
Blev ett sådant här kul och praktiskt (och miljövänligt) elfordon till firman för kortare ärenden!

https://se-en.segway.com/products/nineb ... -max-g30-1
"Ninebot KickScooter MAX G30E II Powered by Segway"


Moderator: Redaktion
Tack.fth skrev:Det finns iofs den här tråden sedan tidigare om frunk-fordon:
viewtopic.php?t=17754
men det kanske är dags för en ”reboot” i ämnet![]()
/fth
25 km/tim = olaglig?martinot skrev:Har inte sett någon tråd för elsparkcyklar, så startar en här!
Blev ett sådant här kul och praktiskt (och miljövänligt) elfordon till firman för kortare ärenden!
https://se-en.segway.com/products/nineb ... -max-g30-1
"Ninebot KickScooter MAX G30E II Powered by Segway"
Med trampor max 25km/h och 250W motor25 km/tim = olaglig?
Just precis, och en fatbike som gör 45 är inte (heller) en elcykel.Remuz skrev:Med trampor max 25km/h och 250W motor25 km/tim = olaglig?
Utan trampor max 20km/h och 250W motor
Kan tipsa om fatbikekopiorna, dock inte en spark utan en cykel. 750W och stort batteri, gör runt 45km/h, går att vika ihop, samt trafikförsäkra hos IF för 60kr/mån
Precis det är därför man trafikförsäkrar den.mikebike skrev:Just precis, och en fatbike som gör 45 är inte (heller) en elcykel.Remuz skrev:Med trampor max 25km/h och 250W motor25 km/tim = olaglig?
Utan trampor max 20km/h och 250W motor
Kan tipsa om fatbikekopiorna, dock inte en spark utan en cykel. 750W och stort batteri, gör runt 45km/h, går att vika ihop, samt trafikförsäkra hos IF för 60kr/mån
Men den är ändå illegal att köra i trafik? För det är väl inte en EU-moppe med bara 750W effekt?Remuz skrev:Precis det är därför man trafikförsäkrar den.mikebike skrev:Just precis, och en fatbike som gör 45 är inte (heller) en elcykel.Remuz skrev:Med trampor max 25km/h och 250W motor25 km/tim = olaglig?
Utan trampor max 20km/h och 250W motor
Kan tipsa om fatbikekopiorna, dock inte en spark utan en cykel. 750W och stort batteri, gör runt 45km/h, går att vika ihop, samt trafikförsäkra hos IF för 60kr/mån
Absolut inte laglig nejElof skrev:Men den är ändå illegal att köra i trafik? För det är väl inte en EU-moppe med bara 750W effekt?Remuz skrev:Precis det är därför man trafikförsäkrar den.mikebike skrev:Just precis, och en fatbike som gör 45 är inte (heller) en elcykel.Remuz skrev:Med trampor max 25km/h och 250W motor25 km/tim = olaglig?
Utan trampor max 20km/h och 250W motor
Kan tipsa om fatbikekopiorna, dock inte en spark utan en cykel. 750W och stort batteri, gör runt 45km/h, går att vika ihop, samt trafikförsäkra hos IF för 60kr/mån
Är det ens möjligt?Remuz skrev:Precis det är därför man trafikförsäkrar den.mikebike skrev:Just precis, och en fatbike som gör 45 är inte (heller) en elcykel.Remuz skrev:Med trampor max 25km/h och 250W motor25 km/tim = olaglig?
Utan trampor max 20km/h och 250W motor
Kan tipsa om fatbikekopiorna, dock inte en spark utan en cykel. 750W och stort batteri, gör runt 45km/h, går att vika ihop, samt trafikförsäkra hos IF för 60kr/mån
Det går fint. Upplevelsen blir dock lite beroende av hur fin asfalten är och/eller hur bra dämpning sparken har.Holve skrev:Blir utan bil i 2 månader då Teslan inte kommer förens i november.
Funderar på att skaffa en elsparkcykel och ta den till tåget när jag ska till jobbet.
Det är dock 4 kilometer till tågstationen på mindre asfalterad byväg.
Är det genomförbart tror ni eller blir det drygt att åka den sträckan?
Det finns hopfällbara cyklar också.Holve skrev:Blir utan bil i 2 månader då Teslan inte kommer förens i november.
Funderar på att skaffa en elsparkcykel och ta den till tåget när jag ska till jobbet.
Det är dock 4 kilometer till tågstationen på mindre asfalterad byväg.
Är det genomförbart tror ni eller blir det drygt att åka den sträckan?
Enligt IF så trafikförsäkrar dom gärna oklassificerade fordon och premien bestäms då efter bl.a. motorns effekt. Den försäkringen gäller alltså skador på andra fordon om jag är vållande, samt skador på person och egendom.Är det ens möjligt?
Den måste väl vara typad som moped klass 1 för att kunna registreras och få registreringsskylt?
När det var på gång att vi skulle införa klass 1 såldes många mopeder som gjorde 45 km/tim med löfte om att de senare skulle kunna reggas som klass 1. Det gick inte.
Analogt med alla Tesla som inte går att få godkända med dragkrok.
Jag jobbar i Borlänge och där går det inte att lämna något vid stationen.mikebike skrev:Det finns hopfällbara cyklar också.Holve skrev:Blir utan bil i 2 månader då Teslan inte kommer förens i november.
Funderar på att skaffa en elsparkcykel och ta den till tåget när jag ska till jobbet.
Det är dock 4 kilometer till tågstationen på mindre asfalterad byväg.
Är det genomförbart tror ni eller blir det drygt att åka den sträckan?
Eller en vanlig cykel som du vågar lämna vid stationen över dagen.
Nu var det ju från bostaden till stationen vi diskuterade?Holve skrev:Jag jobbar i Borlänge och där går det inte att lämna något vid stationen.mikebike skrev:Det finns hopfällbara cyklar också.Holve skrev:Blir utan bil i 2 månader då Teslan inte kommer förens i november.
Funderar på att skaffa en elsparkcykel och ta den till tåget när jag ska till jobbet.
Det är dock 4 kilometer till tågstationen på mindre asfalterad byväg.
Är det genomförbart tror ni eller blir det drygt att åka den sträckan?
Eller en vanlig cykel som du vågar lämna vid stationen över dagen.
Jag såg en snubbe på en "elhjuling" i förra veckan. Hastigheten låg på 30-35 km/tim. Han hade integralhjälm, i handen.MangeT skrev:Kanske kan vara ett alternativ:
https://se-en.segway.com/products/ninebot-by-segway-z10
4 km är ingenting. Är det vägar med asfalt så är det hur lätt som helst. Nu är jag ingen expert på detta, men köpt nyss denna elsparkcykel som är just gjord för att pendla till jobb. Den har (för sparkcyklar) stora 10" hjul med luftfyllda däck. Du kör lätt 4 km på 14-15 minuter (om det inte är mycket uppför). Denna har en range på ca 40 km. Du kan även ladda lätt på jobbet genom en vanliga 230V-sladd (typ som du har till din bärbara dators strömadapter) då cykeln har laddaren inbyggd. Men då denna har bland den bästa rangen på marknaden så är det sällan behov för det.Holve skrev:Blir utan bil i 2 månader då Teslan inte kommer förens i november.
Funderar på att skaffa en elsparkcykel och ta den till tåget när jag ska till jobbet.
Det är dock 4 kilometer till tågstationen på mindre asfalterad byväg.
Är det genomförbart tror ni eller blir det drygt att åka den sträckan?
mikebike skrev:Jag såg en snubbe på en "elhjuling" i förra veckan. Hastigheten låg på 30-35 km/tim. Han hade integralhjälm, i handen.MangeT skrev:Kanske kan vara ett alternativ:
https://se-en.segway.com/products/ninebot-by-segway-z10
Ja, tyvärr i Sverige. Nästan alla elsparkcyklar som säljs i Sverige är olagliga.mikebike skrev:25 km/tim = olaglig?martinot skrev:Har inte sett någon tråd för elsparkcyklar, så startar en här!
Blev ett sådant här kul och praktiskt (och miljövänligt) elfordon till firman för kortare ärenden!
https://se-en.segway.com/products/nineb ... -max-g30-1
"Ninebot KickScooter MAX G30E II Powered by Segway"