dyr och förmånsvärdet höjs kraftigt i och med de nya reglerna så en Model S refresh kommer antagligen bli en ganska exklusiv bil jämfört med vad Model S har varit hittills.
Om något tror jag gamla Model S kommer stå sig ännu bättre framöver när det går upp för folk exakt hur dyrt det blir med en refresh. Trots allt antar jag att de flesta haft sina nya Model S som tjänstebil tidigare. Privatköpare finns men de som kan köpa en ny S är nog inte samma människor som köper en tre år gammal. Däremot kan ju de som tidigare tänkt plocka ut en ny S som förmånsbil fundera på en privatägd begagnad istället.
Ja, eller vad vet jag. Har egentligen slutat spekulera. Har ändå alltid fel.

- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
MWall - håller med dig i dina spekulationer. För de som redan har fallit för Model S så finns det få alternativ och steget upp till helt nya Model S blir ett rejält ekonomiskt kliv så tidigare bilar kommer nog lira i en egen liga framöver. Även jag har känslan av att Model S-bilarna som byggdes innan Plaid kommer ligga bra till prismässigt som begagnade under lång tid framöver.
Dessutom vet nog ingen (eller i alla fall väldigt få) när exakt nya model S verkligen kommer att levereras. Det finns dom på forumet här som sålt sina nuvarande bilar för att inse att glappet tills alternativet kommer blir väldigt stort/långt.
Jag kommer förmodligen köra min bil ända tills leverans och använda som inbyte OM jag väljer att behålla min beställning av Plaid. Förmodligen kan man tjäna en del om man lyckas tajma en privatförsäljning innan men den möjligheten skippar nog jag, orkar inte hålla på och joxa.
Dessutom vet nog ingen (eller i alla fall väldigt få) när exakt nya model S verkligen kommer att levereras. Det finns dom på forumet här som sålt sina nuvarande bilar för att inse att glappet tills alternativet kommer blir väldigt stort/långt.
Jag kommer förmodligen köra min bil ända tills leverans och använda som inbyte OM jag väljer att behålla min beställning av Plaid. Förmodligen kan man tjäna en del om man lyckas tajma en privatförsäljning innan men den möjligheten skippar nog jag, orkar inte hålla på och joxa.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Låter logiskt att andrahandsvärdet fortsätter att vara bra om nya Model S får ett betydligt högre pris och förmånsvärde. Det reflekterade jag inte över. Tackar för den insikten.
- FutureTesla
- Teslaägare
Förmånsvärdet är inte jätte mycket högre, på SKV hemsida står det 7700 för nya model s och ca 12000 för Plaid. Nuvarande model S LR har ca 5500 och Performance 10500.
Däremot kommer troligtvis priset bli betydligt högre för nya model S.
Model S Plaid 2023
Det blir sannolikt nya regler vid halvårsskiftet som kommer öka på förmånsvärdet rejält för Model S.FutureTesla skrev:Förmånsvärdet är inte jätte mycket högre, på SKV hemsida står det 7700 för nya model s och ca 12000 för Plaid. Nuvarande model S LR har ca 5500 och Performance 10500.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
De sista Model S'erna som levererats till Sverige kanske även blir de sista med riktig ratt (och blinkers-spak)...
Bara en sån sak...
Bara en sån sak...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting